Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:19

Jeetje waar ben jij mee bezig.. Iedere keer vraag je om tips en advies en dan doe je precies het tegenovergestelde!
Het klopt inderdaad dat er paarden zijn die vroeger ingereden zijn. De eerste keer dat ik op Impala zat was hij 2 jaar en 7 maanden en het zal je verbazen, maar ik heb van niemand commentaar gekregen. Inmiddels is hij 3 jaar (36 maanden) en heb ik er een keer of 5-6 op gezeten, ik longeer ook niet, hij staat alweer weken niks te doen en toch heeft hij veel meer spieren dan Harley. Laat dat beest alsjeblieft gewoon nog een beetje groeien.

Als ik eerlijk ben had je gewoon nooit een jonge pony moeten kopen, maar volgens mij heb ik dat al eens eerder gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:23

Als TS alles met de beste bedoelingen zou doen, zou ze zich houden aan een trainingsschema wat voorgesteld werd en waar zij het mee eens was (nav patellaklachten, ONBELAST 'trainen') en niet na een korte periode haar eigen belangen weer voor die van de pony stellen. Ik ben het met een opmerking eens die eerder gemaakt is: koop een doorgewinterde (sport)pony waar alle knoppen opzitten en die niet meer hoeft te groeien en herstellen van klachten... het geduld om dit te doen is er blijkbaar niet.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:24

Wat een onwijs leuke pony!!

Realiseer je alsjeblieft goed dat je je pony écht kapot rijdt op deze manier (op te jonge leeftijd belasten, overduidelijk slecht passend zadel, medisch verleden??) :(

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:32

Ben ik de enige die zich ook af vraagt of ponybeest überhaupt wel 3 is al. :x

Snap dat er verschil in zit op die leeftijd en dat ze soms meer tijd nodig hebben maar dit vind ik wel heel erg eruit zien als twee jarige.

Celiien

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:47

Tis toch praten tegen een betonnen muur. Paard werd sowieso al
Met 2 jaar 4 maand gelongeerd (topic opgezocht) omdat een 'vriendin' zij dat t vanaf zijn 2e wel kon. (Daarvan zie je overigens ook berichten voorbij komen, dat ze met 2 longeerd)
Januari '15 (krap 18 maanden) al vrijspringen

elke keer is er wat gezegd. En elke keer is t struisvogel gedrag :n je zou bijna instanties gaan bellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:47

Dat kan best hoor Koekeroekus. Mijn wedstrijdpaard heeft er tot zijn 6 jaar als een 3-4 jarige uit gezien. Hij was wel steviger dan deze pony, dat wel, maar mijn paard is ook laat in het jaar geboren, pas eind augustus. Ik heb er rekening mee gehouden dat hij met alles later zou zijn. Vorig jaar mei, toen was die van mij 6,5 jaar, heb ik 'm laten castreren en dit voorjaar is hij dus op de leeftijd van 7,5 pas echt gaan uitzwaren.

Nu staat ie op de leeftijd van 8 ook zwaar dat is eerder van gewoon teveel spek :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:49

TS heb jij niet wat mensen in je omgeving met veel ervaring om je te helpen?

Want ik heb het idee dat je het goed wil doen met je pony maar niet helemaal goed weet wat de goede weg is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:51

Natasja: dit is al vaker geoppert in het verleden, maar die heeft ze niet, mag niet (door de staleigenaar?), kan ze niet (geen geld?) of wil ze niet...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:52

Nee dat kan op zich wel koekeroekus... maar ook dat heeft vaak een reden. Maar zoals het beestje eruit ziet... zou ik er inderdaad nog een jaar vanaf blijven en hooguit wat wandelwerk doen.

Meeste geven als tip een meer gevorderd beestje te kopen. Maar is inzicht, rust en besef niet iets wat je altijd nodig hebt met een paard? :?
Die van mij is een brokkenpiloot en dat houdt in dat ik er vaker naast loop dan erop zit :+ maar ook daarbij geldt dat je het dier de tijd moet geven om te genezen. Dit maakt elke paarden eigenaar.wel een keer mee. En als je een paard al niet de tijd geeft om uit te groeien, zie ik iemand een paard ook niet de tijd te geven bij een eventuele blessure oid.
De juiste instelling krijgen en het dieren welzijn boven je eigen plezier stellen is iets wat geleerd zal moeten worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:53

Koekeroekus schreef:
Ben ik de enige die zich ook af vraagt of ponybeest überhaupt wel 3 is al. :x

Snap dat er verschil in zit op die leeftijd en dat ze soms meer tijd nodig hebben maar dit vind ik wel heel erg eruit zien als twee jarige.

