koniks van spaarnwoude itp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:18

Anoniem schreef:
Waarom zo doorgaan over hoe het toen was? Ze staan er NU toch goed bij? Daar gaat het toch om?
Mooie foto's TS!
Ik woon er vlak bij, misschien binnenkort toch eens wandelen door Spaarnwoude.
Is dat als je vanaf station Spaarnwoude naar beneden gaat dan links of rechts?

Het is meer dat de eigenaar nu "schrikt" van foto's waarbij een mens dichtbij staat, terwijl ik de foto's van de magere paarden, meer iets vind om van te schrikken. Daar was toentertijd geen aandacht voor. ;)

arjenboerman

Re: koniks van spaarnwoude itp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:22

Hallo allemaal,

Een forum is eigenlijk in alle opzichten de verkeerde plek om dit soort dingen te bespreken, een excursie zou daarvoor veel beter zijn. Het geschreven woord is een krachtig iets en merk dan ook dat er wat dingen scheef gaan...

Bij FREE Nature houden we de koniks in half wilde staat, wat zoveel betekent als dat we ons als mens , na de juiste omstandigheden te hebben gecreëerd, zo min mogelijk mengen in het dagelijkse leven van de koniks. Als beheerder ben ik voor ze verantwoordelijk in het Geuzenbos Amsterdam en worden ze wekelijks twee tot drie keer gezien door een deskundige groep vrijwilligers en mezelf als beheerder.

Dit topic begon met prachtige foto's van Nathalie met daaronder een selfie met een merrie. Deze merrie is bij mij al een tijdje onder de aandacht omdat ze iets meer dan de anderen gericht is op mensen. De oorsprong voor dit gedrag ligt in het feit dat jonge koniks nieuwsgierig zijn van aard. En tja wat doe je dan als mens bij een dier met een hoge aaibaarheidsfactor??? Dan zal een groot deel afstand weten te houden, maar een klein groepje bezoekers ook niet. En dan gaat dit dier leren dat ze ook iets van mensen kunnen krijgen in de vorm van aandacht of voedsel. Met als gevolg opdringerig gedrag, wat er voor zorgt dat ik als beheerder het betreffende dier uit de kudde moet verwijderen. Dit uit het oogpunt van veiligheid voor de anderen bezoekers, maar ook omdat onze filosofie is dat de konik paarden een zo wild mogelijk bestaan leiden.

Een deel zal ik al wel in een eerdere reactie erover hebben gezegd, maar de draagkracht tijdens de winter van het gebied vertelt mij als beheerder hoeveel grazers in het gebied kunnen leven. Iets waar ik geen controle over heb is wat voor winter het wordt. Een zachte winter zoals de laatste jaren zorgt ervoor dat er ruim voldoende voedsel in het gebied aanwezig blijft en ze hun vetvoorraad deels niet hoeven te gebruiken om warm te blijven. Een strenge winter zoals die in 2009/ 2010, toen ook in de Oostvaardersplassen veel dieren stierven, zorgt ervoor dat grazers meer moeite hebben om de winter door te komen.

Door de sneeuw en vorst gaat een deel van de wintervoorraad verloren, ook is het voor hun moeilijker om onder de sneeuw naar voedsel te zoeken. En ze gebruiken hun vetreserves nu meer om energie uit te halen en hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Dat de grazers in een strenge winter sneller lichaamsgewicht kwijt raken en dus in conditie achteruit gaan is dus iets wat erbij hoort. Hoe je daar als beheerder op het gebied van zorgplicht, emoties van omstanders, je eigen ervaring en mening mee omgaat is iets persoonlijks waarbij de filosofie van FREE Nature voor mij leidend is.

Het kan dan ook een keer gebeuren dat de grazers in de laatste weken van de winter zo tegen maart mager zijn. Op dat moment zal ik als beheerder de afweging maken of bijvoeren nodig is en of de draagkracht is bereikt van het gebied. Dit is een leerzaam proces, waarbij de opgedane ervaring van de afgelopen jaren en het kennen van je dieren erg belangrijk is. De magere merrie op de foto van Icecrystal had een zware wormeninfectie die naar boven kwam in de loop van de winter doordat ze minder goed tegen de omstandigheden bestand was dan de andere koniks. Dit dier is dan ook uit het gebied gehaald en na overleg met de dierenarts na euthanasie aan Rendac aangeboden.

Ik ben expres eerlijk en open over bovenstaande zaken, omdat er een verschil zit qua zorg en omgang met de dieren tussen de gewone paardenhouderij en de manier waarop paarden in het wild leven. Zaak is wel dat we blijven praten, juist omdat we een hoop van elkaar kunnen leren.

