PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:50

Robijntjah schreef:
Ik werk aan mijzelf dmv fysio en centered riding.

Mag ik vragen waar de aanname vandaan komt dat ik niet aan mezelf werk? ;)

Misschien had ik het anders moeten formuleren; waarom werk je niet eerst aan jezelf totdat je op een acceptabel niveau bent dat je je paard niet meer in de weg zit?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:50

Die laatste foto is zeker een grote verbetering in vergelijking met de eerste foto's! Petje af hoor :D
Heb je anders nog filmpjes? Misschien geeft dat een nog beter beeld.

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:52

Bedoel je op een ander paard bijvoorbeeld joman? Die heb ik niet tot mijn beschikking.

Lynnepinny: die wordt binnenkort vast wel een keer gemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:54

Robijntjah schreef:
Bedoel je op een ander paard bijvoorbeeld joman? Die heb ik niet tot mijn beschikking.

Lynnepinny: die wordt binnenkort vast wel een keer gemaakt :)

Ik weet niet op wat voor manier.
Je zit dermate veel voorover en scheef, dat het je op de voorhand gebouwde paard geen goed doet.
Wellicht kan je bijv aan de slag met de flex chair en je paard meer longeren ipv zelf rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:58

Flexchair heb ik al beantwoord in dit topic, longeren doen we al (zeer) regelmatig.
In de praktijk werken aan mijn houding werkt beter dan 'droog oefenen' zeg maar ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:00

Knap hoe je altijd je antwoorden klaar hebt en goed onderbouwd. bokt weet het toch vaak beter. :7 Ik heb je eerdere topics ook wat sceptisch gelezen, maar soms heb je van die paarden die alleen maar eindeloos geduld nodig hebben, en geen rijtechnische rompslomp. Als jij denkt dat dit de beste manier is, is dat jouw goed recht! Je kent haar zelf het beste indd. Wij zien alleeN foto's. Mijn enige vraag is of je niet bent bang dat als je zo lang en laag en nog op de voorhand galoppeerd dat ze niet StruikEld? Want dan zal wel helemaal verschieten als dat gebeurd.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:07

Ik weet niet hoeveel contact ze met het bit inmiddels verdraagt? En ik bedoel niet dat je met je handen moet gaan werken, helemaal niet! Ajb niet... :D Maar ze moet wel het contact met jou durven zoeken en aannemen. Nu wordt er met been gereden, maar alle energie kiept er aan de voorkant weer uit, letterlijk. Omdat er geen verbinding is. En je zegt dan, Mo moet de verbinding opzoeken. In zekere zin wel ja, maar omdat ze nog balans en ervaring mist en op de voorhand gereden wordt, kun jij haar daar ook in proberen te ondersteunen.

Je zou (met instructrice, die kan het zien) op zoek kunnen gaan, naar de houding waarin Mo zelf in balans loopt over 4 benen EN horizontaal is. Beetje a la foto 5 en 6. Daarin van achter naar voor gaan werken, en niet tegenwerken met je handen/armen. Die blijven gewoon ontspannen op 1 plek staan. Dus niet meegaan met Mo, maar ook niet tegenwerken. Gewoon ontspannen, klaar om te communiceren met Mo. Op deze manier ga je ook de achterhand sterker maken, waardoor het op de voorhand kiepen uiteindelijk ook minder zal worden.

@ Zsazsa: ik heb absoluut respect voor de manier waarop TS met de, al dan niet prettig om te horen, adviezen omgaat! Menig ander bokker was al weggerend uit haar eigen topic. Maar paarden dieeindeloos geduld en geen rijtechnische rompslomp nodig hebben? Geduld moet je altijd hebben met paarden ;) Maar wat bedoel je met rijtechnische rompslomp? Even heel eerlijk: als een ruiter zo op zijn paard zit en blijft rijden. Met heel veel geduld komt het dan ineens goed? Neu, sorry...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:09

Robijntjah schreef:
Flexchair heb ik al beantwoord in dit topic, longeren doen we al (zeer) regelmatig.
In de praktijk werken aan mijn houding werkt beter dan 'droog oefenen' zeg maar ;)

