Idioten op de weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:55

Ik had er nog niet aan gedacht dat die man bestemmings verkeer was. Maar eigenlijk maakte het mij ook niet eens uit dat die auto er reed. Meer dat hij niet even rustig kon rijden tot het volgende kruispunt zodat hij er wel makkelijk zonder geweld er langs kon. Als ik genoeg ruimte had had ik hem met liefde er langs willen laten maar ik wilde zelf liever niet met paard en al in de sloot belanden. Wilde ook best met hem communiceren wat hij wilde na dat ik gebaarde dat hij wat gas kon verminderen maar helaas zag hij dat niet zitten :(

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:57

Rocamor schreef:
TS, ik denk dat dat komt omdat je chronologisch gezien begint met:
- hij is fout en ik niet
- hij is fout en ik heb iets gedaan dat niet handig was
- ik wil wel betalen, mits hij zijn excuses aanbiedt
- we zijn beiden niet handig geweest.

De / Een discussie blijft dan over 1 punt van het begin van je verhaal hangen, terwijl je zelf al weer verder bent / denkt te zijn.

Bedankt voor de opheldering :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:11

casperzazoe schreef:
Ben ik de enige die geleerd heeft om in het 'midden' van de weg te gaan rijden als er een auto aankomt en het niet goed uitkomt? Als ik gewoon op de wegrijdt blijf ik netjes aan de kant, maar als ik in de zelfde situatie dan TS zat was ik ook in het midden van de weg gaan rijden. de meeste degelijke mensen snappen het dan wel en remmen af, zeker als ze zien dat het paard onrustig wordt. Je hoeft geen verstand van paarden te hebben om te zien dat een paard zit te drammen.
Zeker als er nog een fietser bij rijdt, was ie van plan om die ook omver te rijden als het uitkwam?

Ik heb ook wel eens met mn zweep op het dak getikt bij een vreselijke aso. Krijg je echt geen schade van hoor maar mensen zullen dan wel snappen dat ze dom zijn geweest. En nu niet allemaal commetaar geven op dat TS met de zweep sloeg want zelf doen we ook wel dingen wat we achteraf beter niet hadden kunnen doen.

Een ruiter hoort (in Nederland) uiterst rechts van de weg en waar mogelijk in de berm.
Ook mag je het overige verkeer niet hinderen.

Ook is het niet aan de ruiter een overige verkeersdeelnemer te straffen om duidelijk te maken dat hij dom bezig is geweest.
Daarnaast hoor je rechts op de weg en is het niet aan jou er midden voor te gaan rijden.
Zo wek je alleen maar meer frustratie op en heb je kand op een nog onveiliger situatie.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:27

De wegcode is toch echt dat je moet vertragen / stoppen wanneer een paard / ruiter duidelijk aangeeft dat er problemen zijn. Als mijn paard onrustig wordt en iemand gaat als een gek er voorbij scheuren zou ik ook kwaad worden. Ik snap TS echt wel.

Snap niet hoe iedereen hier zo kan afgeven op de TS, als jij op je paard zit die helemaal gestressed geraakt, je bijna in de sloot beland en er dan iemand achter je jou totaal zit op te jagen gas geven, paard nog meer gestressed maken?

Daarbij was het GEEN auto weg zegt de TS toch, dus buiten het zweep gebeuren is de TS totaal niet in de fout en zou ik dit zelf ook associaal vinden. TS mocht zeker midden op die weg gaan lopen, want de auto mocht er niet eens rijden? Je mag het verkeer niet hinderen misschien, maar de man mocht daar niet rijden, dus dan kom je terug boven die regel te staan als je het mij vraagt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:34

@KM
In België wel.
In Nederland moet je er wel rekening mee houden natuurlijk, maar is en ruiter lang niet zo beschermd als in België.
In Nederland mag je dus echt niet zomaar in het midden van de weg gaan rijden om auto's zo te dwingen af te remmen (totdat de ruiter beslist dat degene zacht genoeg rijdt).

Amaris

Re: Idioten op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:38

Ik vind dat per definitie een irritant iets, midden op de weg gaan rijden. Als automobilist weet je toch ook niet wat het geval is? Weet jij veel of ze ooit nog naar rechts gaan? Dat moet je dan maar raden? Vind het ook erg arrogant overkomen.

Ikzelf doe het in ieder geval nooit en als ik gezelschap bij me heb dat het wel doet dan irriteer ik me daaraan.

