Koudbloed Kim & Friesje [naam] @ Training van Rechtpaard.nl!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:34

terpentijn schreef:
Daar loop ik zometeen met Jaopie ook tegenaan, die zweet sowieso ontzettend snel en overvloedig, dat wordt nog wat als er wintervacht door gaat komen... In de winter staat hij onder een 200 grams halsdeken, maar dan nog vormt hij vooral op de onbedekte stukken natuurlijk een massa vacht...
Die blijft dan straks een eeuwigheid nat... ik weet nog niet hoe ik dat op moet lossen.
Gelukkig is die inmiddels fijn aan het afvallen, er komen hobbels spier op, vel trekt straks en de rubbels smelten momenteel weg als sneeuw voor de zon.

Je wilt niet scheren? De bonte tinkerxfries bij ons op stal is inmiddels voor de eerste keer geschoren :-) Eigenaresse vertelde dit 3x te moeten herhalen per winter. Ook vanwege de dikke vacht, en het niet meer droog worden na het rijden.

terpentijn

Re: Koudbloed Kim & Friesje Elske @ Training van Rechtpaard.nl!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:39

Paard is een 24/7 dag en nacht buitenpaard, ik vond het indertijd al vervelend dat ik aan de dekens moest (nou ja moest, z'n haar op lijf en hals bleef er een stuk dunner en platter van, en het scheelde oceanen van tijd met manen ontwarren en schoon en droog krijgen voor 't rijden).

Maar om nou ook nog weer te gaan laten scheren....dan moeten er natuurlijk ook weer dikkere dekens aan te pas komen. Maar vanwege de momenteel redelijk intensieve training waarin hij staat vrees ik dat ik er toch toe over zal moeten gaan....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:43

En dat niet meer droog worden na het rijden is een groot misverstand. Als je paard na het werk op adem is en niet meer zweet, en de huid droog is, kan je 'm rustig buiten zetten: zweet wat al tussen de haren zit wordt verder naar buiten afgevoerd, waardoor je paard er lang nat uit kan zien, terwijl ie in feite al lang weer droog is (de huid dus).

Ik heb ponybeest nog nooit geschoren en ze is 's winters best een beertje en we trainen door maar dat is nog nooit een probleem geweest. Gewoon letten op een goede warming up en cooling down.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:45

Ah leuk, ik zag je topic voor bij komen en ik wou toch even reageren, mijn dochters liggen namelijk tegenwoordig elke dag in een deuk om jouw youtube filmpje van Kim :D

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:08

Ik vind het leuk om te zien hoe de paarden reageren op de trainingsmethode, vooral bij elske is te zien dat ze er toch echt wel baat bij heeft :)
En het is ook te zien dat Maarten kleinere hulpen kan geven op het einde van de training, ze pikt het netjes op.
Met Kim zitten er ook erg nette stukken tussen, maar dat moet natuurlijk nog iets meer op elkaar in spelen, aangezien dit de eerste les was voor hen samen.
Ik denk dat je je niet persee aan een richtlijn qua training moet vasthouden en gewoon op zoek moet gaan naar wat bij jou het beste past, en ik denk dat jullie dat wel gevonden hebben hierin :)

Offtopic: Nog even voor de mensen die denken dat de 'normale' dressuurtrainingsmethode hand naar beneden en naar de knie is, hiermee trek je je teugel ook naar achter. Het is de bedoeling dat je de binnenhand opzij brengt ter hoogte van de normale handhouding (boven de schoft) en de druk over beide teugels verdeeld, je houd dus ook verbinding op de buitenteugel. En die verbinding blijft licht.
Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:36

Ik heb ook les van Steef en die is helemaal niet van de zweep: maar als ik het waag mijn hand naar achteren te trekken en hij had er een gehad, had ik een klets op mijn klauw gekregen.

