Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:09

Als je tussen de eerste en de laatste fotos in gaat zitten, zit je goed :D

Verder is het goed dat je denkt aan het welzijn van je paard +:)+

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:23

Leuk om terug een nieuw topic van je te zien!
De basis zit duidelijk nog goed, maar ik ben het ermee eens dat in de oprichting er nog teveel gewicht op de voorhand komt. Ik had hiervoor ergens de goede tip gelezen om ze nog meer zijdelings te laten stretchen, zodat die rugspier echt nog losser wordt en ze haar achterbeen meer eronder kan zetten. En van daar uit, telkens 1 a 2 pasjes meer begrenzen zodat ze als het ware zichzelf omhoog 'lift'.

Hieronder een weliswaar western linkje, maar een redenering die ik ook volg :)

http://blog.downunderhorsemanship.com/p ... exion.aspx

Gewoon een nieuwsgierig vraagje; kan je niet eens video opsturen naar Will F. voor direct zijn commentaar eens te horen, zou voor velen hier echt leerzaam zijn, denk ik :)
Veel succes!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:51

@Babootje: ik plaatste mijn stukje en foto omdat je in zijn algemeenheid aangaf dat er geen trainingswaarde aan de stretch zat. Die zit er dus wel degelijk aan!

En ik denk dat die ook voor dit paard waarde heeft. Ook het paard van TS heeft lange rugspieren en heeft mentale en lichamelijke ontspanning nodig om tot opgerichtheid te komen. Dat het plaatje dan door verschil in bouw anders wordt dan mijn plaatje is niet erg. TS haar paard kan dit toch ook bereiken binnen eigen kunnen lijkt me?
En ik zie niet in waarom het slechter zou zijn om een paard een stuk op de voorhand te rijden (omdat ze nog niet ver genoeg is) dan een uur lang in de krul getrokken met vast gezet lijf?!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:54

Ik vind het ook niet echt een verbetering op de foto's...wil niet vervelend doen. Het is goed van je dat je beseft dat je er niet komt met van voor naar achter rijden. {valse knik, afdwingen etc.} maar ik zie nu wel weer heel duidelijk wat ik vaker zie bij "klassieke dressuur" aanhangers die eigenlijk niet helemaal weten wat ze doen.

En dat is dat de complete aanspanning mist van achter uit...de motor moet aan, dat is stap een van alle vormen van dressuurrijden. Daarna kun je werken aan horizontaal evenwicht..dat het paard zijn gewicht gelijk verdeeld over voor en achterbenen. En zijn buikspieren aanspant en daardoor de rug opbolt..dat is de enige prettige manier voor een paard om een ruiter te dragen. Maar het begint altijd bij het van "achter" naar "voren" naar de hand toe rijden.

Jouw paard loopt nu met zijn gewicht compleet op de voorhand, een instructeur die zegt dat dat niet erg is..die snapt er niks van. Maar dit heeft geen enkele trainingstechnische waarde.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:57

TS, ik heb je switch natuurlijk al vanaf het begin gevolgd, en ik vind dat je top bezig bent. Ziet het er super uit, misschien niet op dit moment, maar dat géeft niet, daar is het een tussenfase voor, waarbij jouw paard leert om haar lijf compleet anders te gebruiken. Dat gaat nu steeds beter en kom je steeds meer aan de rijderij toe. Ik snap wat mensen zeggen over dat op de voorhand lopen niet goed is, maar eerlijk is eerlijk, op de eerste foto's was het paard minstens zo erg op de voorhand. Alleen liep ze daar ook nog in de krul achter de teugel met een weggedrukte rug, en hier zie je langzaam dat het paard gaat durven contact te zoeken en mee te werken. Vanuit die basis kun je langzaam naar correcter lichaamsgebruik toe. Ik snap wel wat mensen zeggen over actiever rijden, ik denk dat dat ook een basisvoorwaarde is waar je nu weer naar toe kunt gaan werken. Maar op de goede weg ben je zeker :D zie je per keer vooruit gaan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:20

Kamy schreef:
@Babootje: ik plaatste mijn stukje en foto omdat je in zijn algemeenheid aangaf dat er geen trainingswaarde aan de stretch zat. Die zit er dus wel degelijk aan!

En ik denk dat die ook voor dit paard waarde heeft. Ook het paard van TS heeft lange rugspieren en heeft mentale en lichamelijke ontspanning nodig om tot opgerichtheid te komen. Dat het plaatje dan door verschil in bouw anders wordt dan mijn plaatje is niet erg. TS haar paard kan dit toch ook bereiken binnen eigen kunnen lijkt me?
En ik zie niet in waarom het slechter zou zijn om een paard een stuk op de voorhand te rijden (omdat ze nog niet ver genoeg is) dan een uur lang in de krul getrokken met vast gezet lijf?!

