Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Geryon schreef:Die koppig zijn inderdaad prachtig! Machtige sport is het toch ook.
Dat doet er helemaal wel toe gwahir. Deze paarden zijn hierop gefokt, ze willen gaaaaan. Er is niets aan te doen. Bij veel paarden die buiten amper te rijden zijn, komt het gewoon door onvolledige training. Maar als je nou eenmaal een hittepetit hebt hoor je mij niet zeiken over een zwaar bit of hulpteugel
x_channel_x schreef:Wat ik me wel afvraag is waarom word er zowel een check aangedaan als een 'bijzetteugel' naar onder zoals bij het zwarte paard? Werkt dit dan niet tegenstrijdig?
NathalietjeB schreef:x_channel_x schreef:Wat ik me wel afvraag is waarom word er zowel een check aangedaan als een 'bijzetteugel' naar onder zoals bij het zwarte paard? Werkt dit dan niet tegenstrijdig?
De stoot teugel(de onderste) voorkomt hierbij dat t paard t hoofd niet te hoog houd waardoor hij zijn rug te ver weg drukt.
(Als t niet goed is hoor ik dat graag)
Gwahir schreef:Geryon schreef:Die koppig zijn inderdaad prachtig! Machtige sport is het toch ook.
Dat doet er helemaal wel toe gwahir. Deze paarden zijn hierop gefokt, ze willen gaaaaan. Er is niets aan te doen. Bij veel paarden die buiten amper te rijden zijn, komt het gewoon door onvolledige training. Maar als je nou eenmaal een hittepetit hebt hoor je mij niet zeiken over een zwaar bit of hulpteugel
Off topic: maar de vraag is dus waar de grens ligt tussen wat je nodig hebt om het paard bestuurbaar te houden omdat er zo veel pit in zit, en wat je nog paardvriendelijk vind... En deze grens ligt niet voor iedereen op dezelfde plek...
Geryon schreef:Die koppig zijn inderdaad prachtig! Machtige sport is het toch ook.
fransje23 schreef:Maar op welke foto staat er dan een "zwaar" bit?
unihorses schreef:Geryon schreef:Die koppig zijn inderdaad prachtig! Machtige sport is het toch ook.
nou, dat willen gaaaaaaaaan valt wel wat mee hoortuurlijk kan pit in zitten, maar niet dat je zegt er moet allemaal hangwerk in om ze te houden ( wat zou je d'r aan hebben trouwens? druk op teugels = harder gaan )
ik denk dat het prima zou gaan met een engels hoofdstel bitje en een daisyrein eventueel.
Olympia96 schreef:Het blijft niet kloppen. Er wordt toch altijd gezegd dat de sulky zooo licht is en dat dravers om die reden met 1,5 jaar er al voor kunnen lopen? Dus van echt trekken kan geen sprake zijn. Of ga je me vertellen dat deze wagens zwaarder zijn dan trainingskarretjes? Dat zou ook onlogisch zijn aangezien je zo min mogelijk gewicht wilt hebben.
Daarnaast ben ik opgegroeid naast een trainer van dravers. Dat was toen een bekende trainer in het Noorden. Ik kwam zijn paarden regelmatig in het bos tegen. Zowel voor de sulky als onder de man. Zulke constructies in de mond als de paarden op deze foto's hadden die paarden nooit!
Dat is wel meer dan 20 jaar geleden. Tijden zijn veranderd. De drang om geld te winnen niet.
Geryon schreef:unihorses schreef:
nou, dat willen gaaaaaaaaan valt wel wat mee hoortuurlijk kan pit in zitten, maar niet dat je zegt er moet allemaal hangwerk in om ze te houden ( wat zou je d'r aan hebben trouwens? druk op teugels = harder gaan )
ik denk dat het prima zou gaan met een engels hoofdstel bitje en een daisyrein eventueel.
Dat valt helemaal niet mee of jij hebt een hele andere ervaring dan ik.. De vergelijking was met een gemiddeld boktpaard.
NathalietjeB schreef:fransje23 schreef:Maar op welke foto staat er dan een "zwaar" bit?
Op geen enkele fotot is allemaal half cheek of leren bitje