Hij ziet er inderdaad wel puppy uit. Maar in andere topics zie ik dat hij zijn buitenste tanden wisselt. Dat zou dus wel kloppen met zijn leeftijd.

Pony van TS ziet er niet uit of het een hele stevige wordt. Ziet er uit of het een atletisch type blijft.
Dat betekend niet altijd of je niet al een beetje met de pony aan de slag kan.

Maar het zadel is hoe of hoe te groot, net als de ruiter. En zoals hier lees is ze echt te vroeg begonnen met het diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:54

Precies, die eeuwige smoezen om het goed te praten... En ik dacht dat ze met behulp van een medebokker eindelijk het licht gezien had nav de knieblessure van de pony... Dan lijkt ze het echt te snappen. Ergens op die weg komt dan weer het ongeduld en eigen plezier om de hoek kijken. Marijke asjeblieft, pas nou eens goed op die pony. Of nog liever: koop een pony waarmee je wel lekker kan gaan rijden, het liefst een ervaren (sport)pony, die jou ook nog het een en ander kan bijbrengen wb rijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:55

Ineke2 schreef:
Natasja: dit is al vaker geoppert in het verleden, maar die heeft ze niet, mag niet (door de staleigenaar?), kan ze niet (geen geld?) of wil ze niet...

Mag niet??????????

*zucht*

....geen text.....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:02

Ik ben het wel met je eens dat hij niet gigantisch meer gaat groeien, Natasja. Maar een pony als deze, waar gewoonweg te vroeg, te snel, te veel mee gedaan is en nu al met blessures kampt zou ik toch echt gewoon nog even laten rusten. Misschien zelfs wel een heel jaar terug het land in.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 31-08-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:03

NatasjavE, dat is iets wat me niet echt verbaasd, dat het niet mag. Hoe het in NL zit weet ik niet en ik zit zelf aan de andere kant van België, maar het komt relatief vaak voor dat stalbazen het niet toelaten dat er een externe lesgever komt of iemand die zij niet uitgekozen hebben. Want ofwel geven ze zelf les/opleiding, ofwel werken ze samen met iemand. Zo weet ik ook plekken waar je geen eigen hoefsmid mag kiezen omdat de uitbater zelf smid is (ok, 1 uitzondering op de regel is de orthopedische die samenwerkt met UZ Gent, daar begrijp ik het wel van en die man is enorm goed). Ik heb zelf een tijdje op een plek gestaan waar mijn vaste DA niet mocht komen, omdat zij met hem ooit een aanvaring hebben gehad en zelf met een andere samenwerkten.

Vanuit dat opzicht zit ze dan wel sloot natuurlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:11

Dan wordt het mijn inziens tijd om je paard te verkassen.

Ik geloof overigens dat er hier ook dergelijke stallen zijn hoor.

Maar TS moet toch doorhebben dat dit niet de juiste route is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:17

Pff ...

Wat het groeien betreft heeft de kliniek zelf gezegd dat hij nog 5cm zou groeien in de hoogte. En de touwtjes test bewijst dit ook.

Daarnaast is er een medebokker op stal geweest voor grondwerkles in rechtrichten maar Harley is helemaal niet scheef zo is gebleken.
En zij vond hem ook niet te iel om op te rijden. Anders had ze mij dat écht wel gezegd want Ik had namelijk vermeld dat ik er al op rijd en vooral op wandelritjes graag doe.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:19

Art_Ificious schreef:
Pff ...

Wat het groeien betreft heeft de kliniek zelf gezegd dat hij nog 5cm zou groeien in de hoogte. En de touwtjes test bewijst dit ook.

Daarnaast is er een medebokker op stal geweest voor grondwerkles in rechtrichten maar Harley is helemaal niet scheef zo is gebleken.
En zij vond hem ook niet te iel om op te rijden. Anders had ze mij dat écht wel gezegd want Ik had namelijk vermeld dat ik er al op rijd en vooral op wandelritjes graag doe.

Dus omdat 1 iemand zegt dat je gerust zonder bungeetouw van een brug kan springen en 100 van niet; spring jij van die brug?

Nou dan wens ik je veel succes en de pony veel sterkte voor de toekomst!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:22

Art_Ificious schreef:
Pff ...

Dàt je erop rijd is niet zo handig (zeker niet met zijn knie) maar ok. De manier waarop daarentegen is wel echt slopend voor het beestje, en daar zou je zeker wat aan moeten doen.

