Mijn hengst in de wilde kudde van Staatsbosbeheer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoopie

Re: Mijn hengst in de wilde kudde van Staatsbosbeheer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:23

Wat een prachtige foto's het ziet ernaar uit dat hij geniet!
Ik zou het zelf doodeng vinden haha maar ja dat hele proces van loslaten is lastig.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:27

Wat gaaf voor je knappe paardje , mooie foto's ook !

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:50

Wat leuk zeg! Lekkere vakantie voor hem. Stoer!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 14:52

Jolliegirl schreef:
Wauw wat een fotos!

Ik vind het dubbel, misschien kan iemand mij uitleg geven.

Er is al altijd zo weinig ruimte, en dan toch blijven fokken?
Wat gebeurt er met deze kudde? Als het er teveel zijn?
Of als de winter aanbreekt en er geen gras meer is?

Gaat dit net als in de OVP? en worden deze dieren ook overgelaten aan hun lot?
Of is hier wel een goed voerbeleid bij te weinig voedsel?

Puur vragen uit interesse, als iemand mijn twijfel weg kan nemen. graag!

Zij voeren als het nodig is wel bij in de wintermaanden. De veulens worden in oktober / november afgespeend en verkocht :j. De merrie's 'moeten' wel dragend blijven in verband met teveel eiwitten. Door ze drachtig te houden, worden ze niet bevangen zeg maar. Even kort uitgelegd :D

CupCakes_ schreef:
He, dat is in de buurt! Heb hem al zien staan :)

Wat fijn voor Gio dat hij daar staat! En mis je hem niet enorm?

Ja mega erg zelfs haha.... Kan niet wachten *\o/*

Keandra schreef:
Gaaf gaaf gaaf.
en fijn Gio dagkampioen in BE, toon ze het maar.
(Waar komt hij volgend jaar te staan voor dekking? niet te ver van Belgische grens? Mss toch mijn droom eens waar maken met mijn sleur.)

Oh je bent altijd welkom :)) Super leuk als je zou komen met haar!
Hij staat in midden Nederland (Bij Hoenderloo in de buurt).
Maar wie weet komt er KI!

jokari schreef:
Wat een heerlijke vakantie voor Gio ! Denk ook dat het goed zal doen voor zijn mentale groei. :j

En super dat deze dieren tenminste niet aan hun lot worden overgelaten zoals op de OVP.
Ik ben benieuwd, of er rode veulentjes gaan bijzitten. Kans is wel klein bij halve wilden :D maar je weet nooit of er toch niet ergens een merrie het vosgen draagt.

Ja ik verwacht er eerlijk gezegd geen 1 in kleur rood haha... Maar ze dragen het wel allemaal weer, dus dat kan voor later wel weer intressant zijn :D

knuffeldier schreef:
Wow wat een ontzettende gave foto's! Heerlijk voor hem dat hij een periode zo lekker van zn vrijheid kan genieten en dan ook nog een eigen Harem, wat wil je nog meer als kerel :D

Ben je alleen niet bang dat hij een flinke mentale opdonder krijgt als hij in oktober weer terug naar stal moet (weet niet hoe jij hem houd) en dan zn vrijheid en zn ladies kwijt is?

Nee want hij staat hier gelukkig ook sociaal! Natuurlijk niet zo extreem, maar hij staat hier in een open box met aan weerzijden andere paarden. Daarnaast staat hij met ruinen in de paddock / weide :D. Hij word er juist steeds makkelijker van. Vorig jaar heb ik hem zelf ook in kudde verband gehouden, alleen kleinere kudde haha :))

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:10

wat gaaf hij geniet helemaal denk wel dat hij jou wel mist daar

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:19

Heerlijk voor je topper.
Alleen vraag ik me nu echt of ik de enige ben die het echt gewoon sneu vind dat hij straks weer terug moet naar huis en dan weer de sport in moet?
Hij heeft nu een vrij leven, en moet straks weer volop aan de bak....
Ik zou het heerlijk voor mijn paard vinden, maar ik zou nooit de keuze maken om hem daar heen te sturen als hij daarna weer terug moest. Ik denk dat hij straks doodongelukkig wordt...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 16:09

Haha nou nee vind echt niet sneu. Hij word niet opgehokt :D. Hij komt gewoon de gehele dag buiten op de weide met vriendjes, en s avonds gaat hij op stal. In heerlijke ruime stro box van 4 bij 4.

