BullForce onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Re: BullForce onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:01

Ik vind het zeer, zeer onverantwoord van je dat je dit kind er op zet.
3 jaar rij ervaring is niet veel, ook niet als je op veel verschillende pony's hebt gereden en ook niet voor haar leeftijd.
Je bent verdorie bezig een pony zadelmak te maken!
En dan gaat het fout, dan laat je de longeerlijn ook los. Er zit een 12-jarig kind op, zonder bodyprotector! Wat notabene niet de kennis en ervaring heeft om de pony netjes tot een halt te krijgen. Wat had je gedaan als ze er af was gevallen en haar rug had gebroken? En zoals hiervoor al werd gezegd, in een rolstoel was beland? De longeerlijn laat je in zo'n geval nóóit los, en je zet een deel van de wei of bak af! Zodat 'ie niet zo makkelijk op de loop gaat, de gehele wei of bak door.

Alsjeblieft, besteed het uit voor het écht fout gaat en zet de pony ergens anders neer om hem professioneel in te laten rijden, en probeer het over een paar jaar weer, ik denk dat je jezelf gelukkig moet wensen met zo'n brave pony.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:36

elieneke_1 schreef:
Al die commentaar hier!

Ik vind het fantastisch dat jij voor je paardje wilt afvallen! zouden meer mensen moeten doen!
Het enige dat ik wel zou willen zien is het meisje met een bodyprotector aan, maar niet iedereen heeft er zo eentje liggen ;)
Ook vind ik dat het meisje vanvoor wel goed vast houd, maar hoe zou je zelf zijn? de eerste keer een pony zadelmak maken is spannend! daar ben je onzeker over en ben je misschien wel bang dat de pony gaat lopen en wil je wat controle hebben! wat volledig te verstaan is.
Ik vind dat Evi het super doet! en wat een leuke ervaring moet dit zijn voor haar!
Dat vast houden vanvoor gaat er wel uit eens ze hier vertrouwd mee is!

Alvast veel succes met jouw prachtige pony en het afvallen, ik ben er zeker van dat het jou gaat lukken!

Dit vind ik dus een reden om er een ervaren iemand op te zetten.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 09:48

Seventeen schreef:
Ik vind het zeer, zeer onverantwoord van je dat je dit kind er op zet.
3 jaar rij ervaring is niet veel, ook niet als je op veel verschillende pony's hebt gereden en ook niet voor haar leeftijd.
Je bent verdorie bezig een pony zadelmak te maken!
En dan gaat het fout, dan laat je de longeerlijn ook los. Er zit een 12-jarig kind op, zonder bodyprotector! Wat notabene niet de kennis en ervaring heeft om de pony netjes tot een halt te krijgen. Wat had je gedaan als ze er af was gevallen en haar rug had gebroken? En zoals hiervoor al werd gezegd, in een rolstoel was beland? De longeerlijn laat je in zo'n geval nóóit los, en je zet een deel van de wei of bak af! Zodat 'ie niet zo makkelijk op de loop gaat, de gehele wei of bak door.

Alsjeblieft, besteed het uit voor het écht fout gaat en zet de pony ergens anders neer om hem professioneel in te laten rijden, en probeer het over een paar jaar weer, ik denk dat je jezelf gelukkig moet wensen met zo'n brave pony.

Ten eerste, mij zegt die rijervaring wel veel. Ik heb haar al die jaren zien rijden, zien vooruitgaan en ook gezien wat ze reed en hoe. Het is niet zo maar een 12-jarig kind dat ik van de straat geplukt heb ;)
Ten tweede, Evi is niet de enigste die Boelie rijdt, of reed op dit moment. Een ervaren volwassene heeft er ook op gezeten en Evi begeleidt.
Ten derde, halthouden en wegstappen is geoefend, meerdere keren en met goede resultaten, aan de longeerlijn en ze is welgeteld 1x los geweest met stappen, eind vorige week. Daarvóór heeft de staleigenaresse al een paar keer los gestapt. Dus het is echt niet zo dat we van het een op andere moment besloten hadden om Evi en Boelie in het diepe te gooien en los te klikken.

En nee, ik ga Boelie nu niet ergens anders plaatsen om het over te laten nemen. Sowieso heeft hij nu een aantal maandjes vakantie wat het rijden betreft, en ik heb tips gekregen van mensen die het wel netjes konden vertellen en uitleggen waar ik volgend jaar mee verder kan.

