Voor hoe lang nog....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammie18

Re: Voor hoe lang nog....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:52

Wat zal ik zeggen? Hij is te dik, maar gezien de situatie kun je daar niet zoveel aan doen. Dat die reacties moet je dus eigenlijk naast je neerleggen. Mijn paard is momenteel ook te dik, maar anderzijds heeft hij meer dan drie maanden alleen maar aan de hand gestapt en toch constant hooi op stal gehad. Nu zijn we weer aan de slag en valt hij af en komt in zijn bespiering bij. Dat is nu voor jou niet mogelijk dus hij zal voorlopig wel dik blijven.

Wat ik voor je hoop is dat je erachter komt wat er met je grote vriend met gele sokken is. En dat je daarmee dan verder kan. Niets is zo frustrerend als geen diagnose hebben en nog niet kunnen handelen.

Vind hem zo op de foto's er erg happy uitzien en heel vervelend dat hij zich zo moet voelen met gebruik van pijnstillers. Dat is nooit de bedoeling.

Hou moed.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 19:12

Dank je wel voor je begrip, dat had ik even nodig. Ik heb ook het allerbeste met hem voor. Ik ben nog lang niet klaar met hem. Hij moest mijn dochter nog leren paardrijden, mijn jonge paard opvoeden en bovenal wilde ik nog plezier samen met hem beleven.

Ik hoop ook dat ik er achter kom wat hem nu echt mankeert en dat er wat aan te doen is maar zoals hij er bij staat zonder pijnstilling gun ik hem echt niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:56

Hele volkstammen leven op pijnstillers, dus gewoon blijven gebruiken tot je weet wat het is... Ik zie daar in ieder geval geen kwaad in.. Sterkte!

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:07

@ Mariska, daar heb je gelijk in hoor maar ik wil graag de oorzaak weten en die aanpakken. En de rest van zijn leven op een volle dosis metacam lijkt mij niet helemaal oke.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:08

Ik kan me voorstellen hoe frustrerend het is dat je weet dat er iets met je paardje is, maar niet weet wat er nu precies is.

Wel denk ik echt dat dit gewicht hem niet helpt. Hij is nu blij, maar je zegt zelf hem nog lang bij je te willen houden. Dan is het echt belangrijk dat hij afvalt.

Wat als hij er nu nog hoefbevangen bovenop raakt? Dat wil je toch niet?

Als je eenmaal weet wat er is, en het blijkt hopeloos te zijn, dan kun je beslissen hem lekker zoveel te laten eten als hij wil. Groot gelijk.

Door dit nu al te doen ipv hem laten afvallen (want dit kan echt, ook zonder werken) komt het op mij over of je hem al hebt opgegeven...

Zet hem op dieet, voor zijn eigen bestwil. Te dik is nooit goed, ook al is dit altijd zo geweest. Hiermee belemmer je hoe dan ook (wat er ook is) zijn mogelijke herstel. Laat dit nu je wake up call zijn.

Ik hoop voor je dat je er snel achter komt wat er met je mooie mannetje aan de hand is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:11

Annelot, Mariska schrijft dan ook
Citaat:
tot je weet wat het is...

Daar bedoelt ze vast niet de rest van Ryon's leven mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:38

Bij connor hebben we destijds hetzelfde gedaan. Pijnstiller erin en kijken wat het doet nu we weten wat hij heeft kunnen we gericht op slechte dagen pijnstilling geven. Want inderdaad continue pijnstilling is vanwege de bijwerkingen helaas niet goed,

Ook wij hebben geworsteld met het dillema opgeblazen en te zwaar maar niet kunnen bewegen meer dan wat wandelen. Eten verder aanpassen en verminderen was geen optie omdat hij daarvan alleen maar ellendiger werd omdat zijn laatste lol dan ook werd afgenomen en hij er alleen maar opgeblazener van werd. Ik wandelde wat ik en hij aankon maar we zijn begonnen met 5 minuten meer kon hij niet.

Uiteindelijk de lastige keuze gemaakt dan maar volstoppen met langer gras onbeperkt. Werkt het niet heeft hij in ieder geval lol. En liever een te zwaar paard dat minder oud wordt dan een slanker paard dat diep ongelukkig ouder wordt. En vreemd genoeg is Connor nu flink slanker dan vorig jaar, zit letterlijk beter in zijn vel en beweegt daardoor ook wat soepeler juist op een dieet van heel veel gras, extra eiwit en vetten en onbeperkt rijk hooi.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:55

Ik snap niet dat veel mensen lijken te denken dat een zwaar paard gelukkiger is dan een slank paard...

