Arwen au travail! Foto's + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:49

Kijk, daar komt de aap uit de mouw... Als je DA zegt dat bewegen goed is, betekent dat niet per definitie dat je erop moet en dat ie aan het werk moet. Buiten lopen is ook beweging.
Sommige paarden met hko en KS kunnen nog wel gebruikt worden, maar ze zijn wel lager belastbaar. Dan moet je kijken hoever je kunt gaan. Als ze toch weer gaan kreupelen, dan moet je weer stappen terug doen.
In dit geval is de belasting hoger dan de belastbaarheid. Je paard is pijnlijk en geeft dat duidelijk aan.
Zoals ie nu is, is ie niet geschikt om op te gaan zitten.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:50

Hier een filmpje van afgelopen week aan de longe. Heel kort helaas sorry .:+ De cavaletti staat er voor de afwisseling en dat ze op blijft letten op dr beentjes. Had niet verwacht dat ze hem echt als sprong zou beschouwen maar gewoon een normale galoppas eroverheen zou maken. Daarom hebben we hem ook maar 1 keer in galop gedaan := dit was niet helemaal de bedoeling namelijk.
Hoop dat jullie hier ook wat aan af kunnen zien want ik vind haar hier beduidend beter lopen dan onder het zadel :)

Ik zou het geluid wat zachter zetten i.v.m. schelle stem :+
https://youtu.be/fgwxgy-dGL4/
Laatst bijgewerkt door xVerax op 05-11-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:54

Rindin schreef:
Kijk, daar komt de aap uit de mouw... Als je DA zegt dat bewegen goed is, betekent dat niet per definitie dat je erop moet en dat ie aan het werk moet. Buiten lopen is ook beweging.
Sommige paarden met hko en KS kunnen nog wel gebruikt worden, maar ze zijn wel lager belastbaar. Dan moet je kijken hoever je kunt gaan. Als ze toch weer gaan kreupelen, dan moet je weer stappen terug doen.
In dit geval is de belasting hoger dan de belastbaarheid. Je paard is pijnlijk en geeft dat duidelijk aan.

Voor KS is buiten lopen als enige beweging minder gunstig, bijgezet/longeerwerk wel.
We zitten er pas net weer op hoor :).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:55

Ik zou dit paard lekker op het land zetten. En er niet meer mee aan de slag gaan. Ook op het laatste filmpje is heel duidelijk te zien dat hij niet goed is. En als dat niet kan, dan zou ik gewoon heel eerlijk tegenover je paard zijn.
En hem laten hemelen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:57

Sheran schreef:
Rindin schreef:

Voor KS is buiten lopen als enige beweging minder gunstig, bijgezet/longeerwerk wel.
We zitten er pas net weer op hoor :).

Maar als je ook nog rekening moet houden met hko in beide voorbenen, dan moet je kiezen tussen twee kwaden en de keus maken voor het minst kwade.
Als de hko zorgt dat het paard te veel pijn heeft om meer te bewegen dan alleen wandelen, dan houdt het gewoon op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:58

Hij komt niet op het land. Dat is funest voor zijn rug, en het wordt ook wel een erg dure grasmaaier dan Ook zij wordt daar niet echt gelukkig van. Op dierenartsadvies kan ik wel andere dingen gaan overwegen (ik hoorde ooit mennen voor paarden met KS) maar puur op het land... ik zie dat niet zo zitten. Kleine kans dat ze in dat geval daar ook 100% pijnvrij is

Rindin: vandaar de foto's.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 05-11-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:59

Sheran schreef:
Ik weet al dat ze aan beide voorbenen hko heeft. Daarom lat ik haar ook weer eens op de foto zetten. Ik laat wel regelmatig de hoefsmid kijken naar kreupelheid. De afgelopen periode dachten beide datapt het de hko was en ze adviseerden lichte beweging, waarna we veel onbelast gestapt hebben. Vorige keer weer groen licht gekregen.

Toch plaats ik ook graag eens een 'los' filmpje, kijken wat jullie daaraan zien. Intussen bel ik vandaag de kliniek voor de foto's. Dat ben ik al even van plan, maar ik had tijdelijk geen baan en dus geen geld voor zoiets groots.

Dan verkoop je toch je zadel en betaal je daar de dierenarts van :Y) Heeft je paard meer aan.....

Sheran

Re: Arwen au travail! Foto's + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:00

Ja, leuke reactie hoor switt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:00

Sheran schreef:
Hij komt niet op het land. Dat is funest voor zijn rug, en het wordt ook wel een erg dure grasmaaier dan Ook zij wordt daar niet echt gelukkig van. Op dierenartsadvies kan ik wel andere dingen gaan overwegen (ik hoorde ooit mennen voor paarden met KS) maar puur op het land... ik zie dat niet zo zitten. Kleine kans dat ze in dat geval daar ook 100% pijnvrij is

Leg mij eens uit waarom op het land staan funest voor zn rug is?
Met zn hoofd naar beneden staan is juist heel goed voor zn rug...

Dure grasmaaier, ja. Maar dat is hey risico van paarden houden. Ik heb twee van die grasmaaiers, waarvan eentje ook KS en een straalbeenafwijking heeft. Die werd kreupel van werken, dus ook voor hem moest ik kiezen om hem niet meer aan het werk te zetten. Kiezen tussen twee kwaden...
Laatst bijgewerkt door Rindin op 05-11-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:01

Wat bedoel je precies met hij komt niet in het land?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:02

Als ze volgens jou niet pijnvrij is op het land, hoe kan ze dan pijnvrij zijn onder het zadel?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:03

Rindin schreef:
Sheran schreef:

Leg mij eens uit waarom op het land staan funest voor zn rug is?
Met zn hoofd naar beneden staan is juist heel goed voor zn rug...