Wat ik bedoel, is dat er weinig trainingswaarde zit aan de stretch voor de juiste spierontwikkeling.
Daarvoor heb je aanspanning van de spieren nodig en liefst nog in verschillende (hoofd/hals)houdingen.
Zoals TS haar paard nu "stretcht" is nutteloos voor de spierontwikkeling. Doordat het paard van de achterhand af is, krijgt je het "wip" effect (achterkant omhoog en voorkant omlaag). Die maakt de spieren niet langer.

TS rijdt al een jaar lang rond zo, elke x dat ze rijdt de hele duur dat ze rijdt, zwaar op de voorhand, waarbij ze ook nog eens zelf erg op de voorhand zit. Dat neem je echt een heel groot risico met de voorbenen.
Tussen het op deze manier op de voorhand rijden en in de krul trekken zit nog een wereld van verschil. Die vergelijking is wel erg kort door de bocht.
De manier waarop TS nu al een jaar in de rondte rijdt is echt geen vooruitgang. Het is net zo slecht alleen op een andere manier. Uiteindelijk rijd je je paard hiermee de vernieling in. Ik kan er echt niet bij dat jullie dat zo aanmoedigen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:39

Ik vind wel dat je vooruit gaat op deze manier, echter ben je er gewoon nog niet, maar zit je echt nog in een tussenfase, waardoor het voor sommige mensen moeilijk te begrijpen is.

Maar ga zo door! Uiteindelijk komt het allemaal goed! Ik zie dat je al een aantal goede tips hebt gekregen, maar zou er zelf nog aan toe willen voegen dat je misschien iets consequenter zou kunnen rijden? Eens begrenzen is helemaal niet erg hoor, daar wordt jou paard alleen maar beter op als je het goed doet. :) Succes!
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 16-08-16 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:40

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:43

Voor degenen die zeggen dat de motor meer aan moet (dat lijkt mij ook), hoe zou je dat doen?
Ik kan me namelijk voorstellen dat meer been alleen resulteert in een rennend paard (alleen stuwen), en dat hand erbij op zo'n moment weer een opgekruld achter de loodlijn paard oplevert. Wat dat betreft snap ik wel dat de TS eerst focust op de hand weer netjes kunnen volgen (zonder er voor weg te vluchten achter de loodlijn).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:45

Hm ja..een actieve stretch word daar omschreven als een paard wat de hals laat vallen. Een paard wat correct van achter naar voor gereden word, zal altijd de hals willen laten vallen. Dan is het aan de ruiter om die energie aan de voorkant op te vangen en ervoor te zorgen dat het paard de hals laat vallen op een voorwaarts/ neerwaarts manier zodat er horizontaal evenwicht ontstaat.

Maar daarbij is het belangrijk dat de energie naar voren blijft gaan en niet naar de grond! en dat er ook aanspanning is aan de voorkant.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-08-16 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:48

Sofy schreef:
Voor degenen die zeggen dat de motor meer aan moet (dat lijkt mij ook), hoe zou je dat doen?
Ik kan me namelijk voorstellen dat meer been alleen resulteert in een rennend paard (alleen stuwen), en dat hand erbij op zo'n moment weer een opgekruld achter de loodlijn paard oplevert. Wat dat betreft snap ik wel dat de TS eerst focust op de hand weer netjes kunnen volgen (zonder er voor weg te vluchten achter de loodlijn).

Actiever is niet perse harder..actiever is niet meer stuwen.

Actiever is dat het paard meer buiging gaat maken in de achterbenen, dat bereik door het paard aan het been te maken en te schakelen. {korte stukjes als het paard weinig balans heeft}
Dat is imo stap een, en de voorkant zou ik dan gewoon met rust laten..zorg voor contact. Door het actief maken word een paard vanzelf nageeflijk en gaat de hand op zoeken. Hoef je niet meer zo moeilijk te doen aan de voorkant ;) alleen contact houden, opvangen..paard op het achterbeen zetten en van daaruit naar horizontaal evenwicht rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:54

Enige wat ik kan zeggen is... gaan we weer... pak balkjes mee. Minimaal zeven. In verschillende vormen breedten en hoogten.

Stap en draf in verschillende tempos.
Hoofd houd je in deze positie maar je focust ff alleen op wat die achterbenen doen. Verklein maar stap maar na drie passen stap draaf je aan. Na vijf passen draf stap je weer.
Ook tijdens de balkjes.

