Een kijkje binnen bij een bijzondere manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:18

Misschien nog eens een optie erbij :D

De eigenaresse van onze manege zei dat ze 1x zonder persoon op het paard hadden gehad en 1x met een mobiel persoon erop en dat het paard er niet anders op reageerde ondanks dat het zadel langer is. Zij gebruiken er een Tinker voor.

Afbeelding
foto van google. Dit is niet bij ons

Edit: zelfde foto als TS

Mjetterd

Re: Een kijkje binnen bij een bijzondere manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 18:20

Echt heel bijzonder inderdaad! Dat is nog wel eens een idee om na te kijken of er animo voor is onder de ruiters.
Het lijkt mij wel spannend om zoiets bij onze paarden te gebruiken :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:20

Dat ziet er apart uit. Is dat zadel gevuld met schuimrubber of zo?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:43

Weet ik eigenlijk niet. Het zadel is wel zwaar. En... Heel belangrijk... verstelbaar. .. De rugleuning kan van bijna zittend naar liggend. De kniestukken kunnen weg gehaald worden.

Het enige wat ik weet is dat het wel wat extra belastend is dus er wordt nooit langer dan een uur per dag per paard mee gestapt. En altijd om de dag. Onze manege zegt dat haar paarden te kostbaar zijn om te verpesten want paarden geschikt voor gehandicapten zijn zeldzaam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:47

Dat was inderdaad mijn volgende vraag, is zo'n zadel niet heel zwaar... Wel dus.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:08

Heel veel respect voor jou en alle vrijwilligers :) Je ziet echt mensen genieten, mooi is dat!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 19:49

Precyll schreef:
Weet ik eigenlijk niet. Het zadel is wel zwaar. En... Heel belangrijk... verstelbaar. .. De rugleuning kan van bijna zittend naar liggend. De kniestukken kunnen weg gehaald worden.

Het enige wat ik weet is dat het wel wat extra belastend is dus er wordt nooit langer dan een uur per dag per paard mee gestapt. En altijd om de dag. Onze manege zegt dat haar paarden te kostbaar zijn om te verpesten want paarden geschikt voor gehandicapten zijn zeldzaam.

Echt heel interessant! Heb al even zitten googlen over het hoe en wat over dit zadel.
Leuk dat je dit vertelde!

Ik was eerst van plan om misschien een topic te openen met alle aangepaste spullen die wij gebruiken, maar daar ga ik eerst nog eens over nadenken, in verband met inbraak gevoeligheid e.d.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:53

Wat een leuk filmpje, geeft een goede indruk! Wat fijn dat je daar vrijwilligerswerk doet +:)+

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:32

Altijd leuk om zulke filmpjes te zien, wij hebben sinds kort ook een filmpje van de VPG Amsterdam
(Prins Willem Alexander Manege).

En wij hebben ook dezelfde men wagen die jullie hebben. :j

Afbeelding
Hier rij ik samen met Hieke, 1 van de 2 Friese merries die wij voor de wagen hebben lopen.

En dit is het filmpje :)
http://vimeo.com/97312387

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 20:35

Siggislief schreef:
Altijd leuk om zulke filmpjes te zien, wij hebben sinds kort ook een filmpje van de VPG Amsterdam
(Prins Willem Alexander Manege).

En wij hebben ook dezelfde men wagen die jullie hebben. :j

[ Afbeelding ]
Hier rij ik samen met Hieke, 1 van de 2 Friese merries die wij voor de wagen hebben lopen.

En dit is het filmpje :)
http://vimeo.com/97312387

Dat filmpje heb ik laatst over de mail gekregen. Heel leuk :D!

Volgens mij hebben wij jaren geleden al wel eens contact gehad over aangepast paardrijden en vrijwilligers werk. Leuk om je weer tegen te komen en dat je nog steeds vrijwilliger bent :D

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:39

Wij hebben inderdaad een aantal jaren gelden al eens contact opgenomen. :j
Ik men alleen op de Woensdag ochtend, maar wil zo nu en dan nog wel eens helpen op de Woensdag-Avond. :)
De Manege is nu tot 3 Augustus gesloten, dus de paarden genieten van hun vakantie in het weiland. :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:52

Wat een super filmpje je ziet die mensen helemaal genieten! Vind het jammer dat er hier in de buurt geen zit zou graag helpen.

Vraag ik me alleen af worden deze paarden ook wel eens door jullie gereden ivm de spieren enzo? Aangezien de meeste ruiters nog al Stuiteren?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 20:54

Gabbe schreef:
Wat een super filmpje je ziet die mensen helemaal genieten! Vind het jammer dat er hier in de buurt geen zit zou graag helpen.

Vraag ik me alleen af worden deze paarden ook wel eens door jullie gereden ivm de spieren enzo? Aangezien de meeste ruiters nog al Stuiteren?

