7 jarige vol artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 7 jarige vol artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:46

AH, als ie klinisch nog goed loopt is het een ander verhaal. Schrok nogal van de foto's, vandaar mijn reactie.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 22:17

Geeft niets Jolien, volgens mij heb ik dat er ook niet duidelijk in gezet.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:41

Fijn dat het klinisch goed gaat. Alleen eerder gaf je aan dat het paard aan 4 benen pijn heeft en nu niet meer ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 08:48

Nee hoor, hij heeft waarschijnlijk in alle 4 zijn benen artrose. Dat maakt het lastig te beoordelen of hij kreupel is naar mijn gevoel.
Hij is momenteel niet zichtbaar kreupel of stijf. Maar wie garandeerd mij dat hij niet kreupel is? Dat maakt alles best lastig.
De dierenarts kan wel zeggen dat ik maar moet kijken wat hij aan kan. "Als hij de volgende dag kreupel staat is het te veel geweest", maar is dat eerlijk met 4 benen artrose? DAT is het grote punt.

Misschien dat ik toch een keer een been laat verdoven om te zien of hij kreupel is. Maar ja.. Hoe hoog moet hij dan verdoofd worden..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:50

En met een kreupelheidsonderzoek dan? Buigproef? Dan kun je het vaak ook wel beter zien.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:51

No_No schreef:
Maar hoe reel is het om een paard op kreupelheid te beoordelen als het aan 4 benen al pijn heeft?

O kijk, das duidelijker. Ik doelde op dit bericht eerder, vandaar.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 08:55

Jolien, dat is misschien een mogelijkheid al weet ik niet of dat een duidelijk beeld zal geven. Ik zal overleggen met mijn eigen dierenarts.
Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:56

No_No schreef:
Jolien, dat is misschien een mogelijkheid al weet ik niet of dat een duidelijk beeld zal geven. Ik zal overleggen met mijn eigen dierenarts.
Bedankt voor de tip!

Meestal wel, want dan vererger je de druk op 1 been en verslechterd dat been meestal wel. Het is iig een goedkope en snelle manier om te proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:04

Als een paard aan vier benen kreupel is zie je dat echt wel, zeker met artrose. Dan lopen ze op eieren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:12

Sterkte zus. Zaterdag oogde hij niet kreupel :n Eerder lomp :D Maar ja, 't is ook een tank.

Zou zeker proberen om hem nog wat kilo's te laten verliezen. Maar dat weet je zelf ook ;)

Dat de foto's zo slecht waren :oo Dat had ik niet verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:15

Arabesk schreef:
Als een paard aan vier benen kreupel is zie je dat echt wel, zeker met artrose. Dan lopen ze op eieren.

Kllopt, vaak lopen ze toch anders. Maar dat is altijd link, want de eigenaren zien vaak de verandering niet. Of 'hij loopt altijd zo'. Overigens geen beschuldiging naar de ts toe hoor :)
Heb je een filmpje ts?

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:22

Mijn paard liep ook niet zichtbaar kreupel en heeft nooit pijn geuit. Wel liep hij wat korter maar ook dat was moeilijk te zien gezien hij een PRE was met meer korte/geheven gangen.
Wat voor mij de doorslag gaf was dat hij een peesblessure er bovenop kreeg en hij een werkpaard was, geen grasmaaier. Bij mij speelde ook mee dat ik, naast het hebben van een kameraad, rijden ook erg belangrijk vind.

Neem de tijd, wanneer je de behoefte hebt om verschillende dingen te proberen, moet je dit zeker doen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:23

blackstar schreef:
Ik kreeg van agradi een email.dat ze het niet meer verkochten omdat de leverancier ermee stopte. Maar idd heb de dk bij de paardnedrogist.gezien.
Dus ga dat ook weer bestellen.

Oh, misschien paardendrogist even mailen hoe dat zit en of je dus voorraad moet/kunt bestellen?
Die zijn in mijn ervaring echt altijd ontzettend vriendelijk en behulpzaam.

Misschien stopt NAF met leveren aan Agradi :+ En niet in het algemeen?
Ik weet het niet natuurlijk. Maar weet wel best wat paarden die baat hebben bij Devils Relief.lssi

No_No: jij kent je paard, ziet je paard... Het klinkt misschien zweverig, maar je voelt op begeven moment wel aan hoe het is, wanneer het niet meer te doen is... alleen de ogen van een dier al zijn voor de eigenaar vaak erg te 'lezen'. Vaak is de beslissing om in te laten slapen iets waar je naartoe groeit. En daar zeggen röntgenfoto's in chronische gevallen niet zo veel over. Kijk, bij een gecompliceerde breuk weeg je af of het goed komt en zo ja of je je paard maanden op boxrust gaat zetten ja of nee. Maar ik denk dat het bij paarden als de jouwe meer om het klinisch beeld gaat. Een keer een dagje kreupel als het de dag er voor wat ruig was, is best overkomelijk. Niet alleen paarden met artrose hebben dat. En omdat je weet waar het bij hem door komt, is dan één à twee dagen pijnstillers oid in mijn ogen prima.