Mijn pony is echt heel veel afgevallen en ja, een korte periode vond hij het inderdaad niet leuk dat hij minder eten kreeg, maar dit was toch echt voor zijn eigen bestwil. Nu is hij eraan gewend en een heel stuk blijer dan ooit.

Hij was ook altijd al te dik en daar heb ik nooit moeite mee gehad, want ja, ook ik dacht toen dat hij gewoon zo was en het is heel lang goed gegaan. Tot hij hoefbevangen werd.

Een dik paard dik houden is hem op de korte termijn blij maken (en maakt veel eten echt blij, of denken wij dat alleen naar?) een dik paard laten afvallen is even niet leuk, maar op de lange termijn een gelukkiger en gezonder paard.

Paard blij en ik blij, want echt wel dat de kans veel groter is dat een slank paard ouder wordt en ik wil mijn mannetje zo lang mogelijk bij me houden.

TS zegt dit ook te willen, maar dit kan ik niet rijmen met Ryon zo dik laten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:06

annelot schreef:
Gisteren maar foto's gemaakt met pijnstillers, resultaat; een vrolijk en blij paard vol energie.

Wat is het probleem dan om hem af te laten vallen?
Je hoeft hem niet gelijk een marathon te laten lopen he, maar in het kader van zijn welzijn zou je hem wel kunnen laten bewegen zolang het gaat. Al kun je maar 5 min longeren, dat is iig al beter als die 5 min ook nog met zn kop in de voerbak of in het gras....

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:25

Qua kleur en glans zie ik een mooi paard met mooie appeltjes en goed onderhouden manen en staart, qua bouw en verhouding schiet ik een beetje in de mineur, maar daar is weinig anders aan te doen.
Het gewicht zou mogelijk een aandachtspuntje kunnen zijn.

De laatste foto vind ik werkelijk geweldig <3

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:36

Ik ben heel benieuwd wat er uit de test komt en hoop dat er iets uitkomt waar je wat mee kunt.

Ik zie dat hij behandeld wordt door een osteopaat. Wellicht is het een idee om eens een chiropractor langs te laten komen in verband met zijn bekken en rug. Mijn ervaring is dat een chiropractor toch vaak even net anders kijkt en vaak heel goede dingen voor elkaar kan krijgen bij paarden die bv. scheef zijn in het bekken of ergens anders vast zitten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:37

Die sokken :)) Wat een machtig paard is het toch! Ondanks de pijn ziet hij er fantastisch uit. Ik hoop dat je er snel achter komt wat er met hem aan de hand is.

Qua gewicht, ik heb er hier zelf één staan die zo op het oog op dezelfde plekken vet opslaat en ik weet hoe lastig het is om dat eraf te krijgen. Zeker met die sobere rassen is het lastig om ze goed op gewicht te houden als ze ook nog eens weinig mogen doen. Ik ben ervan overtuigd dat jij je paard het beste kent en dat je je best doet voor hem :j

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:20

Billy je gaat toch een paard die wellicht ergens pijn heeft op pijnstillers zetten om te kunnen longeren. Voor hetzelfde geld maak je meer kapot dan dat je vooraf kan bedenken. Dit vind ik dan ook zeker geen plan.
Je kan wel met hem gaan wandelen, wellicht niet heel de dag op het gras maar met een vriendje in een zandpaddock of bak. Maar echt trainen zou ik niet doen, totdat je weet wat het probleem is

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:29

Waarom niet? Ik denk heel eerlijk gezegd dat het overgewicht een heel groot deel van het probleem is.
Als ik 150 kilo weeg kunnen mijn gewrichten dat ook niet aan maar nu ik 74 kilo weeg heeft mijn lijf nergens problemen mee.......

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:53

Ik ben het met sammie eens, je weet niet wat er is en longeren is echt wel heel belastend. Wandelen kan volgens mij weinig kwaad en kan al veel goeds doen. Zeker in combinatie met korter op de wei en verder in de paddock/bak (en dan beperkt hooi).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:57

Maar wat is longeren? Paard rondslingeren en zelf met je hakken in het zand ronddraaien is voor mij geen longeren. Maar paard netjes rond laten lopen aan een longeerlijn is nog steeds longeren. Volgens mij is het van belang dat het paard wat (onbelast) beweegt. En dan maakt het niet eens zoveel uit of je dit 5 minute stappend aan een longe doet, of hem 5 minuten over een erf / weg begeleidt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:07

Als hij pijn heeft, is dat een teken dat er iets niet goed zit. Annelot schrijft zelf dat hij liever niet wil lopen. Als je je paard vervolgens moet volstoppen met pijnstillers om hem te laten lopen schiet je je doel voorbij, dat moet je niet willen. Voor hetzelfde geld zit hij wel tegen hoefbevangen aan (ik zeg niet dat het zo is, maar even een voorbeeld) en dan richt je alleen maar meer schade aan. Dat wil je toch niet?