Galop... zachter galopperen. Één sprong op timing vanuit de billen laten verruimen. Máár één en weer terug.

Doe deze trainingen kort. Maar zorgvuldig.
Even tussendoor al halsstrekkend sloffen. Even om dr op adem te laten komen.

Ga heuvels rijden.

Ze moet spieren van achter aanmaken om überhaupt van voren te kunnen verlichten.
En dat vergeten veel mensen.
Die zijn alleen maar bezig met het stomme plaatje zónder uitleg vanuit biomechanika van t paard.

En wat heb jij daar aan??
Heulemaal noppes.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:55

Elisa2 schreef:
Sofy schreef:

Actiever is niet perse harder..actiever is niet meer stuwen.

Actiever is dat het paard meer buiging gaat maken in de achterbenen, dat bereik door het paard aan het been te maken en te schakelen. {korte stukjes als het paard weinig balans heeft}
Dat is imo stap een, en de voorkant zou ik dan gewoon met rust laten..zorg voor contact. Door het actief maken word een paard vanzelf nageeflijk en gaat de hand op zoeken. Hoef je niet meer zo moeilijk te doen aan de voorkant ;) alleen contact houden, opvangen..paard op het achterbeen zetten en van daaruit naar horizontaal evenwicht rijden.

Was al een heel verhaal aan het typen, maar goed verwoord! Energie die je er instopt omzetten naar een actiever achterbeen i.p.v. naar voren (harder gaan/stuwend achterbeen).

Ik vind persoonlijk dat TS nog teveel gefocust is aan de voorkant, terwijl de achterhand en rug veel belangrijker zijn. De juiste hoofd-hals houding komt later wel, dat is het "cadeautje" dat je krijgt als je goed vanuit achter naar voren rijdt. Ik zie nog teveel een paard waarbij de achterhand te weinig doet en de voorkant te onrustig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:00

Ik snap het niet, help me even: een paard wordt toch juist extra belast als het aan de lange teugel zonder actieve achterhand moet gaan draven met een ruiter op zijn rug? Hij heeft toch juist een beetje aanspanning nodig om te kunnen dragen? Ik mis heel erg het voorwaartse in de plaatjes/filmpjes, daar zou de nadruk op moeten liggen....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:04

Wij pakken ook balkjes mee inderdaad.
En veel tempowisselingen rijden, op je zit. Het kan ook absoluut geen kwaad om te varieren in hals lengte/houding. Maar alles vanuit een voorwaartse houding en met het neusje eruit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:08

Ten eerste, TS wat super van je dat je, je open wilt stellen voor ''afwijkende'' trainingsmethodes.
De klassieke dressuur is hier een uitstekende basis voor.
Ik ben geen fan van de eerste foto's die je post maar, ook de ''na'' foto's laten niet zien dat datgene wat je wil bereikt wordt.
Ik zie, als instructrice met als basis klassieke dressuur, een redelijk ontspannen paard welke haar rugspieren amper tot niet gebruikt.
Evenals haar buikspieren.
Je paard loopt niet ''door haar lijf heen'' maar hikt er steeds tegenaan.
Jouw houding is op bepaalde momenten redelijk maar ik stoor me aan het breed wegzetten van je hand.
De handhoogte bevalt me dan weer wel, afgezien van of het zadel voor je merrie past; past het voor jou?
Je hebt zo te zien vrij lange bovenbenen en ik krijg het idee dat je niet kunt ''zitten'' in je zadel; dit geeft ook de spanning in je schouders,polsen en nek terug.
Is je instructeur ervaren in deze manier van trainen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:32

Over het stretchen is al genoeg gezegd. Hoewel ik het een waardevol onderdeel vind denk ik dat je het doel ervan voorbij gaat.

Wat ik vooral zie is jouw houding, ook in oudere topics die ik van je heb gezien. Jij draagt je paard en moet je lijf vastzetten om jullie allebei omhoog te houden. Je hebt het meeste gewicht op rechts, knikt in je middenrif in naar links en om dat te compenseren trek je je linkerbeen op en zet je je rechterhand vast in (zover ik het op de foto kan zien) je elleboog en je schouderkop. Ik kan ook nog uitleggen wat dat met de rest van jouw en haar lijf doet, maar dan wordt het een enorm verhaal...

