Mijn nieuwe spaanse aanwinst: Piconero

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Re: Mijn nieuwe spaanse aanwinst: Piconero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:11

Wat een geweldig mooi paard!!
Verder zou ik als ik jou was wel het advies opvolgen van de mensen die zeggen dat je t rustig aan moet doen.
Zet hem eerst lekker een tijdje op de wei en laat hem wennen aan de nieuwe omgeving. Het is niet niks om van Spanje naar Nederland te gaan, de meeste pre's leven in de bergen in Spanje worden er opeens uitgehaald beetje mak gemaakt en op transport naar Nederland gezet.
Ook vind ik hem echt veeeel te jong om al zoveel te doen maar dat is al gezegd.

Heel veel succes met je mooie paard en ik hoop dat je er zuinig op bent..

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:20

onderstaand even uit een reactie van TS uit een ander topic gehaald.

"Eindelijk foto's van Piconero kunnen maken :) meneer is nog wel erg chaotisch, schreeuwt alles bij elkaar en stond aan begin van de dag constant in een soort levade tussen de touwen :') vlechten wilde op die manier ook niet echt lukken dus bedacht ik me dat het handiger was om eerst beweging te geven. Dat hij niet los meer in de longeerring kon was gisteren natuurlijk al gebleken, dus dan maar in de stapmolen want daar stond wel hoog stroom op volgens die mensen. Het is dat er 1,5 meter hoge omheining en netten aan beide kanten zaten want meneer was doodleuk tegen de schotten in aan het draven :P Na een half uurtje heb ik hem er weer uitgehaald, hoofdstel in gedaan, bijzet eraan en toen nog even gelongeerd. Ging gelukkig erg goed vandaag :D Hij eet alleen geen snoepjes en wilt z'n biks ook niet goed opeten, waar ik wel redelijk van baal omdat ik hem nogal schraal vind. Hooi krijgt hij wel 3x daags en eet hij wel helemaal op maar biks en snoepjes vind hij niks aan. Hij is trouwens ook pas 2,5 (geboren in december, best apart) dus het kan ook aan de leeftijd liggen maar toch zou ik hem liever iets dikker zien :)"

Zo te lezen heb jij nog genoeggggg te doen naast het paard en in zijn algehele rust en vertrouwen in jou. Het is echt heel gaaf om met een jong dier van zo vroeg af aan te beginnen. Geniet er van en sla geen stappen over! daar heb je later veel meer plezier van. Ga lekker met hem spelen en hopelijk vind je een leuk maatje voor hem waar hij mee het land op kan.

mpijnappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:23

Stoer paard!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:23

Oei, van bovenstaand bericht gaan mijn haren echt recht overeind staan. Ik zou hem laten castreren en nog een jaar de wei op gooien. Daarbij zijn PRE's hartstikke sobere rassen, dus laat die biks maar achterwege. Gewoon gras en hooi en eventueel een beetje extra vitaminen en mineralen moeten ruim voldoende zijn voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:25

Schraal zal hij zijn van de spanning en de hormonen die door zijn lijf gieren op dit moment. Geen biks eten kan ook door stress komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:44

Ook soms omdat ze het niet kennen, snoepjes zal hij ook niet kennen.
Geef hem rustig de tijd om aan zijn nieuwe omgeving en voedingspatroon te wennen.
Heel veel goed ruwvoer en voorzichtig met krachtvoer.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:05

