Working Equitation Speed 1e keer! Foto's Amanda Melchior

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:18

Wouw, wat een controle.
Ik wou dat ik zo kon rijden als u! _/-\o_
(btw, prachtig braaf paard!)

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:45

Gaaf, erg leuk om te zien!

felicity

Re: Working Equitation Speed 1e keer! Foto's Amanda Melchior

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:48

WAUW wat een geweldige foto's en filmpje om naar te kijken.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:00

Gaaf!
Mooi paardje <3

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 16:09

Bedankt iedereen! Ik hoop jullie ook in te inspireren met mijn video's om deze tak van sport te leren kennen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:43

*\o/* Mooi verslag Nath! Ik krijg zo weer kippenvel bij je filmpje, het is altijd geweldig om Q en jouw enthousiasme te zien! :j

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:09

Met een big smile gekeken. Super zeg! Wat heb jij een mooie controle! Zonder getrek en gepluk.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:09

Wat gaaf!! Soms lijkt het filmpje wel versneld afgespeeld, zo vlug gaan z'n benen. En wat een fantastisch paard heb je zeg.
Je zegt dat je hoopt ons te inspireren deze tak te leren kennen. Had er al vaker van gehoord, maar nu ik dit gezien heb wil ik dit zeker ook wel eens proberen! _/-\o_

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:13

Ik zag je ineens in uitgelicht staan...........
Net je filmpje weer gekeken en zelfde emotie als live..... Jullie waren 1, een ontspannen (zelfs met die snelheid) geheel! toppers

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:15

Wow dit is echt een leuke sport!
Zou graag een keer naar een open dag gaan.
Is er een binnenkort in Gelderland?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:59

Wauw! Jullie zien als een onwijs goed team samen! Het lijkt me echt een onwijs gave tak van de paardensport en ik wordt alleen maar enthousiaster als ik jullie zo aan het werk zie!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:30

Bedankt voor jullie enthousiasme!

Amanda, ik ben ook altijd blij om jou weer te zien hoor.. Jammer dat we elkaar gemist hebben in Friesland!

Marieke, heb ik ook nog steeds als ik het bekijk.. Ging zo snel, zoveel emoties die door je heen raasde.. Koste me echt paar dagen toen na de wedstrijd om te landen..

De WE is niet alleen maar speed he.. Het is een onderdeel ervan, de dressuurproef, de gewone stijltrail en het runderen horen er ook bij.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:54

Jaaaa!!! Jessertje in actie met Qtje!! *\o/* *\o/*

helemaal top gereden Nathalie!! _O- :)F

Ik raad iedereen aan eens een snuffel clinic bij Jesser te nemen, is echt leuk en weet je gelijk of je het wat vind of niet. Ik ben al een paar x bij Jesser geweest met mijn tink en we trainen hard om volgend jaar een WE1 te kunnen gaan proberen. Kan het iedereen aanraden en alle paarden kunnen het volgens mij :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:02

En als het te ver weg is, dan is er binnenkort in het midden van nederland ook een snuffel clinic :D
Staat in mijn OS :j

Nu ik dit gezien heb, heb ik er helemaaaaal zin in *\o/*
Maar natuurlijk zullen wij het een paar treedjes lager uitvoeren vrees ik :')

milaotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:02

Leuk!!! En wat heb jij een knap paardje <3 :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:43

Wauw dat ziet er echt gaaf uit! Die snelheid, maar toch de samenwerking behouden. Super goed! +:)+ Ik zou het niet nadoen _/-\o_ . Ik weet dat dit de eerste keer was, maar toch wil ik wel even zeggen dat je handen en je voeten erg bewegelijk zijn. Dit zal waarschijnlijk niet zo prettig zijn voor je paard, maar hij heeft er zichtbaar plezier in. Nogmaals vind ik het super wat je doet, maar er valt altijd wel wat te verbeteren.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:54

Ach quartel, jaren geleden ben ik ook zo begonnen. Inmiddels bijna iedereen die les geeft of ervaring hierin deze sport geleerd. Je zal merken dat je snel de draad oppakt, christel is ook hele fijne meid.

Ik kom overal op locatie met parcours, als mensen geïnteresseerd zijn mogen ze me altijd benaderen of vragen stellen. Verder wil ik het topic niet vervuilen om reclame voor mezelf te maken.

Ik wil graag de sport laten zien, laten zien dat wij ook stapje voor stapje groeien. Met vallen en opstaan hoor.

Gaat het goed Sneppie met trainen?