Op de foto's is goed te zien dat je alleen je linkerhand over hebt om hulpen te geven, die gaat alle kanten op om duidelijk te krijgen wat je wil. Omdat je met waslijnen rijdt ben je gedwongen om je handen naar je toe te halen om het contact te behouden, maar daar kom je je eigen buik (kruis) tegen waar je het contact alsnog kwijt bent. Als je je teugels 15 cm korter pakt en je handen verder naar voor zet vanuit je schouders (zonder te gaan strekken in je ellebogen) heb je daar in ieder geval geen last meer van.

Het lijkt me van groot belang dat je gaat werken aan een paard wat zelf loopt zonder door jou omhoog gehouden te moeten worden. Stop er meer activiteit in zodat ze makkelijker haar balans kan houden en ga jezelf recht maken vanuit ontspanning. Niet tegenhangen, niks vastzetten en besef goed dat elk stukje wat je vastzet of aanspant in je eigen lijf ook vast gezet wordt in het lijf van je paard, inclusief de hele rest van je paard wat er achteraan komt.

Ik vind het wel erg knap hoe je met alle kritiek omgaat en ik hoop dat je haar op de ritje krijgt voordat ze serieuze problemen ontwikkelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:44

Eens met bromfiets. Ook v.w.b. het laatste. Ik vind het ook zeker knap hoe je met de kritiek omgaat.
Het is zeker niet bedoeld om af te kraken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:49

Even algemeen hoor, want er zijn zoveel reacties dat ik het niet kan bijbenen :)

De lage stretch heeft wel degelijk nut om de lange rugspieren soepeler te maken en het paard rechter en aan beide kanten even sterk te maken, ook al kan mijn paard dit niet zoals het paard op het voorbeeld van Kamy.

Ik gebruikte de contactteugel en de daaropvolgende lage stretch in eerste instantie om een basis voor een beter contact te leggen.

In het begin was het lastig om een constant contact te houden omdat het paard nog zo beweeglijk was in haar hoofd en ik soms een fractie te laat was met reageren. Ook was ze rechtsgesteld waardoor het een tijd heeft geduurd om het contact op de rechterteugel stabiel te houden, omdat het de bedoeling is dat ze dit contact zelf opzoekt en niet dat ik erom vraag. Dat gaat nu stukken beter! Ik merk dat ze door het zijdelings stretchen (stretchen in binnen en buitenstelling) steeds rechter wordt en daardoor krijg ik steeds evenrediger contact aangeboden van haar. Daarom is er nu ruimte om haar steeds iets meer te begrenzen in de lengte van de hals. De aanleuning die er nu is, is wel met ruggebruik en van achter naar voren, hoewel dat misschien niet door iedereen wordt gezien (het is ook nog vrij ver voorin het hele proces, dus dat zal straks steeds beter te zien moeten zijn).

Tegelijkertijd nemen we steeds wat meer zijgangen (schouderbuitenwaarts, schouderbinnenwaarts en wijken tot nu toe) mee in het werk. Eerst in stap, nu ook in draf. Dat doen we nu nog één kant op een lange zijde, omdat ze deze oefeningen best zwaar vindt en omdat ze langzaam aan leniger moet worden in haar achterbenen. Als dit meer bevestigd is, dan kunnen we wat sneller gaan afwisselen op een lange zijde om ook hierin beide kanten even soepel te maken. Door die zijgangen kan ze steeds wat elastischer worden en haar achterbenen meer gebruiken.

Ik heb een hele tijd heel weinig galop meegenomen omdat ik haar eerst in stap en draf voor elkaar wou hebben en dat zijn we nu aan het opbouwen. Ik merk dat ze daar sterker van wordt en vooral na de galop is de draf ook een stuk actiever, dus daar heb ik soms al stukjes van de motor die aan moet.

Het rijden van overgangen en tempowisselingen doen we nu een beetje, dat komt er ook wel steeds meer bij, maar we hebben eerst de nadruk gelegd op constant contact en ontspanning. Dat moet er in die overgangen en tempowisselingen ook mooi in blijven, zodat daar geen spanning in ontstaat .

Ik begrijp best dat niet iedereen op deze manier werkt, maar ik zie dat mijn paard er, ondanks dat sommigen dat hier niet zien, veel losser van is geworden. Zelfs als ik naast haar loop dan merk ik dat ze veel meer door haar lijf loopt en ook in haar hele bespiering is ze al zo positief veranderd. Daarbij heb ik een gemotiveerd paard als we aan het werk gaan in tegenstelling tot in het verleden.

Mijn instructrice is zeker kundig op dit gebied hoor, daarover zeker geen twijfel :).

