Rodeo @Alabama, Foley USA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:00

bobje26 schreef:
Ik ben volgens mij een van de weinige die rodeo wel kan aanzien en waarderen hihi.
Geweldige foto's en geeft echt een toffe sfeer mee... :D

Ik ook :j
Moment opnames you know.

Echt superjaren foto's TS!

AlwaysH

Re: Rodeo @Alabama, Foley USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:00

Sorry *super gave

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:34

Wauw, gave foto's!

Waarom zit die man naast dat kalf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:43

Heel gave actiefoto's zeg!
Grappig hoe mensen dingen allemaal anders kunnen zien.
Die van het barrel racen, wauw!
Ik moest echt ontzettend hard lachen om die met die man en dat kalf. Ze kijken allebei zo onnozel en dan zo synchroon qua houding..... _O-

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:46

Wauw echt zulke vette foto's!
Zou dat nog graag eens in het echt willen zien (liefst Amerika of Canada oid, maar dichterbij mag ook :D )

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:47

Ik ben maar gestopt met de reacties lezen van sommige mensen; daar word ik pas treurig van.

Wat een gave foto's en wat heb je het mooi vast weten te leggen!
Maar overduidelijk échte moment opnames.

Gaaf die cowgirl die bitloos barreld! :) Daar komt pas techniek bij kijken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:55

Gaaf fotoverslagje!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:16

Echt mooie foto's die de sfeer goed weergeven! :D
De kwaliteit ziet er ook best goed uit hoor

En tja de commentaren die ik hier lees, vind ik persoonlijk soms wat overdreven.
Zeker bij die rodeopaarden, gewoon halstertje om en hier en daar het nodige bont om het aangenamer te maken (lijkt me toch zo) :)

Marloes_blok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:21

Wat een super mooie foto's zeg! _/-\o_

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:20

Mooie foto's, ik vind de barrels het mooist :D
Ik vraag me wel af hoe ze die paarden aan het bokken krijgen?
Die zwart wit foto vind ik ook niet mooi :n

xTitanic schreef:
[
De zwart wit foto is inderdaad grof, maar ik zet mij als fotograaf daar dan weer over...

Waarom?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:17

Waarom moet de fotograaf zich in vredesnaam verantwoorden voor deze foto's? :=
Het zijn goede, mooie sfeerbeelden. TS is niet degene die op het paard zit en daar de mond van opentrekt. Zij legt het vast. Moet ze een beeld met emotie dan maar niet tonen omdat het zielig is? Wat moeten oorlogsfotografen dan doen voor nieuwsbeelden bijvoorbeeld? :+

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:22

antje_vip schreef:

Die paarden zijn er voor getraint en weten ook precies wat ze moeten doen. Menig paardrijdende nederlander wil dat zijn paard op comando steigerd. Deze paarden weten dat ze moeten bokken en vinden het echt niet erg hoor :=

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 01:29

rianca1 schreef:
wauww kei mooie fotos
zou het zelf totaal niet durven

wat mij opvalt en me nog steeds afvraag
waarom dat touw/leer vanaf de neus riem naar de borst ? :D

Dat is een tie-down. Wordt veel in de western gebruikt. Bijvoorbeeld bij roping of bij cowwork (ook op de ranches). Er is hier een ontzettend goed paard met veel cowsense. Echt heel gaaf hoe zij met de koeien werkt. Enige wat ze wel doet is met dr hoofd aan de teugels 'trekken' (niet echt trekken. Meer schudden naar voren). We gebruiken de tie down bij haar zodat ze als ze trekt, ze alleen zichzelf er mee heeft doordar ze aan dr eigen neus trekt (en ook beter dan bit). Je kan niet te veel op je paard focussen als je echt met koeien werkt.
In de rodeo wordt t meer gebruikt als martingaal, om t hoofd laag te houden. Tis alleen niet verbonden aan de teufels/ bit, maar met een neusriem.

En over rodeo; Ik denk dat je er echt iets over moet weten en het zelf moet zien voordat je er een goed oordeel over kan geven. De paarden en stieren zijn er namelijk echt voor getraind. Zoals met de bronc en bullriding is t niet zo dat ze ze pijn doen (absoluut niet waar dat ze de ballen vastknopen) om ze te laten bokken. Ze moeten namelijk ook nog op eem goeie manier bokken. Laatste rodeo dat ik gezien heb was er zelfs een paard (of stier. Kan me niet meer herinneren welke t was) die stopte (echt als in stilstaan) toen de bel ging, zodat de bronc/bullrider er af kon springen :D :D (Er gaat een 'bel' na 8 seconden. Dat betekent dat de cowboy lang genoeg gezeten heeft).
Ook veel stieren en paarden gezien die hun kunstje doen en daarna staan te wachten voor de gate waar ze uit de arena gaan :')
Ze zijn er dus voor gefokt, getraind, gevoerd en gehouden voor de rodeo. Voor de rest staan ze lekker in de wei. De band die je bij de heup ziet zorgt er ook voor dat ze bokken. Het is niet pijnlijk oid (zit soms zelfs bont op), maar geeft gewoom een reactie tot (hoger) bokken. Ooit was hier eens een paard waarvan de backsinch niet aan de normale sinch vast zat, en dat paard ging ook gigantisch bokken. En dat doet een paard echt geen pijn.

