Mil handgemaakte ijzers 8x0 (+ 1 gelijmd ipv nagelen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:48

testebeest schreef:
NathalietjeB schreef:
staat mil nou zo hoog op zijn voeten? en wat een kleine ijzertjes zeg.
en mag ik vragen waarom je gekozen heb voor mil qua ijzertjes?
hier loopt milk namelijk ijzerloos terwijl wij dagelijks over de weg gaan.

Mil staat als sinds hij van mij is vrijwel direct op ijzers. Hij had een beenafwijking (linksachter) waardoor hij als het ware lijkt of hij een sinassappel uitperst. Weet niet hoe anders uit te leggen.

Ik weet pas sinds een jaar van zijn aangebotrn knie afwijking. Dat hij al jong op ijzers is gegaan heeft zeer waarschijnlijk ook voorkomen dat er geen slijtage in het kniegewricht is gekomen. Meestal zijn de ponys met deze afwijking hen knieen met 8jaar gewoon kapot.
Milliaans knie xit geen slijtage in.

Hoog op zijn voeten vind ik meevallen nog korter zou hij op eieren gaan lopen.

Tuurlijk zou ik hem liever blootvoets hebben maar dat is geen enkele optie voor hem.

Mijn andere pony arty staat wel blootvoets en dat blijft inprincipe ook zo :)

Mijn eerste merrie (groot paard) deed dit ook. Het heet biljarderen. Ze is er heel oud mee geworden zonder ijzers.

Bij van Nassau raden ze hoefbeslag af. Gewoon laten lopen zeggen ze. http://hoofcare.nl/hoefbeslag/trailer-ijzer/

testebeest

Re: Mil handgemaakte ijzers 8x0 (+ 1 gelijmd ipv nagelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 19:35

Maar had jou paard er ook een geboren knie afwijking bij? Gewoon als interesse. Ik wist niet dat ze dit zo noemden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:17

testebeest schreef:
Maar had jou paard er ook een geboren knie afwijking bij? Gewoon als interesse. Ik wist niet dat ze dit zo noemden.

Biljarderen doen ze vaak vanwege een verkeerd gebouwd spronggewricht. Daardoor beweegt de knie ook iets anders. Het gevolg is dat er wat meer slijtage op pezen en banden kan ontstaan. Maar bij normale arbeid is er niets aan de hand. Mijn merrie is 21 geworden en heeft nooit een probleem gehad.

Een ijzertje veranderd er ook niets aan. Het verkeerd gebouwde gewricht blijft.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:21

Hij heeft pas het aangepaste ijzer sinds een jaar. Dit omdat hij patella luxatie heeft. Voorheen stond hij op een normaal ijzer. Puur omdat hij simpelweg geen hoef meer over hield ;)

Dit ijzer is gedaan in overleg met meer dan 1 dierenarts. Het was even uitvogelen wat het beste werkte. Maar met deze manier blijft zijn knie op zijn plaats. Hij draait gewoon nog met de voet. En mijn vriend heeft het ook zo gedaan dat hij makkelijker weg kan rollen (weet even niet hoe het officiele woord ervoor is)
Dat hij dus niet in zijn beweging word belemmert maar juistgeholpen. :)

Hoop dat het zo duidelijk is. En elke knie afwijking is niet hetzelfde. Deze afwijking was niet eerder gezien (ook oa utrecht en meerder andere grote klinieken hebben zijn foto onder ogen gezien)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 00:15

testebeest schreef:
Hij heeft pas het aangepaste ijzer sinds een jaar. Dit omdat hij patella luxatie heeft. Voorheen stond hij op een normaal ijzer. Puur omdat hij simpelweg geen hoef meer over hield ;)

Dit ijzer is gedaan in overleg met meer dan 1 dierenarts. Het was even uitvogelen wat het beste werkte. Maar met deze manier blijft zijn knie op zijn plaats. Hij draait gewoon nog met de voet. En mijn vriend heeft het ook zo gedaan dat hij makkelijker weg kan rollen (weet even niet hoe het officiele woord ervoor is)
Dat hij dus niet in zijn beweging word belemmert maar juistgeholpen. :)

Hoop dat het zo duidelijk is. En elke knie afwijking is niet hetzelfde. Deze afwijking was niet eerder gezien (ook oa utrecht en meerder andere grote klinieken hebben zijn foto onder ogen gezien)

De patella luxatie kun je oplossen door het been binnendoor te zetten eventueel met een ijzer. Maar het biljarderen los je niet op met een ijzer. Simperlweg omdat het een verkeerde bouw van het spronggewricht is.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 08:25

Dat weet ik maar het draaien van mil zijn been heb ik ook nooit belemmert? Dus ik snap je issue niet echt als ik eerlijk ben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:12

testebeest schreef:
Dat weet ik maar het draaien van mil zijn been heb ik ook nooit belemmert? Dus ik snap je issue niet echt als ik eerlijk ben.

Ik heb geen issue. In het begin van het topic heb je gezegd dat hij al heel jong op ijzers staat vanwege dat draaien. Het enige dat ik zeg is dat dat niet helpt. Op hoofcare wordt ook gezegd dat het ijzer de natuurlijke beweging belemmerd=slijtage.

Maar succes ermee natuurlijk. Ik ontstip even.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:32

Ben niet boos op je of geirriteerd erover.

De grootste reden dat hij op ijzers kwam was vanwege de slijtage door het draaien van zijn voet. Zijn hoef kon er niet tegen op groeien.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:45

hoi jan, leuk dat je je standpunt weer even benadrukt,maar ieder heeft zijn eigen motivatie he....ookal is het jou mening niet!

Ook al zit er kern van waarheid in als een hoef het niet kan bij groeien moet je die beschermen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:33

Bij paard met korte of snel slijtende hoeven kun je 2 dingen doen.
Of beslaan, of paard in de wei laten staan en wachten tot dat hoeven lang genoeg zijn. Beide keuzes kan ik erg waarderen.

Waar niet van hou zijn mensen die toch blijven rijden omdat ze graag willen maar vervolgens niet beslaan omdat ijzers slecht zouden zijn waardoor paard constant loopt met pijnlijke voeten. Dat moet je echt niet willen, maar je ziet jammer genoeg al te vaak :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:52

testebeest schreef:
Ben niet boos op je of geirriteerd erover.

De grootste reden dat hij op ijzers kwam was vanwege de slijtage door het draaien van zijn voet. Zijn hoef kon er niet tegen op groeien.

De gevallen van biljarderen die ik tegen gekomen ben kwamen of door bekapfout of door toe zijn aan bekapbeurt (gewoon elke 6-8 weken trouwens) dat loste probleem zeker voor 3/4 op. Beslag is nooit ter sprake gekomen voor dit probleem.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:00

Helaas ijzer nummer twee ook spoorloos inmiddels bij mij, geen succes dus. Zou jouw ijzer beter blijven zitten omdat is zo klein is of zou dat niet uitmaken? Want dan zou ik ook "jullie" lijm kunnen uitproberen. Overweeg ondertussen ook terug te gaan naar de dallmers, die bleven perfect zitten, ze zijn alleen zo strak om de hele hoef, dat staat me tegen. Wil het hoefmechanisme zoveel mogelijk stimuleren. Doorbloeding is al niet heel best, om van de groei maar niet te spreken. (En voor de zekerheid; ik hoef geen pleidooi voor natuurlijk bekappen, topics daarover volg ik al zijdelings maar overtuigd ben ik nog niet). We gaan nog maar even door met experimenteren dus.