Hij word niet alleen gehouden he. Scheelt al hele hoop :)) daarnaast ben ik geen bak miep maar rij heel graag buiten voor conditie training
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 27-07-16 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:10

Gaaf zeg! Hij is prachtig en zo is zijn omgeving en de foto's ook :D

P.s. sta jij in pension met hem? (Dacht te herinneren dat je hier in de regio woonde).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:14

Zoo die heeft een fijn leven zo! Zon, zee, strand, koeien, dames en sexytimes. Niet verkeerd zeg.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:25

extasy schreef:
Heerlijk voor je topper.
Alleen vraag ik me nu echt of ik de enige ben die het echt gewoon sneu vind dat hij straks weer terug moet naar huis en dan weer de sport in moet?
Hij heeft nu een vrij leven, en moet straks weer volop aan de bak....
Ik zou het heerlijk voor mijn paard vinden, maar ik zou nooit de keuze maken om hem daar heen te sturen als hij daarna weer terug moest. Ik denk dat hij straks doodongelukkig wordt...

Sowieso ligt het er aan hoe je je paard houdt denk ik, van dit kuddeleven naar 23/7 box is inderdaad 'sneu'. Maar wat je zegt, gaat dat niet ook op voor jonge paarden in de opfok die daarna de opleiding in gaan? Mijn paard komt ook uit de kudde, waar hij geboren en opgegroeid is als hengst. Hij heeft een top jeugd gehad en staat nu als ruin ook lekker 24/7 met vrienden in een kudde tijdens het weideseizoen, maar gaat iedere dag vrolijk met me mee. Het worden juist fijne mentaal stabiele paarden in zo'n kudde. :j

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:54

Mijn paard staat ook de hele dag buiten en niet opgehokt. Hij heeft maatjes en hij heeft een ruime box.
Ik vind niet dat je het kan vergelijken met een jaarling aangezien dit paard al in de sport liep.
Ik vind 630 hectare een heel verschil met een ruime box en buiten op een weilandje rondlopen.
Maar ieder zijn dingetje hoor
Geniet van je topper straks als hij terug is.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:44

Wauw! Geweldig zeg!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:13

Ik zou het met een dier van mij nooit doen, heb er naast gewoond 20 jaar maar zo geweldig vind ik het niet, regelmatig moeten bellen voor dieren in de problemen b.v. tot 2 x toe een veulen met een mollenklem om hoef gemeld, zwaar kreupele koeien die of in kuil gestapt waren of misschien trap gehad o.i.d. Paarden met dikke snotneuzen en dichtgeplakte ogen en behoorlijk zware verwondingen. Of halsters om hadden van stro touwtjes waarvan de knopen niet meer lost te krijgen zijn (jeugd geprobeerd op te rijden miss)

Ze worden wel bijgevoerd daar dat is geen probleem, wordt regelmatig een pad gemaaid door het onkruid dat het gras de kans krijgt om te groeien. Maar er lopen ook vaak honden te jagen op de dieren meestal van toeristen.

Jeugd die op het dicht bijzijnde strandje aan de zuip gaat en hun lege flesjes in het gebied gooien of vanaf het fietspad dat er vlak langs loopt. De merries kwamen wel eens een "praatje maken" als ik mijn honden daar aan uitlaten was, die kan je zo aaien, de veulens is een ander verhaal, dus niet alle veulens zullen in particulieren stallen terecht komen maar op transport gaan. Die hebben in hun leventje maar een paar x mensen gezien en niet in positieve zin.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:19

Ik vind het absoluut geweldig. Het is een beetje opletten natuurlijk met kinders misschien, maar over het algemeen, wauw.

Trouwens, ik kwijl me hier te pletter, wát een prachtbeest en die is echt wel fit, zeg. Niet veel fjorden die zo netjes zijn qua gewicht. Ik hoop dat die van mij tegen volgend jaar ook terug zo rondloopt! Al is mijn hafje wel een stukje breder vanvoor :')

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:26

Gaaf zeg !

En mooie foto's :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:06

er is daar geen toezicht! Staatsbosbeer is nauwelijks te vinden en zijn alleen aanwezig tijdens kantooruren door de weeks, dierenbescherming komt voor deze dieren niet! Staatsbosbeheer komt wel eens langs kijken en in de winter komen ze om de paar dagen een grote baal hooi brengen maar verder komt er niemand.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 19:12

speurneusc schreef:
er is daar geen toezicht! Staatsbosbeer is nauwelijks te vinden en zijn alleen aanwezig tijdens kantooruren door de weeks, dierenbescherming komt voor deze dieren niet! Staatsbosbeheer komt wel eens langs kijken en in de winter komen ze om de paar dagen een grote baal hooi brengen maar verder komt er niemand.