Het bijzondere van de lessen van Steef vind ik met name, dat hij het aanpast op de combinatie, hij kijkt wat het paard aankan, en wat de ruiter aankan, en vormt daar voor zichzelf een haalbaarheids-beeld bij.
Hij kan ook erg goed met mensen omgaan (en ik ben een moeilijke), ik vind zijn didactische eigenschappen erg goed.

Hij wil ook erg graag feedback van de ruiter terug, als je een tijdje niks zegt omdat je bijvoorbeeld ingespannen bezig bent probeert hij altijd d.m.v. vragen of grapjes je uit je over-concentratie te halen.
En hij ziet zo ongeveer alles wat je doet, ook wat je buiten zijn directe gezichtsveld doet.
Bijv. stiekum met je buitenbeen aandrijven.

"Waarom schop je Jaopie nou weer naar voren? Had je daar een reden voor?"'

Op zo'n manier word je onmiddellijk geconfronteerd met het feit dat je voor alles wat je te paard wel of niet doet, een zinnige reden moet hebben.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:48

IK kan dit beamen, ik les ook bij Steef. Eerst is het van de grote gebaren dit om de techniek eigen te worden voor zowel mens als paard. Mijn ervaring is dat die gebaren steeds kleiner worden. Dus eerst schreeuwend :+ maar steeds meer fluisterend. Ook de zweep deze vooral voor het voorwaarts (en heus niet over de kling jagen) Dat is nu ook niet meer het geval bij mij lessen van Steef. Ik ben erg blij ook met hem *\o/*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:54

Precies het bovenstaande!

Als oudere, eigenwijze en ongeduldige ruiter zoals ik ben, vind ik het zeer knap dat Steef op de een of andere manier zijn weg zoekt om zodanig tot je door te dringen, dat zijn bedoeling je duidelijk wordt.

Hij zal alleen de handdoek in de ring gooien als je zelf geen motivatie toont (je hebt tussen die veertiendaagse lessen natuurlijk wel je huiswerk te doen). Het maakt hem verder niet uit wat voor type paard met wat voor probleem je hebt, en ook niet welk niveau je hebt of had voordat je hem te hulp riep.

Als je dacht dat je fijn kon rijden en bezig was, maar je loopt tegen iets aan wat je zelf niet op kunt lossen, en je neemt Steef in de arm, kun je beter even vergeten wat je DACHT daarvoor zo goed te kunnen. M.a.w.: ego naast de rijbak neerleggen en openstaan. Hij geeft geen instant-oplossingen, en is ook geen goeroe.

Ik blijf voorlopig bij hem lessen, het doet mij en m'n paard goed.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:08

terpentijn schreef:
Paard is een 24/7 dag en nacht buitenpaard, ik vond het indertijd al vervelend dat ik aan de dekens moest (nou ja moest, z'n haar op lijf en hals bleef er een stuk dunner en platter van, en het scheelde oceanen van tijd met manen ontwarren en schoon en droog krijgen voor 't rijden).

Maar om nou ook nog weer te gaan laten scheren....dan moeten er natuurlijk ook weer dikkere dekens aan te pas komen. Maar vanwege de momenteel redelijk intensieve training waarin hij staat vrees ik dat ik er toch toe over zal moeten gaan....

In dat soort gevallen adviseer ik een zgn. streepmodel te scheren. Je houdt dan de bovenkant van het lijf ("uitrijdeken") en benen in de vacht. De hals kan je helemaal of gedeeltelijk scheren. Als je een fijne halsdeken hebt, is helemaal scheren zeker een optie. Het hoofd kan je ook in de vacht houden. Je hoeft dan eigenlijk niet met dikkere dekens te werken, en de paarden zijn echt stukken frisser met rijden en eerder droog.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:14

@roodvos: Bedankt voor je input, ik heb hier ook al een fijne PB van een andere Bokker over gehad, die ongeveer gelijkluidend was als die van jou, dus daar heb ik zeker wat aan. Thanks!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:18

terpentijn schreef:
Daar loop ik zometeen met Jaopie ook tegenaan, die zweet sowieso ontzettend snel en overvloedig, dat wordt nog wat als er wintervacht door gaat komen... In de winter staat hij onder een 200 grams halsdeken, maar dan nog vormt hij vooral op de onbedekte stukken natuurlijk een massa vacht...
Die blijft dan straks een eeuwigheid nat... ik weet nog niet hoe ik dat op moet lossen.