De bespiering vermindert, hij gebruikt zijn rug niet meer in alle richtingen, bewegen wordt dankzij gebrek aan ondersteuning pijnlijker (aldus de kliniek bij constatering)

Ayasha: hij komt niet op het land te staan als een veredelde grasmaaier, dat bedoel ik. Hij komt wel de hele dag buiten.

Kirr: ik had het over na dierenartsadvies.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:05

Op het moment dat de Hko pijn geeft, zul je met rijden op dit moment niet verder komen. Een paard met pijn houdt zich vast in het lijf, daardoor zul je paard niet over de rug kunnen rijden wat juist weer zo belangrijk is ivm die KS. Moeilijk verhaal zo...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:06

Ja, vandaar dat ik even de DA erbij trek om de hoeveelheid pijn te constateren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:08

Dat gaat geen DA kunnen. Hoe hard en pijnlijk ook, een dier dat nooit meer pijnvrij zal zijn moet je IMO eerlijk naar zijn. Ze hebben geen toekomstdromen, ze kennen enkel het hier en nu. Het enige wat ie weet is dat ie pijn heeft nú.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:10

Sheran schreef:
Ja, leuke reactie hoor switt.

Sorry maar ik begreep gewoon niet zo goed hoe je een kliniek bezoek kunt uitstellen als je twijfelt over de gezondheid van je paard. Dat gaat toch voor alles? Maar heel goed dat je nu toch gaat, hopelijk krijg je zo meer duidelijkheid!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:13

Paard loopt in ieder geval kort met het linker voorbeen, met hko en kissingspines is het misschien verstandiger om eerst te zorgen door longeren dat de rugspieren zeer sterk gaan worden. Nu loopt ze in een houding waarbij haar rug toch teveel belast word. Het is een lastig dilemma waar je voor staat, waarschijnlijk is dit paard met goede training aan de hand en veel weidegang nog een lang leven gegund maar blijf er wel heel nuchter er naar kijken. Want goed lopen doet ze nu absoluut niet en dat heeft echt niet alleen met stijfheid te maken. Was het maar waar dan is er nog veel te winnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:20

Daar ben ik het niet geheel mee eens Ayasha, de DA kan zeker zien hoe waarschijnlijk het is dat hij met pijn loopt, en of je er wat aan kan doen.

Switt: snap ik wel. Maar ik denk dat het voor veel mensen geldt. Als je tijdelijk even geen geld hebt, behandel je alleen het hoogst noodzakelijke (koliek wel bv). Maar rontgenfoto's gewoon nog even niet.

Bedankt Bigone, het is inderdaad een lastig dilemma.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:26

Heb je nog nooit live op Arwen zien rijden, maar wel op andere paarden. Moet zeggen dat ik je in dit filmpje ook erg onrustig vind, terwijl ik je juist altijd zo'n mooie houding vond hebben!

T filmpje ziet er idd erg haastig uit en verder is er denk ik wel genoeg over gezegd. Ik hoop dat ze nog een poosje (pijnvrij) met je mee kan, maar wel goed denk ik om eea te checken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:37

TS,laat het filmpje uit de OP aan de DA zien, daar heeft de DA heel veel aan, denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:26

Oei! Paard met zo veel slijtage... Verbaast mij dat hij überhaupt nog loopt, om eerlijk te zijn.
Het zadel lijkt ook niet mee te werken, zit erg los van achter en wiebelt daardoor.
Paard krijgt constant een los-vast moment in de mond, kan geen stabiele hoofd hals houding aannemen, al betwijfel ik of hij dat nog kan met zo veel slijtage.
Wat is de reden dat je nog perse op dit paard wil rijden? Het is duidelijk geen pretje voor hem, ik vind het echt heel knap dat hij jou er nog niet heeft afgegooid uit pijn!

'hij gebruikt zijn rug niet meer in alle richtingen' om eerlijk te zijn.. Hij gebruikt zijn rug onder het zadel al helemaal niet..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:33

Ik heb momenteel eigenlijk geen behoefte aan mensen die vanaf een filmpje allemaal conclusies trekken over ons en het welzijn van het paard, en of hij overal nog lol in heeft of niet. Laat dat alsjeblieft aan de dierenarts over.

Dat terzijde: zijn er mensen die ervaring hebben met mobiele rontgenfoto's? Is dat even goed als naar de kliniek rijden? Voor dat laatste moet ik namelijk een auto en een trailer huren, dat is best een duur grapje.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:52

Oei. Heftig om te horen over je paard.
Ik hoop dat je een goed trainings/levens schema kunt maken voor hem nadat foto's het beeld wat positiever stemmen hoop ik.

Ik moet zeggen dat ik hem aan de longe iets beter vind lopen. Dat bevestigd voor mij m'n vorige reactie: niet meer op dit paard gaan zitten nu.

Ben benieuwd wat er uit de foto's komt. Wat heeft hij met rechts-achter?

Heb je Steffi vd Laarse wel eens overwogen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:55

Wie is dat? Kortom: nee :P

Hij heeft, bij mijn weten, niets met rechtsachter. Hij had alleen een tijdje geleden een haakje op de kies rechts, waardoor hij rechts wat strakker kwam te zitten in zijn lijf. Is nu weggehaald.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:03

Is er niemand in je omgeving die een trailer heeft en wil rijden? ( eventueel tegen een kleine vergoeding? )