Met m'n paard aangereden!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:13

Grace schreef:
AnnetB schreef:
Dat vind ik ook een beetje onzin hoor Celiien. We geven met twee personen duidelijk aan dat er geremd moet worden. Ipv trekt hij op. Je kan gewoon rekening houden met elkaar.
Ieder paard kan schrikken of bang zijn, hoeft echt geen vierjarige te zijn.
Bovendien ging het verder de hele rit prima en waren er gelukkig ook mensen die wel rekening met ons konden houden.

Zal straks de verzekering bellen. Horen wat zij vinden


Dit wordt ook geleerd in de theorie-examens van het autorijden, dus meneer had zijn theorie ook beter kunnen leren


Misschien heeft meneer zijn theorie goed geleerd maar past het niet meer toe? Zoals zoveel mensen doen.

J01andA

Berichten: 271
Geregistreerd: 11-09-09
Woonplaats: naast de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:21

Even een algemeen stukje ten aanzien van een botsing tussen een motorrijtuig en ruiters:

Aansprakelijkheid bij aanrijdingen:
Hier kent men een onderverdeling in 1) loslopende dieren en 2) ruiters, geleiders van rij of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen en onbespannen wagen.

Wanneer er een aanrijding plaatsvindt tussen gemotoriseerd verkeer en een loslopend paard dan zal de aansprakelijkheid op basis van wetgeving (o.a. 6:179 BW en 6:162 BW) worden bepaald.
Echter wanneer een aanrijding plaatsvindt tussen gemotoriseerd verkeer (in beweging) en de onder nummer 2 genoemde personen dan treedt er voor de laatstgenoemde categorie belangrijk wetsartikel namelijk artikel 185 WVW (=Wegenverkeerswet) in werking.
Dit wetsartikel kent namelijk eveneens een zogenaamde “risico aansprakelijkheid”; hetgeen kortweg betekent dat men als gemotoriseerde bestuurder bij een ongeval op een weg volledig aansprakelijk bent voor de geleden schade van o.a. ruiters, geleiders van rij of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen en onbespannen wagen. Dit wetsartikel behelst een beschermartikel voor de “zwakkere” verkeersdeelnemer. Immers een “onbeschermde” verkeersdeelnemer is schadetechnisch kwetsbaarder dan wanneer je “beschermd” in een auto zit. Die kwetsbaarheid heeft de wetgever willen beschermen door een automobilist een verhoogd aansprakelijkheidsrisico op te leggen.

Is een automobilist dan altijd aansprakelijk?
Nee; wanneer er sprake is van overmacht, dan is dat een ontsnappingsmogelijkheid. Er is slechts sprake van overmacht indien de gemotoriseerde verkeersdeelnemer rechtens geen enkel verwijt kan worden gemaakt aan de wijze waarop hij aan het verkeer heeft deelgenomen. Eventuele fouten van het slachtoffer zijn daarbij slechts van belang wanneer die fouten zo onwaarschijnlijk waren, dat deze bij het bepalen van diens rijgedrag met die mogelijkheid naar redelijkheid geen rekening behoefde te houden. Er hoeft dus geen sprake te zijn van een substantiële verkeersfout, enkel een onvoldoende anticiperend rijgedrag op bijvoorbeeld een naderende ruiter sluit een succesvol beroep op overmacht al uit.

Okay, er is door de automobilist geen beroep op overmacht mogelijk, wat nu?
Veelal is de aanrijding mede ontstaan door gevaarscheppend gedrag van de ongemotoriseerde persoon. In ons geval kan een paard schrikken, wegrennen, trappen van/naar een naderende auto met alle nadelige gevolgen van dien.

Hoe dan?
Is er sprake van een kind (ruiter) jonger dan 14 jaar dan kan een automobilist zich enkel weren indien het kind opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid verwijtbaar is. Is dit niet mogelijk dan zal een volledige schadevergoeding aan het slachtoffer volgen.

Is de benadeelde partij ouder dan 14 jaar dan vindt er een causale verdeling plaats aan de hand van de wederzijds gemaakte fouten. “Wikken en wegen” dus.
In ieder geval zal 50% van de schade aan de zwakkere verkeersdeelnemer worden betaald terwijl voor het restant een afweging van omstandigheden plaatsvindt.
Is dit bepaald dan zal de rechter beoordelen in hoeverre overeenkomstig het eerdere genoemde artikel 6:101 BW (=eigen schuld) een billijkheidscorrectie behoeft.

