Leven in een stapmolen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tess__

Re: Leven in een stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:06

Ik verwachtte een topic over iemand die zijn paard dagelijks alleen even uitlaat in de stapmolen. Maar gelukkig, denk ik dat ik in deze stapmolen wel zou kunnen leven :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:07

JoyCiej007 schreef:
Wat een onwijs heerlijk paradijsje heb je daar, práchtig! Aan werkelijk alles is gedacht. Een super voorbeeld van een paddock paradise. Je paardjes zullen er vast heel gelukkig en tevreden zijn.

Super gedaan! _/-\o_

Daar was ik al bang voor. Het is géén Paddock Paradise! Voor een PP vind ik een waterpoel en verschillende ondergronden een voorwaarde. En dat is altijd een beetje een lastig verhaal op gehuurde grond.
Als je een goede paddock paradise wil zien moet je naar de Paardenmaat in Arnhem gaan :)

Bedankt verder allemaal voor de complimenten :o Ik hoop dat je paarden de peren leuk vinden hielkebro :P

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:04

Koper schreef:
Een minuut of 10 voor de netten langs de paden: haakje los, hooi in net, haakje weer vast. Ik gebruik ikeatassen om los hooi naar de netten te dragen.

In verhouding kost dat ene net wat binnen hangt nog het meeste tijd.

Dat valt echt reuze mee! En die ikeatassen zijn super slim :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:07

Ik zie wel voorbij komen in de groep op fb dat mensen een gps aan het paard hangen en zo kunnen meten hoeveel km het paard aflegt per dag of per week etc. Ondanks dat jouw pp klein is en niet alles heeft zoals een complete pp, zou het wel leuk zijn om te meten hoeveel ze lopen misschien? Is denk ik altijd meer dan op een wei en sowieso meer dan paarden die op stal moeten staan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:13

Dat het nog niet af is, geloof het graag! wat een werk! :=

Waarom eigenlijk een bak peren inpl van appels? :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:45

Die peren vond ik op de grond :P Er waren daar ook wel appelbomen maar de appels waren al op.

Een kennis van mij heeft zo'n gps-dinges en heeft ook al aangeboden dat ik het mag lenen. Wordt wel alleen met de pony dan, vos kan z'n halsters zelfstandig uittrekken.

Vanmiddag was ik nog eens aan het nadenken over waarom ik gisteren een topic geopend heb. En dat is het besef dat het handig is om binnen je paden kleinere slingerpaadjes te maken.

In Nederland zijn we natuurlijk gewend om met z'n allen ons landschap ongeveer zo in te richten:
Afbeelding

En die neiging heb ik ook want ik ben Nederlands en ik woon in Nederland. Maar waar ik ben opgegroeid ziet het er zo uit:
Afbeelding

dus ik ben wel gewend ook aan landschappen met heuveltjes, slingers en her en der wat water waar je doorheen moet waden :)

Op mijn wei wou ik, omdat ik zo Nederlands ben, :Y) rechte paden. Maar in augustus hadden we een akkefietje (ik was houten palen aan het plaatsen, kreeg onverwachts bezoek en toen ik later isolatoren en draad op die palen wilde zetten stond één van die palen ineens 20 centimeter dieper in de grond en had ik een paard met een bloeduitstorting op z'n borst) wat ik met betonnen palen niet wilde herhalen dus op onderstaande foto zie je hoe ik een pad versmald heb zodat de betonnen paal die daar nu eenmaal staat niet in de weg zou staan:
Afbeelding

Ontzettend storend voor mijn mondriaanbrein! Maar nu ben ik er blij mee. Zo'n zelfde soort slinger als ook al in de OP staat dus.

En deze is ook van vandaag: eteeeuuuuuhh!
Afbeelding

Helemaal rechts zie je hetzelfde hooinet als op de vorige foto.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:51

Erg mooi gedaan! Zou dit ook wel zo willen! :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:03

Wat leuk om op zo'n manier kennis te maken met het plekje waar jouw paarden staan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:04

Hilli schreef:
Wat leuk om op zo'n manier kennis te maken met het plekje waar jouw paarden staan :)

Live is leuker! Ben je nog wel eens in de buurt? :)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:06

Wauw! Daar kun je echt trots op zijn!
Wat hebben die pony's van jou een geweldige plek, kunnen veel paarden alleen maar van dromen.