Tenminste, dat is ook hoe we met onze merrie met artrose en kissing spines omgaan. Ook de beslissing om te stoppen met rijden/trainen was iets waar we naartoe groeiden. Nu staat ze in een heel grote stal met paddock en haar beste vriend. Veel op de wei kan ze niet (risico op bevangenheid oa) maar ze 'zegt' ons nog niet dat ze dagelijks (veel) pijn heeft. Haalt grapjes uit en ze hoeft nog niet te horen dat ze oud is want dan loop je plots met een dartele jaarling :+

Onze dame is pas 20 (voor een mix-ras C-pony niet erg oud) maar toen we haar 10 jaar geleden kregen had ze dit al. Nooit op de foto geweest, nooit benen verdoofd... ze zal ook niet langdurig op pijnstillers komen te staan. Ze heeft liever een zak wortels :+ Misschien wat kort door de bocht maar voor ons slaat kosten/baten door naar niet doen.
Ik doe wel andere dingen, bijvoorbeeld speciaal voer met ondersteunende kruiden aanbieden. In de winter als ze stijver is krijgt ze ook gewoon een deken en kuurtjes duivelsklauw. Van beide merk ik dat het haar helpt (onrustig/zielig in een hoekje staan of gelijk rustig een dutje doen wanneer ze een deken op krijgt, of na een paar dagen devilsrelief opeens met een bok weggallopperen in de wei)

Zo 'moddert' iedereen wat aan denk ik :) Wat ik vooral wil zeggen, volg je intuïtie... en wanneer er een besluit ligt tussen jouw en je paard, dan is dat zo. Iedereen en elke situatie is anders. Een ander volgt met jouw paard een ander beleid, jij zou voor een ander paard wellicht ook anders beslissen.
En ja, de eigenaar kijkt misschien wel eens een onregelmatigheid weg, waarvan anderen zeggen 'tjee die is kreupel'. Maar dan nog, jouw dier, jouw weg en beslissing. Aan jou om aan anderen en experts hun mening te vragen en dat mee te wegen. Altijd een groep die verder gaat dan jij en een groep die eerder stopt. Erg? Imo absoluut niet.

En excuses voor mijn weer eens teveel tekst :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:29

Is het geen optie om hem gewoon eens een week op pijnstilling te zetten en te kijken hoe hij dan loopt. Het is vaak lastig te zien of een paard niet goed loopt als hij aan alle 4 de benen pijn heeft.

Zie je bij pijnstilling duidelijk gedragsverandering (naar positief uiteraard) dan mag je er van uit gaan dat hij zonder dus pijn heeft en is aan jou te bepalen of de mate van pijn acceptabel is voor jou.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 09:34

Nee, geen filmpje.. Tenminste , niet recent en ik weet ook niet hoe ik dat online moet krijgen.. Iets met twee linker handen >;) ik ben al heel trots op mezelf dat ik foto's hier kan plaatsen met mijn mobiel :o

Ik ben er niet bang voor dat ik het niet zal merken als hij ergens last heeft. Ik weet alleen dat hij heel hard is voor zich zelf. Een tijdje geleden bijvoorbeeld vond ik hem niet helemaal zich zelf, niemand zag er wat aan. Was geen koliek maar toch iets ander gedrag dan anders. Bleek hij aardig wat zand in de mest te hebben. Dus kuurtje en het was weer goed.
Niemand zag wat aan hem. Ik ben een pietlut met mijn paard, hij heeft er beter dan ik zelf. Nee, ik ben er absoluut zeker van dat ik aan hem zie dat er iets is. Daarom ben ik ook naar de kliniek gegaan voor foto's. Het voelde niet goed. En dat was niet omdat andere zagen dat er iets met hem is of dat hij regelmatig tijd of kreupel loopt. Het zijn de kleine signalen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 09:37

Ik heb mijn eigen dierenarts net een mail gestuurd met de vraag of hij een idee heeft om uit te sluiten of hij pijn heeft op het moment.
Ik zal horen wat hij vind. Ik ben erg te spreken over mijn dierenarts, als hij geen idee heeft zoekt hij alles uit. Dit is overigens niet de dierenarts van de kliniek waar de foto's gemaakt zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:39

No_No schreef:
Ik heb mijn eigen dierenarts net een mail gestuurd met de vraag of hij een idee heeft om uit te sluiten of hij pijn heeft op het moment.
Ik zal horen wat hij vind. Ik ben erg te spreken over mijn dierenarts, als hij geen idee heeft zoekt hij alles uit. Dit is overigens niet de dierenarts van de kliniek waar de foto's gemaakt zijn.

Maar heeft de dierenarts die die fotos heeft gemaakt geen kreupelheidsonderzoek gedaan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:39

Arabesk schreef:

Je ziet hooguit dat ze niet lekker lopen, maar niet dat ze echt kreupel zijn is mijn ervaring.
Mijn paard was kreupel aan beide voorbenen (artrose en HKO) en ik zag pas hoe kreupel hij eigenlijk was toen hij uitverdoofd werd bij een kreupelheidsonderzoek.
Het is lastig om te zien.