Maar waarom wacht je dan niet een tijd met rijden totdat je voldoende hebt gespaard voor de flex chair? Dat snap ik geloof ik niet zo heel goed.
Ik vergelijk dit een beetje met iemand die veel te zwaar is voor haar paard en hierdoor haar paard uit evenwicht brengt of onnodig zwaar de gewrichten belast. Dan is het ook raadzaam een tijd niet te rijden totdat er wat kilo's af zijn.
In jouw geval lijkt het me ook raadzaam niet te rijden totdat je je houding en zit beter onder controle hebt. Of dat al rijdend beter wordt lijkt me niet gezien je topics de afgelopen tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:13

Zsazsa: Nee, eigenlijk niet. Goede vraag trouwens :')

Dat lage is ook nooit mijn eind doel geweest, laat dat even heel duidelijk zijn. Maar zonder een paard wat de hulpen laat doorkomen kom je helemaal nergens...

Kamy: dan heb ik dat niet duidelijk uitgelegd denk ik maar daar ben ik inderdaad mee bezig, IK moet die verbinding kunnen onderhouden inderdaad.
Daarvoor moeten dus alleen andere hulpen ook door kunnen komen. Ik wordt er iedere dag weer een beetje stabieler in gelukkig!

Joman: omdat ik dus die praktijk nodig heb om daarmee aan de gang te blijven. Ik kan er leuk 3 mnd niet op gaan zitten maar dan zit ik niet ineens als door een wonder helemaal recht op. Komt daar nog bij dat dan de drempel om weer op te stappem voor zowel mij als paardlief heel hoog wordt. Ik heb uit ervaring geleerd dat wij beide veel baat hebben bij regelmaat en ritme :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:35

Ts wauw! Je hebt een kei leuk paard! Je rijd hem netjes vind ik. Je hebt idd aandachts punten maar daar ben je mee aan her werk dus super! Verder vind ik het jammer dat bokt er op hamert op TS haar houding. We weten waar door dit komt en het paard heeft er niet teveel last van want ze loopt nog lekker met haar oortjes naar voren. Ik merk dat het vaker vergeten word waardoor iets komt. Bijv haar houding. Ts goed bezig. Ook super dat je aan jezelf werkt qua fysio. Toppie +:)+

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:49

Chapeau voor je geduld, niet alleen met het paard maar ook hier. Al vind ik de reacties opbouwend.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:54

Robijntjah schreef:
Echt een combinatie van allerlei factoren dus. Ik merk nog steeds dat sinds het ongeluk mijn balans niet meer is wat het van te voren was, erg frusterend maar het is niet anders, komt vast wel weer een keer terug.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit topic niet volledig heb doorgelezen, de vorige wel. Er zit zeker verbetering in!

Ik wilde even specifiek op dit zinnetje reageren, hier kun je namelijk bij een fysio heel gericht aan werken. Eigenlijk een beetje jezelf rechtrichten, bepaalde spieren leren aanspannen en bepaalde juist ontspannen. Leren voelen wanneer je recht zit. Werkt voor mij echt super en ik denk zomaar dat (zeker na je heupbreuk) jij hier heel veel baat bij zou kunnen hebben. Sowieso denk ik dat je houding nu het grootste punt van aandacht zal zijn, paard is nu ontspannen en je kunt er aan zitten. Maar zo lang jij op de voorhand blijft zitten (schouders naar voren, beetje in elkaar gedoken, gewicht te veel op de voorhand) zal zij nooit kunnen gaan dragen en het achterbeen onder gaan zetten.

Misschien vertekent het op de foto's, maar het lijkt op veel foto's dat je zadel je ook wat naar voren duwt. Alsof het net te klein voor je is, of niet helemaal recht ligt (te laag van voren). Dit maakt het voor jou nog lastiger om goed op het achterbeen te gaan zitten.

Succes!