DuFien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:04

goed zo, bijt van je af ;)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:50

Wat een erg leuke pony ten eerste! Er schiet me van alles door het hoofd als ik de foto's zie (filmpje niet gekeken).
- wat een enorm onzekere ruiter. Op gympen. Met veel te lange beugels. Zonder bodyprotector.
- wat straal jij op de grond enorm veel zekerheid uit! Super! Je komt heel zelfverzekerd over, alsof je precies weet wat je doet. Ik denk dat je pony enorm veel steun aan jou heeft gehad met inrijden.
- de grotere ruiter: ziet er prima uit.
-ik vind dat je je training goed in kleine stapjes hebt opgebouwd waardoor de pony rustig de tijd kreeg om te wennen. Heel goed, dat zouden veel meer mensen moeten doen, dat zou een hoop stress schelen.
Er is veel goedgegaan wat net zo goed mis had kunnen gaan. Je hebt erg veel aan het toeval overgelaten. Het is duidelijk dat je weet wat je doet. Maar ik vind dat je veel teveel risico hebt genomen net dat meisje. Ik geef les. Alles aan haar straalt uit dat ze heel onzeker is. Hierdoor kan ze geen positieve invloed hebben op de pony. In het beste geval ziet hij haar als ballast. Maar ze kan hem nog niks leren, ze is er niet aan toe. En als je dan een zelfverzekerde ruiter tot je beschikking hebt, waarom dan niet daarvoor gekozen. Die ouders van haar hebben op jou vertrouwd, op jouw oordeel. Jij hebt jezelf vertrouwd maar hebt niet kritisch gekeken naar je ruiter en haar omstandigheden( beugels, schoenen, enorme onzekerheid, risico's). Tel je zegeningen, het is redelijk goed gegaan, ga wat jezelf betreft zo door maar kies een andere ruiter uit die op zichzelf kan passen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:39

DuFien schreef:
goed zo, bijt van je af ;)

Wat is daar goed aan als er duidelijk is dat het op en top geklungel was wat er daar gebeurde?

Jonge ruiter is niet het probleem.
Wel een onzekere jonge ruiter.
Wel de ondoordachte momenten als de lange beugels en gympen.
Zadelmak maken doe je doordacht of niet.
Ook het rijden daarna en wat die instructrice uitkraamt gaat nergens over.
Dat kan iemand wel verdedigen. Dat mag.
Beter is denk ik ten raden haan waarom er zoveel gelijk gestemden zijn. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:30

Maar ook de manier waarop iets gebracht wordt kan opgelet worden......

Ts kent het paardje het beste en kan dus ook echt wel de situatie inschatten.Dat kunnen wij niet vanaf een foto

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:34

Het blijft een jong dier.
En het zal niet de eerste zijn die bom proof aan de hand is toch een schrik reactie maakt bij de eerste keer ruiter.

Zorg dan dat de ruiter goed kan zitten en veilige schoenen aan heeft.

Je zit nooit oeps op een paard.
Tijd voor even laarzen aantrekken of beugels korter gespen is er altijd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:35

Ik vind het echt een hele leuke pony!

Ik ga niet herhalen wat er al gezegd is,dat lijkt me duidelijk genoeg.

Wel dit als tip: je ruitertje heeft helemaal geen steun aan dit zadel.
Het zitvlak is veel te groot en de beugels te lang.
Mocht de pony ooit gaan bokken dan heeft je ruitertje geen schijn van kans.

En het zou zonde zijn als het om die reden helemaal mis zou gaan.
Zowel bij de pony als bij het ruitertje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:54

Ik heb net de filmpjes bekeken. Het laatste filmpje vind ik niet fijn gezien hij zowat naar beneden getrokken word. Ik weet niet anders dan dat je een paard ontspannen kan laten lopen vanaf het moment dat hij zelf ontspant.
Ik hoop ook dat wanneer je volgend jaar met hem aan de slag gaat ook gaat kijken naar een fatsoenlijk zadel want dan is hij ook weer gegroeid en zal het zadel zeker niet meer passen. En toch met een klein beetje proffessionele hulp, kan nooit kwaad

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:01

Ohjee, hallo Bokt! Dat kan ook wat vriendelijker.

