Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:06

Leuk dier zeg! :D Ziet er lekker ontspannen uit :)

Cardy

Re: Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:51

Herkenbaar haha, hier ook een merrie welke rondgeribt is en heeft ook nog eens weinig schoft. Heb tegenwoordig een Prolite singel (anatomisch gevormde), werkt super bij rondgeribte paarden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 21:16

Ik heb er een banaansingel aan hangen, maar heel veel hielp dat bij mijn vorige zadel niet. Het kruisen van de singels nog wel een beetje, maar ideaal is het niet. Prolite heb ik inderdaad ook al goede verhalen over gehoord.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:16

Jeeeeetje wat een verschil al zeg! Jullie zijn duidelijk op de juiste weg bezig, respect hoor!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:26

Ben ik nu de enigste die vind dat dit paard enorm op de kop loopt. Ze houdt zich strak net achter de lenden en het achterbeen wordt meer naar achter geplaatst dan naar voren. Kortom de stuw fase is vele malen langer dan de draagfase op dit moment.

Wat ik graag zou zien is dat het gewicht meer naar achter wordt verplaatst tot horizontaal evenwicht. Hoofd hals houding niet lager dan boeghoogte. Zodat ze makkelijker op het achterbeen kan blijven. Nu loopt ze daar van af. En komt alle druk op de voorhand te staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:30

Nee hoor, je bent niet de enige die dat vindt. Als je alle reacties terugleest, inclusief mijn eigen, dan zie je dat we het daar allemaal wel een beetje over eens zijn. Maar, dat het belang van ontspanning en een lossere rug in deze fase zwaarder weegt dan een meer ondertredend achterbeen in combinatie met spanning en een rug die zich vasthoudt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:19

inderdaad Marosch, eerst het horizontale evenwicht vinden en dan weer verder. je mag echt trots zijn op jezelf en je pony :Y)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:22

kuch *paard* kuch.. (ik ben lang, voor het mooie misschien te lang voor haar, maar zo hebben we beide ons gebrek en zijn we samen toch een team) :D

Dank je wel hoor!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:25

sorry, ik noem alles pony wat paard achtig is. ook mijn Shetlander van 1,80m en 1000kg :).

als je maar in het achterhoofd houdt dat alles met de juiste training en tijd beter wordt. neem de tijd. de valkuil hierbij is dat je te lang lekker lang lag blijft rijden. daar moet je voor waken. je moet jezelf en je paard dan net weer uit die comfort zone halen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:24

shetlander van 1.80..... :')

Ja dat wil ik ook hoor. Ik ben op eigen houtje begonnen in deze richting en heb na een half jaar basis vorige maand mijn eerste les hierin gehad. Eind van deze maand volgt de tweede les en ik wil graag samen met mijn instructrice het pad uitstippelen, omdat ik op een punt kwam waarop ik zelf niet zo goed wist hoe nu verder. Vanuit de vorige les kreeg ik de opdracht mee om veel zijdelings te stretchen in stap en draf en zo mogelijk galop en daar zijn we nu met name mee bezig. Ik ben heel benieuwd wat er nu bij gaat komen en ik laat me daar een beetje in leiden, aangezien deze manier echt nieuw en onbekend voor me is.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:32

Ik wilde toch even zeggen dat je wel heel trots mag zijn op jezelf, zeker dat je al zo ver bent gekomen op je eigen houtje. Ik heb namelijk het gevoel dat ik alleen maar kritiek heb gegeven. :+ De omslag naar klassiek is vrij lastig, eigenlijk een totaal ander pad dan de moderne rijkunst. Ontzettend lastig dus, om dat pad in te gaan en alles te leren! Je ziet bij jullie echt een enorme verbetering en heel fijn ontspannen paard!
Samen komen jullie er wel. :)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:39

Wat goed dat je voor jezelf kon erkennen dat de manier waarop je reed niet jullie manier was en dat jullie het roer hebben omgegooid. Het ziet er heel vriendelijk uit en ik begrijp dat je nog niet op je eindstation bent. Fijn dat je daar je tijd voor neemt en denk maar dat Rome ook niet in één dag is gebouwd!

Goed bezig en veel succes verder!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:45

Murosch schreef:
shetlander van 1.80..... :')

Ja dat wil ik ook hoor. Ik ben op eigen houtje begonnen in deze richting en heb na een half jaar basis vorige maand mijn eerste les hierin gehad. Eind van deze maand volgt de tweede les en ik wil graag samen met mijn instructrice het pad uitstippelen, omdat ik op een punt kwam waarop ik zelf niet zo goed wist hoe nu verder. Vanuit de vorige les kreeg ik de opdracht mee om veel zijdelings te stretchen in stap en draf en zo mogelijk galop en daar zijn we nu met name mee bezig. Ik ben heel benieuwd wat er nu bij gaat komen en ik laat me daar een beetje in leiden, aangezien deze manier echt nieuw en onbekend voor me is.