Edit: zie dat je al bezig bent met fysio, dus die opmerking neem ik bij deze terug :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:25

@ kamy, met rijtechnische rompslomp bedoel ik niet dat je niet goed en correct moet rijden. Maar dat sommige paarden net even een andere manier van aanpak moeten hebben. Zoals deze geduld en rust op de eerste plaats nodig heeft vanuit daar kan Ts pas echt rijrijtechnisch aan de gang.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:35

terpentijn schreef:
Dat TS niet in de balans van het paard zit wisten we ook door het vorige topic al. Dat betekent niet dat het niet te léren is, ook na zo'n heupblessure van de ruiter, waarbij de boel natuurlijk ook vast is gaan zitten is er nog wel wat te bereiken. Dat gaat echter niet van de ene dag op de andere.

Met name niet als het paard zelf ook allerlei problemen heeft.

Paard kiept enórm op de voorhand, gezien haar bouw is dit erg onvoordelig en ook niet goed voor haar voorbeenbelasting.

Ruiter zit niet in het middelpunt van het paard, dus verergert dit. Dit kan komen door haar eigen bekkenproblematiek, maar dmv Centered Riding moet hier echt wel een compensatie voor te vinden te zijn. Het is onfortuinlijk dat nu juist DIT paard een ruiter/eigenaresse heeft die op dit moment niet de fysieke uitrusting heeft om het paard beter te begeleiden in haar eigen bewegingsproblematiek.
Maar als er niemand anders op kan, is het zoals het is.

Aan TS als amazone kan ik dan ook weinig zinnige adviezen geven, of het moet zijn dat zij op dit moment rijtechnisch niet de juiste ruiter voor een paard als Modesta is, maar als er geen andere opties zijn, sta ik daar ook mee in de wind te roepen.

Als ik één rijtechnische opmerking zou moeten maken, is het: hou je handen wat hoger, door ze zo laag te houden druk je haar als het ware nog meer op de schouders.

Verder zie ook ik verbetering en met name toegenomen vertrouwen aan beide kanten (paard en ruiter) t.o.v. vorige topic(s).

Net als in een ander topic verwoord jij hier ook weer wat ik ook denk :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:40

Als Terpentijn zo doorgaat zet ik hem in hetzelfde rijtje als Simpelman : inspirerend!
(Ben een stille volger van Terpentijn)

Duidelijk Zsazsa! Zo ben ik het wel met je eens ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:01

Jep klopt helemaal.
Je zal mij ook nooit beweren dat ik technisch de beste ruiter ben van dit paard. Echter spelen er hier genoeg andere factoren mee.
Ik rijd regelmatig tussen mijn stalgenootjes die toch best aardig meerijden op niveau in de sport en die geven stuk voor stuk aan dat Modesta geluk heeft gehad mij te treffen en dat ze anders inderdaad bij de slacht geëindigd zou zijn.
Nu komen we daar (gelukkig) nooit achter en dat is het punt ook niet.
Zij beamem wel dat dit geen paard is waar ik een ander op moet willen zetten. Kunnen is misschien wat onhandig geformuleerd maar in dit geval zijn dan waarschijnlijk de kosten hoger dan de baten ;)

Nogmaals bedankt voor alle tips, ben hard aan het werk :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:29

Ik snap niet waarom je niet eerst zelf helemaal revalideert voordat je er weer opstapt. Als het weer goed gaat met je heup, en deze werkt naar behoren, dan zou je Modesta minder in de weg zitten. Nu loopt ze inderdaad ontzettend op de voorhand, en dit versterk jij alleen maar doordat je zo voorover zit en zo ook met nog wat andere puntjes.

Los van dat ik niet weet of je wel de juiste ruiter bent voor haar aangezien je zelf schrijft dat je onzeker bent en een angst voor het rijden hebt moeten overwinnen en ik je zeker niet de juiste bouw vind hebben voor Modesta, zou ik eerst volledig revalideren totdat je weer op Modesta stapt. Nu werk je haar alleen maar tegen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:51

