Buick training vordering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:07

Toydoll schreef:
Bizzybijtje schreef:
Op het moment heb je de slofteugel dusdanig strak dat er voortdurend druk uitgeoefend wordt op de mond, en dat is precies wat je niet wil.

niet dat ik pro-slof ben, maar ze heeft geen enkele foto gepost waarop de slof uberhaupt iets doet..... Laat staan druk uit oefenen.

Je kan zien dat de slof op elke foto los hangt....

Ik begrijp deze reactie echt niet..op iedere foto staat de slof strak,los =hangt in een boogje,ik wil werkelijk niet eens weten wat jij dan wel een strakke slof vind!

Anoniem

Re: Buick training vordering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:15

Als een paard zijn hoofd omhoog doet, betekend dat ie het lastig vind en/of kracht mist en/of balans mist. Dan is het eigenlijk een beetje gemeen om Een slof eraan te hangen. Wat je beter kunt doen, is je paard de tijd geven om hiermee om te kunnen gaan, door hem in het basistempo sterker te maken. Lang laag, buikspieren trainen, klein schakelen, stelling en buiging etc. Dan geef je het paard de tijd om hier wel mee om te kunnen gaan. Met de slof gaat ie uiteindelijk compenseren door een valse knik te geven en zijn lijf alsnog niet goed te gebruiken. Het enige wat je hiermee wint, is dst ie zijn hoofd niet meer omhoog gooit, maar verder leert ie er ook niks van.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:16

_helga_ schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ben benieuwd hoe het donderdag gaat we hebben vandaag even op ander terrein gereden omdat ze nogal kijkerig is dan en dat een goed leermoment voor beide is.

Ze zit ook nog een beetje vast is haar lijf en vind het moeilijk om haar achter haar rechter kaak los te maken.
Daar zet ze snel vast.--Dat doet ze met een reden--
Ze moet ook nog veel meer voorwaarts maar ze mist dan nog wat kracht.--voorwaarts=handen naar voren en ruimte geven,neus eruit!

Me lesgeefster hamert er ook echt op dat ze wel de slof los moet laten--dat arme dier moet de slof loslaten? Ze heeft hem er niet zelf aangehangen,ze kan de slof niet loslaten-- en op eigen benen moet lopen omdat ze anders zonder slof veel te sterk word omdat ze gewend is om op de slof te blijven hangen.--ze kan niet hangen op deze slof,dan zou ze letterlijk een koprol maken--

28ste heb ik wedstrijd op stal hoop dat ik dan weer wat foto's heb die ik kan delen waar ze zonder slof loopt.

Ze is al veel gespierder geworden en moet nog even een goede weg vinden met krachtvoer.
En ze moet afvallen :=
Ik vind haar prachtig zoals ze is,maar ik vind het erg zielig dat ZIJ alle verantwoordelijkheid draagt in jouw ogen voor alles wat niet goed is: ZIJ moet loslaten,ZIJ zet zich vast,ZIJ moet voorwaarts,ZIJ zet zich vast in de rug...terwijl JIJ degene bent die alle verantwoordelijkheid draagt,jouw prachtige paard kan het al,ze kan prima lopen,in de wei breekt ze ook niet in stukken zonder slof.Jij zou eens moeten HERdenken,jij moet jezelf laten trainen zodat je je paard niet in de weg zit,en jullie een team kunnen worden,waarin niet alleen jij blij bent,maar jullie allebei!!!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:21

Ik zie op de foto's een leuk paard, maar zoals al gezegd is, laat die slof achterwege want op deze manier los je het probleem niet op.
Ga eerst aan de slag met lang en laag over de rug en ga van daaruit verder werken. Het probleem vsn hoofd omhoog gooien; los dat op dmv tempowisselingen. Pak hem eerst in tempo terug (wel actief houden!) en van daaruit langzaamaan versnellen. Zodra hij niet meer vanuit de achterhand versneld en het hoofd omhoog gooit, pak hem dan weer terug en begin opnieuw.

Ik hoop dat je iets doet met deze tips en hou het voorlopig bij onderlinge wedstrijden zolang dit nog niet goed gaat. Heb even geduld met trainen, daar heb je later veel meer profijt van dan het op deze manier snel 'voor elkaar' proberen te krijgen!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:27

freeride schreef:
Toydoll schreef:
niet dat ik pro-slof ben, maar ze heeft geen enkele foto gepost waarop de slof uberhaupt iets doet..... Laat staan druk uit oefenen.