Advies:
- voor de verwachte schadeclaim van de automobilist; deze schade melden onder je AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren)
- voor verhaal van je eigen schade; de schade melden onder je rechtsbijstandverzekering. Heb je geen rechtsbijstandverzekering dan kan je de schadeclaim voor verhaal indienen bij bijvoorbeeld een schaderegelingskantoor. PB mij indien je een advies voor een schaderegelingskantoor wilt.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:37

Volgens mij is zoiets altijd een lastige questy...
Tuurlijk ben je als ruiter verantwoordelijk voor je paard, maar ook al is hij niet 100% verkeersmak hij zal ooit met verkeer om moeten gaan en het moeten leren. Daarnaast vind ik dat automobilisten (veel) te vaak geen rekening houden met paarden. Ik zie het bij ons thuis ook. even lekker met 80 voorbij crossen, gewoon bijna je paard aanraken ook al rijd je netjes in de berm, extra gas geven, gewoon toeteren dat je aan de kant moet 8)7
maarja.. het wordt ze met autorijlessen ook niet meer geleerd. De reden dat ik tegen mijn rij-instructeur toen de tijd (één jaar geleden) heb gezegd dat wanneer ik ook maar door heb dat hij zijn leerlingen met een harde snelheid langs mijn paard rijd (ja ik rijd vaak buiten) ik hem ook zeker weet te vinden...

Dus het moraal van mijn verhaal. Beide partijen vind ik dus verantwoordelijk voor het veilig de weg op kunnen met je paard.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:46

@J01andA
Citaat:
Dit wetsartikel behelst een beschermartikel voor de “zwakkere” verkeersdeelnemer

Een paard (rij/trekdier) valt niet onder de zwakkere verkeersdeelnemers.

Dus een auto is niet automatisch volledig aansprakelijk bij een aanrijding.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:52

spotterick schreef:
Mag ik vragen, als je al gemakt hebt dat ie dat eerder deed, je niet het ervaren paard
Dit heeft ze wel gedaan, maar het paard is achteruit gelopen, achter het andere paard vandaan en zo op de weghelft waar de auto reed gekomen.

Dat is hoe ik het lees. En dan maakt het niet uit of hij harder of zachter reed, maar in dit geval is het in mijn ogen ' jouw fout' .
Hoe hard ook.

J01andA

Berichten: 271
Geregistreerd: 11-09-09
Woonplaats: naast de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:59

Brainless schreef:
@J01andA
Citaat:
Dit wetsartikel behelst een beschermartikel voor de “zwakkere” verkeersdeelnemer

Een paard (rij/trekdier) valt niet onder de zwakkere verkeersdeelnemers.

Dus een auto is niet automatisch volledig aansprakelijk bij een aanrijding.


Een loslopend paard/dier niet maar wel ruiters, geleiders van rij of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen en onbespannen wagen. Zie mijn eerdere toelichting.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:09

Een paard valt onder gemotoriseerd wegverkeer.
Net zoals een snorfiets (ook geen zwakkere verkeersdeelnemer).

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:42

volgens wegenwiki: Onder gemotoriseerd verkeer wordt een motorvoertuig verstaan, in artikel 1 van het RVV omschreven als alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, anders dan railvoertuigen

Dus lijkt me erg sterk dat een paard (bereden of voor de kar) als gemotoriseerd verkeer is gecatalogiseerd. Een paard in die hoedanigheid (dus onder zadel of voor de kar) word gezien als voertuig. Maar dat betekend niet dat dat gelijk valt onder gemotoriseerd voertuig. Een fiets is ook een voertuig, maar geen gemotoriseerd voertuig.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:45

AnnetB schreef:
De auto is achter ons aangereden om nummers uit te wisselen. Hij vind alleen dat hij geen schuld heeft. Ik vind van wel! Hij had moeten stoppen dan hadden we er rustig langs gekund.

Wat denken jullie?

Dat je niets met dat vierjarige paard in het verkeer te zoeken had.
Je bent met deze combinatie zoals duidelijk uit je verhaal blijkt een ernstig gevaar voor jezelf, je paard, en andere weggebruikers.
Het is absurd dat je probeert de schuld bij iemand anders te leggen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 14-10-14 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:46

bigone schreef:
Tja, die man kan jouw sein wel gezien hebben als een teken om er snel langs te gaan, ik vind inderdaad dat hij geen schuld heeft want een ruiter moet zijn paard in bedwang houden. ik snap heel goed dat je boos en geschrokken bent maar straks zal het gevoel overheersen dat je nog een paard hebt en je hem niet ter plekke af hebt moeten maken.



