Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:41

Volgens Will Faerber duurt het even lang om een paard rijtechnisch en lichamelijk weer goed te trainen, als de tijd dat ze zijn verreden; dus als jullie haar al 10 jaar zo rijden, zie ik dit op haar leeftijd en in combinatie met haar misvormde hals ook niet meer goed komen.

Belmera

Re: Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:07

Myrthe je bent van harte welkom :D leuk dat tenminste iemand durft toe te geven dat de foto's misschien wel een heel ander beeld geven dan de werkelijkheid en dat de oplossingen die ik aan de kant schuif misschien idd niet werken.
Op de verdere zogezegde opbouwende negatieve posts ga ik niet in. Wel zo stoer zijn om op t internet harde woorden te plaatsen. Maar als t er op aan komt het niet in de praktijk willen laten zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:12

Belmera schreef:
Myrthe je bent van harte welkom :D leuk dat tenminste iemand durft toe te geven dat de foto's misschien wel een heel ander beeld geven dan de werkelijkheid en dat de oplossingen die ik aan de kant schuif misschien idd niet werken.
Op de verdere zogezegde opbouwende negatieve posts ga ik niet in. Wel zo stoer zijn om op t internet harde woorden te plaatsen. Maar als t er op aan komt het niet in de praktijk willen laten zien.

Iedereen probeert je tips te geven maar met deze houding wordt dat niet wat.

Of we moeten lekker een Bokt meeting gaan houden bij jou op stal.
Misschien is er wel een Bokker of 20 die mee wil, gezellig *\o/* *\o/*
Laat je ff het adres van de stal hier achter? Komende zaterdag om een uurtje of 14.00 heb ik nog wel tijd.....

En dan natuurlijk allemaal ff je paard proberen!
Niet omdat we het zo graag willen of omdat we denken het beter te weten maar omdat jij dit graag wilt en omdat je blijkbaar vind dat je van foto's niets kan aflezen maar ze wel post hier op Bokt.

(sorry voor het sarcasme maar ik lees alleen maar inhoudelijk goede posts en blijkbaar is pamperen het enigste wat je wilt naar aanleiding van de foto's, het is en blijft een discussieforum waarin iedereen vrij is om zijn/haar mening te geven mits onderbouwd en niet aanvallend)

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:42

Ik was zo dom om te denken dat ik handige praktijk tips zou krijgen als je een topic opent...my mistake..en nog iets met de beste stuurlui en de wal...
Maar gelukkig zijn er ook posts van mensen die iets anders zien dan alles is op te lossen met vwnw. En die wel met voor mij handige tips kwamen.
Waarom zou ik iets met tips doe waar ik niets in zie van mensen die mij niets durven te laten zien? Ik zal de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven als iemand mij op Belmera komt laten zien hoe het "beter" kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:49

Euh.... Je krijgt toch tips?
Ik kan je geen tips geven, maar ik zie genoeg tips langs komen die je iig zou kunnen proberen. Werkt het niet, werkt het niet,maar niet geschoten is altijd mis toch?
Wat voor tips zou je dan willen horen als de tips die gegeven worden kennelijk niet goed zijn?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:51

Ik zie alleen maar tips voorbijkomen.

Mag ik 1 goede reden waarom je geen vwnw wil?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:59

moorcats schreef:
Volgens Will Faerber duurt het even lang om een paard rijtechnisch en lichamelijk weer goed te trainen, als de tijd dat ze zijn verreden; dus als jullie haar al 10 jaar zo rijden, zie ik dit op haar leeftijd en in combinatie met haar misvormde hals ook niet meer goed komen.

Hier wil ik wel nog even op inpikken, dit is voor mij een fabel. Ik heb 7 jaar lang recreatief gereden met mijn paard, nooit op nageeflijkheid gewerkt en hij had ook een enorme onderhals die volgens de DA nooit meer weg te krijgen zou zijn. Op een jaar tijd was die hals toch wel zo goed als helemaal weg, maar dan moet er uiteraard wel op een correcte manier mee omgegaan worden. Dat zie ik in dit geval nog altijd niet gebeuren.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:12

Erg lastig zo'n paard wat graag in haar tuiger houding loopt. Ook heel herkenbaar voor mij aangezien ik ook een tuiger rij.

