Avonturen in Portugal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:33

rider schreef:
@_Reneee: Ja, gaaf is dat, ik was er echt van onder de indruk. Op een gegeven moment waren we op een stal waar een jonge hengst zich enorm stond op te winden omdat in de paddock ernaast een oudere hengst stond (rustig hooi te vreten overigens). Komt er zo'n oud mannetje naar buiten, legt z'n vinger op z'n lippen en zegt: sssst. Hengstje kijkt hem verbaasd aan en is een paar minuten ook echt stil geweest haha. Daarna begon ie weet te emmeren, maar de mensen daar legden ook uit van, dit gaat nu een dag zo en het gaat vanzelf over, dan is hij eraan gewend en wordt hij rustiger. Maar ik moest er zo om lachen, dat oude manneke dood kalm en dat paardje ook echt zo van: -O-

_/-\o_ :')

Ik vind het een mooi verhaal, van een mooi avontuur! Erg gaaf om een keer bij zo'n compleet andere cultuur in de keuken te kunnen kijken.

Succes met het maken van je keuze, beide zijn erg mooie paarden! :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:09

Lusitana schreef:
Tja, voor nederlandse of bokt begrippen is prikken in een vetbult blijkbaar dierenmishandeling.

Je gaat toch niet serieus menen dat je het raar vind dat mensen bewust dieren pijn doen voor de lol raar vinden?
vetbult of niet, er zitten bloedvaten en dus zenuwen en dus doet het pijn.

chelseajane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:18

Zo gaaf! Lusitano's zijn heerlijke dieren, zo schitterend. :j Ook heel tof wat jullie doen. Doet me erg denken aan al die kippenvel momentjes in films zoals Lord of the Rings waarbij de paarden tevoorschijn komen :')

7ofhearts

Re: Avonturen in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:00

Tja, voor nederlandse of bokt begrippen is prikken in een vetbult blijkbaar dierenmishandeling.

Nee inderdaad......."dán wordt het héél anders......... prikken in een vetbult doet geen pijn." :?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:04

Paarden hebben ook een vetopslag in de manen..
Zou er iemand eens een filmpje moeten maken en op bokt zetten terwijl ze met een speer in de manenkam van hun pony prikken, 'want dat voelt ie toch niet'.. :=

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:11

Lusitana schreef:

:r Inderdaad ja. Bovendien is het niet alleen het prikken. Het is ook de stress voor het dier en het onnodige gevaar voor de paarden. Onnodig, barbaars, en zò ontzettend 1000 v. Christus, deze ''sport'' :roll:

Je kunt je verbazen over het feit dat er ingegaan wordt op het stierenvechten, maar hoewel TS er niet op zit te wachten kan ik me voorstellen dat mensen hier kwaad om worden. Als je een topic opent en stierenvechten is daar onderdeel van, dan kun je dat verwachten. Zelfde als dat ik een topic zou openen waarin ik een paard in de rollkur rij en verwacht daar niets over te horen.. :roll:

En het een vergelijken met het ander, wat sommige bokkers doen slaat ook werkelijk nergens op. Ja, er zijn mensen die hun paard verschrikkelijk naar de knoppen rijden en dat is òòk zielig. Als bokkers dat zien in een topic wordt daar ook wat van gezegd. Maar dat maakt dit toch niet minder erg?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:15

En ik maar denken dat dit topic voornamelijk ging over het kopen van een paard in Portugal... :roll: Het leuke van het "meelezen" gaat er zo wel aardig af..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:23

friendly schreef:
En ik maar denken dat dit topic voornamelijk ging over het kopen van een paard in Portugal... :roll: Het leuke van het "meelezen" gaat er zo wel aardig af..

Daar ging ik ook vanuit ;) Ik pak de popcorn er maar bij. Zucht TS wilde de discussie hier niet aan, maar sommigen zijn er gewoon op uit om te rellen.... Ik denk dat de gemiddelde stier het in portugal beter heeft dan het gemiddelde paard hier in NL. :=

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:45

Het ene kwaad maakt het andere niet goed. Ik kan me voorstellen dat het een 'prachtig' gezicht is om te zien hoe een paard als een ballerina wegdanst voor een aanvallende stier.

