Mijn paard aangevallen door pittbull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:25

Jeetje wat moet dat eng geweest zijn! :n Hopelijk komen jij en je paard er snel bovenop. Trouwens wel een steun dat er omstandigers probeerde te helpen... :) Wauw!

Ik zie hier een aantal tips langskomen met betrekking tot dit probleem, maar ik weet niet of mijn held op sokken dat zou overleven hoor haha!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:35

Ik ken beide kanten van het verhaal. Toen ik in Schotland woonde hadden we een herder en die rende ALTIJD achter de paarden aan als die 's ochtends naar t land gingen. Zodra de paarden op het land of stal stonden dan was er niets aan de hand. We moesten die hond echt even opsluiten tot de paarden op t land stonden want ze bleef er achteraan willen en dat waren nog wel 'haar eigen' paarden. Tijdens het buitenrijden liep ze gewoon mee alsof er niets aan de hand was. Maar ik ben ook een keer flink aan de kletter gegaan omdat de paarden schrokken van een aanstormende hond die onder een paard door rende. Daarnaast vind ik ook dat je als ruiter de hondeneigenaar de tijd moet geven om de hond te kunnen aanlijnen. Het gebeurt regelmatig dat de hond een klein stukje voor of achter me loopt en dat er ruiters komen aangereden in zo'n hoog tempo dat ik soms de tijd niet heb om de hond even te pakken. Het blijft lastig zo samen gebruik maken van het bos. Ik vind het erg jammer dat de losloopgebieden vaak samenvallen met de ruiterpaden, zowel als ruiter als hondeneigenaar.

TS ga je nog contact opnemen met de politie?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:41

Ik moet zo naar stal, heb dus niet alles gelezen.

Ik vind dit echt heel rot voor je, maar de eigenaar van de hond heeft wel een heel goed punt. Je leert niet alleen de hond dat het opjagen van paarden leuk is (ze rennen weg) maar ook het paard dat hij moet vluchten voor de hond (want je blijft rennen, leert hem vluchten). Hierdoor heb je beide dieren een verkeerde reactie geleert door door te blijven gaan. En heb je deze zeer onfortuinlijke gebeurtenis onbewust wel veroorzaakt. Daarbij heb je de eigenaar nooit de kans gegeven om zijn hond aan te lijnen.

Daarbij vind ik het als mederuiter vrij asosociaal als ruiters mensen of andere dieren in galop passeren. Ik snap best waarom! je wilt even lekker een sprintje trekken maar je moet ook aan de veiligheid denken van jezelf, je paard, en omstanders. Dat daarbij dan ook nog iemand gaat proberen de hond te vangen, dat is olie op heet vuur voor zo'n sterk karakter hond en maakt de situatie alleen maar erger (en gevaarlijk) voor zowel deze man, jou paard, de hond, en jou.

Dit is natuurlijk allemaal achteraf en daar heb je op met moment helemaal niks aan. Maar zou wel graag andere ruiters er op willen attenderen dat zulke keuzes maken de verkeerde zijn. Ik wens je paard in ieder geval beterschap, en hoop dat je in de toekomst veiliger en verstandiger zult rijden om ongelukken te voorkomen.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:43

Oh meid dit is zo kdcrhf om mee te maken. Politie kan idd helemaal niks met dit soort zaken. Mijne heeft iets soortgelijks meegemaakt (link in profiel) wonder boven wonder is hij niet getraumatiseerd en accepteert hij weer honden in zijn buurt. Gewoon lang en rustig aan weer opbouwen met zoveel mogelijk honden laten kennis maken. Sterkte, ik weet hoe angstige momenten het zijn. Dan denk je echt dat je je paardje ter plekke kan afmaken....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:44

De politie schiet zelf de hond gelijk dood. Dus wel een beetje slappe reactie van ze. Maar ja dat is de politie he. Als het om hun zelf gaat is het opeens wel belangrijk.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:44

Wat heftig ts!
Ik heb ook zoiets meegemaakt met mijn paard op het strand, sindsdien heeft zij het echt niet meer op honden.
Ik ging altijd zwemmen met haar en deed dan het zadel af (beter voor het leer). We hadden heerlijk door het water gewandeld, ik stap naast haar de zee uit en plots komt er een groep honden van 5/6 stuks aangestormd. Paard begint als een idioot te trappen aangezien ze in haar staart hingen. Gelukkig geen gewonden gevallen maar mijn paard jaagt sindsdien elke hond uit de wei , zelfs onze eigen hond.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:50

Snap niet dat iemand zo zijn hond los gooit terwijl het druk is. Mijn hond blijft echt aan de lijn bij drukte, terwijl die met paarden is opgevoed.

