betadine schreef:Bij sommige commentaren jeetje![]()
Bij jonge paarden (vooral als ze zelf nog niet goed in balans lopen) is het zo goed als onmogelijk om mooi rechtop te blijven zitten. Je gaat toch altijd ergens een beetje mee met de beweging van het paard en loopt vaak te corrigeren waardoor je hier en daar een niet al te fotowaardig teugelcontact hebt (bvb als paard met schouders naar binnen of buiten valt).
Vooral bij jonge paarden wordt je vaak wat naar voren gestuwd en is het niet altijd evident om rechtop te blijven zitten. Volgens mij kan Joolien ons ook een heel ander beeld gaan showen als ze met een helemaal afgericht paard zou rijden en kan ze dit paardje ver genoeg krijgen om ons binnenkort een heel andere serie foto's te laten zien. Bij sommige reacties vraag ik me echt af of diegenen wel eens een paard hebben afgericht en of ze dan zo dapper willen zijn om die foto's hier te komen showen vanaf week 1. Want het is helemaal simpel om netjes te zitten op een paard die zijn gewicht al goed verdeelt en die al een jaar of langer echt getraind staat. Daar hoef je alleen maar op te zitten en word je door het paard niet uit balans gebracht zoals het bij een jong paard wel het geval is. Kijk maar op alle africhtingsfilmpjes op youtube ipv de volleerde jonkies die je in de "zo moet het wel" filmpjes tegenkomt, want geloof mij africhten is niet gelijk aan dressuurproefje neerzetten. Ken er die wekelijks dressuurproeven op hun naam zetten, maar iedere jonkie om zeep rijden en dan snel een ander afgericht paardje kopen om toch proeven te kunnen winnen.
Las hier ook een reactie van een bokker die teleurgesteld was na al haar rijtechnische commentaar in topics... die was toch meestal heel gegrond dus waar gaat dit dan over ? Dan moet 95% van de bokkers niets meer zeggen op die topics.
Heb totaal geen band met Joolien, maar lees haar wel vaker en heb ze al vaker in topics te paard gezien en als ik dan kritiek lees van mensen die al tig jaar met dezelfde recreatie pony rijden en zich blind staren op de boekjes... sjah moet je dat dan serieus nemen ? Ze gaf zelf haar werkpunten al aan, maar volgens mij ontbreekt het deze combinatie vooral aan kilometers en trekt de rest daarna vanzelf wat rechter. Dat staat niet in de boekjes geschreven waarschijnlijk, maar om recht te zitten heb je ook een rechtgericht paard nodig en dit is hier nog niet aan de orde...
Bij deze nog veel suc6 en ik ben wel benieuwd naar de vorderingen. Hopelijk weerhoudt de vele kritiek je niet om de volgende foto's met ons te delen.
Om antwoord te geven op je vraag, ja ik heb wel jonge paarden afgericht. En nee, ook ik ben in de praktijk verre van een rijtechnisch wonder. Ik stel ook nergens dat het makkelijk is om op een jong paard rechtop te zitten maar het kán wel. Ik geef haar toch gewoon rijtechnisch opbouwende kritiek, waar ze wat mee kan doen? Kan ook zeggen 'Ja hoor, perfect, mooi plaatje' maar daar heeft ze toch niets aan? Ze geeft zelf ook altijd rijtechnisch commentaar, dan lijkt het mij juist leuk om zelf ook een keer feedback te krijgen waarmee je wat kunt. In mijn ogen is mijn commentaar namelijk geen complete onzin. En ja ik had inderdaad meer van haar kunnen verwacht, dat mag ik toch gewoon zeggen? Mensen hebben nou eenmaal soms verwachtingen die niet stroken met de werkelijkheid. Ik ben gewoon iemand die dat uitspreekt als het zo is.
MariekeS_ schreef:Goed reactievermogen en ruitergevoel gaan nou eenmaal niet altijd gepaard met de prefecte houding.
Liever je paard niet in de weg zitten en adequaat reageren dan per se proberen aan 'het plaatje' te voldoen.
Wie niet ziet dat dit paard het lijf beter gebruikt dan menig ander paard in de ITP topics op bokt mag mijn inziens ook niet zo kinderachtig reageren op het feit dat Joolien vaak zegt waar het op staat...
Daarnaast hoeft de beste instructeur ook niet de beste ruiter te zijn
Ik vind het leuk om eens beeldmateriaal voorbij te zien komen en volgens mij is het een fijn paard om mee te werkenben benieuwd hoe het er over een poosje uitziet
- Met je eerste zin ben ik het compleet oneens. Waarom denk je dat er uberhaupt een 'juiste houding' bestaat? Echt niet voor het plaatje. De juiste houding en zit is echt de basis, waarom zijn zitlessen anders zo belangrijk? Het is er o.a. om lange-termijn-blessures te voorkomen, zonder de juiste houding ontbreek een stuk ruitergevoel, komen de hulpen niet optimaal door en kan het zijn dat je niet 'mee' bent in de beweging. Maar vooral dat ultieme ruitergevoel heb je pas als je de juiste houding/zit hebt te paard, en ja soms is een paard zo 'goed' dat die zelfs onder een slechte zit nog goed wegloopt.
Laat eens zien dan waar iemand kinderachtig reageert op het feit dat Joolien vaak zegt waar het op staat?
Ik ben het zeker met je eens dat de beste instructeur niet de beste ruiter hoeft te zijn, ik weet in theorie ook veel meer dan dat ik zelf kan in praktijk.

ben benieuwd hoe het er over een poosje uitziet