Ooit, later als ik groot ben, en ik heb de kans, dan wil ik zo graag zoiets als jij nu hebt. Nooit stoppen met dromen toch? :)

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:16

Wat een heerlijke plek voor je paarden!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:20

Dat is nog eens een mooie stapmolen!
Die bak met peertjes vind ik echt leuk! Ga het ook maar eens proberen denk ik!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:21

Deze zomer gaat iedereen aan de waterperen met z'n paard als ik het zo lees :D

Wieke niet stoppen met dromen hoor!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:27

Koper schreef:
Deze zomer gaat iedereen aan de waterperen met z'n paard als ik het zo lees :D

Wieke niet stoppen met dromen hoor!

Haha, wij hebben eigen peertjes, en normaal plukken ze die uit de boom, maar nu moeten ze op een andere manier moeite doen :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:33

Leuk voor je dieren, alleen in het najaar opletten met vallende eikels, volgens mij zag ik een grote eikeboom staan en veel blad liggen.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:48

Haha super leuk geschreven!

En nog veel leuker dat steeds meer mensen hun paarden op deze manier gaan huisvesten *\o/* Het lost vaak al 9 van de 10 gezondheids problemen en fysieke problemen op.

Mijn 2 paardjes staan in een soortgelijke luxe stapmolen :D De buitendeuren van de twee binnenstallen staan continue open en functioneren perfect als slaaphok en schuilstal, dan een stenen uitloop naar de paddock waar de waterbak staat en 1 slowfeeder bak met onbeperkt hooi. Ene kunnen ze de paddock op voor lekker zand en grote ravot ruimte, of de andere kant het 'track' op dat helemaal rondom de wei loopt en uiteindelijk aan de andere kant van de paddock er weer bij komt. Bij de overgang van track naar paddock ligt een flinke boomstam waar ze overheen stappen/springen. Dan in 1 hoek nog een betegeld stuk met nog een slowfeeder bak (dit gedeelte willen we nog met schuttingen wat wind dichter maken en zo nog een schuilhoek maken). En de weide gedeeltes opgedeeld in 4 vlakken en zodra het gras in bloei staat, krijgen ze d.m.v. stripbegrazing elke dag een strookje nieuw gras erbij.

Het is echt met heel weinig geld te maken en je bent er uiteindelijk zoveel minder tijd aan kwijt. Je hebt ook echt niet zoveel grond nodig om dit al voor elkaar te krijgen. En grootste voordeel, ze kunnen heerlijk dag en nacht doen wat ze zelf willen en buiten zijn, zoals het hoort :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 08:58

Vind ik erg knap Canisia, jullie zullen daar niet de meest optimale bodem hebben. Merk jij bij voorbeeld ook dat ze plekken inrichten om te mesten? Die van mij hebben 2 stukjes pad waar ze meestal mesten + de paddock. Erg makkelijk uitmesten :j

Vos stond jaren geleden al in een track-systeem, maar ik kan het nu eindelijk goed doen zonder afhankelijk te zijn van de gemakzucht van een ander. Dus bij voorbeeld niet meer van die vréselijke, nergens over gaande megabakken (al dan niet met rooster) en ook een kwaliteit hooi die ik acceptabel vind. Enige wat ik dan niet heb is een poel en gravel of grind. Dat laatste heb ik wat op gevonden: langs mijn wei loopt een onverharde weg. Die weg loopt dood, 's avonds is daar geen kip. Dus daar kunnen ze fijn even kantjes maaien op een andere ondergrond. Die weg is zeg maar de dependance :P

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:52

Haha ja de pies plek is de stal.. _-:( 's Nachts komen ze ook echt nog naar stal om daar te tukken, enkel met de warmere dagen zijn ze overdag wel eens liggend op de paddock gespot, maar ook vaag genoeg dat er eentje in de stal ligt te maffen midden op de dag :')
Mesten doen ze voornamelijk op het track en niet in het stuk weiland, maar heel erg specifieke plek hebben ze niet.
Wij voeren ook bewust niet in stal, want dan zijn het van die luie donders die de hele dag in stal staan te vreten en dan heb ik 3x zo vieze stallen.

Onze bodem is hoofdzakelijk klei grond en 's winters staat alles volledig onder water. Afgelopen zomer hebben we dan ook een gedeelte wei opgehoogd met 60kub zand/grond die we cheap konden overnemen, zodat we een paddock hebben gecreëerd. Teven hebben we twee gedeeltes betegeld. Zo hadden ze in de winter, 2 grote inloop stallen, flink stuk betegelde uitloop, beetje natte paddock en achterin nog een stuk betegelde hoek. Nu hebben ze zo'n maandje het volledige track rondom de wei er weer bij en sinds een weekje begonnen met stripbegrazing op het gras. Ons totale vlak is bijna een halve hectare.