Een pittbull is een jager en houd het heel lang vol om achter zijn prooi aan te gaan, opgeven is geen optie wat dat betreft. Aan de foto's te zien heb je nog ontzettend veel mazzel dat je helpers vanaf de grond hebt gehad én je paard terug vocht. Heel flauw van de eigenaar om niet gewoon schade te betalen, als hond eigenaar blijf je verantwoordelijk voor schade door je hond gemaakt.. En als je je hond in kan schatten dan weet je dat ze op een bepaald moment "blind" worden voor omstanders. Daarintegen heb je ook kans dat de hond eigenaar ook schade terug kan eisen van de klap die je paard heeft gegeven, een pitje gaat geen pijn laten zien na die adrenaline in zijn donder, dat zie je later pas.

Erg naar dat je dit is overkomen, hoop dat je paard weer goed kan wennen aan andere honden. Misschien flink oefenen met brave honden aan de lijn en goed luisterende los.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:51

Jennyj01 schreef:
De politie schiet zelf de hond gelijk dood. Dus wel een beetje slappe reactie van ze. Maar ja dat is de politie he. Als het om hun zelf gaat is het opeens wel belangrijk.

Ach gut gaan we nu weer deze kant op :').

Ts, ik hoop dat jij en je paard voortaan weer gewoon lekker op buitenrit kunnen, al dan niet met oefenen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:54

Jeetje; wat moet jij geschrokken zijn, zeg! Ik hoop dat zowel jij en je paard een beetje over de schrik heen kunnen komen. :(:)

Ik vind de reacties van de verschillende omstanders wel super.

Zoals sommigen aanhalen: Misschien had je inderdaad niet door moeten galopperen, zodat de eigenaar zelf de hond had kunnen pakken. Maar die ene mevrouw die later naar je toe kwam vertelde dat de hond ook al een andere hond (namelijk haar eigen hond) had gegrepen, nog vòòrdat het incident met de paarden plaatsvond.
De eigenaar had imo toen al zijn hond moeten aanlijnen en ook aan de lijn moeten laten, aangezien deze toen al gestoord gedrag vertoonde. Dan was dit incident met de paarden nooit gebeurd. Ook had de ene eigenaar wel wat meer betrokken mogen reageren.
Maargoed; dat is achteraf praten...

LukieBradley

Re: Mijn paard aangevallen door pittbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:59

Ik snap niet dat als mensen hun hond niet onder appèl hebben ze ze los laat lopen.
Daarom houd ik er eentje altijd aangelijnd van ons.
Ongeachte welk ras het is trouwens.
Ik heb ook weleens de schrik van mijn leven gehad van een hond waarop mijn pony zich een hartaanval schrok.
Nog steeds raakt ze in paniek bij dat huis.
Jou arme pony zeg :(
Dat de eigenaar Nog zo durft te reageren ook.
Heb dan minstens een beetje respect.
Jij had moeten stoppen .. Ja ammehoela

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:05

Ik heb zoiets ook wel eens gehad, gelukkig heb ik altijd een lange zweep bij en kon die hond een mep verkopen.
Ik reed in stap en zo'n soort bulldog kwam op me af vliegen, paard omgedraaid en een mep met de zweep. Ik moet er niet aan denken dat ie in paard hangt of dat hond een mep met hoefijzer krijgt. Dan kan ie het waarschijnlijk ook niet meer navertellen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:09

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:28

Wat een gruwelijke gebeurtenis voor jou en de paarden.
Zoiets is dood eng.
Gelukkig zijn de wonden van je paard oppervlakkig maar zal hij inderdaad de volgende keer moeite kunnen hebben met honden.

Ik denk ook alleen dat het juist de galop was waarmee je de hond bent gepasseerd, maar dat is allemaal achteraf gepraat.
Dat vertrouwen moet gewoon héél langzaam weer groeien, bij jullie beide.
En een volgende rit op het strand???
Gas er áf :j

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:37

Bah wat schrikken zeg!

Hekel aan honden die totaal niet luisteren naar hun baas. Hoe vaak er wel niet een hond half op mijn sulky zit en tussen mijn pony en dan te horen krijgen: maar hij doet niks. Ik gebruik tegenwoordig bij iedere hond die in de buurt komt mijn zweep als waarschuwing. Maar er komt natuurlijk een moment dat het mis gaat, zo ook bij mij op t strand. Ik was met pony en sulky lekker op t strand aan t stappen, hij vond t al heel spannend. Er was een wandeling met labradoodles, zeker vijf kwamen en naar mijn pony. Ze begonne naar zijn kop te springen maar niemand die riep. Mn pony raakte vreselijk overstuur en ging rennen terwijl die honden erachter aan kwamen. We kregen hem niet stil met zijn tweeen. Uiteindelijk maakte die een bocht waardoor de kar omging, wij vielen van de kar maar gelukkig de leidsels nog, lieve pony en behulpzame omstanders. Eigenaren nooit meer gezien of gehoord....

