PRE Modesta, het trauma voorbij?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:47

als er weer meer vertrouwen is zou ik haar persoonlijk ook weer iets meer op gaan pakken en bij elkaar gaan rijden om haar sterker te maken en meer body en draagkracht te geven.
Dat zal een volgende stap zijn in jullie proces neem ik aan.

hier een ong. vergelijkbaar plaatje, even voor de grap... :D
pony is 1.46, ik ben 1.76 8-)
Afbeelding

pony was hier trouwens ook slap, schraal en onbespierd, en daardoor erg smal...

Anoniem

Re: PRE Modesta, het trauma voorbij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:50

De bespiering is al vele malen verbeterd en zijn we druk mee bezig.
Haar ontzettende onderhals is er zelfs al bijna af.

Klopt Ellis, ze mag straks wat meer bij elkaar gaan komen. Moet ze daar wel de kracht voor hebben en moet ik er ook aan kunnen blijven komen. Anders gaan we het forceren en forceren = angst en spanning. Daarbij moet dat bij ieder paard rustig aan opgebouwd worden lijkt me ;)

Ook een mooi plaatje, is dat Galante?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:53

Robijntjah schreef:
Haar ontzettende onderhals is er zelfs al bijna af.

Daarbij moet dat bij ieder paard rustig aan opgebouwd worden lijkt me ;)

Even 2 quotes. Het lijkt inderdaad alsof ze afbreekt in plaats van ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:56

De onderhals wil je ook niet opbouwen lijkt me?! :+

Ontwikkelen doet ze zeker hoor, even ter vergelijking:

Afbeelding

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:58

Sorry, ik begrijp dat je defensief bent, maar in de loop van de jaren zie ik alle spieren eraf gaan (ook de slechte, dat is positief) (topics en in je profiel). Fijn dat je de omgekeerde hals eraf hebt gekregen.
Ik ben enorm blij dat er weer meer ontspanning is, maar ik zie echt wat anders dan jij ziet geloof ik. En ik kijk er niet gekleurd naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:02

Dat kan, ik meet me ook voornamelijk aan d'r spanning en niet aan 'het plaatje'.
Ik kan nu met vertrouwen en volledig op zit terugrijden zonder dat ze ook maar een spiertje verrekt van de spanning.

Vind ik belangrijker dan dat we morgen een Z-proef rijden eigenlijk.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:07

Jammer dat je alleen maar in de verdediging schiet. Ik wil niet hard zijn omdat ik snap dat het moeilijk is, maar als er zoveel mensen zijn die dezelfde mening delen, zou je misschien toch eens na moeten denken. Wij bedoelen ook echt niet het plaatje, maar wat het beste is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:08

Ik vind het helemaal geen fijn plaatje om naar de kijken. Ik vind je te lang en dat zou ansich geen probleem moeten zijn, ware het niet dat jij haar door je slechte zit gewoon uit balans lijkt te brengen.
Verder vind ik haar niet van achter naar voren gereden maar gewoon lang en met een traag achterbenen.
Fijn dat je zelf zo rustig blijft en veel geduld hebt, maar een goede combi met deze pony vind ik je absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:11

Ik weet dat ik een afwijkende mening heb dan pak 'm beet 90 % van paardrijdend NL.
Ja, ze mag meer bij elkaar en meer gaan dragen maar daarvoor is dit een stap die ik niet over kan slaan want dan kan ik er namelijk niet aan komen, wat je toch echt nodig hebt om dat te bereiken.

In vorige topics kan ze idd voor het oog prachtig hebben gelopen maar dat was niet echt controleerbaar ofzo :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:12

Robijntjah schreef:
Dat kan, ik meet me ook voornamelijk aan d'r spanning en niet aan 'het plaatje'.
Ik kan nu met vertrouwen en volledig op zit terugrijden zonder dat ze ook maar een spiertje verrekt van de spanning.

Vind ik belangrijker dan dat we morgen een Z-proef rijden eigenlijk.

Ik heb het toch ook niet over 'het plaatje'? Of over een Z proef? Ik heb het erover dat het paard zichzelf niet fijn kan dragen, laat staan met een ruiter erop en dat ze af is gaan breken in bespiering. Eerst positief, daarna veel te veel op plekken waar ze het hard nodig heeft. Ik ben oprecht blij voor je dat je al zoveel met haar hebt bereikt, maar lichamelijk gezien ben ik dat niet met je eens en vind ik het een beetje zorgelijk

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:13

Robijntjah schreef:
Ik weet dat ik een afwijkende mening heb dan pak 'm beet 90 % van paardrijdend NL.
Ja, ze mag meer bij elkaar en meer gaan dragen maar daarvoor is dit een stap die ik niet over kan slaan want dan kan ik er namelijk niet aan komen, wat je toch echt nodig hebt om dat te bereiken.

