Jolien met Ellie aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Re: Jolien met Ellie aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:58

betadine schreef:
Bij sommige commentaren jeetje |o

Bij jonge paarden (vooral als ze zelf nog niet goed in balans lopen) is het zo goed als onmogelijk om mooi rechtop te blijven zitten. Je gaat toch altijd ergens een beetje mee met de beweging van het paard en loopt vaak te corrigeren waardoor je hier en daar een niet al te fotowaardig teugelcontact hebt (bvb als paard met schouders naar binnen of buiten valt).
Vooral bij jonge paarden wordt je vaak wat naar voren gestuwd en is het niet altijd evident om rechtop te blijven zitten. Volgens mij kan Joolien ons ook een heel ander beeld gaan showen als ze met een helemaal afgericht paard zou rijden en kan ze dit paardje ver genoeg krijgen om ons binnenkort een heel andere serie foto's te laten zien. Bij sommige reacties vraag ik me echt af of diegenen wel eens een paard hebben afgericht en of ze dan zo dapper willen zijn om die foto's hier te komen showen vanaf week 1. Want het is helemaal simpel om netjes te zitten op een paard die zijn gewicht al goed verdeelt en die al een jaar of langer echt getraind staat. Daar hoef je alleen maar op te zitten en word je door het paard niet uit balans gebracht zoals het bij een jong paard wel het geval is. Kijk maar op alle africhtingsfilmpjes op youtube ipv de volleerde jonkies die je in de "zo moet het wel" filmpjes tegenkomt, want geloof mij africhten is niet gelijk aan dressuurproefje neerzetten. Ken er die wekelijks dressuurproeven op hun naam zetten, maar iedere jonkie om zeep rijden en dan snel een ander afgericht paardje kopen om toch proeven te kunnen winnen.

Las hier ook een reactie van een bokker die teleurgesteld was na al haar rijtechnische commentaar in topics... die was toch meestal heel gegrond dus waar gaat dit dan over ? Dan moet 95% van de bokkers niets meer zeggen op die topics.

Heb totaal geen band met Joolien, maar lees haar wel vaker en heb ze al vaker in topics te paard gezien en als ik dan kritiek lees van mensen die al tig jaar met dezelfde recreatie pony rijden en zich blind staren op de boekjes... sjah moet je dat dan serieus nemen ? Ze gaf zelf haar werkpunten al aan, maar volgens mij ontbreekt het deze combinatie vooral aan kilometers en trekt de rest daarna vanzelf wat rechter. Dat staat niet in de boekjes geschreven waarschijnlijk, maar om recht te zitten heb je ook een rechtgericht paard nodig en dit is hier nog niet aan de orde...

Bij deze nog veel suc6 en ik ben wel benieuwd naar de vorderingen. Hopelijk weerhoudt de vele kritiek je niet om de volgende foto's met ons te delen.

Om antwoord te geven op je vraag, ja ik heb wel jonge paarden afgericht. En nee, ook ik ben in de praktijk verre van een rijtechnisch wonder. Ik stel ook nergens dat het makkelijk is om op een jong paard rechtop te zitten maar het kán wel. Ik geef haar toch gewoon rijtechnisch opbouwende kritiek, waar ze wat mee kan doen? Kan ook zeggen 'Ja hoor, perfect, mooi plaatje' maar daar heeft ze toch niets aan? Ze geeft zelf ook altijd rijtechnisch commentaar, dan lijkt het mij juist leuk om zelf ook een keer feedback te krijgen waarmee je wat kunt. In mijn ogen is mijn commentaar namelijk geen complete onzin. En ja ik had inderdaad meer van haar kunnen verwacht, dat mag ik toch gewoon zeggen? Mensen hebben nou eenmaal soms verwachtingen die niet stroken met de werkelijkheid. Ik ben gewoon iemand die dat uitspreekt als het zo is.