Gewoon naar rechts, en dan maar een auto met een vaart erlangs. Liever dat dan eentje op je hielen die zich zit te irriteren.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:42

Maar @Brainless, de auto mocht daar niet komen dus zijn rechten vervallen. TS mocht gewoon rijden waar ze wil, de autobestuurder niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:42

Amaris schreef:
Ik vind dat per definitie een irritant iets, midden op de weg gaan rijden. Als automobilist weet je toch ook niet wat het geval is? Weet jij veel of ze ooit nog naar rechts gaan? Dat moet je dan maar raden? Vind het ook erg arrogant overkomen.

Ikzelf doe het in ieder geval nooit en als ik gezelschap bij me heb dat het wel doet dan irriteer ik me daaraan.

Gewoon naar rechts, en dan maar een auto met een vaart erlangs. Liever dat dan eentje op je hielen die zich zit te irriteren.

Ben ik volledig met je eens. Toen ik jonger was hebben ze me dat ook wijs gemaakt dat je beter midden op de weg kan rijden als mensen te snel rijden. Dan remmen ze wel af. Maar als je dan ineens zelf in de auto zit of op de scooter weet je pas wat het overbrengt naar andere als je zo met het overige verkeer omgaat.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:46

Ben het er mee eens dat de zweep actie van TS niet handig was maar het stukje midden op de weg gaan rijden begrijp ik in dit geval zeker wel!

Heb gister een soort gelijke ervaring gehad maar dan met 2 motor rijders.

Was op buitenrit met pony en achter ons kwamen twee motoren aan. Geen probleem, pony geeft daar niks om en bleef rustig in de berm stappen.

Jammer genoeg vonden beide heren het in plaats van rustig te passeren nodig om met een hoop kabaal vol gas te geven en heel dicht achter pony te rijden.

Daar schrok hij van en ook ik had geen zin om in de sloot te belanden dus heb pony midden op de weg gestuurd en gebaard dat ze normaal moesten doen. Toen ze weer afstand namen en normaal reden was pony ook weer onder controle en heb ik ze voorbij gelaten.

Sommige mensen snappen echt niet dat sommige acties gewoon gevaarlijk zijn en soms is het dan gewoon beter om je paard midden op de weg te parkeren zodat ze wel moeten remmen. Ook voor hun eigen veiligheid!!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:52

k_m schreef:
Maar @Brainless, de auto mocht daar niet komen dus zijn rechten vervallen. TS mocht gewoon rijden waar ze wil, de autobestuurder niet.

Wie zegt dat? Zelfs de TS geeft aan dat de chauffeur misschien (niet zeker) tot bestemmingsverkeer behoorde en dientengevolge daar evt wel zou Mogen komen. Geen idee of dat in BE anders is dan in NL hoor.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:53

Toch had ik gister ook graag een knal met zweep op een auto willen geven of het liefst iets er tegenaan gegooid.
Ik sta op een smal stukje berm met een paard over de zeik vanwege een tegemoetkomende veegwagen. Met een topchauffeur die heel netjes gas minderde,zelf zoveel mogelijk de andere kant de berm in reed en goed in de gaten hield hoe mijn paard reageerde. Geweldig dat soort bestuurders.
Komt er een vrouw aangereden die zich er gewoon tussenboort.
Paardje was net zodanig rustig dat we de veegwagen zonder al te veel stress konden passeren.
Na die vrouw stond ik met een steigerend weg willen rennend paard in mijn handen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:58

Wat een bullshit allemaal zeg...

die man had gewoon even geduld moeten hebben tot hij er veilig langs kon... Gezien jij aangaf dat het niet veilig was.

Je bent bestuurder en hebt net zoveel recht om op die weg te rijden als die kerel.
Echter rij jij op een dier met eigen wil.. en die auto van hem, stop zodra hij op de rem trapt.

en dat je dan boos bent dat er geen gehoor word gegeven aan jouw vraag om even te wachten met inhalen, kan ik totaal begrijpen.

Hier worden we ook gepasseerd alsof we wandelaars zijn en je er rustig met 60 langs kan zoefen.

Kennen jullie de 'Slow down for my horse' campagne? Is dan wel niet in Nederland maar wel een briljante campagne.

Iedereen moet eens wat meer geduld hebben en of je nou 5 minuten laten bent op je bestemming.. poeh eej!

https://www.facebook.com/Slow-Down-For- ... 457352457/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:02

Nivada schreef:

die man had gewoon even geduld moeten hebben tot hij er veilig langs kon... Gezien jij aangaf dat het niet veilig was.