Sterkte ermee!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:41

getuigen zat, weer zo een vechthond die dus echt agressief is en niet luisterd!
die donkere jongen , is de sjaak het is zijn hond en hij betaald de kosten.
de politie zal weer wel sussen dat kunnen ze goed, maar het is levensgevaarlijk en had nog veel erger kunnen aflopen! -O-

sterkte !

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:05

kwita schreef:

Jij hebt dus duidelijk het topic niet gelezen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:05

Jennyj01 schreef:

Wat een ongelooflijk zielige reactie. De politie doet hartstikke zijn best, alleen hebben zich aan regel- en wetgeving te houden!
Mocht jou een keer iets overkomen of een familielid van jou, ben je toch ineens wel blij dat de politie bestaat.

Belachelijk deze reactie.

TS: heel erg dit! Inderdaad was stappen handiger geweest maar ik vraag mij af of dat bij deze hond ook echt geholpen had, aangezien deze al zo heftig reageerde.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:08

HorseTopShop schreef:
kwita schreef:

Jij hebt dus duidelijk het topic niet gelezen.

Wat klopt er niet aan bovenstaande quote dan?

Er waren getuigen, het is een 'vechthond' en hij was agressief én hij luisterde niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:11

Dit is niet het probleem met alleen honden met paarden.
Ik heb ook regelmatig andere honden die achter die van mij aan zitten en waarvan de baas ze niet terug kan roepen omdat ze niet luisteren.
Het verschil is echter dat honden over het algemeen niet wegrennen van honden. En dat doen paarden wel. En dat maakt het nog leuker voor de honden om er achteraan te gaan.

Het in galop mensen en honden passeren is niet slim. Het kan de liefste hond triggeren om achter de paarden aan te gaan.

Nu is het nog redelijk goed afgelopen, maar laat dit een waarschuwing voor iedereen zijn.
Ook al ben je op het strand, passeer elkaar stappend.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:15

Benfan schreef:
Ik moet zo naar stal, heb dus niet alles gelezen.

Ik vind dit echt heel rot voor je, maar de eigenaar van de hond heeft wel een heel goed punt. Je leert niet alleen de hond dat het opjagen van paarden leuk is (ze rennen weg) maar ook het paard dat hij moet vluchten voor de hond (want je blijft rennen, leert hem vluchten). Hierdoor heb je beide dieren een verkeerde reactie geleert door door te blijven gaan. En heb je deze zeer onfortuinlijke gebeurtenis onbewust wel veroorzaakt. Daarbij heb je de eigenaar nooit de kans gegeven om zijn hond aan te lijnen.

Daarbij vind ik het als mederuiter vrij asosociaal als ruiters mensen of andere dieren in galop passeren. Ik snap best waarom! je wilt even lekker een sprintje trekken maar je moet ook aan de veiligheid denken van jezelf, je paard, en omstanders. Dat daarbij dan ook nog iemand gaat proberen de hond te vangen, dat is olie op heet vuur voor zo'n sterk karakter hond en maakt de situatie alleen maar erger (en gevaarlijk) voor zowel deze man, jou paard, de hond, en jou.

Dit is natuurlijk allemaal achteraf en daar heb je op met moment helemaal niks aan. Maar zou wel graag andere ruiters er op willen attenderen dat zulke keuzes maken de verkeerde zijn. Ik wens je paard in ieder geval beterschap, en hoop dat je in de toekomst veiliger en verstandiger zult rijden om ongelukken te voorkomen.

Ik wil mij hier helemaal bij aansluiten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:22

Celine_Famke schreef:
Jennyj01 schreef:

Wat een ongelooflijk zielige reactie. De politie doet hartstikke zijn best, alleen hebben zich aan regel- en wetgeving te houden!
Mocht jou een keer iets overkomen of een familielid van jou, ben je toch ineens wel blij dat de politie bestaat.

Belachelijk deze reactie.

TS: heel erg dit! Inderdaad was stappen handiger geweest maar ik vraag mij af of dat bij deze hond ook echt geholpen had, aangezien deze al zo heftig reageerde.