Maar, Ts heeft vast een fantastische tijd gehad daar. het klinkt inderdaad als een Pennysprookje, op je vurig, betrouwbaar paard dat op je pinken te besturen is door de velden galopperen. Inderdaad jammer dat zo'n mooi topic uitmondt in een welles-nietes van de voor-en tegenstanders van stierenvechten. Op Bokt kan je zoiets wel verwachten. @ TS: hopelijk vind je je droopmpaardje daar :D

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:06

Je kan nog steeds "gewoon "naar Portugal gaan om daar een paardje uit te zoeken.
Die goede looks heeft en fijn te rijden is met leuke manoeuvres en stijl.
Krijg je nog steeds een érg mooi topic mee.
Ik heb ook práchtige shows en demonstraties gezien van rijkunsten en Portugese paarden waar geen stier aan te pas kwam.
Gaf ook een héél mooi beeld van van het kunnen van paard en ruiter én de band die daardoor was ontstaan.

Ik denk áls je een topic plaatst dat zo gevoelig kán liggen als dit dat je er dan zéker niet bij moet vertellen dat je het over bepaalde onderwerpen niet wilt hebben.
Dat is de kat op het spek binden.

Verder heeft het geen drol te maken wat wel of niet óók dierenmishandeling is.
Want dan beginnen we aan een discussie die tot het einde der tijden zal duren.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:54

Toen ik vanochtend dit in uitgelicht zag staan werd ik al een beetje beroerd ervan, nog geen eens zin om je topic verder te lezen. Dat bokt het uberhaubt "promoot" stierenvechten.. en het prikken in een vetbult. Zal ik jou eens in je kont prikken met zoon ding? Voel je toch niks van...! Ik ben blij dat er meer mensen reageren die het er niet mee eens zijn.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:55

RaafSmits schreef:
Je kan nog steeds "gewoon "naar Portugal gaan om daar een paardje uit te zoeken.
Die goede looks heeft en fijn te rijden is met leuke manoeuvres en stijl.
Krijg je nog steeds een érg mooi topic mee.
Ik heb ook práchtige shows en demonstraties gezien van rijkunsten en Portugese paarden waar geen stier aan te pas kwam.
Gaf ook een héél mooi beeld van van het kunnen van paard en ruiter én de band die daardoor was ontstaan.

Ik denk áls je een topic plaatst dat zo gevoelig kán liggen als dit dat je er dan zéker niet bij moet vertellen dat je het over bepaalde onderwerpen niet wilt hebben.
Dat is de kat op het spek binden.

Verder heeft het geen drol te maken wat wel of niet óók dierenmishandeling is.
Want dan beginnen we aan een discussie die tot het einde der tijden zal duren.

TS heeft toch uitgelegd waarom ze tóch graag die lessen wilde volgen? Ik kan me best voorstellen dat als je zelf in een showteam rijdt, je graag een keer les zou willen van de mensen die niet anders weten dan dat je zo je paard rijdt. Daarbij zal het ook echt wel interessant zijn, dat is toch dezelfde reden waarom mensen graag naar de Spaanse Rijschool kijken?

Ik ben ook niet pro-stierenvechten. Maar ik vind het wel mooi om een keer een verhaal van een "insider" te horen. Ik wist niet eens dat er verschil zat tussen Spaans- en Portugees stierenvechten.. Van de reis van TS valt nog wat te leren, en het zou doodzonde zijn als dit topic op slot gaat omdat iedereen door blijft hameren op die stieren. Ts heeft cultuur gesnoven tussen de paarden. Dat die stieren daar bij horen, dat is dan maar zo. Daar kan ts verder ook niets aan doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:05

deze discussie is erg verveld mensen! open lekker een ander topic om hierover te discussiëren! Sommige mensne willen hier de zoektocht naar een paardje volgen ;)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 17:58

Ik ga dus wel reageren op het stierenvechten.

Dat je gaat kijken naar een paard oké... dat je technieken leert oké.... maar triest dat je erheen gaat om het echt te zien.
Vind het eigenlijk gewoon walgelijk.