Ja :), de ponys waarbij het nodig is worden meerdere keren per week bijgereden/gelongeerd door vrijwilligers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:55

Wat een mooi filmpje! En een hele dikke pluim voor alle medewerkers en de paardjes ! *\o/*

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:40

Heel mooi filmpje :D Vind het jammer dat ze bij de gehandicapten manege waar ik soms vrijwilligerswerk doe, geen huifbed ofzo hebben xD Maarja is sowieso altijd super om te zien hoe de ruiters genieten en meteen een lach op hun gezicht krijgen zodra ze het paard opstappen. Maar leuk om te zien hoe zo'n huifbed in z'n werk gaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:52

Mjetterd schreef:
Het is de bedoeling dat de paarden in een rustige stap stappen, dit omdat er anders teveel beweging is.

Wil hier ook even op inhaken uit eigen ervaring.
Wij hadden een span Welsh/hackney onder het huifbed lopen die aangespannen wedstrijden liepen ook. Was geen vergelijk hoe ze onder het huifbed of voor de marathonwagen liepen. Ze weten het tempo aan te passen.
Daarbij reden wij met de ene cliënt wat langzamer dan de andere, net wat gewenst was.
Sommigen vonden een hoog tempo heel leuk, anderen werden er heel onrustig van en hadden echt meer baat bij een veel rustiger gang.

Ook hielden we de banden van het huifbed wat zachter. Bij harde banden stuiterde het ook veel te veel.
En ja, daardoor loopt ook de boel wat zwaarder uiteraard, maar ondanks de zwaarte van de hele constructie, lopen die dingen relatief erg licht.
Op warme dagen maakten we de ritten wat korter (20 minuten ipv 30) zodat de pony's iedere keer wat langer konden rusten en eventueel wat konden drinken.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:49

Super mooi dat er mensen zijn die dit werk doen! Leuke fot's van de paarden op het land.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:16

Op het huiver liggen dat is zo lekker en relaxed. Ik heb ook een tijdje vrijwilligers werk gedaan bij de gehandicapten en de paarden

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:17

goed bezig!!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:37

Jeeej SPGIJ uitgelicht :D

Filmpje ga ik niet nog eens kijken nu hier op vakantie (te veel MB's) :') foto's komen ook mooi uit zo. Ze hebben echt zichtbaar lekker vakantie haha :D

Grappig dat iedereen de paarden zo braaf vindt. We hebben idd hele brave paarden en het is idd wel eens lastig om een nieuwe geschikte te vinden. Dus als iemand nog wat weet.... :+

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:31

Wauw, wat een mooi filmpje. Dit is pas echt dankbaar werk. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:04

Wow Mjetterd gaaf! , en Lotte ziet er super uit!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:23

Precyll schreef:
Misschien nog eens een optie erbij :D

De eigenaresse van onze manege zei dat ze 1x zonder persoon op het paard hadden gehad en 1x met een mobiel persoon erop en dat het paard er niet anders op reageerde ondanks dat het zadel langer is. Zij gebruiken er een Tinker voor.

[ Afbeelding ]
foto van google. Dit is niet bij ons

Edit: zelfde foto als TS

Goed om even in de spotlights te zetten TS!

Bovenstaand zadel hebben ze ook bij SPGE waar mijn broer rijdt. SPGE is in Ermelo bij stal Ermelo.
Er wordt niet met huifbed gereden, maar met bovenstaand zadel, gewone zadels en er wordt aan duorijden gedaan.
Heel belangrijk is dat er een lift is op een soort plateau. Mijn broer gaat met de rolstoel op het plateau. Het paard wordt ernaast geparkeerd. Dan wordt hij met de lift overgeplaatst. Dat is in principe met een tilzak zoals veel gehandicapten ook thuis worden getild.
Mijn broer doet aan duorijden, want dat vind hij het prettigst. Dat wil zeggen dat iemand gaat zitten op ene dik kussen op een paard en hij ervoor komt te zitten.
Hij geniet er echt enorm van.
De paarden zijn vaak wel wat oudere paarden. De meeste stichtingen zijn afhankelijk van giften. Bij oude paarden betekend het helaas ook dat ze af en toe weer een paardje moeten missen. Meestal zijn het fjorden, haflingers en tinkers.

Het kan niet zonder vrijwilligers bestaan en je hebt er heel wat nodig. Bij verschillende stichtingen zie je jonge meiden die ernaast lopen en daar tegenover een keer een ritje mogen maken bijv.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:31

Interessante beelden allemaal. :j

Super brave paarden ook, lijkt mij zeer zwaar voor de paarden!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:19

Ik had het vorige topic ook al met veel bewondering zitten lezen. Zoveel respect voor de vrijwilligers maar die paarden _/-\o_ _/-\o_ Toppers!

Keep up the good work! +:)+