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:08

He bah, wat naar dat het niet goed met Ryon gaat ;(

Hopelijk hoor je snel wat er echt met hem aan de hand is :(:)
Ik snap ook niet dat iedereen het maar over het gewicht heeft, jij kent hem langer dan vandaag om te weten dat het daar dus niet aan kan liggen, natuurlijk is het nooit in een paard z'n voordeel maar daar kan altijd nog aan gewerkt worden als je de oorzaak weet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:36

@Rocamor rechtuit is hoe dan ook minder belastend dan op de volte.

@dnieSZ ik heb duidelijk uitgelegd hoe, wat, waarom (net als meerdere mensen). Blijkbaar willen sommige mensen het gewoon niet horen/zien. Ryon is overduidelijk te dik en dit staat zijn mogelijke herstel in de weg. Ook in deze sutuatie kan ts er wel degelijk wat aan veranderen.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:54

Natuurlijk dat zeg ik zelf ook dat het nooit in zijn voordeel is, maar Ryon is volgens mij altijd wat aan de zwaardere kant geweest ( wat al erg snel aan de orde is bij dit soort rassen ) dus dat is nu niet DE oorzaak van dit probleem wat TS ook zelf aangeeft.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:00

Ik zeg ook nergens dat het de oorzaak is. Ik zeg dat het zijn herstel belemmerd.

Dat Ryon altijd al te dik is geweest wil niet zeggen dat dit goed is en dat het niet anders kan. Dit lijkt mij juist het goede moment om hem te laten afvallen, zodat de kans groter wordt dat hij beter wordt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:46

dnieSz schreef:
Natuurlijk dat zeg ik zelf ook dat het nooit in zijn voordeel is, maar Ryon is volgens mij altijd wat aan de zwaardere kant geweest ( wat al erg snel aan de orde is bij dit soort rassen ) dus dat is nu niet DE oorzaak van dit probleem wat TS ook zelf aangeeft.

Nou ja, waar praat ik dan nog over he....
Het welzijn van het paard wordt al jaren geschaad door overgewicht dus dat kan het probleem niet zijn.........

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:48

heel veel sterkte met het vinden van de oorzaak en hopelijk is er een oplossing.
Pijnvrij is heel belangrijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:59

Het gewicht zal zeker van inbloed zijn op de algehele conditie van het paard.
Feit blijft dat hij eerder ook al flink was en destijds wel happy was, dus er iets duidelijk iets anders aan de hand nu.

Longeren zonder de oorzaak te weten zou ik nooit doen, wanneer er bv artrose in kogels zou zitten is dat dus helemaal uit den boze! Dan eerder rechtuit wandelen met hem.

TS kent haar paard door en door lijkt me en is er serieus mee bezig, doorhameren op het gewicht lijkt me onnodig en heeft TS nu niets aan. Het is haar wel duidelijk dat hij te dik is.

Verder heb ik een artrose paard wat al járen in slechtere periodes op een zakje Bute staat. Hij heeft er geen last van verder. Dus je moet gewoon kijken hoe het zich ontwikkelt wanneer hij wel langere tijd op bv metacam moet staan.

Feit blijft dat je paard wanneer hij zo verandert met een pijnstiller, hij wel deglijk pijn heeft.
En dan zonder aanwijsbare oorzaak opbouwen of door werk laten afvallen geeft misschien meer schade achteraf dan dat het goed doet.... gewoon alles laten uitsluiten en van daaruit verder gaan !

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:17

Dus door al die jaren dat extra gewicht op de gewrichten kan er nu niet iets zodanig zijn versleten dat dat extra gewicht voor pijn gaat zorgen? Dus wat Billy al heeft gepost. Met teveel kilos last, gezond gewicht geen of minder problemen.

Overgewicht is nooit gezond.. ook niet als het al heel lang voor geen problemen zorgt. Net zoals: ik rook al 20 jaar en hoest nooit..