In vorige topics kan ze idd voor het oog prachtig hebben gelopen maar dat was niet echt controleerbaar ofzo :')

Daar vond ik haar ook niet prachtig lopen, maar een stuk fijner in haar 'vlees' (vel spieren en reserves). En die afwijkende mening is niet erg, dat maakt ons uniek en onze paarden ook ;-)
Je hoeft alleen niet altijd iets over te slaan, je kunt ook combineren. Sterker nog; dat moet eigenlijk wel
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 23-02-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:14

Is het misschien een idee om eens een filmpje te plaatsen? :D Zo kan jij iedereen laten zien hoe het er in beweging uit ziet, en misschien denken wij er dan heel anders over. Foto's kunnen namelijk ook vertekenen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:18

Het lijkt mij logisch dat je in de verdediging schiet als 'Bokt' in herhaling schiet dat je te groot bent..

Voor het plaatje is het inderdaad niet mooi, maar dat geldt voor mijn verzorgpaard en mij net zo goed.. Wat maakt het uit? Ik rijd wel eens met Jolijn samen en kan dus verder kijken dan 'het plaatje' dat Bokt alleen maar ziet en Mo heeft gewoon echt geen last van haar :n

Ik vind jullie dus wel een heel goede combi en ik denk inderdaad dat heel weinig mensen dit na hadden gedaan :j En dat spieren opbouwen komt wel! Het is veel belangrijker dat je paard gewoon relaxt kan lopen zonder zo hard te stressen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:22

Bonita_Bon schreef:
Robijntjah schreef:

Daar vond ik haar ook niet prachtig lopen, maar een stuk fijner in haar 'vlees' (vel spieren en reserves). En die afwijkende mening is niet erg, dat maakt ons uniek en onze paarden ook ;-)
Je hoeft alleen niet altijd iets over te slaan, je kunt ook combineren. Sterker nog; dat moet eigenlijk wel

Kijk en dat is dus ook mening onderhevig want bijvoorbeeld toen ik haar net had, had ze naar mijn mening (zwaar) overgewicht.
In maart 2012 echter was ze te schraal, terwijl je daar haar ribben echt nog niet zag.
Ik vind haar perfect, ja, haar billen mogen wat ronder maar dat zal met het meer gaan dragen ook meer gaan ontwikkelen.
Daarbij vind ik het niet aan jou om je zorgen te maken over mijn paard. Ik hou haar goed in de gaten en ben ontzettend kritisch op bijvoorbeeld stalling/voer en andere behoeftes.

Combineren is dus wat we nu aan het doen zijn, wat lager maar met contact losrijden en daarna langzaam aan wat stukjes proberen op te pakken zonder spanningsopbouw. Die stukjes zijn echter nog kort ja, dat heeft tijd nodig.

Ketly: ik kan volgend weekend eens kijken of er iemand zin en tijd heeft om een filmpje te plaatsen. Echter heb ik weinig zin om mij te verantwoorden hier, ik weet zelf waar ik het voor doe dus of ik het plaats weet ik nog niet eigenlijk :P

Thanks Lysanne. Ik weet dat er een heleboel mensen zijn die Mo haar problematiek onderschatten.
Laatst bijvoorbeeld, voor een shoot ging ik haar manen vlechten. Ik stap op een krukje en Mo krimpt letterlijk ineen. Ga ik lopen pushen, heb ik een flipperkast die letterlijk alle kanten op stuitert en zich uiteindelijk op de grond laat vallen van angst. Zelfde met rijden. Ze heeft gewoon veel meer tijd nodig dan een 'normaal' paard, ik vergelijk het maar met mezelf en mijn PTSS: zet er druk op en het gaat faliekant fout. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:22

melody7 schreef:
Het lijkt mij logisch dat je in de verdediging schiet als 'Bokt' in herhaling schiet dat je te groot bent..

Voor het plaatje is het inderdaad niet mooi, maar dat geldt voor mijn verzorgpaard en mij net zo goed.. Wat maakt het uit? Ik rijd wel eens met Jolijn samen en kan dus verder kijken dan 'het plaatje' dat Bokt alleen maar ziet en Mo heeft gewoon echt geen last van haar :n

Ik vind jullie dus wel een heel goede combi en ik denk inderdaad dat heel weinig mensen dit na hadden gedaan :j En dat spieren opbouwen komt wel! Het is veel belangrijker dat je paard gewoon relaxt kan lopen zonder zo hard te stressen..