Denk dar menig rodeo paard een veel beter leven heeft dan menig dressuurpaard in Europa ;)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:42

__Elizabeth schreef:
antje_vip schreef:

Die paarden zijn er voor getraint en weten ook precies wat ze moeten doen. Menig paardrijdende nederlander wil dat zijn paard op comando steigerd. Deze paarden weten dat ze moeten bokken en vinden het echt niet erg hoor :=

Volgens mij gaat het niet om het bokken, maar meer om de toestand aan de voorkant van t beest op die foto :)

Die foto van die man en het kalf op de grond vond ik trouwens ook erg komisch :+

OnTheRocks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:17

Het gaat idd niet zozeer om het bokken, het gaat hierom:

Foto 2, de collage, het onderdeel van de barrelrace: het oogwit is goed zichtbaar, wat wijst op een paard in angst en pijn
Foto 3: ongehoord bitgebruik
Foto 8: ongehoord bitgebruik, zeer veel oogwit te zien, wat opnieuw wijst op een paard in angst en pijn
Foto 9: zo mogelijk nog erger, ongehoord bitgebruik, opengesperde mond, hoofd hoog, dit paard probeert de pijn in zijn mond te ontwijken, en de blik van het paard toont angst, pijn en verwarring
Foto 10: zeer angstige blik
Foto 12: paard op de achtergrond: opengesperde mond, hoofd hoog, dit paard probeert ook de pijn in zijn mond te ontwijken, het oogwit is ook goed zichtbaar wat opnieuw wijst op een paard in angst en pijn
Foto 12: paard op de voorgrond: bakstuk komt tot tegen het oog, zorgt voor ongemak; tevens een opengesperde mond, dit paard probeert de pijn in zijn mond te ontwijken
Foto 13: zeer angstige blik bij het paard op de voorgrond. bij beide paarden een ongehoord bitgebruik.

Het maakt mij ook niet uit dat de fotograaf dit vastlegt, ik had trouwens al eerder gereageerd dat de foto's fototechnisch prachtig zijn.
Maar ik vind het wel belangrijk dat de inhoud van de foto's ook kritisch bekeken wordt, zodat hier niet het signaal gegeven wordt dat dit ok is... want de lichaamstaal van deze paarden spreekt boekdelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:22

OnTheRocks schreef:
Het gaat idd niet zozeer om het bokken, het gaat hierom:

Foto 2, de collage, het onderdeel van de barrelrace: het oogwit is goed zichtbaar, wat wijst op een paard in angst en pijn
Foto 3: ongehoord bitgebruik
Foto 8: ongehoord bitgebruik, zeer veel oogwit te zien, wat opnieuw wijst op een paard in angst en pijn
Foto 9: zo mogelijk nog erger, ongehoord bitgebruik, opengesperde mond, hoofd hoog, dit paard probeert de pijn in zijn mond te ontwijken, en de blik van het paard toont angst, pijn en verwarring
Foto 10: zeer angstige blik
Foto 12: paard op de achtergrond: opengesperde mond, hoofd hoog, dit paard probeert ook de pijn in zijn mond te ontwijken, het oogwit is ook goed zichtbaar wat opnieuw wijst op een paard in angst en pijn
Foto 12: paard op de voorgrond: bakstuk komt tot tegen het oog, zorgt voor ongemak; tevens een opengesperde mond, dit paard probeert de pijn in zijn mond te ontwijken
Foto 13: zeer angstige blik bij het paard op de voorgrond. bij beide paarden een ongehoord bitgebruik.

Een foto is een moment opname, je kan op basis daarvan toch niet zeggen dat iets dieronvriendelijk is. Ik denk dat je dit soort moment opnames ook hebt op het eender welk onderdeel van de paardensport.

Het maakt mij ook niet uit dat de fotograaf dit vastlegt, ik had trouwens al eerder gereageerd dat de foto's fototechnisch prachtig zijn.
Maar ik vind het wel belangrijk dat de inhoud van de foto's ook kritisch bekeken wordt, zodat hier niet het signaal gegeven wordt dat dit ok is... want de lichaamstaal van deze paarden spreekt boekdelen...