Wat is die pony van jou gegroeid zeg! <3 Wat een onwijs knap koppie zit daar op. Stiekem volg ik jullie al behoorlijk lang! En wat super dat je dat meisje deze ervaring gunt. Daar dromen vele andere meiden van. Toch heb ik ook een beetje mijn twijfels en zie ik hier dingen voorbij komen waar men echt een punt mee heeft (ook al wordt dat niet altijd aardig verwoord). Denk maar zo: ze bedoelen het vaak wel goed. Probeer er je voordeel uit te halen. Het is natuurlijk jouw pony en jij besluit wat ermee gebeurd. Gelukkig maar! :))

Als jij het meisje wil laten rijden en deze ervaring gunnen, moet je dat doen. Daar krijg je van mij een dik compliment voor! Ze heeft veel mazzel dat ze deze kans van jou krijgt. Er is maar één manier om te leren, en dat is door te doen. Zo te horen ben je wel streng wat betreft schoeisel, top! Ik denk dat kamille de rest over het meisje erg goed (en vriendelijk!) verwoord. Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik twijfel over de uiteindelijke uitkomst van deze combinatie, en dan denk ik aan het welzijn de pony. Het meisje zet haar hele rug, bekken, schouders, armen en benen vast (van de spanning?). Dat zou de begeleidster ook moeten zien. Van wat ik zie en lees, doe je alles samen met haar, klopt dat? Ik denk dat het een goed en verstandig idee zou zijn om er ook eens iemand anders bij te halen. Een andere lesgeefster let namelijk weer op hele andere dingen. Zo kun je het beste van beide gaan combineren. En dat is dan ook helemaal geen belediging of wat dan ook tegenover je huidige begeleider. Het geeft alleen maar aan dat je meer wilt leren en dat je ook blijft controleren of alles goed gaat. Mijn instructrice geeft mij ook altijd de ruimte om les te nemen van anderen. Is het trouwens niet een idee dat het meisje zitlessen gaat volgen? Dan kan ze met die ervaringen weer op BullForce stappen. Ik denk dat als het meisje zo blijft rijden, dat BullForce ook helemaal vast komt te zitten en dat gun ik je niet! Wel super dat je er ook een ervaren ruiter opzet. Heb je daar ook filmpjes van? Ik ben super nieuwsgierig hoe dat eruit ziet!

Ik denk wel dat je ook streng moet kijken naar wat de pony aankan qua gewicht (doe je denk ik ook wel?). Met deze manier van trainen en als hij dan ook nog enkele maanden wat rust krijgt (wat óók al top is), denk ik dat volgend jaar erop voor jou en hem echt veel te vroeg is, of dat nou in januari of december is. Hij is bij lange na niet sterk genoeg. Op het moment ben ik een jonge Fries aan het doorrijden. Een stuk groter en een stuk sterker dan jouw pony (wat ook best logisch is gezien het verschil in ras 8)7 ) en ik merk dat een zware ruiter er echt op aankomt. Je doet er meer kwaad mee dan goed als je met teveel gewicht erop stapt. Van wat ik me kan herinneren, was je van alles van plan om af te vallen. Hoe gaat dat? Kan me het verbeelden, maar volgens mij ben je al wel een paar kilo's kwijt. Ga zo door! Laat BullForce een stok achter de deur zijn dat je nog veel meer af gaat vallen, doe het voor hem en niet omdat Bokt dat wil. Dat wandelen vind ik ook een goede tip. Lekker stevig doorwandelen doet al veel.

Mijn tip is: ga lange lijnen! Echt een enorm leuke en leerzame bezigheid. Plus dat het echt een leuke manier is om af te vallen! Je kunt ze er super veel mee leren en nog leuker: jij èn je paard hebben er zoveel profijt. Paard word soepeler en sterker, jij wordt lichter en sterker. En als ik nog een tip mag even (en dat mag vast wel :)) ) dan zou ik ook specifiek les in gaan nemen in het lange lijnen. Daar wordt het nog leuker van namelijk!

En wat kamille zeg, je hebt veel aan het toeval overgelaten. Maar er zal niet één iemand zijn die alles goed doet. Ik heb ook het nodige verkeerd gedaan met beleren en doorrijden. Maar dat moet ook, want daar leer je van! Vergeet dat niet! Maar laat het nooit ten koste gaan van de veiligheid en welzijn van het paard en/of de mensen er omheen. En blijf bij jezelf, volg je hart met een goede portie verstand erbij. Dan komt het allemaal wel goed :j

Oepsie... langer verhaal geworden dan dat ik dacht 8)7

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:39

Van mij af bijten wilde ik niet echt doen als in uit mijn slof schieten. Ik had alleen vanochtend even het idee dat er niet gelezen wordt naar wat ik nog meer in de startpost geschreven heb als uitleg. Klein beetje frustratie nam de overhand.