Hier exact zelfde met mijn haffie! Maar ik wil er liever geen 'dekenpaardje' van maken. Maar hij wordt altijd wel een teddybeer en heel nat. Lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:23

Terpentijn, ik was eigenlijk ook altijd tegen het scheren van mijn paarden, tot het 3 jaar geleden eigenlijk niet anders kon.
Die zomer was ik begonnen met lessen en we gingen steeds meer vooruit, maar Kim's vacht werd zo dik, dat ze na een rondje draf al doorweekt was.
Na het scheren kon Kim weer lekker aan het werk.
Toch hik ik er elk jaar weer tegenaan hoor, die teddyvacht hebben ze niet voor niks.

Kim is trouwens ook een 24/7 buitenpaard. :j

WowAmigo, wat leuk om te horen! :))

ILoveJip, klopt, voor de lessen liep [naam] met haar hoofd in de lucht door de bak, nu komt ze al regelmatig naar beneden en loopt een stuk gecontroleerder.
En inderdaad, deze eerste les met Kim was ook meer om te kijken hoe het ging.
Steef past de lessen op elk individueel paard aan, dat is heel fijn. :j

Maximosa, het belangrijkste in de lessen bij Steef is inderdaad het voorwaarts gaan. :j
Pas als dat goed zit, kun je met de rest aan het werk.

Ik ben het eens met Roodvos, het paard hoeft echt niet helemaal geschoren te worden!

Chasey, ik stond ook voor dat dilemma... ook dit jaar weer.
Wilde haar het liefst teddy laten worden, maar dat werkt niet in combinatie met trainen.

Kimmie is gisteren dus geschoren. :j
Het rijden ging daarna ook al een stukje beter dan zondag in de les.

Je ziet het op de foto's niet goed, maar haar vacht was echt al enorm dik!

Voor het scheren.
Afbeelding

Na het scheren.
Afbeelding

<3
Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:07

Netjes gedaan hoor!!
En dat hartje is erg mooi geworden :D Kim is een knap paard, voor en na en scheren :) En die appeltjes zijn zo mooi. Heeft ze die altijd? Of alleen in perioden van verharen?
James heeft veel appeltjes als hij verhaard :)
Ik denk dat ik toch kies voor het niet scheren. Heb James nu bijna 4 jaar en al die tijd nog wel goed gegaan. Alleen het laatste jaar heb ik ééns in de week springles. Dat had ik voorheen niet. Dus even kijken hoe dat gaat. Maar in principe kan ik na de les naar huis stappen, denk dat het zo'n 2,5 kilometer rijden is van de rijbak naar huis. (Op dit moment lessen we nog buiten en is het 200 meter :P )
Maar als ik zo'n lange tijd naar huis stap na de les, met een zweetdeken oid kan het misschien wel met een teddyvacht. Maar ik weet dus niet hoe hij dat dan gaat doen in de les zelf.
Ik moet het eerst even aan zien denk ik. Of misschien gestreept scheren, zoals ik hier ergens voorbij had zien komen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:07

Mooie manen heeft ze trouwens!!

edit: En ik vind haar op die foto's trouwens niet eens zo heel dik. Ja er kan wat af, maar moddervet is ze ook niet. Heb wel eens dikkere paardjes gezien haha.

