Totifries Beer is op retour! Op naar een succesvol 2016

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:29

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer open en is opgeschoond. Rijtechnische tips mogen altijd gegeven worden, maar houd in het achterhoofd dat het topic op RIJ-ITP staat en niet op RT-HAW, en rijtechnische discussies niet de bedoeling zijn op RIJ-ITP, daar hebben we het subforum [RT-D] Discussies voor.

Estherr__1

Re: Totifries Beer is op retour! Op naar een succesvol 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:17

Mooie foto's en wat een prachtige en gave fries! Welke afstamming?

Indd mag ze meer lengte maar weet zelf (helaas) ook hoe moeilijk het is..
Heb al vaker topics van jullie voorbij zien komen en vind het er netjes en vriendelijk uit zien, ook uit jullie reacties merk je dat jullie het met liefde doen!

En romyv, netjes gereageerd je merkt zeker dat jullie erg trots zijn en dat ook willen laten zien!

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:45

Onlangs heeft er in de Phryso (KFPS) een artikel gestaan over de nationaal en internationaal zeer ervaren amazone van diverse Friese paarden Esther Liano. Zij heeft in dit artikel haar uitleg en visie gegeven op de veelgemaakte uitspraak van mensen dat Friese paarden kort in de hals worden gereden. Hierbij houdt ze heel duidelijk de bouw van het Friese paard voor ogen. Ik weet niet of je lid bent van de Phryso, maar ik denk dat vrijwel iedere ruiter/amazone van een Fries paard dit zal herkennen ;-)

Persoonlijk denk ik dat je heel trots kan zijn op jouw paard en jullie samen als combinatie! Ook ik ben erg benieuwd naar de afstamming?!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 21:05

Heel leuk! Ik ga is even kijken of ik achter het artikel kan komen. Ik vind het wel grappig, omdat wij deze fries juist vaker laag rijden dan opgericht. Heeft deze juist in het lage en ronde eerder een eigen houding ontwikkeld dan in het opgerichte. In het lage en ronde laat ze eerder niet los in de kaak.

Uhh Manon?! Help met de afstammelingen :+ (sorry ik ben eigenlijk helemaal geen friezen mens, maar jullie snappen vast wel dat ik dat wel van deze ben!)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:33

mooie fries, hoe groot is hij?
heb je ook foto waar hij gewoon op staat zonder dat hij gereden wordt? Dat hij "opgekropt" loopt volgens mij ook een optisch dingetje waardoor het erger lijkt dan het is.
Kan het kloppen dat hij een wat kortere hals heeft, (in vergelijking met zijn lichaam)?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:57

Heleennn schreef:
Cinnepin schreef:
Prachtig dier!!

Jammer dat ie zo in een valse knik loopt.

Ik zie geen valse knik, enkel een paard dat wat meer moet leren ontspannen in de nek. Algemeen bekend toch dat friezen zich vaak oprollen als een zeepaardje omdat ze zo'n stevige korte nek hebben, tijd genoeg om hier nog aan te werken en netjes van achter naar voren te rijden om die losse schwung ook in de nek te verkrijgen. En aan de rijkunst van TS zal het zeker ook niet liggen denk ik :) Gewoon lekker naar voren rijden, hand los en met je been naar je hand toe rijden, komt helemaal goed. Hartstikke leuk paard!

kijk eens goed naar de 1e foto, niks geen kort nekje hoor. Als je die ergens ziet op de verdere foto's komt dat omdat het er is ingereden.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 18:46

Knap dat je dat kan zien zonder dat je de ruglengte van het paard ziet :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 01:14

@Esther: Thnxxx!!! Het is een Gjalt X Jasper uit een merrielijn van Foeke vd Velde (Setske F is oma dacht). We hebben in totaal 3 paarden uit die lijn, een dochter van Gonda FT dat is een Tsjerk X Onne (even oud als Beer) en nog een oudere merrie van Sibald X Hearke. Het grappige is dat je heel veel gelijkenissen ziet tussen de manier van omgaan met spanning, beweging en karakter.

@Ocorde: thnxxx!! Ja ik ben apetrots op my litle pony en vriendin! Lys rijdt der maar 1 a 2x per week, dus diepe respect hoe ze die merrie op soms de meest lastige momenten heel netjes de ring weet door te sturen. Doe het haar niet na, zeker niet met een witte rijbroek aan :o
Ik zal trouwens aan mn pap de Fryso vragen voor dat stuk, thnx 4 the tip :D

@Persevero: Paard zou voor het mooie wel ietjes meer lengte mogen hebben in zn nek en hals ja, vooral omdat ze naar verhouding erg lang is in de rug. Persoonlijk vind ik die lengte in de rug en hoog op de benen wel mooi! Maar is wel jammer dat hals daardoor optisch korter lijkt hihi

Ik heb even gekeken voor een foto van tijdens het longeren of op het land ofzo, maar heb niet echt een duidelijke foto in beweging.. Sorry

(Edit, rare zin verbeterd)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:56

x_Lys schreef:
Knap dat je dat kan zien zonder dat je de ruglengte van het paard ziet :')

Er staan meer foto's onder he.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:27

wauw wat een plaatje!! wel even wennen aan een fries ''zonder'' manen haha maar het staat prachtig!

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:37

gaaaf dier!! herlijk he zo'n groote fries tank, ben zelf ook bevoorrecht :o , ga denk ik zelf bij de eigenaar van mn bijrijdpaard ook maar eens vragen of die manen er nie af kunnen :D
je houding is super netjes!!
ik zou haar ook liever een stuk langer in de hals zien, ik zie nu meer onderlijn als bovenlijn
Spoiler:
toch jammer van bokt dat als een sport kwpn'er zo loopt het heeel zielig is, maar een fries die er zeker wel moeite mee heefd, maar dat is geen excuus, zo loopt is het toch wel knap en gaaf, tis net zo slecht voor het paard hoor...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:29

Knappe fries! Ziet er meteen sportiever uit met korte manen!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:54

Super knap beest! mooie houding! :j