MariekeS_ schreef:
Goed reactievermogen en ruitergevoel gaan nou eenmaal niet altijd gepaard met de prefecte houding.
Liever je paard niet in de weg zitten en adequaat reageren dan per se proberen aan 'het plaatje' te voldoen.
Wie niet ziet dat dit paard het lijf beter gebruikt dan menig ander paard in de ITP topics op bokt mag mijn inziens ook niet zo kinderachtig reageren op het feit dat Joolien vaak zegt waar het op staat...
Daarnaast hoeft de beste instructeur ook niet de beste ruiter te zijn ;)

Ik vind het leuk om eens beeldmateriaal voorbij te zien komen en volgens mij is het een fijn paard om mee te werken :) ben benieuwd hoe het er over een poosje uitziet :))

- Met je eerste zin ben ik het compleet oneens. Waarom denk je dat er uberhaupt een 'juiste houding' bestaat? Echt niet voor het plaatje. De juiste houding en zit is echt de basis, waarom zijn zitlessen anders zo belangrijk? Het is er o.a. om lange-termijn-blessures te voorkomen, zonder de juiste houding ontbreek een stuk ruitergevoel, komen de hulpen niet optimaal door en kan het zijn dat je niet 'mee' bent in de beweging. Maar vooral dat ultieme ruitergevoel heb je pas als je de juiste houding/zit hebt te paard, en ja soms is een paard zo 'goed' dat die zelfs onder een slechte zit nog goed wegloopt.

Laat eens zien dan waar iemand kinderachtig reageert op het feit dat Joolien vaak zegt waar het op staat?

Ik ben het zeker met je eens dat de beste instructeur niet de beste ruiter hoeft te zijn, ik weet in theorie ook veel meer dan dat ik zelf kan in praktijk.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:43

Jaime_ schreef:
- Met je eerste zin ben ik het compleet oneens. Waarom denk je dat er uberhaupt een 'juiste houding' bestaat? Echt niet voor het plaatje. De juiste houding en zit is echt de basis, waarom zijn zitlessen anders zo belangrijk? Het is er o.a. om lange-termijn-blessures te voorkomen, zonder de juiste houding ontbreek een stuk ruitergevoel, komen de hulpen niet optimaal door en kan het zijn dat je niet 'mee' bent in de beweging. Maar vooral dat ultieme ruitergevoel heb je pas als je de juiste houding/zit hebt te paard, en ja soms is een paard zo 'goed' dat die zelfs onder een slechte zit nog goed wegloopt.

Ik ben het volledig met je eens en ik ben blij dat je al gereageerd had, scheelt mij werk :P

En ja, ook ik heb vele jonge paarden doorgereden en wens niet direct als ompruts ruiter af te worden geschreven omdat ik hier reageer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:58

Over de kritiek die gegeven wordt, daar zit ik totaal niet mee, ik vind het interessant om te lezen wat anderen ervan vinden en tja, met een jong dier die nog niet bevestigd is in de basis rijdt ik nu eenmaal niet de sterren van de hemel, was dat maar waar :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:51

Geloof het of niet, je helpt dit paard een beetje door met haar mee te gaan met jouw nek, heel trots en keurig zitten op een paard dat nog balans mist veroorzaakt meer miscommunicatie dan gewoon wat meegaan in haar houding, niks mis mee. wanneer je nl. in de achterover, schouders terug gaat zitten, zal ze eerder beginnen krabbelen en krullen van voor, en meer onder je uit rennen met de rem erop, ik vind het er prima uitzien, ze ziet er nog een beetje rennerig uit, en dat klopt wel als je omschrijft dat ze onzeker is. ik waardeer vooral de bovenlijn en de losse staart en het deel rug achter het zadel, de rest komt vanzelf wel.
ze loopt vaak mooi in de drie welbekende driehoeken qua beenzetting, en daar zit de basis.