Wilde ik even kwijt. Zal wel commentaar krijgen maar kan me geen ruk schelen. Kun je verwachten met zo'n topic.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:11

Ik kom uit dit milieu. Ik ben opgegroeid met corridas de toros/touradas, zowel in Spanje als in Portugal. Mijn oom en tante fokten en trainden stieren naast ons huis. De echte bulls ja, de zwarte tanks. Ik kwam dag in dag uit bij zowel de paarden als de stieren. Dus mij als leek wegzetten is geen optie. Dit even terzijde.
Leuke zoektocht denk ik, maar ook ik kan niet voorbij gaan aan je promotie van dierenleed. Bandarilla's in een vetbult steken (in vet blijven de weerhaken niet goed steken, de bedoeling is dat hij in de lange halsspier of schouderspieren blijft hangen), right, heel onschuldig. Hoe kun je dit goedpraten? Maar echt... Een dier voor de 'lol' messcherpe weerhaken in de nek en rug steken? Whut.. -O-
Bovendien, de stieren worden in Portugal niet voor de ogen van het publiek gedood, maar veelal wel gedood hoor. Ik denk dat ruim 80% het einde van de dag niet meemaakt. Niks kalfjes maken in een grote groene weide. Alle stieren die sterk genoeg waren mochten nog een ronde, als ze teveel beschadigd waren of een matador verwond hadden werden ze gewoon gedood hoor of uberhaupt als er vraag naar was. Achter. Of in de corredores naast of onder de "arena's". Ik vind je post naief, en de reacties van sommige bokkers ook. Het enige waar ik het mee eens ben, is dat de stieren tot hun gevecht beter worden behandeld dan menig dier in de vleesindustrie in Nederland. Gelukkig hoeven we niet te kiezen uit twee kwaden. Je kunt EN tegen stierengevechten zijn EN scharrel- (of bijna geen) vlees eten.
De paarden zijn fantastisch en zo allround. Een ondergewaardeerd ras, hopelijk vind je een toekomstige topper, jullie showteam ziet er super uit! Ik denk dat je je keuze wel al een beetje gemaakt hebt toch?
En ja, ik kan lezen, je wilde geen commentaar op het stierengevechten. Maar ik zou mezelf verloochenen als ik dit weg zou klikken zonder mijn achtergrond en mening te ventileren.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:13

rider schreef:
Nogmaals, zie OP, het topic gaat niet over stierenvechten. Het heeft geen zin daarop in te gaan met mensen die 0 ervaring/verstand daarvan hebben. Eén ding wil ik nog toevoegen: dit is Portugees stierenvechten, niet Spaans stierenvechten. De stieren worden dus niet gedood in de arena maar gaan na het gevecht terug het land op.

Wat de paarden betreft: die vluchten zeker niet voor de stier en zijn ook niet bang. De zijwaartse beweging vlak voor de stier is aangeleerd gedrag, ze gaan er ook enkel links langs, tenzij de cavalereiro een paard heeft wat specifiek getraint is om rechts erlangs te gaan bij wijze van spektakel.

Net als bv. Quarters hebben Lusitano's cowsense en gaan ze juist op de koe af. De jonge schimmel (van de hoofdfoto) mocht ik in de arena met de koe rijden om uit te proberen hoe bombproof hij was als hij iets nieuws zag, die ging er juist direct op af en kwam te dicht bij, de ervaren paarden hebben geleerd afstand te bewaren. Nou doet zo'n tamme koe gelukkig niets. :D

Ons lespaard is een ruin, wat bijzonder is, want bijna alle paarden zijn daar gewoon hengst. Maar hij is naar de ballendonatie gegaan omdat hij te 'bravo' was op de stier, te agressief dus. Je ziet vaker dat de hengsten het heft in eigen hoef nemen en de stier aanvallen en bijten in plaats van proberen te ontwijken, ze pakken de stier dan bij de vetbult in de nek en proberen hem op de knieeen te leggen.

Zie OP, zie OP.... bahbah en maar geen kritiek willen krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:31

Ik vraag me ook echt af waarom dit bij uitgelicht staat?! Kan de moderator die dit regelt hier uitleg over geven? Dierenmishandeling mag niet op bokt maar toch staat dit in uitgelicht? Ikke nie snap nie.. :?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:31

Dat die stieren daar bij horen, dat is dan maar zo. Daar kan ts verder ook niets aan doen.