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:34

Super leuk zeg en wat een mooie foto's. Ik kende deze tak van sport nog niet, leuk om ook eens te zien.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 15:54

Susan88, vind je dat ik mijn paard op dat moment in de weg zit? Kun je doodstil in de dressuurhouding zitten als je een speed trail rijdt? Mijn handen bewegen omdat ik hem de ruimte wil geven in zijn hals/hoofd en mond. Juist omdat ik niet wil rukken of plukken.
Mijn benen bewegen omdat ik hem door bepaalde onderdelen heen help. Het zijn aanwijzingen. Ik rij met hele korte spoortjes die ook nog stomp zijn. Ik moet met spoortje rijden omdat mijn paard bijzonder rond geribd is en ik anders mijn benen/kuit om hem heen moet klemmen om een hulp te kunnen geven.
Natuurlijk valt er altijd heel veel te verbeteren. Maar je moet je paard wel aanwijzingen kunnen geven, tijdens zo'n speedtrail gaat er heel veel door je heen, qua adreline en vreselijk snel reageren. Je kunt niet zeggen, oh dat doe ik nog even overnieuw omdat het niet gelukt is.
Vergelijk het als je buiten heel hard galoppeerd, kun je dan nog in de dressuurhouding blijven zitten terwijl je tussen obstakels rijdt..
Tijdens een dressuurproef of de stijltrail probeer je zo rustig en beheerst mogelijk te rijden. Maar dit is wel een speed trail he.. (ik voel me niet aangevallen hoor)

Patt bedankt!

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:01

Wauw wat gaaf! Je hebt hem goed onder controle! Knap paard ook!

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:04

Wauw super gaaf!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 08:16

Bedankt, zolang we lekker zo doorgaan probeer ik af en toe filmpjes te posten en hopelijk hiermee mensen enthousiast te maken voor de sport.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:42

Wat vin dik dit een fantastische sport het is dat ik er geen paard voor heb want anders wou ik hierin zeker ook wat proberen :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:25

Wat een gaaf beest zeg! Heerlijk om dit te zien, zou ook mijn ding wel zijn haha!

En wat mooi die wissels in de slalom zeg, lekker handig dier!
En wat is hij vlug zeg, en jouw controle ben ik jaloers op, dat heb je niet zomaar. (Ooit een pony gehad die ik ook goed onder controle had, maar daar zijn wel een paar onbestuurbare jaren overheen gegaan).
Onwijs gaaf dit!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:16

Bedankt weer! Ik denk dat de controle grotendeels komt omdat hij weet wat er komt. De obstakels in een WE parours zijn altijd dezelfde. (over het algemeen genomen) er is altijd een hek, sprongetje, L om te bellen, tonnen balk zijwaarts slalom..oh en de roundpenn die als laatste in het filmpje kwam.
Dat zijn dingen die we met onze ogen dicht kunnen doen..

Ze verschillen vaak van route hier in Nederland, maar een paard wat goed bekend is met de obstakels van de WE kent ze gewoon.. De moeilijkheid ligt hem dus niet in de obstakels zelf.. De moeilijkheid ligt erin bv om in de stijltrail (waarin je zo netjes en verzameld en rustig mogelijk maar wel met behoud van je tactmatigheid) moet rijden. Het is zogezegd dressuur tussen de obstakels.

Een proef wordt dan niet alleen op het nemen van die obstakels beoordeelt maar ook op het zo correct mogelijk van obstakel Naar andere obstakel, en alles er tussen in.

Door de ervaring die we hebben kent mijn paard dit werk en weet wat we doen.
Het enige waarin hij me echt verraste dat hij dit op speed ook echt leuk vond. Want de controle heb ik wel over hem, maar als hij zichzelf verliest, doet hij het wel maar ook compleet niet.. Hij verandert namelijk in klein chaotisch propje wat op gegeven moment staat te piafferen vanuit stress.. En dat wordt hard afgestraft..

Het was net alsof hij eindelijk een keer hard mocht gaan, hoe hij daar zelf ook van genoot door te laten zien dat hij dit ook echt wel kon.

Ik moedig echt iedereen aan om gewoon thuis ook eens wat te prutsen, met wat pionnen, tonnen, twee staanders met een touw (heb je al hek) gewoon doen.. Je zal merken dat je paard dit leuk gaat vinden.
Daarnaast hele goed tip.. probeer eens achtjes te rijden om twee tonnen of pionnen, let er eens op of je paard hierin echt die nette volte kan rijden, of dat ze toch stiekem over de schouder weg lopen of naar binnen vallen.

Want echt dit is dressuur alleen wat anders verpakt..