PRE 's kennen meestal helemaal geen biks...ze krijgen daar haver te eten, en ontzettend langstengelig stug geel hooi.. Mijn PRE is ontzettend gaan schuren toen hij een tijdje in Nederland was...veel te vet voer allemaal..hij vond de brok inderdaad ook helemaal niet lekker in het begin..Ik ben hem zo sober mogelijk gaan voeren...Ook gras kende hij helemaal niet, tenminste niet het groene gras wat hier groeit...Hij stond ook in de bergen..met schrale begroeiing, maar zag er prima uit toen hij kwam..Op de wei paste hij prima in het voedingspatroon van onze sobere tinkers..deze worden ook vaak veel te vet gevoerd.Ook zijn ze door de lange reis vaak anders dan ze zich normaal gedragen...in het begin was onze PRE wat timide. vrij rustig, maar toen hij eenmaal gesetteld was..heb nog heel wat met hem te stellen gehad..hij bleek ontzettend bang voor mannen( behalve mijn man, die hoorde nou eenmaal bij mij..dan was het goed!), en werd er levensgevaarlijk tegen ze als ik er zelf niet bij was...Maar eenmaal mijn vertrouwen gewonnen, ging hij door het vuur voor me..ontzettend sensibele paarden...fantastisch karakter. PRE's zijn laat volwassen, zeker emotioneel...zijn vaak even op flinke hardhandige wijze piepjong ingereden ...Of je moet hem echt van een hele goede fokker hebben, met certificaten en al...Vind je paard een pracht PRE, maar verkijk je niet op zijn volwassen uiterlijk...hij is zoals hier gezegt wordt, veel te jong....Hopelijk gaan ze ook voor de KWPNers de leeftijd ook opkrikken en dat ze als 3 jarige nog niet onder het zadel op de keuring hoeven te verschijnen...kinderarbeid noem ik het....Maar het draait allemaal om geld, en niet zozeer om welzijn...Lekker wat grondwerk gaan doen om zijn vertrouwen te winnen, en hem nog mooi wegzetten en hem de tijd geven om zich te ontplooien dat een stabieler paard...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:12

Man, wat zet jij je twenter veel aan het werk. Dier is nog geen 3 en jij laat hem al zo veel en hard werken (én dan ook nog eens aan de londe in een zware bak!).

Mijn stijl is het in ieder geval niet. :')

Vind het zonde, het is een onwijs gaaf dier, zou hem zo willen hebben, maar met dat werk heb je hem volgens mij kapot voor die een jaar of 8 is.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:18

idd een erg gaaf dier!! heel veel plezier ermee

maar kijk uit!! ook ik vind dat je ontzettend veel van hem vraagt, en dat komt niet ten goede aan het paard, allereerst die reis al , lijkt me dat hij dat eerst geestelijk allemaal eens moet verwerken. ipv gelijk al aan de longe, zadel op,, daarna ook nog de beugels los ,etc etc en dan heb ik het nog niet eens over zijn leeftijd gehad |(

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:24

Het stukje van jssofie was van de tweede dag, en achteraf heb ik al te horen gekregen dat ik hem inderdaad beter een paar dagen rustig had kunnen laten staan. Daarbij staat hij nu wel gewoon weer erg rustig op stal te wachten, eet hij sinds een paar dagen ook biks uit je hand (biks uit z'n bak at hij al wel direct maar hij was vrij bang voor handen), daarbij staat hij nu heel goed stil op de poetsplaats en houd hij net als mij van tutten en ook kan hij gewoon los in de stapmolen en paddocks. De dag dat ik dat schreef was nog geen 24 uur na transport, en achteraf gezien was hij toen gewoon nog erg van slag waardoor hij zo op alles reageerde. In Spanje stond hij namelijk ook gewoon op stal en werd hij ook gelongeerd, daarom dacht ik dat het wel goed zat.

Maar zoals ik al twee keer eerder heb gezegd:
_Zoe schreef:
Zoals ik al eerder heb gezegd:
_Zoe schreef:
Zoals ik al in de openingspost zei zat de longeerhulp er eerst alleen aan omdat ik hem aan alleen een longeerlijn niet kon houden en hij ook nog niet naar buiten kon toen omdat hij door de draden sprong, ik was zelf ook juist blij dat hij nu weer zonder hulp reageert, en ondertussen kan hij ook al lekker buiten staan dus hoeft hij ook niet meer perse gelongeerd om z'n energie kwijt te kunnen! :)

Ik begrijp dat ik het inderdaad rustiger aan moet doen en nu hij lekker naar buiten kan zal ik dat ook zeker doen. Verder wist ik niet dat de longeerhulp verstelbaar was en had hem daarom gewoon gelaten zoals hij uit de verpakking kwam, als ik het longeren wel weer oppak weet ik nu in elk geval dat hij langer moet!

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:26

Super gaaf paard! Echt een plaatje! :) en dat roze staat hem ook erg leuk!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:34

Goed dat je het rustiger aan gaat doen ts! Het is een prachtig paard.