helemaal goed. de literatuur laat ook de manier waarop je naar de verzameling rijdt een beetje vaag vind ik. ook de filmpjes van een WF of een IK vind ik daar niet echt op in gaan. dan twijfel ik ook nog aan WF of hij het uberhaupt wel kan. dus samenwerken met een goede instructeur die je verder kan helpen is een must.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:03

Verzameling is iets dat vanzelf komt als je deze methode blijft volgen en je je paard steeds een beetje hoger instelt (lees, teugels wat korter maken) en je dit onder de juiste condities en voorwaarden (behoud van losgelatenheid, impuls, ontspanning, takt en regelmaat) blijft doen :) niks vaags aan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:23

Super interessant! Fijn aan het werk zo. Blijft ze al wel ontspannen en in takt met wat tempowisselingen? Ze is nog erg scheef ondanks jullie M trainde.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:32

Ik ben het wel eens met Leonie dat hoe lager ze loopt, hoe slechter ze loopt.

Ik heb zeer recent een nieuwe instructrice die werkt via de Duitse methode. Ook een neerwaarts gebouwd paard. Zij zegt van absoluut geen voorwaartsneerwaarts te rijden. Ja ze mag tussendoor eens even laag om haar nek te strekken, maar echt trainen in de houding is voor haar nu funest. Dan gaat ze nog meer op die voorhand knallen.
Mijn CR instructrice zei eigenlijk krak hetzelfde de keren dat we aan mijn paard gewerkt hebben.
En idd, sinds we meer "omhoog" (nog niet echt omhoog hoor, zoals je eerste foto ong) rijden, gaat ze steeds meer en meer gewicht op haar achterhand nemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:48

Ik ben zeker iemand die vind dat vwnw rijden erg belangrijk is.
Maar dat is de activiteit in de achterhand ook. En die lijkt hier nu wat vergeten te worden.

Zo zwaar op de voorhand is dan weer gaan vragen om pees blessures of zelfs hko.

Hij moet niet opgericht gaan lopen. Wel horizontaal.

Succes.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:02

Ik snap niet zo goed dat mensen daarover blijven doorgaan, ze geeft zelf toch ook aan dat ze daar naartoe werken? Rome is toch ook niet in 1 dag gebouwd...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 11:34

Ik heb gisteravond geprobeerd om haar tussendoor iets meer op te richten en daarna weer te laten zakken (afwisselend). Ze zakt wel mooi weer in de hand als ik haar meer ruimte geef, maar ik heb toch het idee dat ze nog niet helemaal aan die oprichting toe is. Ik plaats hier 2 foto's maar deze waren eigenlijk puur voor mezelf bedoeld, dus ik heb niet echt interesse in commentaar over mijn zomertenue (dat is echt 100% mijn eigen verantwoordelijkheid). Om even een idee te geven hoe het eruit ziet met iets meer oprichting op dit moment.
Afbeelding
Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:37

Altijd leuk om je verder vorderingen te zien, vind je eerste foto fijner uitzien dan de 2e. Daar is ze inderdad net wat te hoog opgericht imo.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 11:41

Dank je, maar ik denk dat wanneer die eerste vanaf de zijkant was genomen, ze net iets achter de loodlijn gaat daar.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:44

Ik vind de eerste foto er goed uit zien! Daar loopt ze mooi horizontaal en knikkert ze niet zo op de voorhand. Op de tweede wordt ze voor mijn gevoel weer wat harder in dr kaak en houdt ze zich vast. Maar om haar op de achterhand te zetten kun je haar ook alleen wat liften en daar weer gelijk ruimte geven aan de voorkant. Ze hoeft daarvoor niet per se in oprichting te lopen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:46

Murosch schreef:
Dank je, maar ik denk dat wanneer die eerste vanaf de zijkant was genomen, ze net iets achter de loodlijn gaat daar.

Graag gedaan! Niet zo perfectionistisch zijn hoor! het is al een hele omschakeling voor jullie beide en het gaat zo goed, dat ze dan eventueel een klein beetje achter de loodlijn gaat is nog niet het ergste. Daar kan je dan komende trainingen aan werken :D .

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:47

Ik denk ook niet dat ze al aan werkhoudig toe is Murosch. Ik begin dan toch die valse knik weer te zien in deze foto's. De nek is het hoogste punt.
Ik vind ook dat ze niet van de voorhand af komt door meer oprichting. Ze loopt nog op de voorhand. Dat heeft niets te maken met hoe hoog of laag de nek gedragen wordt. Dat betekent dat de achterkant actiever moet. De voorkant heeft daar niets mee te maken ;)

Ga door met wat je doet! En laat je niet over je tempo heen jagen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:14

De eerste foto ziet er goed uit!

En ik rij ook vaak in zomertenue met dat warm weer haha. Veel lichter