@ kamille
Te lange beugels bij Evi? Wordt dat ook bedoeld bij de andere foto's, of alleen de eerste zit-foto? Ze wilde namelijk absoluut niet nog korter zitten, omdat ze dan het idee had dat ze dan niet goed kon zitten.

@ nonskagek
Zo'n lange reactie vind ik juist fijn, zeker op deze manier. Komt vriendelijk over en kan ik ook wat mee.
De spanning bij Evi komt vooral doordat ze door een schrikreactie van Boelie wel gevallen is. Eigenlijk was er niets aan de hand, alleen bouwde Evi door die paar pasjes weggalopperen zo veel spanning in een keer op, dat Boelie daar weer van schrok en een versnelling in de galop met een bocht was de oorzaak dat Evi er van af viel. Juist omdat het een ongelukkig iets was, wat ook over 2 jaar of later ook had kunnen gebeuren, besloten om Evi die aantal keer wat daarna nog volgden er op te laten. Dat verklaart de spanning bij het los stappen.
Stom dat ik van de laatste twee keer (gewoon aan de longeerlijn vast) geen beeldmateriaal heb. Daar was ze een stuk zelfverzekerder en ging het ook een stuk beter.

Een andere lesgeefster heb ik ook al achter de hand, voor volgend jaar dan. Die geeft Evi les op haar lespony's en die let ook meer op de houding van Evi zelf. Maar daar zit Evi een stuk relaxter op, omdat ze natuurlijk weet hoe die pony's onder het zadel zijn en ze daar beter op kan reageren.

Filmpje van de staleigenaresse heb ik wel, maar ik denk niet dat ze dat online wilt hebben.

100% rust krijgt Boelie niet. Ik zal tussendoor, mits het weer het toe laat, longeren. Niet alleen dat hij beweging heeft, maar ook dat er ook echt getraind wordt op het voorwaarts, neerwaarts lopen. Wat ik al van plan was voor ik dit topic opende. Had alleen eerder begrepen dat het voorwaarts neerwaarts vooral voor longeren bedoeld was, maar dat hebben anderen op een fijne manier uitgelegd hoe dat volgend jaar ook onder het zadel toegepast kan worden. Zal volgend jaar ook makkelijker zijn dat er dan in elk geval in de paddock een fijne zandbodem komt te liggen.

Qua gewicht ben ik vanaf midden-zomer zeker al iets kwijt. Nog niet veel, want er kwamen nogal wat privé zaken tussendoor die even alle aandacht en tijd in beslag namen naast de paardjes, maar ieder beetje is al iets. Het ziet er naar uit dat ik binnen enkele dagen/weken er zeker vol voor kan gaan.

Dankje voor de tip van de lange lijnen. Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens rondkijken wat er mogelijk is met les krijgen hier in de buurt, want van lange lijnen durf ik best toe te geven dat ik hier weinig van af weet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:46

Voor les lange lijnen kan ik Ruitersportcentrum Seurenheide (Bergen) aanraden; zij werken volgens het Freestyle Systeem van Emiel Voest. Je kunt daar zowel met je eigen paard als met een manegepaard les krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:48

Ik neem aan dat TS Evi niet op een pony zet waarvan ze denkt dat er ongelukken gaan gebeuren!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:55

Dat is dus al gebeurd lees ik hierboven. Gelukkig goed uitgevallen

Daaruit blijkt wel weer dat evi nog helemaal niet klaar is voor zadeldak maken.
Bijna elk jonkie versnelt wel eens abrupt. Schiet eens een paar passen opzij.
Je hoort dan onafhankelijk te zitten zodat je direct na zulke actie door kunt gaan. Angst krijgen en daardoor klemmen is echt niet oke.
Want daar gaat bijna elke jonge wel van aan de haal.