De longeerhulp moet zo lang dat hij genoeg ruimte krijgt om af te wisselen in hoofd en halshouding. Neusje moet er ook lekker uit kunnen. :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:54

Mooi paard, maar een paard van die leeftijd hoort niet op stal maar 24 uur op de wei. Vooral voor paarden in de groei is beweging voor een goede bot en pees ontwikkeling erg belangrijk.
Op de wei ermee zou ik zeggen :) :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:06

Mooi paard, gefeliciteerd! Over het werken is nu al genoeg gezegd en ik zie dat je ook aangeeft rustiger aan te gaan doen. Kan ik mij helemaal in vinden! Mijn twee knullen staan heerlijk te niksen met hun ruim 3. Maar ook niet iedereen vind dat de juiste manier.

Waar ik nog even op wil inhaken is het castreren. Ik zou het gewoon doen! Zo op de foto's is hij niet speciaal genoeg om mee te fokken en wat heeft het dier dan aan hengst zijn? Overigens is het najaar ook een mooie periode om te castreren, scheelt je weer wat maandjes wachten :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:22

Ga ik ook in mee, gewoon lekker laten castreren en dan nog een tijd op de wei zetten en heel beperkt wat mee doen. Longeren kun je echt nog wel zeker een half jaar laten zitten, tenminste, als je wilt dat hij lang meegaat. Zadel helemaal vergeten en hooguit op de grond zo nu en dan wat met hem oefenen (grondwerk dus). Snel laten castreren en het land op gooien, van al die hormonen blijven ze ook erg schraal.

Vind het wel lichtelijk schokkend dat je aankomt met de opmerking dat ze het daar ook al deden en dat je dacht dat het wel kon, met een beetje gezond verstand snap je toch ook wel dat het niet echt verstandig is om een paard wat zo'n reis heeft gemaakt meteen aan het werk te zetten (en met zadel nog wel) :n.

Ik hoop dat je ook echt doet wat je hebt gezegd en dat je voorlopig even niks met hem doet en hem eerst de kans geeft om uit te groeien :j. Dan ga je er nog een leuk paard aan hebben, anders krijg je het op je bordje ben ik bang.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 19:42

Ik heb hem ook niet gekocht om mee te fokken. Ik vind paarden die vroeg geruind zijn vaak minder bespierd, een minder krachtige hals hebben en wat slungeliger ogen dan wanneer hij langer hengst zou zijn gebleven vandaar dat ik er ook nog eventjes mee wil wachten tot het voorjaar. Daarbij kan hij in het voorjaar bij ons thuis hele dagen op het land en staan ze in de winter sowieso s'avonds op stal omdat ze het land anders kapot lopen, en ik heb gehoord dat het het beste is als ze na het ruinen zo veel mogelijk lopen.

Daarbij had ik het zadel er de eerste dagen niet gelijk op, en weet ik nu ook wel dat ik hem beter eerst een paar dagen rustig had kunnen laten staan. Hij staat nu overdag lekker buiten en s'avonds wel op stal en ben er vandaag alleen een klein stukje mee wezen wandelen in het bos :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:51

Ik wilde die van mij ook graag langer hengst laten, maar dat betekende bij ons in de buurt dat hij niet meer met maatjes de wei op zou kunnen.
Dus ik heb hem toen hij 2,5 was laten castreren.
Ik heb er geen spijt van, het is echt een beer van een paard geworden en hij is nog niet uitgegroeid met zijn 4 jaar.
En hij geniet elke dag weer van zijn maatjes in de wei en in de paddock, ik ben zo blij dat ik hem dat heb kunnen geven!

Ik wens je heel veel plezier, geluk en wijsheid toe met jouw kanjer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:45

Ikv ind m anders al redelijk paard genoeg voor zijn leeftijd, uitzwaren zal ie wel doen als ie meer bespiering krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:20

Ja dat zeker, ik had in de eerste instantie vanaf de foto's ook niet in de gaten dat hij nog zo jong was, zo toont hij helemaal niet inderdaad

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:22

Zoe wat een knapperd is het toch zeg!! En hij ziet er al heel veel beter uit weer dan toen hij net hier in NL was! Lekker met 'm blijven tutten en doen hoor :D Jij voelt het het beste aan en vooral ook veel foto's bij ons posten! :P

Grappig trouwens ook dat ie zo op het water reageert hahaha! Raar paard :P :')