'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: 'Dressuurpaard' Chickie aan het springen & 1e x parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:17

Met springen MOET je paard direct reageren op het been, en kan je de hulp niet nogmaals vragen want dan kan je simpelweg verongelukken.
Dat heeft niks met sporen te maken, maar met een dressuurmatige opleiding, ook met springen.
Alleen.. als je paard niet gelijk op je been reageert heb je wel gelijk je spoor erbij..

Het is de manier van rijden van de ruiter die mij stoort.. hij rijdt alles behalve dressuurmatig; laat het paard in het parcours ook in de verkeerde galop aanspringen en galoppeert daarin ook gewoon (compleet uit elkaar) door, waardoor het voor het paard juist moeilijker wordt om de hindernis fatsoenlijk te nemen, sterker nog.. het wordt voor het paard alleen maar makkelijker om er langs te willen..

Een springpaard moet over het hout willen.. en dat willen creëer je alleen maar door een goeie begeleiding te geven en zo zijn ego te laten groeien.. dat daar dan een stukje dwang bij zit omdat het dier gecorrigeerd moet worden is prima, maar wél op een fatsoenlijke dressuurmatige manier.. :x

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:50

TS Heeeel erg leuk paard heb je daar!!
Dat even ten eerste!

Verder dacht ik in 1e instantie dat het een vriendelijke ruiter zou zijn maar idd na het zien van dat filmpje... sorry... maar het paardje is zoals ik las de 1e x mee op oefen parcour en dan al zulke hindernissen voor de neus zetten met een ruiter die je paard er over heen mept.. nou als je zo het vertrouwen moet winnen van een paard weet ik het ook niet meer... Okee je hebt er draken tussen zitten die soms ff iets meer nodig hebbenmaar dit paard is zich echt van geen kwaad bewust wat die daar doet in de bak en wat de bedoeling is.

Probeer het vertouwen in het springen op een simpelle manier te winnen TERUG NAAR DE BASIS!
Zoals hier boven ook gezegt word dressuurmatig oplossen kunnen schakellen met je paard en aan het been krijgen. Zonder te meppen.. Ga eerst weeer is lekker balkjes draven als dat goed gaat met een vrij losse teugel en ze blijft rustig dan weer gewoon lage sprongentjes en kilometers maken.

Deze methode werkt in elk geval wel bij mijn paard rustig blijven en gewoon netjes en correct rijden.
Tuurlijk mag je soms wat strenger zijn.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:28

Mijn paard kan zich nog wel eens regelmatig afsluiten en dan kan zo'n spoortje om beter door te komen toch wel handig zijn. Is ook een heel normaal spoortje, niks aparts of scherps.
Het is ook erg lastig om het dan dressuurmatig volledig correct op te lossen. Daar voor moet het paard goed aan de hulpen staan en vooral blijven en dat is simpelweg gewoon niet zo. Als ze zich afsluit, sluit ze zich af.
Tegen dat probleem loop ik op dressuurwedstrijden ook regelmatig aan en probeer ik hard aan te werken. Maar als ze dan dus blokkeert moet je het maar niet doen? Moet je ze vooral leren dat dat werkt. Oefenen, oefenen, oefenen.. en ja dat gaat niet altijd als uit het boekje.

R_emkee, ik snap eerlijk waar niet waar jij ziet dat de ruiter het paard over de hindernissen heen mept. Hij geeft 1 x een echt royale tik met de zweep, meters van de hindernis af.
Het paard weet donders goed wat de bedoeling is, niet de eerste keer dat er gevraagd wordt over een hindernis heen te springen zoals je ook ziet in de eerdere filmpjes.
Km maken zijn we aan het doen, met lage sprongetjes.. kom op joh, tis 80 cm in het parcours! Daar springt ze uit stilstand nog over.