Succes TS, nare situatie. Ik zou idd eens gaan voor een onderzoek zodat je weet hoe kreupel hij eigenlijk is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:43

No_No schreef:
Ik ben er niet bang voor dat ik het niet zal merken als hij ergens last heeft. Ik weet alleen dat hij heel hard is voor zich zelf. Een tijdje geleden bijvoorbeeld vond ik hem niet helemaal zich zelf, niemand zag er wat aan.

Even vanuit mezelf gesproken..
Ik ben ook héél hard voor mezelf.. ik laat ook niet zien dat ik pijn heb.. maar heb dagelijks pijn.. de ene dag meer dan de andere dag.
Men ziet het dan ook niet aan mij, behalve mijn man.. die kent me zo goed dat ik niets hoef te zeggen.

Wat ik laatst begreep is dat iemand met een hoge pijngrens, heeft leren leven met de pijn (en dus zo die grens verlegd).
Natuurlijk is dit vanuit mensen bekeken, maar kan me voorstellen dat het bij dieren ook ongeveer zo werkt..
Het zijn vluchtdieren, en als ze pijn laten zien zijn ze zwak.

Ik wens je veel wijsheid toe, en kan je alleen maar het advies geven om naar je gevoel te luisteren!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:44

Dat bedoelde ik :)

Zo is het voor de een niet ok om een niet berijdbaar paard te hebben en voor de ander weegt dat niet mee. De een laat een dure operatie doen en anderen niet.
Op diezelfde manier bel ik voor het ene paard direct de veearts als hij niet zijn voerbak leeg eet, terwijl ik van een ander weet dat die niet zo geïnteresseerd is in eten en ik het eerst even aan kijk.

Hoe het ook loopt, sterkte iig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 09:46

R12312 schreef:
No_No schreef:

Maar heeft de dierenarts die die fotos heeft gemaakt geen kreupelheidsonderzoek gedaan?

Nee, want daar voor was ik daar niet. Ik was daar voor foto's om te bekijken hoe het met zijn voeten was gesteld. Dit had ik nooit verwacht. Eigenlijk was ik best aangedaan bij het alleen al zien van de foto's. Ik zag de foto's namelijk direct op het scherm verschijnen tijdens het maken van de foto's.
Ik heb twee jaar bij een paardenkliniek gewerkt, ik weet dus echt wel wat goed en fout is. De tranen sprongen mij echt in de ogen toen ik dit dus zag.
Bovendien was hij lekker dronken van de sedatie, dus dat is ook niet handig bij een kreupelheidsonderzoek

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:51

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad met een driejarige die op de foto en klinisch niet zo slecht was (leek) nog. Uiteindelijk op pijnstillers gezet waaruit bleek dat echt alle benen pijn deden (grote gedragsverandering). Dat gecombineerd met een kreupelheidsonderzoek (uitverdoven per been en gewrichten inspuiten, wat niet hielp) toonde dat ze niet meer zou verbeteren. Daarvoor was er overigens al eea geprobeerd, zoals anders bekappen, speciaal beslag, op volledige rust zetten in een paddock, in een wei, etc. Inslapen bleek in dit geval juist door de jonge leeftijd van het dier de enige optie - ik herken in je topic dat mensen zeggen van hij is nog zo jong, daar wil je nog veel voor doen. Maar juist met een (relatief) jong paard schiet aanmodderen niet zo op - uiteraard mits het klinische beeld slecht is- in mijn ogen.

Ik wens je veel geluk en wijsheid toe! En sterkte!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 09:53

Dank je Ryder, ik lees "graag" ervaringen.

Ik ga er ook niet van uit dat hij nog jaren lang hier is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:54

No_No schreef:
Nee, want daar voor was ik daar niet. Ik was daar voor foto's om te bekijken hoe het met zijn voeten was gesteld. Dit had ik nooit verwacht. Eigenlijk was ik best aangedaan bij het alleen al zien van de foto's. Ik zag de foto's namelijk direct op het scherm verschijnen tijdens het maken van de foto's.
Ik heb twee jaar bij een paardenkliniek gewerkt, ik weet dus echt wel wat goed en fout is. De tranen sprongen mij echt in de ogen toen ik dit dus zag.
Bovendien was hij lekker dronken van de sedatie, dus dat is ook niet handig bij een kreupelheidsonderzoek

Het gevaar hiervan is dus dat je een heel krom beeld hebt. Je hebt alleen de fotos maar geen gedegen kreupelheidsonderzoek. Er zijn paarden met dezelfde soort fotos die op hoog nivo in de sport gewoon meedraaien.

Voordat je je allerlei zorgen gaat maken en allerlei supplementen gaat geven, eerst maar eens onderzoeken of hij daadwerkelijk pijn heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:01

No_No schreef:
Maar hoe reel is het om een paard op kreupelheid te beoordelen als het aan 4 benen al pijn heeft?

PowerReiner schreef:
O kijk, das duidelijker. Ik doelde op dit bericht eerder, vandaar.

Kreupelheidsonderzoek met uitverdoven zal dat uitwijzen.
Maar om eerlijk te zijn kan ik al bedenken wat eruit komt als ik de foto's zo zie....