Verder is het goed dat je denkt aan het welzijn van je paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kamy schreef:@Babootje: ik plaatste mijn stukje en foto omdat je in zijn algemeenheid aangaf dat er geen trainingswaarde aan de stretch zat. Die zit er dus wel degelijk aan!
En ik denk dat die ook voor dit paard waarde heeft. Ook het paard van TS heeft lange rugspieren en heeft mentale en lichamelijke ontspanning nodig om tot opgerichtheid te komen. Dat het plaatje dan door verschil in bouw anders wordt dan mijn plaatje is niet erg. TS haar paard kan dit toch ook bereiken binnen eigen kunnen lijkt me?
En ik zie niet in waarom het slechter zou zijn om een paard een stuk op de voorhand te rijden (omdat ze nog niet ver genoeg is) dan een uur lang in de krul getrokken met vast gezet lijf?!
Sofy schreef:Voor degenen die zeggen dat de motor meer aan moet (dat lijkt mij ook), hoe zou je dat doen?
Ik kan me namelijk voorstellen dat meer been alleen resulteert in een rennend paard (alleen stuwen), en dat hand erbij op zo'n moment weer een opgekruld achter de loodlijn paard oplevert. Wat dat betreft snap ik wel dat de TS eerst focust op de hand weer netjes kunnen volgen (zonder er voor weg te vluchten achter de loodlijn).
Elisa2 schreef:Sofy schreef:Voor degenen die zeggen dat de motor meer aan moet (dat lijkt mij ook), hoe zou je dat doen?
Ik kan me namelijk voorstellen dat meer been alleen resulteert in een rennend paard (alleen stuwen), en dat hand erbij op zo'n moment weer een opgekruld achter de loodlijn paard oplevert. Wat dat betreft snap ik wel dat de TS eerst focust op de hand weer netjes kunnen volgen (zonder er voor weg te vluchten achter de loodlijn).
Actiever is niet perse harder..actiever is niet meer stuwen.
Actiever is dat het paard meer buiging gaat maken in de achterbenen, dat bereik door het paard aan het been te maken en te schakelen. {korte stukjes als het paard weinig balans heeft}
Dat is imo stap een, en de voorkant zou ik dan gewoon met rust laten..zorg voor contact. Door het actief maken word een paard vanzelf nageeflijk en gaat de hand op zoeken. Hoef je niet meer zo moeilijk te doen aan de voorkantalleen contact houden, opvangen..paard op het achterbeen zetten en van daaruit naar horizontaal evenwicht rijden.
Elisa2 schreef:Ik vind het ook niet echt een verbetering op de foto's...wil niet vervelend doen. Het is goed van je dat je beseft dat je er niet komt met van voor naar achter rijden. {valse knik, afdwingen etc.} maar ik zie nu wel weer heel duidelijk wat ik vaker zie bij "klassieke dressuur" aanhangers die eigenlijk niet helemaal weten wat ze doen.
En dat is dat de complete aanspanning mist van achter uit...de motor moet aan, dat is stap een van alle vormen van dressuurrijden. Daarna kun je werken aan horizontaal evenwicht..dat het paard zijn gewicht gelijk verdeeld over voor en achterbenen. En zijn buikspieren aanspant en daardoor de rug opbolt..dat is de enige prettige manier voor een paard om een ruiter te dragen. Maar het begint altijd bij het van "achter" naar "voren" naar de hand toe rijden.
Jouw paard loopt nu met zijn gewicht compleet op de voorhand, een instructeur die zegt dat dat niet erg is..die snapt er niks van. Maar dit heeft geen enkele trainingstechnische waarde.
Amaranth7 schreef:Als je zo blijft rijden is je paard straks kreupel op een van zijn voorbenen door overbelasting. Hij loopt al een jaar met zijn volle gewicht op de voorhand!
Wat je met je handen doet is tillen, je tilt je paard omhoog omdat er achter niks gebeurd. Zodra je los laat kiept je paard terug naar beneden. Zo kan er nooit een fijne oprichting ontstaan. In een echte oprichting draagt het paard zichzelf, OP HET ACHTERBEEN!. Het bekken kantelt niet en het paard breekt zich af bij de schoft. Op deze manier zijgangen doen, daar maak je je paard mee kapot.