Vind het toch frappant dat mensen hieruit concluderen dat het paard zo geen vertrouwen krijgt. Terwijl duidelijk te zien is dat het paard dit wel degelijk krijgt anders zou ze in het parcours de 2e en 3e ronde écht niet zo relaxt rondspringen.

friske54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:31

Ziet er goed uit!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:46

Pattypaard schreef:
Mijn paard kan zich nog wel eens regelmatig afsluiten en dan kan zo'n spoortje om beter door te komen toch wel handig zijn. Is ook een heel normaal spoortje, niks aparts of scherps.
Het is ook erg lastig om het dan dressuurmatig volledig correct op te lossen. Daar voor moet het paard goed aan de hulpen staan en vooral blijven en dat is simpelweg gewoon niet zo. Als ze zich afsluit, sluit ze zich af.
Tegen dat probleem loop ik op dressuurwedstrijden ook regelmatig aan en probeer ik hard aan te werken. Maar als ze dan dus blokkeert moet je het maar niet doen? Moet je ze vooral leren dat dat werkt. Oefenen, oefenen, oefenen.. en ja dat gaat niet altijd als uit het boekje.

R_emkee, ik snap eerlijk waar niet waar jij ziet dat de ruiter het paard over de hindernissen heen mept. Hij geeft 1 x een echt royale tik met de zweep, meters van de hindernis af.
Het paard weet donders goed wat de bedoeling is, niet de eerste keer dat er gevraagd wordt over een hindernis heen te springen zoals je ook ziet in de eerdere filmpjes.
Km maken zijn we aan het doen, met lage sprongetjes.. kom op joh, tis 80 cm in het parcours! Daar springt ze uit stilstand nog over.

Vind het toch frappant dat mensen hieruit concluderen dat het paard zo geen vertrouwen krijgt. Terwijl duidelijk te zien is dat het paard dit wel degelijk krijgt anders zou ze in het parcours de 2e en 3e ronde écht niet zo relaxt rondspringen.

Hij geeft anders ook een tik seconden nadat het paard al is gestopt op de hindernis. óf je geeft meteen een mep, óf je doet het helemaal niet, maar dit heeft geen zin.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:00

Bedankt friske54

Nee inderdaad daarom springt ze meteen na die tik er wel over. Heeft geen zin, heb je helemaal gelijk in :j

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:06

Pattypaard, wil je nog even zeggen dat je echt super netjes met al het gezever om gaat! Gewoon voet bij stuk houden hoor, je praat alles behalve onzin. :j

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:09

Wie zegt dat het daardoor komt dat ze er wel overheen springt. Waarschijnlijk komt het paard net beter uit. Geen reden tot willekeurig meppen lijkt me

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 15:27

Bedankt Bunn :) Weet heel goed waar we mee bezig zijn en welke weg we samen willen bewandelen gelukkig ;).

Silversomali, jammer dat je niet inziet dat het geen willekeurig meppen is.
Het paard sluit zich af in het parcours waardoor hulpen nauwelijks of niet door komen. En op de hulpen die door komen kan ze ook nog eens in de staak gaan. Ze weigert 2 x op een hindernis omdat ze in het aanrijden er naar toe al terug denkt en totaal niet voorwaarts is.
Ruiter geeft het paard daar op die plek, van de hindernis weg een flinke tik om haar weer voorwaarts te krijgen. Heeft geen enkele zin om dat net voor de hindernis te doen omdat het paard dan juist op de rem gaat omdat ze zich dan dus juist gedwongen voelt. Nu werd ze dus duidelijk voorwaarts gevraagd en dan is die hindernis weinig obstakel meer.
De mep die ze daar krijgt is wel degelijk om een reden en mijn inziens dus beter zo dan voor de hindernis op dit moment bij dit paard.

Al snap ik het principe direct aanpakken of niet aanpakken zeker wel, en ben ik het daar meestal ook mee eens. Het zit hem er in dat het paard die tik om een andere reden krijgt dan het gros van de mensen denken :).

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:48

Pattypaard, daar ben ik het helemaal mee eens. Voorwaarts oplossen, daar krijgt een paard het meeste vertrouwen van. Zonder overigens de teugels weg te gooien. Een paard een tik geven op het moment dat het af moet zetten, werkt juist storend en haal je het paard uit het ritme.
Van mij ook een dikke pluim hoe je met al het gezever hier om gaat!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:23

Precies wat ik bedoel, dankje! :)