Ik vind dit een beetje vreemd. Als je je kind perongeluk laat schieten en het de weg op rend, en hij rijdt er overheen, heef 'ie dan ook geen schuld "omdat je je kind niet in bedwang kon houden?" :P

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:54

De autobestuurder is altijd in fout bij zo'n ongeval. Idd omwille van het feit dat je een zwakke weggebruiker bent.

Eender hoe of wat, net zoals bv bij een fietser (die in de verkeerde richting reed, of geen licht had, of weet ik wat) ben je als automobilist altijd in fout.
De zwakke weggebruiker kan wel een boete krijgen voor dat licht, of voor de overtreding die hij maakte, maar nog steeds ben je zelf in fout.

Tenzij je natuurlijk stil stond en het paard/fiets/... tegen je auto gereden is :p

beaversrun

Berichten: 434
Geregistreerd: 04-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:58

alyel schreef:
De autobestuurder is altijd in fout bij zo'n ongeval. Idd omwille van het feit dat je een zwakke weggebruiker bent.

Eender hoe of wat, net zoals bv bij een fietser (die in de verkeerde richting reed, of geen licht had, of weet ik wat) ben je als automobilist altijd in fout.
De zwakke weggebruiker kan wel een boete krijgen voor dat licht, of voor de overtreding die hij maakte, maar nog steeds ben je zelf in fout.

Tenzij je natuurlijk stil stond en het paard/fiets/... tegen je auto gereden is :p


Aan je reactie te zien ben je een belg? Dit is Nederland...

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:03

Resistance schreef:
bigone schreef:
Tja, die man kan jouw sein wel gezien hebben als een teken om er snel langs te gaan, ik vind inderdaad dat hij geen schuld heeft want een ruiter moet zijn paard in bedwang houden. ik snap heel goed dat je boos en geschrokken bent maar straks zal het gevoel overheersen dat je nog een paard hebt en je hem niet ter plekke af hebt moeten maken.



Ik vind dit een beetje vreemd. Als je je kind perongeluk laat schieten en het de weg op rend, en hij rijdt er overheen, heef 'ie dan ook geen schuld "omdat je je kind niet in bedwang kon houden?" :P

Beetje stom voorbeeld.. Als er zomaar een kind de weg op komt knallen, terwijl een persoon zich aan de juiste snelheid houd, dan heefy bestuurder IMO er geen schuld aan... Verkeerde tijd verkeerde plaats lijkt mij dan.. Of bedoelde je het niet zo?

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:07

Wilde net is melden over de zwakke weggebruiker zijn??
Jij bent toch nooit in fout bij zoiets..

Maar ik kan me echt kwaad maken op de mensen die zeggen dat je je paard 100% onder controle moet hebben.. slaat echt nergens op in mijn ogen. Maar natuurlijk kom ik zelf niet op de baan met een paard dan overal bang van is en in de ergste gevallen ga ik er ook gewoon even af, maar alsnog, mensen die aan 90km per uur ineens achter een bocht vandaan komen en langs je scheuren (niet vertragen) en dan je paard in zo'n situatie 100% onder controle moeten hebben (en wellicht andere voorvallen)? Ik begrijp dat niet hoor..
Autobestuurders die denken 'paardje loopt op het fietspad' dus ik kan gerust snel voorbijrijden. Maar stel op dat ogenblik verschiet het paard van een hond aan de andere kant van het fietspad en wijkt uit naar de straat, bah. Pure horror als ik op zo'n straat wandel!

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:16

Tja. Neem de eerste keer iemand mee die je paard aan de hand kan begeleiden. Je weet nooit hoe een dier voor t eerst op zoiets reageert dus is her heel verstandig om iemand op de grond ter hulp mee te nemen. Niet netjes van de bestuurder maar ik vind hem zeker niet schuldig, hoe naar ook.
Beterschap voor allen!