James is de laatste tijd (mede door de spring lessen en lange buitenritten) aardig afgevallen.
Nu zijn buikomtrek minder is, en ik dan zonder zadel rij..... steken mijn benen aardig onder zijn buik vandaan. :') :') :') Terwijl ik absoluut niet te zwaar ofzo voor hem ben.
Afgelopen zondag in het bos ook een opmerking: joh je kan bijna mee lopen met dat paard. :Y)
Nou en bedankt :')

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:46

Ik ben ook anti scheren, eigenlijk werkt de wintervacht erg mooi.
Het zweet gaat via de lange haren weg van de ondervacht die droog blijft!

Alleen is het voor ons minder praktisch omdat het vrij lang duurt voordat die lange haren weer droog zijn.
Op dit moment hik ik er ook tegenaan, want het is ongebruikelijk warm voor de tijd van het jaar, en mijn paard heeft toch ook al een pak haren op d'r lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:05

Kim heeft eigenlijk altijd appeltjes. :j
Ze krijgt nu bijna elke dag een vitamine-koek en dat geeft haar ook wat meer glans.

Ze is ook inderdaad niet moddervet en is echt al wel wat kilo's kwijt in vergelijking met de zomer.

Haha, zulke opmerkingen zijn altijd vaag. _O-
Achja, zolang je zelf maar weet dat je paard er geen last van heeft. :j

Sonador, de reden dat ik scheer, is omdat Kim er echt heel erg last van heeft en serieus na 5 minuutjes stap al loopt te hijgen.
Als ik nou af en toe een buitenritje maakte en verder niet reed, zou ik haar gewoon in haar teddyvacht laten lopen. :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:14

Het is inderdaad nog warm! En aankomend weekend hoor ik berichten zo rond de 22 graden.
Dat wordt dus wel even zweten voor onze paardjes. Ik heb een buitenrit op de planning. :D

Leuk dat Kim altijd appeltjes heeft :D Ik vind het mooi :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:15

BTW, zo'n vitamine koek hoe werkt dat eigenlijk? Ik heb er totaal geen ervaring mee. Ik heb geruchten gehoord dat het dikmakers zijn. Maar is dat ook werkelijk zo? Gewoon nieuwsgierigheid hoor. :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:16

KoudbloedKim schreef:
Sonador, de reden dat ik scheer, is omdat Kim er echt heel erg last van heeft en serieus na 5 minuutjes stap al loopt te hijgen.
Als ik nou af en toe een buitenritje maakte en verder niet reed, zou ik haar gewoon in haar teddyvacht laten lopen. :j

Dat is ook sneu, dan geef ik je groot gelijk om haar te scheren. :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:21

Het fijne van zo'n groot paard met grote kont is dat er ook een groot hart op kan als je scheert. (Past mooi bij Kim's eigen grote hart.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:22

Nee, juist niet!
In 1 koek zitten alle vitamines en mineralen voor 1 dag en ze zijn juist niet dikmakend.

Pavo Summerfit:

1 koek = dagdosis vitamines en mineralen
geen calorie teveel
voor álle rassen in álle seizoenen

Maflinger_S, dat is waar haha!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:27

En heb je dat als vervanging van brokken oid?
Ja ik heb er echt weinig verstand van hoor. Mijn haf doet het namelijk prima op hooi, gras en een handje brok :D
Maar ben gewoon nieuwsgierig :D

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:30

ziet er leuk uit!
netjes geschoren.

in de summerfit zit maar 7% suikers maar wel 24% zetmeel dat door het lichaam omgezet wordt in suikers ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:36

Chasey, ze krijgt soms wat brok, maar dat stem ik af op hoe hard ze heeft gewerkt. :)

Lemanthia, dankje! Dat heeft de instructrice van de manege gedaan. :j
Alsnog is Summerfit gezonder dan brok en ik merk dat Kim er ook echt van gaat glanzen. :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:42

vitamine korrel is ook een goed alternatief.
die van mij staat op subli dieetmix laag in suikers, zetmeel en eiwitten.
het is echt per paard bekijken.