Goed bezig, en gelukkig ben je niet perfect, dan ben je nl. uitgeleerd, lijkt me niks voor jou :D

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:08

Citaat:
Ik heb geen losse teugels, wel soms een los-vast verbinding omdat ze nog onrustig is in de aanleuning. Ik streef ernaar om het paard van achter naar voren te rijden en een lichte verbinding met de mond te hebben. Ik werk niet terug met mijn hand, ik rijd met mijn been naar mijn hand toe, begrens daarin, en dan geeft ze na. Ik wil dat ze actief van achteruit komt en dat is ook eerste prioriteit, dan zoekt het paard vanzelf de hand op en zakt ze daar fijn in. Maar daar is ze dus nog wel wat zoekende in, omdat ze ontspanning heel moeilijk vind.
Ik rijdt ook bijna alleen maar rechtuit, af en toe een volte maar verder geen gekke dingen, mijn doel was eerst bevestigen en het paard het fijn laten vinden, dan de rest. Niet te moeilijk maken.
Helaas gaat ze vanwege omstandigheden weer terug naar de eigenaar. Echt zo jammer want ik heb echt genoten van haar, updates zullen dus helaas uit blijven.
jammer dat ze weer terug moet! ik vind dat je haar op een eerlijke, paardvriendelijke manier rijd :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:17

paard loopt lekker los over haar lichaam, je rijdt haar zeer vriendelijk.
En ach je hoofd, geeft niet, ik zou ook aan de houding van je handen in combinatie met je onderbenen denken. Probeer je handen meer te dragen en rechtop te houden, je onderbenen liggen denk ik niet stil op hun plek.
Veel succes verder!

edit: ze moet weer weg, jammer, ze heeft veel van je geleerd denk ik!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:22

Ik ga even niet in op alle kritiek, maar ik heb laatst een sessie gehad op een flexchair. Daar werd mij verteld dat balans en bepaalde houding allemaal komt vanuit je core. Dus je buik, rug, bekken en bovenbenen. Ook jouw nekhouding komt ergens vanuit je core, daar zit dan iets niet helemaal goed waardoor je dat gaat opvangen in je nek. Misschien is het een keer interessant om een sessie te boeken bij iemand die flexchair trainingen geeft.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:27

Ikkan enkel zeggen.. alls ik ooit de rijkdom heb om een paard te hebben die ingereden moet worden zal ik echt naar Jolien kijken. Heel fijn en zacht vind ik het eruit zien, paard loopt, zo als beginner, als een droom!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:31

Joolien schreef:
Over de kritiek die gegeven wordt, daar zit ik totaal niet mee, ik vind het interessant om te lezen wat anderen ervan vinden en tja, met een jong dier die nog niet bevestigd is in de basis rijdt ik nu eenmaal niet de sterren van de hemel, was dat maar waar :D

Dit vind ik een fijne reactie! Als je foto's op bokt plaatst moet je ermee overweg kunnen dat je opmerkingen zal krijgen, en daar heeft Joolien duidelijk geen probleem mee.

Je geeft vaak zelf opmerkingen, maar ik vind niet dat je dit op een onbeleefde of negatieve manier doet. En dat het er op een jong paard niet perfect uit ziet, wil niet zeggen dat je geen nuttige en bruikbare tips aan anderen kan geven.

Wat jammer dat er geen nieuwe updates komen, ik vond het leuk om jullie als combinatie te zien!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:34

Het gaat er om dat we elkaar vooruit kunnen helpen. Dat is mooi genoeg.
Rijden gaat beter zonder perfectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:40

Rena100 schreef:
Ik ga even niet in op alle kritiek, maar ik heb laatst een sessie gehad op een flexchair. Daar werd mij verteld dat balans en bepaalde houding allemaal komt vanuit je core. Dus je buik, rug, bekken en bovenbenen. Ook jouw nekhouding komt ergens vanuit je core, daar zit dan iets niet helemaal goed waardoor je dat gaat opvangen in je nek. Misschien is het een keer interessant om een sessie te boeken bij iemand die flexchair trainingen geeft.