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 03:38

Geloof echt niet dat de situatie begrepen word. Die man komt de bocht uit zeilen, negeert ons stopteken en trekt op. Wij stonden al nagenoeg stil en proberen die kerel te laten stoppen. Ik ben gewoon aangereden. Tijd om af te stappen was er niet want die auto was binnen no time bij ons. Waarom had ik in godsnaam niet daar moeten zijn met mijn paard? Verder met geen enkele weggebruiker problemen gehad en paard heeft zich top gedragen. Bos is nog geen 5 minuten stappen over een boeren landweg en ik ga al op een moment dat er weinig verkeer rijd. Mensen hier weten het blijkbaar allemaal zo goed! Heb nu al weer spijt van dit topic. Wat een onzin allemaal! Word afgeschilderd als een of andere roekeloze ruiter ofzo, dat is wel het laatste wat ik ben.

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 04:12

Kom op zeg, jeetje wat een nare reacties.

Vreselijk als je bent aangereden met je paard.
TS bel met je verzekering en leg de situatie uit.

Voor een volgende keer ga alsjeblieft niet aan de kant, blijf op het midden van de weg.

Ik denk dat je een goede kans maakt dat hij zich niet heeft aangepast aan de situatie door juist gas te geven.

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 04:23

Tijd om af te stappen is er niet zeg je. ALS er echt noot is, kan je in 1 a 2 seconde afstappen.

Hoe rot het ook is, jullie zijn in deze case echt allebei fout.
Hij hoeft niet te stoppen als je een stopteken geeft en misschien had je beter kunnen vragen of hij wat langzamer reed dan echt stoppen. Dit teken begrijpen mensen snellen met alleen handgebaren.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 06:39

Ik vind het best erg voor ts je houd je hart vast wat er allemaal had kunnen gebeuren.
Als er ineens een auto aan komt zijlen dan kun je niet meer uit wijken en gaat alles best snel.
Je had er af kunnen springen maar een paard beweegt ook aan de hand en kan er dan ook voor springen.
Meestal heb je meer controle als je er op blijft zitten.
Ik vind het ook geen argument dat je met een paard dat niet verkeersmak is niet op de openbare weg moet komen, hoe moet je hem dan verkeersmak maken je zult toch ergens moeten beginnen.
Of de bestuurder fout was dat hangt af van de situatie en hoe dicht hij langs reed en met wat voor snelheid.
Ook ik rijd regelmatig langs paarden en let goed op de reactie van het paard als ik aan kom rijden.
Maar ineens kan het paard schrikken en dan weet je ook niet wat hij gaat doen.
Wel is het belangrijk inderdaad dat je er zo ruim mogelijk omheen gaat maar veel mensen zijn niet bekend met paarden of interesseert het gewoon niet en douwen gewoon door.
Ik denk dat het belangrijk is dat er duidelijke regels komen voor de paarden op de rijbaan maar ook voor bestuurders van voertuigen zodat iedereen wat wie en hoe de aansprakelijkheid is.
Vroeger reed ik ook veel langs de weg en werd er meestal rekening met je gehouden maar tegenwoordig lijkt het wel of iedereen haast heeft en dat is de reden dat ik liever niet meer op de weg rijd.
Ts nogmaals ik vind het heel erg voor je en hoop dat jullie snel zullen herstellen van de verwondingen en van de schrik houd in je achterhoofd dat het veel erger had kunnen aflopen sterkte.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 06:54

Het is natuurlijk allemaal vervelend, maar vind het niet terecht om die bestuurder de schuld te geven.

Die man doet het niet express en als hij vaker daar paarden tegen komt die wel braaf zijn dan is het toch logisch dat ie langzaam doorrijd zeker als jullie stil gaan staan. Jij zegt je bent aangereden maar je paard springt voor die auto dus je moet niet zeggen aangereden. Eerlijk gezegd vind ik dat je je hier niet zo druk om moet maken. Hier zijn verzekeringen voor en je moet gewoon heel blij zijn dat het zo is afgelopen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:22

AnnetB schreef:
Geloof echt niet dat de situatie begrepen word. Die man komt de bocht uit zeilen, negeert ons stopteken en trekt op. Wij stonden al nagenoeg stil en proberen die kerel te laten stoppen. Ik ben gewoon aangereden. Tijd om af te stappen was er niet want die auto was binnen no time bij ons. Waarom had ik in godsnaam niet daar moeten zijn met mijn paard? Verder met geen enkele weggebruiker problemen gehad en paard heeft zich top gedragen. Bos is nog geen 5 minuten stappen over een boeren landweg en ik ga al op een moment dat er weinig verkeer rijd. Mensen hier weten het blijkbaar allemaal zo goed! Heb nu al weer spijt van dit topic. Wat een onzin allemaal! Word afgeschilderd als een of andere roekeloze ruiter ofzo, dat is wel het laatste wat ik ben.

