Wat heb ik toch een geweldige rijpony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Re: Wat heb ik toch een geweldige rijpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:25

Ik wou inderdaad dezelfde tip geven. Niet naar je mooie pony kijken maar kijken waar je heen wil ! Het werkt echt voor je zit en ook met sturen! Mijn jonge boef zoekt nog veel balans aan de bakrand en dat vinden mijn knieën niet leuk. Nu ik echt naar binnen kijk en dus kijk waar ik naar toe wil kan ik gewoon op de binnen hoefslag rijden zonder in het hek te belanden. Haha
houding van de pony is ook al beter. Laatste stukje kan je inderdaad corrigeren door zelf goed te gaan zitten! Je bent goed bezig!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:36

Maak je nog wat groter meid. Als jij je klein maakt, maak je je paard sneller. Op het moment dat jullie samen opkrullen, moet je eigenlijk 5/10 cm meer teugellengte geven en been geven. Zet hem op een volte door even kort aan de binnenteugel te vragen, hierbij geef je binnenbeen en probeer je er dus lengte in te DUWEN met je been. Je DUWT je paard lang met je benen, je duwt hem met zijn nek naar onder. Alles wat je met de teugels doet, maak je hem korter mee. Alles wat je met je been doet, maak je hem weer langer mee.

Dus, mijn tips:
- Let op je ademhaling. Als je gespannen bent, adem je heeeeel diep in en erna doe je een diepe ZUCHT! In die zucht ontspan je al je spieren, kijk je vooruit en laat je je lekker meevoeren met het paard.
- Groot maken, maar dit kan alleen als je van te voren ontspannen bent! Dus zucht.... en lekker je schouders naar achter.

Ik zit ook altijd zo opgekruld, mijn paard loopt daadwerkelijk ruim 50 km/h in draf (draver) maar ze word super gespannen door mij. Als ik lekker zucht en ontspannen rond rijd, gaat zij ook ONTSPANNEN lopen. :)

Het veulen komt echt niet om als ie 1 uur geen melk kan drinken. Is een goede voorbereiding op het afspenen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:39

Eens met mijn voorganger. Zijn mooie tips! En het veulen gaat er heus niet dood van. Ik ken een veulen dat op 2 maand is afgespeend (om de zieke moeder te laten inslapen, dus niet eigen keuze, was ook niet mijn paard btw) en dat is nu een gezonde, sterke hengst geworden.

Dat ineenkruipen van angst ken ik! Eerst weer kilometers maken en vertrouwen opdoen bij elkaar en dan betert dat vanzelf ;)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:00

Prachtige pony, helemaal mijn type. De eerste foto's zien er wat gespannen uit. Ik vind het dapper van jou dat ook deze foto's hier durft plaatsen.
Heb je al eens iemand laten filmen? Zelf vond ik dat altijd behoorlijk confronterend, maar ook heel leerrijk.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:13

Ik had gister weer gereden, even rustig wat los gereden. Heb geprobeerd om aan jullie tips te werken. Ging eigenlijk best wel goed! Voor me uit blijven kijken vind ik nog moeilijk. Ik had haar nu aan een iets langer teugeltje zodat ze ook echt op/voor de loodlijn kon lopen en daar genoeg ruimte voor had. Ze liep echt heel veel fijner nu! Ik had geen druk op mijn teugels, maar ze bleef heel constant lopen! Ook bleef ik rechter op zitten. Dan bleef Larissa ook veel rustiger. Ze heeft geen pas verkeerd gezet! Gister ook met het uitspannen mijn voeten eens uit de beugels gedaan, m'n armen los langs mijn lijf (teugels los) en mijn ogen dichtgedaan om te voelen of ik rechtop zat. Dit hielp!

@donna, bedankt! Ik blijf het nog moeilijk vonden :D

@slvna, heel erg bedankt! Ik ga eraan werken, goede tips! :)

@xles, bedankt! Zo stom dat in elkaar kruipen, het zit allemaal in m'n hoofd :roll:

@nvanriet, ik zal eens vragen of iemand binnenkort wil filmen!

xbronte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:06

Super knappe pony! Mijn pony is ook snel gespannen onder het zadel, en wordt dan ook erg kort en drukt haar rug weg. Wat voor mij veel hielp is haar op de lange zijde een paar passen op te rijden, en daarna weer voorzichtig terug te zetten op mijn zit, en zonder dat zij zich dan opdrukt of opkropt. In het begin zal het niet vlekkeloos gaan, maar mij helpt het wel vaak als ze zich erg opkropt en druk is.

Jullie zijn zeker op de goede weg, succes met je wedstrijd zondag!

Oh, en ook een super gaaf veulen trouwens! :D

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 19:32

Bedankt voor de tip, dat kan ook zeker helpen! Ik moet haar gewoon aan het werk zetten, dan komt het (meestal) wel goed.

Ik had vandaag weer les, en helaas zijn we weer wat terug gevallen... Heel veel spanning, Larissa schrok overal van (ik wachtte teveel af) en ik kon maar niet ontspannen. K had toen nog niet gegaloppeerd, want Larissa schoot steeds weg. Uiteindelijk werd de druk voor mezelf te hoog. Toen zei ik tegen m'n instructrice dat ik even naar de binnenbak ging, want buiten zou t toch niks meer worden vanwege mijn eigen spanning. Op het begin vond Larissa het niks dat ze als enige naar de binnenbak moest, ze wilde steeds naar de uitgang rennen en op de volte schoot ze steeds weg. Gelukkig ben ik toen eindelijk wat strenger geworden en heb ik even door gezet, en uiteindelijk liep ze super! Galop ging binnen uiteindelijk ook heel mooi!

Toch baal ik, want het is me buiten nu niet gelukt om weer te ontspannen. Maar ik weet dat als ik buiten bleef het toch niet meer zo fijn zou gaan, nu heb ik haar er tenminste wel mooi door gekregen.

Ik heb een klein stukje film van de laatste keer thuis rijden, dit ging heel fijn! Neus voor/op de loodlijn, tempo bij mij en... Ik zit rechtop! :D zal zo even zien hoe ik het kan plaatsen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:21

Wat jammer dat het nu in de les niet zo goed ging!
Is het een idee om volgende x zodra ze binnen ontspant om dan weer naar buiten te gaan en dat gevoel proberen vast te houden?
Misschien een x een priveles op die lokatie?
Probeer je te blijven herinneren aan de oefeningen die je hier hebt mee gekregen

Een terugval kan natuurlijk altijd. Hoop dat je van hier uit weer op kan bouwen. Gaat het thuis wel goed?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:25

Het kan ook niet in een keer helemaal perfect gaan. ;) Fijn dat het binnen wel een stuk beter ging! Zo kan je het langzaam opbouwen. :j