Bij mij komt het idd ook weg vanuit de rug, ben vorige week weer bij de osteopaat geweest en toen werd duidelijk dat het in het midden van mijn rug vast zit. Dit heeft ze los gemaakt, en dat was dus ook wel nodig. Helaas sindsdien nie meer op een paard gezeten, maar hoop snel weer aan de gang te kunnen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:44

Jammer dat je m niet verder kan doortrainen. Ook ik vind dat je er niet heel netjes opzit, maar wel dat je heel functioneel zit. Laat dat nou net handig zijn als je een paard aan het doorrijden bent. Dan is het juist fijn dat je meezit in de beweging. Wil je dat ie meer achter gaat zitten dan ga je ook zelf terug zitten. Maar dat lijkt me nu nog niet aan de orde.. en met een groen paard moet je vaak eerst een wat grotere hulp geven voordat ie het snapt. In n later stadium ga je verfijnen. Kortom, k vind het helemal zo slecht niet! Eerst paard fijn door zn lijf laten lopen en durven te laten ontspannen, daarna weer stappie verder

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:57

Alle commentaar is al gegeven, en sommige gegrond, sommige ongegrond. Het gaat erom dat je zelf weet waar je naartoe wilt, en wat het paard nodig heeft.
Het lijkt me dat je goed weet wat je wil, en hoe je het bereiken wil.
Dat je je hoofd een beetje raar hebt, big deal?.. je weet je heikele punten. Ik denk juist ook dat je functioneel meezit met zo'n jong ding.
Ik denk dat het voor jou jammer is dat je niet door kan met dit dier, want het paard, hoe jong en groen ook, ziet eruit alsof ze goed begeleid wordt, en lol heeft met haar ruiter. Er komt vast wel weer een leuk paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:12

Dit vind ik dus een beetje een rare reactie. Waarom? Omdat ik heel goed weet, dat jolien DONDERSGOED weet waarover zij praat. Ik heb nooit les gehad van haar, ken haar niet persoonlijk, maar dankzij haar rijtechnische kritiek ben ik onwijs vooruit gegaan. Vind ook niet dat je zelf iets perfect moet kunnen uitvoeren voor e een ander kan helpen. Ik zelf heb de neiging mijn handen vast te zetten bij mijn bovenbenen. Mijn handen breed te dragen. Maar dit betekend toch niet dat ik een vriendin daar niet op kan wijzen? En dan noem ik een simpel dingetje, maar het zijn er veel meer.
En eigenlijk vind ik jolien een heel goed voorbeeld. Want ondanks de problemen in haar houding, kan ze een paard goed opleiden. En daarbij, geeft zij aan dit te weten, hiervoor al bij een osteopaat komt, en er mee bezig te zijn. En voor ziet ik weet, is dit al heel lang bij haar bekend, maar ondanks de rug/schouders en haar hoofd, zie ik een goed zittende ruiter, dat een onwijs groen paard, heel fijn laat lopen.
En tuurlijk is het nog niet wat mensen voor ogen hebben bij jolien. Dat plaatje had er alleen in de toekomst zeker wel geweest. Maar bedenk dat dit een paard is dat net onder het zadel loopt. En dat dus net aan de basis kent. Het loopt nog geen Z niveau. Het loopt nog nieteens B niveau.

Ik snap dus dit commentaar niet. Wat verwacht je dan van haar? Dat ze een groen paard, nu al volledig rond, en met de achterhand eronder en de hele mik mak door de baan heen rijd? Dat zou je niet mogen verwachten. (Overigens een serieuze vraag, en niet rot bedoeld)

Want ik heb foto's van haar gezien, waar ze wel degelijk haar paard heel fijn aan e lopen heeft. En uit haar kritiek blijkt dat ze wel degelijk verstand heeft van wat zij zegt. Als ze toch eens dichterbij woonde, had ik dolgraag les van haar gehad!