Ik snap heel goed dat je spijt hebt van dit topic..Maar trek je er niet te veel van aan. Het blijft Bokt.. :roll:
Die kerel had de situatie veel beter in moeten schatten en had andere beslissingen moeten nemen. De veroordelingen dat je niet met je paard de straat op had moeten gaan ben ik het niet mee eens. Hoe kun je een jong paard verkeersmak maken als je pas met hem de straat op kan als je echt 100% zeker bent dat hij nergens op reageert? Dat lukt alleen met een dood paard :') Een paard is een vluchtdier en kan altijd een ongewenste reaktie geven op een bepaalde situatie. Zelfs het makste paard..Ik vind niet dat je een onnodig groot risico genomen hebt.
Hoe gaat het nu met je paardje en met jou :(:) ? Maak je inderdaad niet te druk over de schuldvraag. Laat de verzekerings maatschappijen dat maar uitvechten.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:47

Wat erg zeg, gelukkig dat jij en je paard niks ernstig eraan hebben overgehouden
De rit van de chauffeur wordt steeds heftiger, eerst komt hij je tegemoet rijden en nu al de bocht uitzeilen.
Ik denk dat jullie beide fout zijn. Hij had jullie stopteken niet mogen negeren.
Jij had hier al op moeten anticiperen omdat je paard al eerder die rit de weg op was gedraaid bij verkeer.
Volgende keer maar iemand op de fiets ernaast, al is het maar om het verkeer te regelen

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:02

hmm.. je MAG er in mijn ogen NOOIT vanuit gaan dat een automobilist wel weet wat een paard doet of wat je stopteken betekent.....ze begrijpen het gewoon niet en vaak WILLEN ze het niet begrijpen.

Je paard moet het gewoon leren, anders kun je nooit de weg op dus ik begrijp dat je gewoon de weg opgaat.... ik ga zelf alleen altijd eerst aan de hand met paarden de weg op die niet aan verkeer gewend zijn, dat kan dus ook een mede-pensionklant zijn die nooit op straat komt met zijn oude brave dier....
Daarna ga ik mee op mijn paard, ik rij er altijd naast voor óf achter gelang de situatie.....ik zorg meestal dat ik tussen het object wa eng is en het andere dier in zit.........auto....stuk zeil.... kadaverbak....brievenbus...boot....
Dat betekent vooraf goed inschatten en opletten..... als je voelt dat je paard zo reageert stap dan af of zorg dat het andere paard ertussen zit ( indien mogelijk uiteraard)
Ik rij elke dag op een zeer smalle dihjk langs de Vecht.... erg smal en met uitsparingen om elkaar te passeren of een oprit dus het is ook erg opletten en berekenen hoe en waar je moet zijn als er een auto aankomt... of erger een melkwagen of zo....
En wanneer er echt eentje heel hard aankomt sta ik ook midden op de weg stil zodat ze wel moeten stoppen.... vaak hoe kleiner je je maakt hoe harder ze voorbij komen zetten....
Maar dit zijn tips voor de volgende keer ...


Denk wel dat je gewoon fout bent in deze....maar de verzekering lost het op....gelukkig mankeren jullie niets...En geen spijt hebben van dit topic.... bokt = bokt en dat blijft zo....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:35

Oh ja, sorry even vergeten, de ruiter is nooooit fout, al het andere verkeer moet op zijn teentjes om de gevoelige vluchtdieren heen trippelen, en automobilisten wielrenners en motorrijders hebben maar een doel in het leven, en dat is die arme paardjes in de sloot helpen.... :roll:

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:41

Nou er zijn aso's bij hoor.
Hoe doen ze het dan bij een fietser ze rijden soms de vouwen uit je broek.
Op een smalle weg haal je gewoon rustig in tenminste dat doe ik wel.
Hoe het in dit geval ging ik was er niet bij maar dat je vreselijk schrikt dat kan ik begrijpen.
Het had veel erger af kunnen lopen.
Wie hier nu fout was ja dat zoekt de verzekering wel uit ik denk ook niet dat dat veel uitmaakt.
kan me voorstellen dat het met dit paardje nog heel moeilijk gaat worden om zonder stres de weg weer op te gaan.