meisje in de wei... wat nu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:42

Fjorj schreef:
Gydja schreef:
Kinderen moet gewoon niet in je weiland komen. Het is privé terrein waar anderen niet zijn toegelaten. De ouders moeten hun kind fatsoenlijk opvoeden zodat ze niet het weiland in lopen. Als ze dat niet doen worden ze ook niet getrapt of gebeten. Geloof het best hoor dat je dan aansprakelijk word gesteld maar ik vind dat behoorlijk krom. Wij hebben er bordjes hangen met niet voeren en niet betreden maar het gebeurd toch. -O-

Ben helemaal met je eens, in mijn tijd moesten we zo iets nog eens niet in onze hoofd halen om op iemands privéterrein of weiland te betreden. Maar tegenwoordig gaat allemaal erg richting soft beleid waarbij de daders ook nog beschermd worden mocht ze trap van paard krijgen, is omgekeerde wereld.

In "mijn" tijd mochten we ook geen dingen doen en wisten we ook dat we niet in een weiland mochten komen.
Maar ook toen gebeurde het.

Mijn opa (nu 89) ging vroeger ook stiekem met een vriend op het onbeleerde paard van de buurman zitten om te kijken wie het langste kon blijven zitten.
Zulke dingen zijn van alle tijden.

smurffie

Re: meisje in de wei... wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:00

Ik durfte echt echt echt geen hek door := mijn ouders zijn aan de eigenaren van de pony's achter ons huis gaan vragen of we ze af en toe wat mochten geven dus mochten ze 1 keer per week een appel of wortel en dat was feest!
Verder achter het hek en aaien.

Procederen kun je tot je een ons weegt maar ook op eigen terrein ben je verband woordelijk voor je beesten. Een waakhond die doorbijt moet ook afgemaakt worden. Rare wereld he dat nederland ....

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:08

Misschien meer stroom draden doen? Dus ipv 2 boven elkaar 4. Zodat je er niet makkelijk door heen kan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:48

smurffie schreef:
Ik durfte echt echt echt geen hek door := mijn ouders zijn aan de eigenaren van de pony's achter ons huis gaan vragen of we ze af en toe wat mochten geven dus mochten ze 1 keer per week een appel of wortel en dat was feest!
Verder achter het hek en aaien.

Procederen kun je tot je een ons weegt maar ook op eigen terrein ben je verband woordelijk voor je beesten. Een waakhond die doorbijt moet ook afgemaakt worden. Rare wereld he dat nederland ....

Bijten of doorbijten?
Een waakhond die bijt hoeft echt niet afgemaakt te worden, een hond die iemand tot op het bot afkluift is een ander verhaal ja.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:12

als het eigen terrein is en er staat een bord met "verboden toegang" dan is dat volgens de regels van de wet dus ook verboden om te lopen. als jij op eigen terrein (moet ook wel aantoonbaar jou terrein zijn) een hond hebt lopen en die bijt iemand dan ben jij niet verantwoordelijk. wij hadden op de boerderij ook een hond die iemand beet die niet thuis hoorde op het erf. hij deed aangifte maar had geen gegronde reden om op ons terrein te zijn en zijn verhaal (waarom hij er volgens hem) moest zijn kon niet bevestigd worden door anderen. onze verzekering hoefde niks te betalen aan zijn zorgverzekering en we hebben ook geen zaak gehad omdat het op eigen terrein gebeurd is.