Ik zie een hoop plezier op de foto's en een paard wat erg graag voor je wilt werken.
Wat mij opvalt is dat ze niet ontspant vanuit de kaak waardoor ze in een schijnhouding loopt, waarbij ze niet over haar rug en actief van achteren loopt. Ik zie zo'n paard liever te diep met losse kaak lopen die wel de rug gebruikt. Op foto 3 lijkt ze iets te kantelen. Ik zou met dit paard veel (schijn)overgangen rijden om de achterhand te activeren. Ook zou ik aan de gang gaan met veel voltes en wendingen. Denk hierbij aan gebroken lijnen, slangenvoltes, doormiddel van s van hand veranderen etc. Wat ik zelf een fijne oefening vind is a afwenden, kleine volte naar links of rechts, 2m rechtdoor en hier ook rechtstellen en dan weer kleine volte andere kant op etc. Let wel dat ze niet te veel terug komt hierbij. Hopelijk heb je er iets aan
Ook zou je eens drafbalkjes kunnen neerleggen bij het longeren en of rijden.

Heel veel plezier nog samen!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:18

Nicje,wat n fijne post. Fijne oefeningen,zeker degene op de ac-lijn met kleine voltes. Neem aan dat deze eerst in stap en dan later in draf kunnen?
Drafbalkjes doe ik idd wel eens. Maar dan krijgt ze vaak t idee dat we gaan springen en wordt ze rennerig ;)
Vandaag CR les gehad en al heel wat huiswerk meegekregen!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:18

Belmera schreef:

Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, TS. In mijn optiek heb je last van tunnelvisie, zonde.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:20

Belmera schreef:
Nicje,wat n fijne post. Fijne oefeningen,zeker degene op de ac-lijn met kleine voltes. Neem aan dat deze eerst in stap en dan later in draf kunnen?
Drafbalkjes doe ik idd wel eens. Maar dan krijgt ze vaak t idee dat we gaan springen en wordt ze rennerig ;)

Letterlijk precies dezelfde tips als een paar van die mij, echter zonder een punt van twijfel/kritiek jegens jou.

Ik weet genoeg, succes ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:26

Mijn geduld is ook op. Om te weten dat je een paard met zo'n onderhals NIET bovenin kan blijven rijden moet je geen diepe kennis van biomechanica hebben hoor. We zijn allemaal onderbouwend. Niemand heeft je paard een hert genoemd, behalve jullie zelf. Een paard is een paard. De enige reden dat er hier mensen blijven reageren is met het oog op het dier, want in tegenstelling tot wat jij denkt, is hij niet comfortabel bezig. Zonder vw nw kom je er niet.

Meerdere wegen naar Rome, ok. Meerdere terugwegen als je totaal de weg kwijt bent? :n

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:30

Ook in de post die jij zo ophemelt staat dat je haar laag of diep moet rijden. Waarom zou jij, in je ukkie, nu net de uitzondering zijn op de regel? Ergens een arrogante gedachte.

Djorf_6

Op foto 9 vind ik haar wel richting ontspannen gaan. Dat plaatje ziet er best goed uit.
De oefening met a afwenden en dan die voltes doe ik ook heel vaak. Eerst is stap en dan in draf. Mijn verzorgpony wordt daar erg los van. Ik rijd hem bij het instappen echt met zijn neus op de grond (diet doet hij vanzelf al een beetje) dan pak ik hem wat korter en ga ik draf stap overgangen rijden. Dan rijd ik terug naar stap en rijdt die voltes en dan in draf. Het helpt mij erg goed om hem zo naar beneden te krijgen. Ook als ik ga wijken (pas na de galop) dan wordt hij nog wat losser.
Misschien heb je hier wat aan?

ElineS

Ben ik de enige die zo schrikt van de 'misvormde' hals van het paard op die foto's die de zus plaatst. Daar is idd ook niet normaal mee te rijden.. Dat is gewoon zielig bijna.

Eerst aan de verkeerde spieropbouw werken in plaats van schouderbinnenwaarts, voor etc. Daar maak je het nu alleen maar erger mee, want paard komt wanneer dat gevraagd word meteen in verzet. Word die hals nog sterker van.