Jolien, het enige dat ik aan commentaar heb (en ik weet eigenlijk nooit echt wat bij je te vinden) zijn je pianohandjes. Vind het paard verder al heel fijn lopen! Wat zal jij balen dat je niet verder met haar kunt![/quote]

Misschien heb jij het commentaar niet helemaal goed gelezen? Er is geen kritiek op hoe zij het paard rijdt maar op haar houding. Ook ik vind het altijd erg prettig en leerzaam om de kritieken van Jolien te lezen. Heb er ook al veel van geleerd en ja, dan valt het een beetje tegen als je haar met pianohandjes ziet rijden, iets wat toch al in de basis afgeleerd wordt. Ook haar houding is niet alles, maar zoals ze zelf al aangeeft, heeft ze rugproblemen en uit ervaring weet ik dat je dan soms heel erg loopt te zoeken naar een houding om zoveel mogelijk pijnvrij te rijden. Helaas gaat dat dan ten koste van het plaatje. Het paard loop, ondanks haar houding, in ieder geval lekker ontspannen vind ik. Dat zie je nog wel eens anders bij mensen die perfect op hun paard zitten. Ik neem mijn petje voor haar af om, ondanks dat ze weet dat ze kritiek krijgt, toch deze foto's te plaatsen. Ik vind ook dat ze super op het commentaar reageert. _/-\o_ _/-\o_

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:35

kleiduiker schreef:
Dit vind ik dus een beetje een rare reactie. Waarom? Omdat ik heel goed weet, dat jolien DONDERSGOED weet waarover zij praat. Ik heb nooit les gehad van haar, ken haar niet persoonlijk, maar dankzij haar rijtechnische kritiek ben ik onwijs vooruit gegaan. Vind ook niet dat je zelf iets perfect moet kunnen uitvoeren voor e een ander kan helpen. Ik zelf heb de neiging mijn handen vast te zetten bij mijn bovenbenen. Mijn handen breed te dragen. Maar dit betekend toch niet dat ik een vriendin daar niet op kan wijzen? En dan noem ik een simpel dingetje, maar het zijn er veel meer.
En eigenlijk vind ik jolien een heel goed voorbeeld. Want ondanks de problemen in haar houding, kan ze een paard goed opleiden. En daarbij, geeft zij aan dit te weten, hiervoor al bij een osteopaat komt, en er mee bezig te zijn. En voor ziet ik weet, is dit al heel lang bij haar bekend, maar ondanks de rug/schouders en haar hoofd, zie ik een goed zittende ruiter, dat een onwijs groen paard, heel fijn laat lopen.
En tuurlijk is het nog niet wat mensen voor ogen hebben bij jolien. Dat plaatje had er alleen in de toekomst zeker wel geweest. Maar bedenk dat dit een paard is dat net onder het zadel loopt. En dat dus net aan de basis kent. Het loopt nog geen Z niveau. Het loopt nog nieteens B niveau.

Ik snap dus dit commentaar niet. Wat verwacht je dan van haar? Dat ze een groen paard, nu al volledig rond, en met de achterhand eronder en de hele mik mak door de baan heen rijd? Dat zou je niet mogen verwachten. (Overigens een serieuze vraag, en niet rot bedoeld)

Want ik heb foto's van haar gezien, waar ze wel degelijk haar paard heel fijn aan e lopen heeft. En uit haar kritiek blijkt dat ze wel degelijk verstand heeft van wat zij zegt. Als ze toch eens dichterbij woonde, had ik dolgraag les van haar gehad!

Jolien, het enige dat ik aan commentaar heb (en ik weet eigenlijk nooit echt wat bij je te vinden) zijn je pianohandjes. Vind het paard verder al heel fijn lopen! Wat zal jij balen dat je niet verder met haar kunt!