even buiten dat om is dit een lastig verhaal. ik zou niet het meisje op gaan zoeken. kleine kans dat dit kleine kind met een schaar bewust naar je pony's gaat om een stuk manen af te knippen en vervolgens in te vlechten. overigens ben je al genoeg tekeer gegaan tegen het kind dat meisje komt echt niet meer terug. daarbij kan je wel verhaal gaan halen maar je pony kan net zo goed geschuurd hebben of de andere heeft er een stuk af gebeten. als je iets niet hard kan maken kan je beter geen zwak verhaal gaan halen. wel kan je eens met de campinghouder gaan praten over dat je elke keer camping gasten in je wei hebt bij de pony's en of hij eventueel in zijn regelement van de camping hier duidelijk iets over kan vermelden. zelf ben je ook verantwoordelijk voor de omheining van je weiland. blijkbaar is het stroomdraad niet dusdanig bevestigd dat het goed werkt of hoog en breed genoeg is. ook moet je voldoende en duidelijke borden/aanwijzingen hebben staan dat het niet toegestaan is om in het weiland te komen. dit zijn allemaal dingen waar de verzekering na kijkt als er iets gebeurd. alleen is het zo dat als je aan al deze punten voldoet het met vreemde mensen nog moeilijk is als er iets gebeurd want dan spreek je van "een dader" echter gaat niemand zich van zon camping melden als ze je paard verwonden of een ongeluk maken. hier telt wel het zelfde als met het honden verhaal... voldoe jij aan alle eisen die je WA verzekering en wet van eigen terrein stelt dan ben jij niet verantwoordelijk als een vreemde getrapt word in jou weiland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:37

@Wwijk
Je bent altijd verantwoordelijk als je dier schade toebrengt.
Ook op eigen terrein.
Daar helpen 20 bordjes met verboden toegang niet tegen.

Of je verplicht bent om schade te betalen is een ander verhaal, maar als er teveel meldingen komen dat jouw hond iemand gebeten heeft; kan dat zeker gevolgen hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:52

Als je een hek of poort of anderszins iets om je terrein hebt staan wat fysiek geopend moet worden, dan is het geen probleem als jouw hond iemand bijt die daar binnen was en daar niets te zoeken had.
Daar heb je een waakhond voor.
Maar als er dagelijks een melding binnen komt is de politie wel verplicht daarop te reageren, dat wil niet zeggen dat de hond meteen ingeslapen moet worden.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:01

anneliesdj schreef:
Als je een hek of poort of anderszins iets om je terrein hebt staan wat fysiek geopend moet worden, dan is het geen probleem als jouw hond iemand bijt die daar binnen was en daar niets te zoeken had.
Daar heb je een waakhond voor.
Maar als er dagelijks een melding binnen komt is de politie wel verplicht daarop te reageren, dat wil niet zeggen dat de hond meteen ingeslapen moet worden.

klopt ze moeten er ook op reageren dat gebeurd ook wel. maar de schade hoef je uiteindelijk niet te betalen.

dit is met een paard ook zo. als ondanks melding en goeie afsluiting toch iemand op jou terrein getrapt word is de schade rechtelijk gezien toch echt voor die gene zelf. en hoef jij als eigenaar niet te betalen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:02

het is echter anders als je verzorger bent en getrapt word op terrein van de eigenaar dan is de eigenaar verantwoordelijk en moet betalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:02

Brainless schreef:
@Wwijk
Je bent altijd verantwoordelijk als je dier schade toebrengt.
Ook op eigen terrein.
Daar helpen 20 bordjes met verboden toegang niet tegen.

Of je verplicht bent om schade te betalen is een ander verhaal, maar als er teveel meldingen komen dat jouw hond iemand gebeten heeft; kan dat zeker gevolgen hebben.

Ben je niet een beetje in de war met de 'eigen risico' bordjes en de aansprakelijkheid van eigenaren to verzorgers? Dat is een heel andere situatie dan iemand die ongeoorloofd op je terrein loopt.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 08:57

Ik maakte dit topic aan om een beetje een idee te krijgen wat ik het beste met de situatie kon doen. Toen werd mij in het begin aangeraden om naar de camping te gaan en het daar te overleggen, ook kwam er iemand met het idee om een flyer te maken en die bij de camping op gehangen.