Daar had ik het niet over hoor (haar lengte)
Zo te zien heeft Modesta nog erg veel moeite met zichzelf dragen, laat staan als de ruiter niet helemaal mee zit (met haar redenen daarvoor, ongetwijfeld, en dat neem ik echt wel mee in mijn beschouwing, ik kom niet uit een ei en durf van de gebaande paden af te wijken) maar ik zie zoveel balansproblemen..

Het is zeker belangrijk dat een paard leert relaxed te lopen zonder paniek, daar heb je helemaal gelijk in, maar dat kan ook op 4 benen. Sterker nog; alleen maar beter. Jezelf constant op de been moeten houden (even overdreven gezegd) kost ook stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:24

Dat kan ook op 4 benen maar reageer dan eens op wat ik zeg: hoe doe je dat zonder eraan te kunnen komen?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:25

Robijntjah schreef:
Ketly: ik kan volgend weekend eens kijken of er iemand zin en tijd heeft om een filmpje te plaatsen. Echter heb ik weinig zin om mij te verantwoorden hier, ik weet zelf waar ik het voor doe dus of ik het plaats weet ik nog niet eigenlijk :P

Dit is ook niet een kwestie van verantwoorden, maar elkaar begrijpen. :D Ik snap dat je je niks aantrekt van de reacties hier, maar je kan het ook niet leuk vinden om je te moeten verdedigen. Vooral omdat je met woorden probeert uit te leggen hoe het precies zit, dacht ik dat het misschien leuk en handig zou zijn voor beide kanten om een filmpje te laten zien.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:26

Robijntjah schreef:
Dat kan ook op 4 benen maar reageer dan eens op wat ik zeg: hoe doe je dat zonder eraan te kunnen komen?

Er niet op zitten tot ze op de grond sterk genoeg is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:27

Dat kan het ook zijn maar dat deel ik dan graag met mensen waar ik op vertrouw.
Elkaar begrijpen probeer ik dus voor elkaar te krijgen maar er wordt niet gereageerd op wat voor mij essentieel is: Hoe ga je een paard meer horizontaal krijgen (wat dus ook het doel is) als je er dan nog niet onvoorwaardelijk aan kan komen (lees, je hulpen komen niet door en je paard verzand in vluchtgedrag)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:28

Bonita_Bon schreef:
Robijntjah schreef:

Er niet op zitten tot ze op de grond sterk genoeg is?

Dan nodig ik je bij deze uit om op de grond eens te komen kijken ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:29

Sorry dat ik kortaf antwoord, maar ik doe in dit topic mijn best om onderbouwend en voor zover mogelijk opbouwend te reageren, maar ik loop tegen een muur van verdediging op. Dat is niet nodig. Toch? Ik vorige keer ook je topic bekeken, gereageerd en complimenten gegeven. Nu niet. Omdat ik niet enthousiast ben over wat je laat zien. Je hoeft het absoluut niet met mij eens te zijn, maar ik krijg een beetje een 'kop in het zand gevoel hierbij

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:30

Robijntjah schreef:

Graag! Het lijkt mij een bijzonder paard met een enorme geschiedenis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:31

Nee hoor, ik kreeg voor mijn gevoel geen antwoord op mijn vraag. Nu is mijn vraag beantwoord en bij deze kan ik je vertellen dat ze op de grond hartstikke fantastisch kan dragen. Daar zit het hem echt niet in.
Wellicht zit het verschil hem ook een stuk in dat ik een stuk meer buiten (lange afstanden) ben gaan rijden ter ontspanning. Hier is ze gewoon een stuk makkelijker en ik merk dat dit haar hoofd leeg maakt waar ik dan in de bak weer veel profijt van heb.

Over welk vorig topic heb jij het trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:33

Bonita_Bon schreef:
Robijntjah schreef:

Graag! Het lijkt mij een bijzonder paard met een enorme geschiedenis

Nou, dan plannen we toch een dag :)
Het is ook een paard met een onwijze geschiedenis. Ik ben blij dat ik niet precies weet hoe of wat want daar zouden we beide niet beter van worden denk ik.

En ja, mijn spanning speelt een grote rol in het geheel overigens, daar ben ik mij zeer van bewust. Ik ben alleen niet zomaar van plan om op te geven en mijn spanning te laten winnen ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:33

mocht ik ooit eens in de buurt zijn en je zou toestemming geven zou ik er graag eens op stappen om te voelen... :j