Misschien heb jij het commentaar niet helemaal goed gelezen? Er is geen kritiek op hoe zij het paard rijdt maar op haar houding. Ook ik vind het altijd erg prettig en leerzaam om de kritieken van Jolien te lezen. Heb er ook al veel van geleerd en ja, dan valt het een beetje tegen als je haar met pianohandjes ziet rijden, iets wat toch al in de basis afgeleerd wordt. Ook haar houding is niet alles, maar zoals ze zelf al aangeeft, heeft ze rugproblemen en uit ervaring weet ik dat je dan soms heel erg loopt te zoeken naar een houding om zoveel mogelijk pijnvrij te rijden. Helaas gaat dat dan ten koste van het plaatje. Het paard loop, ondanks haar houding, in ieder geval lekker ontspannen vind ik. Dat zie je nog wel eens anders bij mensen die perfect op hun paard zitten. Ik neem mijn petje voor haar af om, ondanks dat ze weet dat ze kritiek krijgt, toch deze foto's te plaatsen. Ik vind ook dat ze super op het commentaar reageert. _/-\o_ _/-\o_[/quote]

Ik heb wel gelezen hoor. Meerdere keren zelfs. Maar we denken in principe hetzelfde. :)

Ik vind het gewoon simpelweg dom dat mensen haar gaan bekritiseren terwijl ze al duidelijk aangeeft dat ze weet dat het probleem er is, en dat ze hiervoor al naar een osteo gaat. Dus kritiek buiten haar rug/ nek om, prima. Ik kan me ergens heus voor stellen dat haar houding tegen valt. Maar als je door het nek/hoofd/rug probleem heen kijkt, zie ik verder een hele nette ruiter, en een onwijs groen paard dat onwijs fijn loopt.

En eerlijk gezegd... Wat is houding in rug hoofd en nek nou, vergeleken met een groen paard dat zo fijn en ontspannen loopt? Dan is dat kleine probleempje (voor jolien ongetwijfeld een enorm rot probleem) toch geen hinder voor het paard? Dus wat heeft dat dan te maken met rijtechnisch verbeteren terwijl zij hier al mee bezig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:16

Ik ben het helemaal met je eens maar het punt is dat als je dit topic opent, je eerst een hele rits met foto's ziet en pas later de reacties leest. Dus dan is het logisch dat de mensen reageren op wat ze zien. Daarbij zijn er ook altijd mensen die alleen naar de foto's kijken en de reacties helemaal niet eens lezen maar gelijk hun commentaar geven. Niet iederdeen heeft de eerdere topics van Jolien gelezen en weten dus niet dat zij kampt met rugproblemen. Het is dat ze niet in de buurt woont anders had ik graag les van haar gehad.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:50

kleiduiker schreef:
Ik ben het helemaal met je eens maar het punt is dat als je dit topic opent, je eerst een hele rits met foto's ziet en pas later de reacties leest. Dus dan is het logisch dat de mensen reageren op wat ze zien. Daarbij zijn er ook altijd mensen die alleen naar de foto's kijken en de reacties helemaal niet eens lezen maar gelijk hun commentaar geven. Niet iederdeen heeft de eerdere topics van Jolien gelezen en weten dus niet dat zij kampt met rugproblemen. Het is dat ze niet in de buurt woont anders had ik graag les van haar gehad.

Ik geef me over haha. Dat is idd helemaal waar. Zijn t 10 pagina's lees ik ook niet alles terug. Maar bekijk wel de berichten van de TS. Daar kan je vaak al een hoop uit opmaken :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:20

Zonde hoor dat ze weer weg is. Er komt vast wel weer een leuk paard op je pad.
Voor wat betreft je rug/nek. Let erop dat je je hoofd niet te lang en te geforceerd omhoog houdt met rijden. Wissel net als bij een paard af om de spieren soepel te houden. Wat doe je eigenlijk verder met je rug naast osteopathie?