OnTheRocks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:37

Tuurlijk heb je dit in eender welk onderdeel van de paardensport, daar gaat het hier ook niet om...
Momentopnames is maar een flauw excuus, als deze momenten er niet zijn, dan kunnen er ook geen momentopnames van gemaakt worden...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:05

Molfre schreef:
antje_vip schreef:

Volgens mij gaat het niet om het bokken, maar meer om de toestand aan de voorkant van t beest op die foto :)

Die foto van die man en het kalf op de grond vond ik trouwens ook erg komisch :+

Ik reageerde hierop :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:43

Ik vraag me dan wel af waarom een paard nog zo goed zou luisteren en stoppen als hij zo angstig is.
Ja natuurlijk zijn er rotte appels tussen die verkeerd met hun paarden omgaan. Die heb je altijd.
Ik heb meer moeite met dressuur kijken dan rodeo. Vind het bitgebruik in dressuur velemalen erger dan wat ik in de western zie. Sowieso. Met rodeo hebben ze voor enkele seconden (of seconde) druk op t bit. In dressuur is t enkele minuten ;) en daar zie ik harder getrek en gedoe dan wat ik zie in de western. Ja ook met stang. Die paarden doen hun mond net zo goed open, maar dan wordt dichtgesnoerd met een sperriem. Enja, wat je nier ziet is er niet natuurlijk.
Maargoed, ik zou mn mond hier maar gaan houden tegen de negatieve reacties. Tis een mooi fototopic en dat moeten we zo houden :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:57

En die kalveren dan Eileen? Die een touw om hun nek geworpen krijgen dat aan een paard vastzit dat in een keer stilstaat, of die door mensen die door tegen de grond worden gewerkt? Je gaat mij niet vertellen dat ze daarop getraind zijn en er daardoor geen pijn of (een hoop) stress van ervaren.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:40

Finliox schreef:
En die kalveren dan Eileen? Die een touw om hun nek geworpen krijgen dat aan een paard vastzit dat in een keer stilstaat, of die door mensen die door tegen de grond worden gewerkt? Je gaat mij niet vertellen dat ze daarop getraind zijn en er daardoor geen pijn of (een hoop) stress van ervaren.

Wat weer een compleet ander onderwerp is dan waar de TS op doelt, aangezien zij niet doelt op een discussietopic :) Misschien een idee om dit elders te bespreken?

Nenah, wauw _O_ En weer heel duidelijk jouw style erin te herkennen, gaaf!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:25

Moderatoropmerking:
Ook wederom in dit topic willen we jullie verzoeken hier geen discussietopic van te maken of Rodeo's mishandeling zijn of niet. EV-ITP is niet bedoeld voor discussietopics. Wie zich geroepen voelt mag uiteraard een topic openen op RT-D.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:51

Lieve mensen.... wel eens een Roping paard gezien in het starthok ???
Die staan te stuiteren van de adrenaluine en de werklust. Ze moeten voor het touwtje blijven wachten tot het kalf uit het hok is gekomen, wanneer ze eerder vertrekken is het team gedikwalificeerd.
Dus ja, je moet ze erg bij je houden.... wat resulteert in open monden.
Zo zijn er heel veel momenten waarop de dieren erg enthousiast worden.

Neem eens de moeite om je eens écht te verdiepen in de rodeo....
en wanneer je het niks vindt, kijk dan niet in deze topics...

Maar goed, bij de Rodeo mag het volgens jullie niet...
Maar plaats eens een topic met springfoto's van de paarden vóór de sprong.... die worden óók heet en worden ingehouden.... resulteert óók altijd in open monden en oogwit...
maar DAT ZETTEN WE NOOIT OP DE FOTO.....

En horseball en polo ??? ook zat verkeerde momentjes, die niet op de foto gaan....
De jachtruiters die op de ruggen ploffen... zo kun je werkelijk overal een issue van maken

Afijn... het zijn altijd dezelfde mensen die de rodeo-sport moeten uitleggen hier....
maar denk nog steeds dat de meeste paarden van "gewone" ruiters hier soms harder en onredelijker behandeld worden...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:37

Oke, er zitten misschien wat niet angename momenten van de paarden tussen bij de fotoreeks maar er zitten ook hele aangenaam uitziende paarden/foto's tussen? maar daar word dan niet over gepraat natuurlijk.
Als ik naar en springwedstrijd ga kijken zie ik ook regelmatig dat beeld. Maar dat betekent niet dat dat bij iedereen is he..
beetje relativeren
Het zijn ondanks alles echt prachtige foto's!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:11

Ach, wat een gezeur weer zeg, bah :n Als we commentaar geven op een Edward Gal die zijn paard's neus tegen zijn borst aan forceert moet iedereen niet zo vooroordelen, eveneens als iemand commentaar heeft op hoe sommige springruiters met het bit omgaan, maar zodra het rodeo tijd is kan heel Bokt weer heerlijk zeuren :\

Oogwit zichtbaar wil niet altijd wat zeggen anyway, mijn vorige paard en huidige pony laten het van nature al heel veel zien. Aangezien het hier om één foto per paard gaat, is het vrij moeilijk om te bepalen of het nou angst is of gewoon zo is :)

TS, super mooie foto's!! Wat jammer dat mensen dus weer hun mond niet kunnen houden ondanks dat je netjes aangeeft dat dit geen discussietopic is. Wat ontzettend gaaf dat je dit mee hebt kunnen maken en dat je volgend jaar gaat emigreren! Waar precies ga je heen in de States als ik vragen mag? :)