Het is echt niet negatief bedoeld.
Maar ik heb het al zo vaak fout zien gaan.
Ruiter jaren bang. Paard naar trainingstal om ook weer goed te krijgen.
Terwijl het niet had gehoeven.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:10

Hahah gelukkig dat je zo'n lange reactie fijn vindt! Hij viel wat langer uit dan dat ik bedoeld had.
Maar wat je zegt, klinkt allemaal top! Ik zou zeggen: ga ervoor! Ik vind het al helemaal top dat je er ook een andere instructrice bij haalt. Ik zou je niet teveel focussen op voorwaarts neerwaarts, maar echt op achterhand gebruik. Wanneer hij achter de motor goed aanheeft, komt de voorkant vanzelf wel :)

Van Evi snap ik het helemaal hoor. Ik ben zelf een Fries aan het doorrijden. Nou, heb ik even in mijn broek gescheten toen ze er vandoor ging! Dus ik snap de spanning helemaal. Probeer dat maar eens los te laten..

Lange lijnen wist ik eerst ook echt helemaal niks van. Dit jaar eens meer in gaan verdiepen en les in gekregen. Nou, ik kan je zeggen: ik ben verkocht! Zoveel mogelijkheden en zoveel oefeningen die goed zijn voor jou en je paard. M'n instructrice laat me er ook achteraan rennen ~~}> Zag dat er ook al een tip qua lesgeven voorbij kwam. Helemaal super! Ik denk echt dat jij het ook heel leuk gaat vinden :j

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:15

Goed van je dat je echt aan je pony denkt.. Genoeg mensen die op een paard gaan zitten (jong paard ook nog eens) dat je denkt "doe dat alsjeblieft niet"...

Verder snap ik sommige reacties wel, ervoor gaan staan ipv ernaast, de schoenen van je bijrijdster etc. Heel bot gezegd... Gebeurd er iets, is het jouw paard en ben jij verantwoordelijk! Mijn paard is ook een goedzak, maar ik ga geen problemen opzoeken, het blijft een dier. En daarom vind ik laarzen/goede schoenen ook echt van belang... Blijf je een keer hangen, dan hang je letterlijk en figuurlijk.

Voor de rest, mensen erbij halen in wie jij vertrouwen hebt. De ene doet het op manier x de andere op manier y... Als ik (alleen de foto's gezien) zo kijk, ziet het er wel ok uit... (zat net ergens te kijken waar ze professioneel paarden verkopen, 2 jarige met een bijzet longeren en alles.. want het moet er goed uitzien... Nou jippie.. Erger ik me persoonlijk meer aan dan een wat gespannen ruiter.. Is logisch in het begin...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:25

Ik weet nog zo net niet wie er verantwoordelijk zou zijn. Ik denk dat de ruiter zelf verantwoordelijk is. Maar dat is weer een andere discussie

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:30

De eigenaar is aansprakelijk.
En al zeker bij een 12 jarige.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:56

purny schreef:
Ik heb net de filmpjes bekeken. Het laatste filmpje vind ik niet fijn gezien hij zowat naar beneden getrokken word. Ik weet niet anders dan dat je een paard ontspannen kan laten lopen vanaf het moment dat hij zelf ontspant.
Ik hoop ook dat wanneer je volgend jaar met hem aan de slag gaat ook gaat kijken naar een fatsoenlijk zadel want dan is hij ook weer gegroeid en zal het zadel zeker niet meer passen. En toch met een klein beetje proffessionele hulp, kan nooit kwaad

Mwah, veel paarden ontspannen niet uit zichzelf hoor. Daar moet je dan wel zelf voor zorgen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 02:14

In beide filmpjes lijkt (klinkt) het alsof jullie juist wel bezig zijn met het naar beneden krijgen van zijn hoofd. En meh, ik weet ook niet of ik zo een kind hem zadelmak zou laten maken, maar goed. Je hebt het nu vaak genoeg gehoord om te kunnen overwegen of het inderdaad wel zo'n goed idee is :D Jouw verantwoordelijkheid.

Succes iig verder, hopelijk gaat het allemaal vlekkeloos.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 02:35

loveskiara schreef:
We zijn niet direct bezig met nageeflijk rijden en helemaal niet met naar beneden trekken. Echter houden Evi en staleigenaresse wel teugels op contact, omdat hij anders alle kanten op slingerde en het liefst nog dicht op mij blijft plakken. Dit proberen we natuurlijk zo veel mogelijk met beenhulpen op te lossen, maar ook dat heeft hij moeten leren natuurlijk en daarom zijn de teugels zo op contact. Daar reageert Boelie dan weer op door 'in te knikken', maar dit is niet de bedoeling dat hij op deze manier nageeflijk 'leert' lopen.