Dat is dus de "grap "
Daar kan je wél iets aan doen, door je grenzen aan te geven.
Allemaal leuk en aardig, allemaal cultureel erfgoed, maar door te zeggen; dít is niet my cup of tea.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 28-07-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:34

De eerste dag gingen we in de kleine binnenbak even knoppen testen en oefenen met de tourinho, een nepstier, waar we ook op mochten steken met de bandarillo, de korte speer. De tweede dag mochten we buiten in de arena met een oefenkoe (daar werd ook niet op geprikt, alleen maar omheen gereden) en de laatste dag mochten we wat moeilijkere oefeningen proberen.

Ben wel benieuwd wat ts met moeilijkere oefeningen proberen bedoeld? -O-

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:46

Mer1980 schreef:
friendly schreef:

Daar ging ik ook vanuit ;) Ik pak de popcorn er maar bij. Zucht TS wilde de discussie hier niet aan, maar sommigen zijn er gewoon op uit om te rellen.... Ik denk dat de gemiddelde stier het in portugal beter heeft dan het gemiddelde paard hier in NL. :=

Echt waar? :+ kun je dat beargumenteren? Sommige mensen als jij hebben echt oogkleppen op of zijn zo naïef als het maar zijn kan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:50

TuttiFrutti_ schreef:
Mer1980 schreef:

Echt waar? :+ kun je dat beargumenteren? Sommige mensen als jij hebben echt oogkleppen op of zijn zo naïef als het maar zijn kan.

wil je aub nu je mond eens houden, je verpest dit topic volledig! open een topic over stierenvechten, kan je daar lekker discusiëren

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:57

Tiffany schreef:
De eerste dag gingen we in de kleine binnenbak even knoppen testen en oefenen met de tourinho, een nepstier, waar we ook op mochten steken met de bandarillo, de korte speer. De tweede dag mochten we buiten in de arena met een oefenkoe (daar werd ook niet op geprikt, alleen maar omheen gereden) en de laatste dag mochten we wat moeilijkere oefeningen proberen.

Wat denk je van moeilijkere dressuuroefeningen? De reden dat ze bij in Portugal les hebben genomen is om een keer met werkpaarden die in de klassieke dressuur zijn opgeleid te werken en niet om met stieren te vechten. Of is het dieronvriendelijk om met een houten stier te "vechten"?
TS is naar een stierengevecht wezen kijken jullie doen net of ze zelf die dieren heeft neergestoken.
Natuurlijk mag je je mening hebben over deze gevechten maar daar gaat dit topic niet over.

Ik hoop echt dat ze een leuk paard vind en dat ze hem snel naar Nederland kan halen! ( Dan is er ook een paard minder in Portugal wat voor gevechten kan worden ingezet. Misschien stelt dat de mensen gerust :P )

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:03

[/quote]
wil je aub nu je mond eens houden, je verpest dit topic volledig! open een topic over stierenvechten, kan je daar lekker discusiëren[/quote]

Oei, dat moeten we niet hebben hè. :wave:

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:10

Bismarck schreef:
Tiffany schreef:

Wat denk je van moeilijkere dressuuroefeningen? De reden dat ze bij in Portugal les hebben genomen is om een keer met werkpaarden die in de klassieke dressuur zijn opgeleid te werken en niet om met stieren te vechten. Of is het dieronvriendelijk om met een houten stier te "vechten"?
TS is naar een stierengevecht wezen kijken jullie doen net of ze zelf die dieren heeft neergestoken.
Natuurlijk mag je je mening hebben over deze gevechten maar daar gaat dit topic niet over.

Ik hoop echt dat ze een leuk paard vind en dat ze hem snel naar Nederland kan halen! ( Dan is er ook een paard minder in Portugal wat voor gevechten kan worden ingezet. Misschien stelt dat de mensen gerust :P )

Ik zie op de foto toch echt geen stier van hout hoor, dat ze hem dan niet "maar in zijn vetbult" aan het prikken is maakt voor mij verder geen verschil.

Door les te nemen en naar het stierenvechten te gaan helpt ze die "sport" natuurlijk niet. Nee hoor heel open minded dit allemaal. Begrijp echt niet dat dit in uitgelicht staat.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:16

Waauw, gaaf verslag! :D Ik ben zelf ook in portugal, maar zulke leuke dingen heb ik nog niet gezien? :D