Lang, laag... Neerwaarts.. Ontspannen.. En niet in de gedwongen halshouding bovenin waar hij nu zit. Maar dat is niet zo 1.2.3 voor elkaar te krijgen.. En zeker niet zonder hulp of instructie.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:57

ElineS schreef:
Ben ik de enige die zo schrikt van de 'misvormde' hals van het paard op die foto's die de zus plaatst. Daar is idd ook niet normaal mee te rijden.. Dat is gewoon zielig bijna.

Eerst aan de verkeerde spieropbouw werken in plaats van schouderbinnenwaarts, voor etc. Daar maak je het nu alleen maar erger mee, want paard komt wanneer dat gevraagd word meteen in verzet. Word die hals nog sterker van.

Lang, laag... Neerwaarts.. Ontspannen.. En niet in de gedwongen halshouding bovenin waar hij nu zit. Maar dat is niet zo 1.2.3 voor elkaar te krijgen.. En zeker niet zonder hulp of instructie.

Nee, ik dacht bij de 1e blik dat het een bewerkte foto was.

Ts, als ik jou was zou ik een goede sportmasseur of een orthopeed naar laten kijken. Er moet een manier van trainen zijn waarop je die onderhals weg kan krijgen. Verder zou ik met bijvoorbeeld longeren proberen die rug mooi lang te maken en zorgen dat ze de bovenlijn aanspant. Nu spant ze alleen die hals aan en drukt ze haar rug weg, je wilt juist dat ze haar rug opbolt door middel van de buikspieren aanspannen.

Succes met dit paardje, ze heeft een moeilijke bouw, maar daar moet je echt wel doorheen kunnen rijden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:03

Ailill schreef:
Belmera schreef:

Letterlijk precies dezelfde tips als een paar van die mij, echter zonder een punt van twijfel/kritiek jegens jou.

Ik weet genoeg, succes ;)

Dit heb ik ook eerder getypt..

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:24

Afbeelding
Dit is ook een tuiger.. Maar ik vind dit beeld al veel fijner dat die van jou.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:32

PrinceAmos schreef:
[ [url=m/s8cOMt.jpg]Image[/url] ]

Echt? Paard wordt letterlijk omhoog getild, loopt achter de loodlijn en met een valse aanleuning.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:36

Ts sorry hoor, mij wij geven allemaal goede tips. Soms kan bokt te ver gaan in reacties, maar dat is hier helemaal niet aan de orde. Jij maakt het ervan dat wij jou geen positieve tips geven. Dit is juist wel het geval. Ik hoop oprecht dat je hulp gaat zoeken voor je merrie. Veel succes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:36

Ailill schreef:
PrinceAmos schreef:

Echt? Paard wordt letterlijk omhoog getild, loopt achter de loodlijn en met een valse aanleuning.

En dan nog vind ik dat een fijner beeld, hoewel ik er normaal weinig goeds van zou vinden :x

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:37

Ailill schreef:
PrinceAmos schreef:

Maar het beeld is beter dan een de foto's van ts. Maar ieder zijn mening en kennis.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:39

Dat is wel raar want op dat moment was ze heel licht in de hand en tilde ik haar niet omhoog. En lezen daarbij is ook een kunst voor bokt. Een veel fijner beeld dan TS staat erbij, niet dat ik het paard over de top goed laat lopen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:42

Neem dan Imago van Imago01 als voorbeeld. TS, wellicht zou je haar een pb kunnen doen. Zij heeft haar tuiger met onderhals weer helemaal goed in de bespiering gereden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:47

Belmera schreef:
Mag ik vragen waar je aan ziet dat ze stijf is? Ik vind dit namelijk niet. Wel heeft ze een erg onvoordelige bouw.
Op b waardig ga ik niet meer in..
En bedoel je schraal kwa vet of spier?

Dit paard heeft vooral een verkeerde bespiering. Geen goede bovenhals wel bespiedde onderhals.
Ik ga mee dat het niet b waardig is maaaaar er is heel veel winst te behalen met goede longeertechniek en lessen. Dus er zit zat potentie in!!!

En veel plezier houden!