We weten het nu wel. Gelukkig zie ik het anders. Spreek ik Ilona elke dag op de app en weet ik dat ze er meerdere keren per week kom. Ik krijg namelijk elke keer foto's van mijn prima uitziende hengst daar ;)

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:16

speurneusc schreef:

Ik weet niet in welk tijdperk jij hier woonde maar de afgelopen 15 jaar is hier veel veranderd.
Je lijkt nu te willen rellen om de een of andere reden??

Check onderstaand fragment bijvoorbeeld eens..
http://www.npo.nl/rollende-fjorden/21-04-2016/WO_KRO_3760001

Verder houd ik me afzijdig van enig commentaar. Leuk om vooral heel veel positieve reacties te lezen!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:44

speurneusc schreef:

Wat een onzin, ik ken de boswachter die er komt heel goed en ga ook wel eens met haar mee. Ze komt er zowat dagelijks en zelfs buiten kantoortijden. Heb veulens/volwassen paarden uit deze kuddes meegemaakt (en mee helpen verzorgen) waarvoor ze alles op alles heeft gezet om ze er weer boven op te krijgen en die menig bokker misschien al lang opgegeven zou hebben.

Lees dit maar eens:
https://boswachtersaanzee.wordpress.com ... -9-tot-17/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:24

Ohhh jouw knollie heeft een once in a life time opportunity gekregen.
Zelf krijg je er een wijze(was ie al) hengst voor terug die blijkbaar ook nog eens heel goed weet dat ie een "baas" heeft. En die oude naarling foto van m }>
Wat betreft de genenpool, ben er alleen maar een voorstander van.
(Alleen een beetje jammer dat veel van onze weilanden, ook dus de schrale, eigenlijk te vet zijn.
Hoop ook dat dit bij meer boeren bekend wordt en dat ze daar ook de weilanden weer opnieuw omploegen en "oud" gras terug zaaien. )

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:27

he, daar woon ik, binnekort toch maar even langsrijden om te kijken of ik ze zie :D
lijkt me niet dat die beesten daar veel te mager zijn en weinig te eten krijgen.
Spoiler:
ze gaan namelijk naar de slacht meestal

en als ik langs rij zie ik echt geen magere zielige paarden.
de hellegatsplaten is een prima zelf voordienend natuurgebied, waar in tegenstelling tot andere 'natuurgebieden' geen wandel of fietspaden doorheen zijn aangelegd.
hoewel er naar mijn mening in nederland veel te snel kostbare landbouwgrond word terug gegeven aan de natuur, en de natuur zorgt prima voor zichzelf!

en wat Gio betreft, die voelt zich wel lekker daar volgens mij

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:51

Terecht in uitgelicht! <3

Mijn ruin die 2,5 jaar in de kudde heeft gestaan in Frankrijk na flink werken in NL, heeft meer moeite gehad met de overgang van NL naar Frankrijk toen hij in de kudde ging, als weer terug (met zijn vrouw). Hij miste me te zeer. TS heeft haar hengst al opgezocht en hij herkende haar iets dat me niet verbaast. De hengst ziet er goed uit, dus komt vast wel goed.

Het is wat TS schrijft, als ze later ook in de kudde zijn 24 uur buiten, en er wordt ook veel mee buiten gereden kunnen ze de overgang goed aan.
Het leven in een kudde is zwaar voor een hengst, want het is hart werken al die merries ten dienste zijn. Fijn dat er controle is. Fijn dat zo'n mooi dier met goede papieren voor nageslacht mag zorgen.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:58

Gaaf!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:06

Ik krijg er helemaal kippenvel van :):)
Dit is toch de droom van iedere hengst!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:07

Wat tof! Heb niets met fjorden, maar wat een tof beest. Wat houdt dat rode precies in? Misschien ben ik kleurenblind, maarik verwachte een voskleurige fjord te zien na de intro :D

Tja, je kan het op meerdere manieren bekijken. Deze hengst heeft een half jaar vakantie en kan zich gedragen zoals hij oorspronkelijk zich behoort te gedragen. Hoe fijn is dat?
Daarnaast kan je als mens ook niet vakantie voor t leven houden toch? En kijk je ook met plezier terug op je vakantie, maar rol je daarna weer in de dagelijke structuur.