Je kan zien dat de slof op elke foto los hangt....

Ik begrijp deze reactie echt niet..op iedere foto staat de slof strak,los =hangt in een boogje,ik wil werkelijk niet eens weten wat jij dan wel een strakke slof vind!

Als je naar de clips van de slof kijkt, dan zie je op alle foto's (op foto 3 na dan) dat deze naar beneden hangt (= verticaal). Als er druk op de slof had gestaan had deze horizontaal gehangen. (of ze heeft een gekke slof)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:31

Ik denk bij het lezen van dit topic maar 1 ding: dus omdat jij een slechte ruiter bent en de basis niet op orde hebt moet je paard het maar oplossen..en nog binnen een week ook want dan heb je wedstrijd.

Met alle respect, maar ieder paard heeft een voorkeurstempo en als hii of zij daaruit wordt gehaald betekent dat gewoon even disbalans en zoeken. Niets mis mee en een beetje handige ruiter rijdt dit er zo uit. Maar blijkbaar kun jij dst nog niet zo goed. Ook niet erg, maar accepteer dan dat zeker de helft bij jou fout zit en je samer eraan moet werken en dus niet het paard jou fouten moet laten oplossen omdat jij iets wil waar je blijkbaar nog niet aan toe bent: wedstrijd rijden.

:n jammer.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 22:18

gekvanfleur schreef:
Ik denk bij het lezen van dit topic maar 1 ding: dus omdat jij een slechte ruiter bent en de basis niet op orde hebt moet je paard het maar oplossen..en nog binnen een week ook want dan heb je wedstrijd.

Met alle respect, maar ieder paard heeft een voorkeurstempo en als hii of zij daaruit wordt gehaald betekent dat gewoon even disbalans en zoeken. Niets mis mee en een beetje handige ruiter rijdt dit er zo uit. Maar blijkbaar kun jij dst nog niet zo goed. Ook niet erg, maar accepteer dan dat zeker de helft bij jou fout zit en je samer eraan moet werken en dus niet het paard jou fouten moet laten oplossen omdat jij iets wil waar je blijkbaar nog niet aan toe bent: wedstrijd rijden.

:n jammer.

Nee hoor helemaal nie binnen een week we moeten beide nog veel leren dus zo af en toe een wedstrijdje mee pakken blijven we dan ook lekker doen.
B proefje komen we echt wel door zo moeilijk zijn die niet :')
Ben blij dat ik toch 2 weken met slof heb gereden ze slaat nu veel sneller los en is makkelijker voorwaarts te rijden.
Dat ik nog veel moet leren klopt
Maar waarom zou je dan nie toe zijn aan wedstrinden?
Ik hoef niet met 10 wp meteen over maar lekker ervaring opdoen voor beide ze is voorheen nog nooit gestart.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 22:23

Lonneke2001 schreef:
Als je naar de clips van de slof kijkt, dan zie je op alle foto's (op foto 3 na dan) dat deze naar beneden hangt (= verticaal). Als er druk op de slof had gestaan had deze horizontaal gehangen. (of ze heeft een gekke slof)

Ach het blijft bokt :')
Zodra er een slof aan hangt of überhaupt een HULP teugel dan komt iedereen rellen.
Zo zie je maar beste stuur lui staan aan wal he, daarom rijd half bokt op de olympische spelen natuurlijk 8)7

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:59

Bokt ziet een slof en schiet op hol.. mensen die normaal nooit reageren zie je hier even hun gal spuwen, jammer.

Ik ben niet tegen een slof, en voor het feit waar jij hem voor gebruikt zou ik hem ook gebruiken waarschijnlijk. Van mij mag die alleen wel iets losser, je paard heeft moeite om nagefelijk te blijven als je schakelt in tempo. Je kunt met je slof hier op een bepaalde hoogte het hoofd begrenzen. Alleen zie ik hier dat je paard achter de loodlijn moet lopen wil ze onder de 'begrenzing' van de slof vandaan komen.
Laat je slof een cm om 15 langer, het hoofd mag er best wat uit op het moment dat jij schakelt in je tempo, gun ze die ruimte zodat ze het vanuit het achterbeen ook kan bolwerken. Op het moment dat ze achter sterker word blijft ze vanzelf meer bij elkaar.

