Work hard, Dream big!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:45

Zou persoonlijk niet met een elastiek gaan werken. Leert paard niks van, alleen maar dat hij zich vast gaat zetten. Kan soms heel lang duren voordat een paard echt durft te ontspannen onder het zadel of aan de longe. Maar als dan ook eenmaal de knop omgaat, dat hij wel mag ontspannen. Dan heb je het voor altijd voor elkaar. Dan kun je beter met bijzet, longeerhulp of pessoatuig gaan longeren.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:46

FriesWytske schreef:
Zou persoonlijk niet met een elastiek gaan werken. Leert paard niks van, alleen maar dat hij zich vast gaat zetten.

Daar ben ik het echt niet mee eens. Ik denk dat het sterk paard afhankelijk is of een elastiek iets kan doen. Voor paarden die nog wat angst hebben voor het contact kan het een hele goede tussenstap zijn voor later longeren met touwtjes of bijzet. En juist daarom lijkt het me juist wel heel geschikt voor het paard van TS, met uiteindelijk ook de mogelijkheid om op een nadere manier aan de longe te trainen met een hulpteugel.

Dat paarden zich er van zouden gaan vast zetten ben ik ook niet met je eens. Wellicht dat er paarden zijn die zo reageren op een elastiek maar er zijn ook paarden die zich achterover laten vallen op een bijzet, dat ligt niet aan de hulpteugel maar aan de combinatie van paard/training/trainer.

roooooss

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 21:01

Denk inderdaad dat het sterk afhankelijk is van je paard. Daarom zijn er ook zo veel verschillende soorten bijzet :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:18

@ M_i_R Waarom raden gerenomeerde mensen in de paardensport deze manier van longeren dan ten sterkste af? Juist omdat zij zien dat de paarden zich hier op vast gaan zetten. Maakt niet uit wat voor paard het is. En niet omdat zij niet het benul hebben van longeren.

En waarom moet een paard direct al van het begin af aan met zijn hoofd omlaag lopen. Laat zo'n paard eerst eens zijn balans vinden. En ja, dat doen ze door hun hoofd iets te hoog volgens de normale standaard te doen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:26

Voor vrijwel alle trainingsmethoden zijn in de 'gerenommeerde paardensport' voor en tegenstanders te vinden, dus dat is voor mij niet direct een reden om een hulpmiddel niet te gebruiken. het ene paard is het andere niet en daarom is het goed om zelf een oordeel te vormen. Mijn ervaringen zijn positief en dus ben ik niet per definitie tegen elastiek bij een paard als dat van TS :))