Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdiend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:57

Koper schreef:
KoudbloedKim schreef:
Berdien, zodra hij echt aan de Metacam moet omdat hij anders teveel pijn heeft, zal het sowieso niet lang meer duren voor hem.
Dat wil ik hem echt niet aan doen.
Maar zolang hij niet wordt gedwongen om te bewegen, heeft hij gelukkig geen pijn op het moment.
Ik lees inderdaad overal dat het vaak bij oudere paarden voorkomt.

Ja, hij is behoorlijk aan volle kant inderdaad, dat is echt heel snel gegaan.
We zijn er mee bezig, gaat alleen niet zo snel, zeker niet nu we hem niet aan het werk kunnen zetten.

Jeetje77, ja, ben blij dat we dat nu weten en dat we naar ons gevoel hebben geluisterd. :j
Bedankt!

Spat komt gewoon bij IJslanders veel voor, daarom wordt er ook op geselecteerd tegenwoordig. Hengsten worden niet meer goedgekeurd als ze niet door het spatonderzoek heen komen. En spat is heel vervelend maar het is niet het einde van de wereld. Wanneer het eenmaal is vastgegroeid heeft je paard er geen pijn meer aan.

Inderdaad...vaak lost de natuur het zelf op,alleen geven veel eigenaren het niet de tijd.Op de wei zetten of in de paddock en hem zelf laten bewegen,er verder niets mee doen.En dan volgend jaar eens een foto laten maken hoe het ervoor staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:07

De dierenarts in de kliniek vertelde dat de vorm die [naam] heeft alleen maar erger zal worden en de pijn alleen maar meer zou worden en we uiteindelijk de beslissing voor hem moeten nemen.
Dus één van jullie heeft dan geen gelijk. :)
Bovendien heeft hij niet de 'vastgroeiende' vorm.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:49

KoudbloedKim schreef:
De dierenarts in de kliniek vertelde dat de vorm die Koekie heeft alleen maar erger zal worden en de pijn alleen maar meer zou worden en we uiteindelijk de beslissing voor hem moeten nemen.
Dus één van jullie heeft dan geen gelijk. :)
Bovendien heeft hij niet de 'vastgroeiende' vorm.

het is bijna onmogelijk om het precieze verloop van een aandoening te voorspellen.Spat is spat....het lichaam lost dat op een bepaalde manier op.Hoe kan de dierenarts nu al zeggen hoe dit gaat verlopen?
Ik zou rekening houden met het ergste scenario....het gewoon bekijken.Is het niet meer leuk voor hem dan zullen jullie de beslissing moeten maken.Ik zou persoonlijk niet met metacam beginnen,maar mij eerst verdiepen in alternatieve middelen. ;)

Anoniem

Re: Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdiend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:53

Spat is artrose en dat wordt uiteindelijk alleen maar erger en niet beter.
Je kunt er met middeltjes wel wat aan doen en het process misschien beïnvloeden, maar het zal nooit genezen.
De dierenarts heeft ook niet gezegd hoe lang dit zou gaan duren, voor hetzelfde geld gaat hij nog 20 jaar mee.
Metacam is voor ons een laatste redmiddel, maar dat is nu absoluut nog niet nodig.
Hij is hartstikke vrolijk, stapt aan de hand lekker door, oortjes naar voren en je ziet hem genieten.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:57

Zit mij hier iets af te vragen, zelf heb ik ver gevorderde artrose in mijn voet, die wordt met een week of tien geopereerd dan gaan ze het gewricht vast zetten , zou zoiets ook niet bij een paard kunnen, zo maar een gedachte :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:59

tootje71 schreef:
Zit mij hier iets af te vragen, zelf heb ik ver gevorderde artrose in mijn voet, die wordt met een week of tien geopereerd dan gaan ze het gewricht vast zetten , zou zoiets ook niet bij een paard kunnen, zo maar een gedachte :o

bij een paard gebeurt dat ook....alleen vanzelf.Alleen wist ik niet dat er een vastgroeiende artrose bestond en een losse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:01

Hij heeft inderdaad geen vastgroeiende vorm. :)
De dierenarts heeft tegen ons gezegd wat we moesten doen met hem en daar gaan we ons aan houden.
Een operatie is ook niet aan de orde.

Voor tips of vragen of de artrose zou ik jullie willen doorverwijzen naar dit topic.
[BEH] Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Dan kan dit een topic blijven waarin ik de band tussen [naam] en zijn verzorgster laat zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-16 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:01

Oke bedankt voor de antwoorden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:02

Geen probleem. :)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:29

Wat een tegenvaller zeg! Arme Kokos.......:(.
Sterkte met jullie mannetje.Hij krijgt in iedergeval een sterverzorging:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:41

Dankjewel. :o
Hij is gelukkig ook erg vrolijk, dat maakt het ook makkelijker.