We gebruiken ook hooinetten zoals die op jou foto's, maar dan met musketon haken vastgemaakt in een palletbox. Net wat minder verlies op de grond, wat met de blub in de winter wel fijn is. Zomers willen we nog wel ergens op het pad er een los netje bij hangen of we verplaatsen zo'n bak eens naar een andere hoek, afhankelijk welke weide vlak open is.

Het is echt het beste wat er is als je alles lekker zelf in eigen handen hebt :j Mijn zus en ik huren ook het stuk en bepalen en regelen verder alles zelf.

Willen deze zomer nog een soort opgehoogd plateau ergens maken waren ze overheen kunnen klimmen en nog wat meer boomstronken verzamelen voor her en der. Tevens zijn we al grind en klinkers aan het sparen om hier een stukje track mee te verharden. Een poel gaat hem niet worden (helaas), maar mocht ik ooit mijn eigen stukje hebben komt die er sowieso!
Tevens is het bij ons nog vrij recht toe recht aan gemaakt omdat de omheining hoofdzakelijk met prikpaaltjes staat, dan verlies je met bochten een hoop spanning. Helaas mogen we verder niet meer palen slaan om een goed (slingerend) track te maken, maarja ach.. mag niet klagen zo :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:57

Klinkt superleuk, wat fijn dat jullie wel een paddock mochten aanleggen en stukjes mogen verharden. Bij Agradi heb je ook metalen hoekprikpaaltjes, die heb ik in het verleden wel gebruikt en die kunnen meer spanning (druk van het draad) aan :)

Edit: deze, hij is er ook in een langere uitvoering:
http://www.agradi.nl/ako-weidepaal-hoek-staal-115cm.htm

Het hooinet wat binnen hangt is hier ook het eerste leeg _O- Mijn merrie heeft afgelopen winter voor het eerst dag en nacht buiten gestaan, ze is nog een klein beetje verwend. Maar mijn ruin vreet tegenwoordig ook binnen. En daarna de rest, buiten. Eerste paar maanden was het: loop naar eerste het beste netje, vreet vreet vreet tot het leeg is, loop naar volgende netje enz. En nu eet hij gewoon van elk netje een beetje, en zo gaat hij ze allemaal een paar keer af enz. waardoor hij eindeloos bezig is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:04

Mooi plekje. Heerlijk om je paardjes zo in eigen beheer te hebben. :)

Cynthia_idk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:45

Lijkt me heerlijk voor je paarden!
Gewoon nieuwschierig; hoeveel paarden zouden daar kunnen lopen? Want het ziet er alsnog groot uit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 15:59

Dank jullie wel :) Wat mij betreft kan er nog wel eentje bij maar ik mag er maar twee neerzetten. En dat is ook wel prima zo :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-04-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:04

Fijn zo'n plekje voor je pony's! Ze zien er tevreden uit :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:37

Koper schreef:
Klinkt superleuk, wat fijn dat jullie wel een paddock mochten aanleggen en stukjes mogen verharden. Bij Agradi heb je ook metalen hoekprikpaaltjes, die heb ik in het verleden wel gebruikt en die kunnen meer spanning (druk van het draad) aan :)

Elk jaar verbeteren we hier en daar wat, vorig jaar zijn alle hoekpalen vervangen voor houten palen, dit scheelt al mega veel. De hoeken hebben we ook echt rond gemaakt, voor de veiligheid en omdat dat nou ook eenmaal natuurlijker is. Wellicht gaan we dit jaar kijken of we nog wat meer kunnen spelen met bochten. Mogen enkel niet de gehele buitenlijn met houten palen afzetten helaas, dus bedankt voor de tip! Die ga ik onthouden!

Afbeelding
Dit is het brede pad bij ons, het pad langs de bomenrij links is wel een stuk smaller. Ze staan erop met 2 arabieren, maar het is zo gemaakt dat er in de toekomst nog wel een 3e bij kan :+ En als jut en jul aan de race gaan tegen elkaar hebben ze deze ruimte wel aardig nodig haha.
Tevens is hier het 'pad' nog aardig met gras, dat is inmiddels niet meer zo, is vrij zanderig geworden.

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:41

heel leuk *\o/*
had mijn paard ook zoon coole speelplek
alleen zou ik het geen stapmolen noemen

/3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3