Groet,
Arjen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:29

Erg interessant allemaal.
Ik heb nog nooit half wilde paarden gezien.
Misschien dat ik dit jaar eens een kijkje kom nemen in het gebied.
Fijn dat de beheerder zo open is.

Hoe gaat het eigenlijk normaal met bv zand in de darmen en nu met deze merrie en wormen?
Snap in het wild gaat het ook allemaal gewoon zo.
Maar krijgen deze paarden daar iets voor.
Vind het echt leuk dat de ts een dagje mee mocht.
Excursie lijkt mij ook erg leuk!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:39

Ik vraag mij af op welke wijze zo'n mensen-geinteresseerde jonge merrie dan uit de groep "verwijderd" gaat worden en of daar nog enige toekomst voor is. Of wordt zo'n ongewenst type afgeschoten?

arjenboerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:58

Hangt er heel erg vanaf maar in veel gevallen zal zo'n dier naar de slacht gaan. Onze koniks krijgen in principe geen ontwormingskuren of zo.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:17

ik heb twee exmoorpony's die opgegroeid zijn in een natuurgebied. we zijn verschillende keren bij de kudde geweest kijken, en je kunt heel dicht bij komen. maar geen enkele pony komt naar je toe.
en dat is ook prima zo.
als de beheerder verschillende keren per week zijn ronde loopt, kan hij ze goed bekijken en beoordelen, maar ze zijn niet tam of mensengericht.

maar als je ze eenmaal thuis hebt zijn ze erg gauw tam te maken. de ene wat sneller als de andere.

ik ben wel van mening dat als je in nederland paarden in het "wild" houdt, je ze bij strenge winters en zichtbaar conditieverlies wel bij moet voeren. ze kunnen immers niet uit hun gebied om ergens anders naar voedsel te zoeken. je kunt niet zeggen, dat is de natuur. als dat zo was zouden ze door heel nederland moeten kunnen struinen bij wijze van.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:22

@arjenboerman: ik stel je eerlijke antwoord echt op prijs, er wordt nog wel eens omheen gedraaid.
Het geeft wel aan, dat het "publiek" zich er buitengewoon goed van bewust moet zijn, dat ze deze (half)wilde dieren met rust moeten laten, omdat ze anders wellicht zelf afvoer ervan in de hand werken. iets wat wellicht niet een ieder zal willen horen, en ook allesbehalve leuk is, maar ik in dit kader wel begrijp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:06

Het "ahwwww wat zielig, laten we ze wat voeren" wat sommige mensen wellicht niet kunnen laten, zorgt dus eigenlijk voor een meer zekere dood dan een korte periode van minder voedsel.
Hoeveel zijn er noodzakelijk afgevoerd door te veel menselijke aandacht de laatste jaren, als we dat mogen weten?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:11

Tica
Wat wil je hiermee zeggen?
Dat paarden meer lijden als ze afgeschoten of geslacht worden, dan dat ze er zo broodmager bij lopen.
Selectie moet er tog zijn.

Als paarden een goed leven hebben gehad, is de slacht nog niet eens zo erg.
Nee paarden die lang hebben geleden en dan naar rendac gaan is fijner -O-

Maar gelukig zien ze er nu goed uit.
Ik hoop voor de paardjes dat het zo blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:17

Er staat toch heel letterlijk wat ik wil zeggen en vragen? Jouw uitleg van mijn woorden slaat de plank volledig mis. Liever niet doen.

Wat ik zeg (nee, eigenlijk vraag) is dat de paarden daar dus een grotere kans hebben op de dood als ze door (onbevoegde) mensen worden gevoerd dan door (tijdelijk) iets gebrek aan voedsel.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:30

Ik denk dat balen hooi brengen, niets doet aan de "schuwheid" voor mensen bij de paarden.
Laten we allemaal begrijpen dat brood uit de hand voeren, de oorzaak zal zijn.

dingogirl schreef:
ik ben wel van mening dat als je in nederland paarden in het "wild" houdt, je ze bij strenge winters en zichtbaar conditieverlies wel bij moet voeren. ze kunnen immers niet uit hun gebied om ergens anders naar voedsel te zoeken. je kunt niet zeggen, dat is de natuur. als dat zo was zouden ze door heel nederland moeten kunnen struinen bij wijze van.

Verder bedank ik je voor je heldere uitleg Arjen, maar ben ik het met bovenstaande zeker eens. Dit had voorkomen kunnen worden door de paarden hooi te brengen in de strenge winter. Daarbij denk ik dat iedereen wel ziet, dat de paarden op de foto, niet een "beetje" aan de dunne kant zijn, maar gewoon echt brood mager.