Wel heb ik het idee dat je haar voornamelijk voorwaarts 'jaagt', het ziet er vluchterig uit. Probeer kleine stukjes te schakelen, van arbeids naar bijna midddendraf en weer terug naar arbeidsdraf. Daar boek je meer progressie mee dan continue over het tempo rijden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:09

Ik ben ook niet tegen een hulpteugel, maar vind dat je die niet in elke training mag gebruiken. Probeer regelmatig zonder te rijden, zodat je paard de kans krijgt om sterker te worden en ook balans te vinden zonder slof. Probeer er ook op te letten dat dat neusje niet achter de loodlijn komt.

Wat voor bitje rijd je nu mee? Ik zie op veel foto's wat spanning in de mond. Mijn paard liep vroeger ook nooit nageeflijk zonder hulpteugel. Nu heb ik er een ander bit (niet zwaarder!) in hangen en komt hij helemaal uit zichzelf naar beneden :) Niet tegen het bit of achter het bit, maar gewoon netjes aan het bit. Een bit kan echt enorm veel verschil maken.

Hoe was je les gisteren zonder slof?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 11:50

Wil misschien eens een bit fitter laten komen heb het daar over gehad met een stal genootje, want wat is nu het fijnste bit voor mijn paard..
er zit nu een dubbel gebroken watertrens in.

Les ging gisteren heel erg goed! Ze liep veel nageeflijker, maar moet er echt op letten dat ik me buiten teugel erbij houd.
maar zodra ik een pasje wil verruimen spring ze aan in galop.
Dan neem ik haar terug en probeer het weer meestal lukt het dan naar 2/3 keer wel.
Waarom zou ze dat doen? Omdat het makkelijker is om langzaam te galopperen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:59

_helga_ schreef:
maar zodra ik een pasje wil verruimen spring ze aan in galop.
Dan neem ik haar terug en probeer het weer meestal lukt het dan naar 2/3 keer wel.
Waarom zou ze dat doen? Omdat het makkelijker is om langzaam te galopperen?

Omdat ze nog wat kracht mist :) Om te verruimen moeten ze echt vanuit de achterhand gaan stuwen en dragen, zodat ze niet uit elkaar vallen. In het begin vraag je het beste maar een paar pasjes, en dan kan je dat geleidelijk uitbouwen. Na een tijdje kan je het verruimen steeds langer volhouden en zal je merken dat het minder moeite gaat kosten. Klein beginnen :)

Ondertussen kan je ook aan je verzameling gaan werken, daar worden ze sterk van ;)

Een bitfitter kan een goed idee zijn, maar je zou ook eens kunnen proberen wat bitjes te lenen van stalgenoten. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een correctiebitje (trensje met een tongpoortje in) maar dat werkt natuurlijk niet voor elk paard.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:07

Oke dankjewel zal dat eens gaan proberen!
Zal eens rondvragen op stal of ik van iemand een bit kan lenen.
Nadeel vind ik van een bit fitter dat je maar heel even met het bit kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:20

En dat bedoel ik dus met dat ze kracht mist en dat een slof uiteindelijk geen effect heeft, want nu gooit ze haar hoofd niet omhoog maar springt ze aan. Snap je m? ;)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 12:21

Joolien schreef:
En dat bedoel ik dus met dat ze kracht mist en dat een slof uiteindelijk geen effect heeft, want nu gooit ze haar hoofd niet omhoog maar springt ze aan. Snap je m? ;)

Dat deed ze voorheen ook al.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:25

Bij een juiste bitpasser krijg je alle tijd om een bit te proberen. Ik ben in een sessie van ongeveer een uur denk ik, zo'n 3 keer gewisseld van bit. Misschien wel 4 of 5 keer. Om te voelen, wat doet tie op het ene bit, daarna weer op het andere. Helaas is er veeeeeeel meer verschil dan een watertrensje of een bustrensje. Een watertrens kan allerlei vormen hebben welke van belang zijn om goed in de mond van jou paard te liggen.
Overigens onderzocht zij de mond van binnen en van buiten. Daarbij opgeteld heeft ze ook kijk op 'rijerij' en de combinatie paard, ruiter, bit. Heel prettig als iemand van vele verschillende kanten mee kan kijken!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:26

Dat van een bitfitter kan zeker een goede oplossing zijn hoor. En wees niet bang; ik heb meerdere bitten getest en je voelt direct al bij het wegstappen of het een fijne verbinding geeft of niet (tenminste, als de ruiter beschikt over enig ruitergevoel ;) ) Denk dat ik in anderhalf uur 5 stuks heb geprobeerd.
Uiteindelijk heb ik een ander bit uitgezocht, terwijl ik een behoorlijk prijzig ding erin had hangen, maar die bleek toch niet helemaal lekker te passen in de mond. Laaghangend rooster i.c.m. smal bekkie. Het is de investering dus echt wel waard.