En hoe doen ze dan hun best? Deze dame is zich rot geschrokken. Dit had heel anders kunnen aflopen. Ik erger me dood aan die slappe houding van de politie. Een dood gewone vrouw meld zich met een probleem en wordt niet eens serieus genomen. Wat heb je dan aan ze? Hoezo ga je niet even tijd voor iemand nemen? Een belletje met de eigenaar doen en het een en ander vastleggen? Voorkomen is beter dan genezen. Blijkbaar moet iets eerst zwaar uit de hand lopen voor er wat aan gedaan wordt. Dat is super inefficiënt en kost beduidend meer geld en manuren.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:25

Ik dacht dat honden van het Pittbull soort een aanlijnplicht hadden!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:28

Wat een onzin natuurlijk. Als jou hond er niet tegen kan dat er paarden langs hem heen galoperen, dan moet je je hond NIET LOSLATEN totdat je hem gewoon normaal onder controle hebt.
En een stukje meerennen of van een afstand blaffen -> Boeiend, als ruiters daar last van hebben moeten ze hun paard beter opvoeden. Maar als je hond werkelijk aanvalt, moet je hem aangelijnd houden!!

Ik begin zo'n ontzettend hekel te krijgen aan die onverantwoordelijke mensen die van die vechthonden nemen. Prima hoor dat je jezelf aan zo'n gevaar blootstelt maar hou die beesten buiten lekker aangelijnd of gemuilkorft als ze voor geen meter luisteren.

Mijn honden kan je zonder problemen in volle galop langs hoor!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:41

Ts heel veel sterkte, wat een rot ervaring, hopelijk kun je je paard weer overtuigen dat niet alle honden eng zijn.

Als tip zou ik mee willen geven, ben je aan het strand, ga de zee in!
Ten eerste vertraagd dat de hond in zijn bewegingen en ga je nog dieper zal hij ook moeite hebben om je te volgen.
Eigenaar kan zijn hond makkelijker terug roepen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:43

Pomski schreef:
Na 3 km haakte de hond nog steeds niet af, een voorbijganger zag ons probleem, en riep dat als wij probeerde te stoppen, hij de hond zou pakken.

Serieus 3 kilometer? In dat geval kan ik me de reactie van de eigenaar ook wel voorstellen, die is zich ook kapotgeschrokken. Loop je lekker met je hond op het strand, gaat 'ie ineens achter rennende paarden aan. Dan kan er van alles gebeuren, wie weet zie je je hond helemaal niet meer terug.
Natuurlijk had dat voorkomen moeten worden door de hond sneller terug te roepen of niet los te laten lopen, maar dat doet niks af aan de angst dat er iets ergs met je dier gaat gebeuren. Als je hem dan na 3 kilometer eindelijk terugvindt, misschien ook nog ziet hoe hij een karatetrap van dat paard krijgt en meteen een grote mond krijgt van zo'n mens op zo'n paard of allerlei omstanders die zich er mee bemoeien, word je boos. Niet terecht, wel begrijpelijk.

Pomski schreef:
Uiteindelijk kwamen de eigenaars, een donkere jongen, en een Nederlandse oudere man.
De donkere jongen was zeer onredelijk, het was onze eigen schuld, wij hadden namelijk moeten stoppen, dan had hij de hond kunnen pakken, en we moesten maar lekker naar de politie gaan.. Deze man zag blijkbaar de ernst niet van de situatie in. Van de Nederlandse man kregen wij zijn telefoonnummer.

Ik snap dat je helemaal overstuur was, dat ben ik ook als er iets met mijn dieren is. Maar zoals gezegd kan ik me ook goed voorstellen dat de jongen zelf ook geschrokken en ongerust was en in de eerste plaats zijn hond terug wilde. Dat iemand dan onredelijk is, is niet prettig maar wel te begrijpen. Waar ik nogal moeite mee heb is je beschrijving. Heb jij die mensen naar hun nationaliteit gevraagd? Wie zegt dat die jongen niet Nederlands was, of die man wel. Die man zal wel blank zijn geweest, maar ik ken verschillende oudere blanke mannen die allesbehalve Nederlands zijn, zelfs als ze vloeiend Nederlands spreken.

Hopelijk komt je paard er snel weer bovenop en valt het mee met zijn angst voor honden. En misschien nog wel belangrijker, hopelijk durf jij straks toch gewoon weer naar het strand. Ik kan me voorstellen dat je er niet direct zin in hebt, maar je hebt een telefoonnummer gekregen en uiteindelijk is dat gewoon heel netjes. Ik zou gewoon eens bellen, dan kun je je verhaal kwijt over hoe erg je geschrokken bent, kun je vertellen hoe je paard er aan toe is en kun je ook eens informeren hoe het nu met de hond is. Wie weet heeft die wel iets overgehouden aan die trap.