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:08

Als je zo blijft rijden is je paard straks kreupel op een van zijn voorbenen door overbelasting. Hij loopt al een jaar met zijn volle gewicht op de voorhand!

Wat je met je handen doet is tillen, je tilt je paard omhoog omdat er achter niks gebeurd. Zodra je los laat kiept je paard terug naar beneden. Zo kan er nooit een fijne oprichting ontstaan. In een echte oprichting draagt het paard zichzelf, OP HET ACHTERBEEN!. Het bekken kantelt niet en het paard breekt zich af bij de schoft. Op deze manier zijgangen doen, daar maak je je paard mee kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:12

Maar Murosch: het begint toch bij een actieve achterhand? Het heet toch niet voor niets voorwaarts neerwaarts? Dat ontbreekt er een beetje aan als je het mij vraagt. :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 12:15

Ik zie dat toch echt anders Amaranth7, zoals je hebt kunnen lezen. Ik til ook zeer zeker niet mijn paard omhoog aan de voorkant. Juist niet. Wanneer zij met haar hoofd omhoog komt, gaan mijn handen mee omhoog. Als zij haar hoofd lager houdt, zijn mijn handen ook lager. Ik heb licht contact, ik til niks en dwing niks af. Niemand hoeft zich hier te schamen ook, ik ben er zelf nog altijd bij om te bepalen wat ik wel of niet verantwoord vind.

Wij beginnen bij een ontspannen paard dat zich los durft te laten en waarbij de activiteit er langzaam maar zeker meer in wordt gereden Picasso. Dit paard is eerder rennerig dan sloom. Ze had er een goed handje van om onder me weg te vluchten. Dat is nu heel erg veel verbeterd, ze blijft bij me en vlucht niet meer. Die activiteit komt er echt wel steeds beter in hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:17

Ben echt heel benieuwd naar filmpjes over een tijdje! :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:31

Elisa2 schreef:
Ik vind het ook niet echt een verbetering op de foto's...wil niet vervelend doen. Het is goed van je dat je beseft dat je er niet komt met van voor naar achter rijden. {valse knik, afdwingen etc.} maar ik zie nu wel weer heel duidelijk wat ik vaker zie bij "klassieke dressuur" aanhangers die eigenlijk niet helemaal weten wat ze doen.

En dat is dat de complete aanspanning mist van achter uit...de motor moet aan, dat is stap een van alle vormen van dressuurrijden. Daarna kun je werken aan horizontaal evenwicht..dat het paard zijn gewicht gelijk verdeeld over voor en achterbenen. En zijn buikspieren aanspant en daardoor de rug opbolt..dat is de enige prettige manier voor een paard om een ruiter te dragen. Maar het begint altijd bij het van "achter" naar "voren" naar de hand toe rijden.

Jouw paard loopt nu met zijn gewicht compleet op de voorhand, een instructeur die zegt dat dat niet erg is..die snapt er niks van. Maar dit heeft geen enkele trainingstechnische waarde.

Heel mooi omschreven, beter had ik het niet kunnen doen, ben het helemaal met je eens. In één van je vorige topics vroeg ik zelfs aan je of je paard nergens last van heeft, ik vond, en vind haar er echt ongelukkig uit zien :o Jij kent haar natuurlijk het beste, maar deze plaatjes vind ik nou niet horen bij een vrolijk werkend dier :o

Wel wil ik je zeggen, dat ik het heel knap vind dat je iedereen blijft updaten :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:51

Amaranth7 schreef:
Als je zo blijft rijden is je paard straks kreupel op een van zijn voorbenen door overbelasting. Hij loopt al een jaar met zijn volle gewicht op de voorhand!

Wat je met je handen doet is tillen, je tilt je paard omhoog omdat er achter niks gebeurd. Zodra je los laat kiept je paard terug naar beneden. Zo kan er nooit een fijne oprichting ontstaan. In een echte oprichting draagt het paard zichzelf, OP HET ACHTERBEEN!. Het bekken kantelt niet en het paard breekt zich af bij de schoft. Op deze manier zijgangen doen, daar maak je je paard mee kapot.

Dat vrees ik ook.
Daarbij is het ook zo dat hoe hoger jouw hand, hoe meer het paard er juist in duikt.

Foto's zijn natuurlijk ook maar momentopnames. En wij kunnen op beeld natuurlijk niet voelen wat jij voelt. Maar op de foto's ziet het er wat mij betreft niet fijn uit.
Een foto - ongelukkig genomen - kan ook een ander beeld geven van hoe ze werkelijk loopt.
Misschien kun je eens een filmpje plaatsen.