Evenals zijn huisvesting als er inmiddels nog niets is veranderd. Staat hij nog altijd alleen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:24

Je moet niet alleen naar advies luisteren dat in je straatje past, meid :n

Wij zeggen dit toch niet allemaal om jou dwars te zitten en te plagen?
We hebben oprecht het beste voor met je pony!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:27

Ik reed vroeger, lees 30 jaar geleden, bij een man die paarden fokte.
In het voorjaar keek hij hoe de drie jarige er uitzagen.
De paarden die eruitzagen als flink uitgegroeid bleven in de wei aan huis en werden zadelmak gemaakt.
Die wat ielig waren gingen de zomer nog de opfok in.

Dan kwam alles in het najaar terug.
Wat niet meer iel eruit zag werd zadelmak gemaakt.
Die er nog steeds als puppy uitzagen zoals die van jou werden de hele winter weer met rust gelaten.

En dat dus bij een man die er zijn geld van moest hebben.
Bij paarden die dus groot genoeg waren de ruiter te dragen.

En jij voor de hobby doet het zo.
Ik begrijp dat eigenlijk niet.
Zie je echt niet dat hij er nog niet klaar voor is?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:32

In de winter (vanaf half september of begin oktober) wou ik hem sowieso op rust zetten.
Ik weet dat er dan namelijk ook meer energie gaat naar het warm houden van zijn lichaam.
In de winter ga ik hem ook extra bijvoeren met luzerne en een handje vitalbix.

Dan pak ik hem vanaf januari of februari weer op. Ligt er ook net aan hard het dan nog vriest want stiekem hoop ik op een strenge winter dit jaar (vraag me niet waarom :')).

Ik vroeg me nog wel iets af? Hoe veilig is fietsen met een paard? Heb dat 1x gedaan en er waren toen andere fietsers die me toeriepen dat het levensgevaarlijk was wat ik deed, maar had wel controle over Harley. En dat vind ik net wat leuker dan wandelen aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 31-08-16 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:32

Denk dat je pony het goed zal doen om nog even de tijd te krijgen om te groeien, hij ziet er enorm puppy achtig uit. De ene pony is al wel klaar om na het beleren door te gaan in het werk en de ander niet. Je kunt ze niet allemaal hetzelfde beoordelen.
Je zadel mag voor jouw gevoel goed zijn maar ook ik vind het niet prettig liggen op Harley.
Hoe hoog hij zal gaan worden uiteindelijk kan niemand je voorspellen, ook de touwtjes methode geeft daar geen zekerheid in. Dat zal uiteindelijk moeten blijken als hij een jaar of 5 is minimaal.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:36

Art_Ificious schreef:
In de winter (vanaf half september of begin oktober) wou ik hem sowieso op rust zetten.
Ik weet dat er dan namelijk ook meer energie gaat naar het warm houden van zijn lichaam.
In de winter ga ik hem ook extra bijvoeren met luzerne en een handje vitalbix.

Dan pak ik hem vanaf januari of februari weer op. Ligt er ook net aan hard het dan nog vriest want stiekem hoop ik op een strenge winter dit jaar (vraag me niet waarom :')).

Ik vroeg me nog wel iets af? Hoe veilig is fietsen met een paard? Heb dat 1x gedaan en er waren toen andere fietsers die me toeriepen dat het levensgevaarlijk was wat ik deed, maar had wel controle over Harley. En dat vind ik net wat leuker dan wandelen aan de hand.

Laat 'm dan de hele winter staan en pak 'm in april of mei pas weer op.

Je laat 'm staan omdat er energie gaat zitten in het warm houden, maar besef je je wel dat de koudste maanden meestal januari en februari zijn?

Daarbij, niet pas vanaf september/oktober, zet 'm nu gewoon stil en klim er niet meer op totdat hij uitgezwaard is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:38

Met jouw ervaring zal fietsen met een onervaren paard banketstaaf gezegd ook gevaarlijk zijn.

Verder vraag ik me af (hoop het heel erg voor Harley) in hoeverre je je aan die rust gaat houden, aangezien in het verleden ook gezegd is dat hij pas rond 4 ingereden zou worden en je er voor zijn 3e al op zat..

Ik wens je veel wijsheid toe in ieder geval..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:40

Ik vind fietsen meestal ook levensgevaarlijk. Ik ken wel mensen die het doen en 90% daarvan hoop ik nooit tegen te komen als ik zelf met een paard op de weg ben.