Je bent bestuurder en hebt net zoveel recht om op die weg te rijden als die kerel.
Echter rij jij op een dier met eigen wil.. en die auto van hem, stop zodra hij op de rem trapt.

en dat je dan boos bent dat er geen gehoor word gegeven aan jouw vraag om even te wachten met inhalen, kan ik totaal begrijpen.

Hier worden we ook gepasseerd alsof we wandelaars zijn en je er rustig met 60 langs kan zoefen.

Kennen jullie de 'Slow down for my horse' campagne? Is dan wel niet in Nederland maar wel een briljante campagne.

Iedereen moet eens wat meer geduld hebben en of je nou 5 minuten laten bent op je bestemming.. poeh eej!

In België heb je: paard op de baan, kalm aan. Is een actie van het Vlaams paardenloket waarmee men ruiters en andere weggebruikers wil aanspreken. Voor de automobilisten is er een filmpje gemaakt voor het programma "kijk uit".

http://paarden.vlaanderen/paard-op-de-b ... m-aan/home

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:06

Ja ook hier ervaring mee we hebben een superverkeersmak paard en nooit geen problemen tot iemand er perse langs moest waar het eigenlijk niet kon en paard raakte met haar buiten spiegel tja toen kon z'n d'r auto naar de garage brengen want paard haalde uit en ijzers met widia stiften geven in zo'n geval veel schade aan een auto, politie erbij paard had niets eigenaar auto kreeg op z'n falie van de politie en m'n dochter kon weer verder rijden paard was niet kreupel of wat dan ook.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:20

SandraVerl schreef:
Nivada schreef:

In België heb je: paard op de baan, kalm aan. Is een actie van het Vlaams paardenloket waarmee men ruiters en andere weggebruikers wil aanspreken. Voor de automobilisten is er een filmpje gemaakt voor het programma "kijk uit".

http://paarden.vlaanderen/paard-op-de-b ... m-aan/home

Oh he dat is ook een goede zeg!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:21

Idd in België is de wetgeving hier rond anders, maar toch veel beter als je het mij vraagt..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:22

Ben het eens met Nivada. Gelukkig zelf nog nooit in zo'n positie geraakt, terwijl ik toch regelmatig buitenritten maakte (bosritten, maar daarbij ook stuk weg). Het is echt geven en nemen, en tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Ik ben alert in het verkeer, houd rechts, en kijk regelmatig om of er wat aan komt. Ik probeer dus ook altijd contact te maken met de bestuurder, en die zijn vrijwel altijd heel meedenkend. Je ziet ze vaak ook vragend kijken, want wat kan je nu het beste doen?
Ook weleens een fietser gehad die heel stilletjes langs fietste, onder het mom: dan schrikt ie niet. Maar ik schrok, voelde me echt beslopen.. Pony deed er niks op, maar dat was nog best link anders..

Deze situatie: Kon je niet op het kruispunt blijven wachten? Nu ging je voor hem uit, en kon ie er nog niet langs. Dat wekt irritatie. Zijn reactie (toch inhalen) was niet goed, maar die van jou ook niet. Al begrijp ik de frustratie wel op dat moment, maar het was niet goed/netjes.
Dat je geen tijd had om af te stappen kan ik me voorstellen. Een pony die raar begint te doen, zou ik ook niet op dat moment durven afstappen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:25

Ik ben ook altijd bang voor dit soort situaties, in principe zijn de paarden waarmee ik de straat op ga vrij mak maar je weet nooit hoe ze reageren als er een tractor op hun hakken gaat rijden oid. Ik denk dat ik in jouw situatie hetzelfde zou hebben gehandeld ts, of het nu netjes is of niet..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:31

k_m schreef:
Idd in België is de wetgeving hier rond anders, maar toch veel beter als je het mij vraagt..

Of het beter is weet ik niet. Kan ook weer flink misbruik van gemaakt worden om te pas en onpas de weg op te eisen.
Maar verklaart wel waarom er bepaalde Belgische ruiters in NL dus midden op de weg rijden en altijd zo lopen te gebaren terwijl ik al bijna niet vooruit kom. Woon in een grensgebied.
Maar hoe je het ook wend of keert ik vindt het sowieso niet netjes. En naar mijn idee maak je de boel alleen maar gevaarlijker om midden op de weg te rijden.