Dit vond ik echt een heel goed idee dus zijn we naar de camping gegaan om te vragen of we een flyer op mochten hangen. Daar hebben we ook verteld waarom we die flyer daar neer wilde leggen en of er nog andere oplossingen waren. Toen zeiden ze daar dat we wel naar dat meisje mochten gaan om tegen haar ouders te vertellen dat het echt gevaarlijk is als je kind van 7 een weiland met grote pony's in loopt.
Dus wij op zoek naar dat meisje, nadat we de halve camping hadden afgezocht hadden we haar eindelijk gevonden. Rustig gevraagd of we even met haar ouders konden praten en dat er waarschijnlijk gewoon niks aan de hand was.
Aangekomen bij haar ouders, hebben we verteld dat ik gister hun dochter uit het weiland had geplukt. En dat ik toen al vrij boos was en daar hier niet voor ben. Ik was opzoek naar de gene die de plukken manen er uit had gehaald en die vlechtjes had gemaakt. En ik dacht als eerste aan hun dochter aangezien ik haar gisteren in de wei had gezien. Dat begrepen ze, maar ze betwijfelde het omdat het meisje geen schaar had en het meisje ook beloofde dat ze het het echt niet gedaan had. Ik geloofde haar wel omdat ik haar ook echt te klein vond om dat gedaan te hebben alleen. Nadat de ouders me vertelde dat ze 2 keer naar de pony's is gegaan, 1 keer met hun en die keer dat ik er was was het voor mij ook wel echt duidelijk dat ze het niet gedaan had en er ook niet bij heeft kunnen wezen. Ze kenden eigenlijk ook geen andere meisjes die naar de pony's gaan ( even voor de duidelijkheid het is een roompot camping waar ik over praat, vandaar dat het ook zo ontzettend groot is dus denk dat het meisje de "vlechter" zoals wij haar hebben gedoopt niet kent). Nadat haar ouders en wij nog even gingen na denken over wie dat gedaan zou kunnen hebben, vroegen ze ook nog of het goed was dat ze de pony's kon aaien als we in de wei waren. Ik zei dat dat natuurlijk mocht als ik ze vast had staan en ze het netjes vragen. Vind dat natuurlijk niet erg gaan zo vaak kinderen met mij mee.
daarna zijn we weer veder gegaan, en vonden we het ook niet meer nodig om nog veder te zoeken.

Ook hebben wij in de wei 2 borden met verboden toegang, Waarvan er op 1 bord staat eigentrein. en we hadden 2 borden met verboden te voeren waarvan er 1 vorige week is weggehaald. Maar als ze de volgende keer weer naar dat weiland gaan hangen we die natuurlijk weer op. Normaal staat er altijd een tweede draadje voor het ijzeren hek maar omdat ze zaterdag voor het laats in die wei zouden staan heb ik die vrijdag weg gehaald zodat ze het laatste plukje gras wat daar achter stond nog konden op eten. Als ik dit had geweten had ik die natuurlijk laten staan maar wat gebeurt is, is jammer genoeg gebeurd. Alle tips om je wei te beschermen tegen kinders zijn natuurlijk altijd welkom.

IK weet niet of ik het nu nog goed heb gedaan wat dat meisje betreft heb het echt met de juiste bedoelingen op deze manier gedaan, maar snap dat andere mensen het op een andere manier zouden hebben opgelost. Maar ik hoop dat andere mijn manier respecteren aangezien ik dat andersom ook doe.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:46

Ik vind het prima opgelost TS.

@ Polly , dan ben ik vast roomser dan de paus maar nee ik ben nooit een weiland ingegaan vroeger. Wel de paardjes proberen te lokken met een plukje gras. Soms kwamen ze en kon ik ze aaien van achter het hek. Als ze niet kwamen had ik pech...
Bovendien als mijn ouders er achter zouden komen dat ik zomaar een wei in had gegaan zonder toestemming ( en het zou niet zijn om een dier te helpen) dan had ik een pak rammel op de koop toe gehad dus ik liet het wel uit mijn hoofd, omdat alle buurtgenoten of mensen van de volkstuin mijn ouders kende en zo het toch wel te weten zouden komen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:56

Fjorj schreef:
Verhaal gaan halen bij camping en vragen om schade vergoeding. Mensen moeten maar beter op hun kinderen letten.

Kinderen die auto's bekrassen of op auto's klimmen wordt zelfde gedaan. Waarom zou bij paarden anders zijn?

Omdat het kind niet het paard heeft bekrast en er ook niet op is geklommen :P

Fijn dat het opgelost is, TS! :)