Je hebt een leuk paardje TS.
Ik vind het wel apart dat je in je topic vermeldt dat er niemand anders op kan :'). Natuurlijk kan dat wel, maar willen.. dat is een tweede.
Maargoed, je ziet aan de foto's dat je angstig bent. Je zit verkrampt, ik herken het namelijk..
Ik denk dat een groot deel van haar spanning echt van jou afkomt. Jouw paard heeft blijkbaar al een lastig verleden en dan iemand erop die ook onzeker is.. dat lijkt me vragen om moeilijkheden.
Ik denk ook dat je op deze manier haar belemmert en dat is toch zonde, want het is duidelijk dat je heel gek bent op je paardje. :)
Zou het echt geen optie zijn om te kijken of je op een ander paardje wellicht wat aan je zelfvertrouwen en houding kan doen?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 01:27

Heb je wel es andere tuigage gebruikt? Wie weet is dit ook wel niet het zadel voor je? Het lijkt je wat naar voren te duwen

Vind het er wel netjes uit zien!

Respect ook voor dit topic en hoe rustig je er onder blijft ondanks de kritiek die je steeds te verduren krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:29

Fink: ik BEN uit gerevalideerd. Ik zal de rest van mijn leven gebonden zijn aan fysio, dat houdt niet meer op... Mijn heup wordt nooit meer 100% beter, meer als nu gaat het gewoonweg niet meer worden.

Cinderella: lees mijn post boven je.
Het is geprobeerd met andere mensen erop, dat is mis gegaan. Niet 1 keer maar een aantal keer.
Waarna ik iedere keer 3 maanden bezig was om modesta haar paniekaanvallen weer onder controle te krijgen. Dus nee, dat wil ik inderdaad niet meer.

Ik heb op dit moment geen ander paard tot mijn beschikking om op te oefenen.

Jwl: met mijn vorige zadel was het precies zo, zit m dus echt in mij.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:24

Joman schreef:
Robijntjah schreef:
Wow thanks :oo

Cynn: staat nog op de planning, hou zelf meer van foto's omdat ik die lekker kan (over)analyseren :')

Joman: ik hoef ook niemand te overtuigen, dat is mijn doel niet. Ik overschat mij en mijn rijkunsten zeker niet, ik heb gewoon heel veel geduld (gehad) met dit paard. Overigens onderschat ik haar ook zeker niet, zij kan meer dan ik er waarschijnlijk ooit uit zou kunnen rijden maar enkel gepoetst worden door een ander levert haar al dusdanig veel stress op dat ik gewoon de keus heb gemaakt om het niet meer te 'moeten' willen. Iemand anders erop aan de hand uitstappen is een strak paard wat in de startblokken staat om weer in paniek weg te rennen en dus ook gewoon niet meer stopt. Dat zou inhouden dat ik zelf weer opnieuw kan beginnen en daar pas ik voor.
Mijn instructie is er ook 2 keer afgevallen en ik wil gewoon niemand meer het ziekenhuis in helpen. Daar heb ik genoeg van gezien en zelf gevoeld.

Nogmaals, ik geloof niet zo in paarden die maar door 1 persoon kunnen worden gereden. De kans bestaat ook nog dat jij niet de ideale ruiter voor haar bent gezien je angst, en je heup en dat een ander haar wellicht met even veel rust en op hetzelfde niveau of beter kan rijden. Ik vind het bijzonder vreemd een topic te openen en daarbij te stellen dat je paard niet door een ander kan worden gereden. Jij wil niet dat een ander haar rijdt, dat is een heel ander verhaal.

Joman, ik heb hier zelf ook een paard welke extreem vluchtgedrag vertoonde.
Bij mij is hij inmiddels rijdbaar maar bij andere vertoont hij dit gedrag nog steeds.
Ik vind het te gevaarlijk om er andere op te laten rijden.
Wat overigens niet betekend dat niemand anders hem zou kunnen berijden.
Maar dan zullen ze wel het traject moeten doorlopen met hem wat ik gedaan heb.
En dat is een intensief traject.
Een traject wat je niet doet omdat je een paard hebt voor jezelf en niet voor een ander.
Dus tot op heden is mijn paard ook onrijdbaar voor andere.
Maar dat wil niet zeggen dat er nooit iemand anders op zal kunnen rijden.
Dat geld voor Modesta ook.
Ik snap dus wel wat TS zegt. Alleen is het op dit moment, onder deze omstandigheden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:29