Na 2 dagen basistraining met het nieuwe bit, had ik al een heel ander paard.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:23

Welke hadden jullie? Misschien leuk om keer op stal te organiseren!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:25

Haal haar trouwens net uit stal en ze was kats kreupel.
Ze wou eigenlijk haar stal niet eens uit :(

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:26

Ik ben dus niet de enige die overtuigd is van het belang van een goed bit :o

Als je een bit vindt dat echt goed past merk je dat meteen :) zoals Padoertje ook zegt heb je onmiddellijk een heel ander paard.

Ik heb nog nooit een bitfitter gehad, maar ik heb in het afgelopen jaar zelf wel een collectie van ruim 15 bitten aangelegd. En toch zijn er een hoop bitten die ik nog eens zou willen proberen.
Mag ik vragen welke bitfitter jullie gehad hebben? Hebben ze dan echt heel veel bitten mee? Ook in kleinere maatjes? Mijn pony heeft een 11,5 nodig, dus als ik iemand laat komen die enkel de paardenmaat bij heeft is het zonde van mijn geld.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:12

Bij ons is 2fithorses geweest. Zij heeft in ieder geval 10,3 cm , dat heeft die van mij :)

Edit: Ze kan overigens hele leuke en informatieve theorie vooraf geven, mocht je iets met meer personen willen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:48

_helga_ schreef:
Lonneke2001 schreef:

Ach het blijft bokt :')
Zodra er een slof aan hangt of überhaupt een HULP teugel dan komt iedereen rellen.
Zo zie je maar beste stuur lui staan aan wal he, daarom rijd half bokt op de olympische spelen natuurlijk 8)7

Ik heb zelf ook al vaak genoeg met slof gereden hoor. Maar niet op deze manier nee.
Dat het clipje verticaal staat is nogal logisch gezien de beweging van het paard in galop.. Maar goed. Ik laat dit topic maar links liggen verder.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:27

Ladygiroc schreef:
Bokt ziet een slof en schiet op hol.. mensen die normaal nooit reageren zie je hier even hun gal spuwen, jammer.

Ik ben niet tegen een slof, en voor het feit waar jij hem voor gebruikt zou ik hem ook gebruiken waarschijnlijk. Van mij mag die alleen wel iets losser, je paard heeft moeite om nagefelijk te blijven als je schakelt in tempo. Je kunt met je slof hier op een bepaalde hoogte het hoofd begrenzen. Alleen zie ik hier dat je paard achter de loodlijn moet lopen wil ze onder de 'begrenzing' van de slof vandaan komen.
Laat je slof een cm om 15 langer, het hoofd mag er best wat uit op het moment dat jij schakelt in je tempo, gun ze die ruimte zodat ze het vanuit het achterbeen ook kan bolwerken. Op het moment dat ze achter sterker word blijft ze vanzelf meer bij elkaar.

Wel heb ik het idee dat je haar voornamelijk voorwaarts 'jaagt', het ziet er vluchterig uit. Probeer kleine stukjes te schakelen, van arbeids naar bijna midddendraf en weer terug naar arbeidsdraf. Daar boek je meer progressie mee dan continue over het tempo rijden.

Niks gal spuwen,imo is het heel eenvoudig,de amazone heeft geen hulpmiddelen nodig,maar geduld,veel goede instructie en respect voor haar paard,een paard wil niet liever dan samenwerken,dan voelen ze nl geen druk,hier wordt er gesteld dat het paard vanalles verkeerd doet,terwijl het andersom is,wat ook niet erg is,zolang je als ruiter maar beseft dat je zelf verantwoordelijk bent voor alles wat er gebeurt.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 09:45

Ik trof haar net zo aan ze slenterde ook helemaal rechts voor..
Zou dit door een enting kunnen komen? Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:03

Heeft ze een enting gehad dan?