Hals is belangrijk als balansstok en zeker een jong dier dat onder de ruiter opnieuw zijn balans moet vinden moet daar de ruimte voor krijgen. Dat geslinger gaat vanzelf over, zeker met wat meer voorwaarts kunnen en durven. Durven loslaten en paard op eigen benen laten lopen voordat je aan plaatjes/etc. gaat werken levert voor ruiter en paard veel op, maar het is inderdaad eng. Je loopt risico dat het constante teugelcontact een steunpunt wordt en daar ontwikkel je een pony mee die op de hand gaat hangen.

Ik zie in de filmpjes veel spanning/onzekerheid bij zowel ruiter als pony en dat is erg jammer. Plak hem zo volgend jaar achter/naast een ander paard en laat hem buiten km's maken, ritme en balans vinden zonder dat de ruiter hem in de weg zit (teugels los, voor nood en tempo controle ORS monteren). Elke stap controleren en regelen waar het hoofd is kan pas als de basisbalans met ruiter voor elkaar is en dat leert paard door hem daarvoor de ruimte te geven.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:37

Heb het topic even snel doorgelezen. Ik heb misschien nog wel een tip voor Evi ;)
Ik heb zelf ook een pony ingereden, toen was ik 14. Ik kwam net van een super makke 31 jarige pony, maar reed wel 6 jaar. Het aantal jaren dat je rijdt wil dus niet altijd wat zeggen! Mijn vorige pony (die 31 jarige) deed namelijk nooit een stap verkeerd, dus ik heb nooit 'echt' leren rijden, in deze jaren met hem heb ik vooral vertrouwen gekregen en plezier gehad.
Een jonge pony is dan ineens een hele grote stap. Ik ben zelf eerst ook best onzeker geweest hoor! Maar onthoud: een pony kan nooit helemaal ontspannen als de ruiter niet loslaat! Aan deze tip heb ik heel veel gehad. Probeer goed op je ademhaling te letten en erop te letten dat je jezelf niet vastzet. Als je merkt dat je bijvoorbeeld je schouders vast zet, ga dan even halthouden en beweeg je schouders bijvoorbeeld even wat dat je merkt dat je je weer los kan laten.
Een jonge pony inrijden is een leuke ervaring, maar het is wel moeilijk. Vooral op jongere leeftijd. Ik heb het zelf soms ook erg moeilijk gevonden, maar het is gelukkig helemaal goed gekomen. Wel heb ik om de week privéles en een keer in de week les op een vereniging. Dit doe ik omdat de juiste begeleiding gewoon ontzettend belangrijk is.
Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 02:18

Ik zou nooit mijn paard (of het moet een te kleine pony betreffen) laten beleren door een kind, niet deels en niet onder begeleiding, gewoon niet. Maar niet mijn paard, iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voekt en als jij dit prima vindt, dan is dat helemaal prima.

Ik vind het wel jammer dat je nu al begonnen bent en ook met een niet passend zadel, maar ik vind 3 echt nog te jong om te beleren (ook al is het helaas zeer gebruikelijk) maar boelie ziet er gewoon nog heel erg schraal en puppy uit. Wel fijn dat je hem nu een jaar laat staan... Ik zou er nog een halfjaar extra bij plakken.

Verder goed te horen dat je er niet opstapt tot je bent afgevallen, helemaal top! hoop dat je je daar aan kunt houden want zo moet je op geen enkel paard stappen.

Is mennen misschien ook nog iets dat een (tijdelijke) optie zou zijn mocht je nig niet op het gewenste gewicht zitten over een jaar?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:00

Toch wel een aparte discussie. Enerzijds staat bokt vol van je bent te zwaar voor je pony en nu mogen pony's ineens niet door kinderen zadelmak gemaakt worden. Hoe ga je dat doen met pony's van A, B, C, D....??? :+ Ik blijf mezelf over sommige invalshoeken verbazen. Alsof er op elke hoek van de straat een volwassenen is van 55/60 kilo om een pony zadelmak te maken :+

En als we de 10% regel hanteren voor een A pony dan gaat daar volgens bokt normen geen volwassenen op kunnen! Zelfs niet met de 20% regel.