Verminderde kracht in 1 been hoeft trouwens totaal geen probleem te zijn TS. Zeker als je het paard langere tijd traint, zal het gewoon wennen aan dat been. Ik heb mijn paard zelf opgeleid (inmiddels M2 geklasseerd) en leid inmiddels de tweede samen met mijn partner op. Beide paarden hebben geen enkel probleem met het feit dat ik in 1 been de kracht mis. Soms is het voor jezelf wat lastig, maar ook dat went uiteindelijk. Kijk naar oplossingen in plaats van het probleem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:29

Robijntjah schreef:
Fink: ik BEN uit gerevalideerd. Ik zal de rest van mijn leven gebonden zijn aan fysio, dat houdt niet meer op... Mijn heup wordt nooit meer 100% beter, meer als nu gaat het gewoonweg niet meer worden.

Cinderella: lees mijn post boven je.
Het is geprobeerd met andere mensen erop, dat is mis gegaan. Niet 1 keer maar een aantal keer.
Waarna ik iedere keer 3 maanden bezig was om modesta haar paniekaanvallen weer onder controle te krijgen. Dus nee, dat wil ik inderdaad niet meer.

Ik heb op dit moment geen ander paard tot mijn beschikking om op te oefenen.

Jwl: met mijn vorige zadel was het precies zo, zit m dus echt in mij.

Hoe is de voorbereiding geweest van die ruiters? Hebben ze Modesta eerst leren kennen? Met haar gewandeld, haar gepoetst, met haar grondwerk gedaan? Heeft ze deze personen eerst volledig leren vertrouwen vanaf de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:34

Ja, 1 van deze personen was haar vorige eigenaresse. Die kende haar op dat moment door en door.
En daarbij haak ik even in op wat kelly ook zegt: ermee rijden zou mogelijk zijn als er hetzelfde traject mee doorlopen zou worden als ik gedaan heb. Echter heb ik dit paard voor mij gekocht, niet voor een ander.
En daarbij heb ik nog niemand ontmoet die hier het geduld voor zou hebben om dit naast een eventueel eigen paard te willen doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:39

Al even aan het meelezen maar nog niet gereageerd :D

Geen enkel combinatie is perfect en ik denk dat het hele heupgebeuren nu wel genoeg benoemd is. ELKE ruiter heeft zo zijn beperkingen en het mooie is juist dat je samen met je paard er het beste van maakt, niet dat je alleen maar perfecte atleten laat rijden. Dus goed ja die heup, mss niet ideaal met een 'moeilijk' paard, maar bij elk paard ga je er hinder van ondervinden en dat is voor elke ruiter wel met iets dat je jezelf in de weg zit. En je hebt nu dit paard dus vooruit toch :D

Het 'alleen ik kan erop rijden' is echt onzin, met tijd en beleid zijn er zat ruiters die haar veel beter zouden rijden, dat is nu eenmaal altijd zo, tenzij je echt magisch goed bent :D Dus daar ga ik niet in mee, wel geloof ik je best dat je er vandaag niet zomaar een ander op kunt zetten :D Groot verschil.

Het rijden zelf vind ik niet verkeerd, je handen vind ik juist op de goede plek staan hoor, niet omhoog doen in de hoop dat je dan zo jezelf en paard lift. Paard moet vanuit de schoft gaan oprichten, en dat komt met goed rijden, dus niet hand hoger :)
Het is erg moeilijk om in deze vw-nw houding heel rechtop te zitten, ik zou graag eens een filmpje zien, want vanaf de foto kan ik niet opmaken of je nu echt in de weg zit. In principe hou ik wel van deze manier van rijden, zeker bij een paard dat niet durft lopen en loslaten. Wel vind ik het bij het galopperen enger omdat ze al best sterk moeten zijn om dit met balans te kunnen. Zelf wissel ik dit soort stukken in draf en galop liever af met stukken met teugels meer op maat waar ik ze ook echt laat steun zoeken indien nodig, maar dat moet paard dan wel durven verdragen. Weet niet of ze dit aan de longe bvb met touwtjes of zoiets toelaat?