prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:13

Wat ik me wel afvraag is waarom word er zowel een check aangedaan als een 'bijzetteugel' naar onder zoals bij het zwarte paard? Werkt dit dan niet tegenstrijdig?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:18

Geryon schreef:
Die koppig zijn inderdaad prachtig! Machtige sport is het toch ook.

Dat doet er helemaal wel toe gwahir. Deze paarden zijn hierop gefokt, ze willen gaaaaan. Er is niets aan te doen. Bij veel paarden die buiten amper te rijden zijn, komt het gewoon door onvolledige training. Maar als je nou eenmaal een hittepetit hebt hoor je mij niet zeiken over een zwaar bit of hulpteugel :)

Off topic :+ : maar de vraag is dus waar de grens ligt tussen wat je nodig hebt om het paard bestuurbaar te houden omdat er zo veel pit in zit, en wat je nog paardvriendelijk vind... En deze grens ligt niet voor iedereen op dezelfde plek...

PenP2014

Re: prachtige koppies tijdens de korte baan draverij in egmond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:20

Ik vind het echt zo mooi! Ik heb zelf ook een draver (omgeturnd tot rijpaard) en ik heb echt respect en bewondering gekregen voor dravers in hun element. Schitterende sport vind ik het. Mooie foto's!!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:28

Wat een geweldige foto's! Echt heel mooi.
Als ik dan zoiets voorbij zie komen, mis ik de drafsport wel een beetje. Vroeger ging ik altijd met mijn opa naar Wolvega. Maar sinds hij is overleden ben ik er niet meer geweest. En dat is nu ruim 5 jaar geleden. Dus het wordt denk ik hoog tijd om weer eens te gaan! :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 12:42

x_channel_x schreef:
Wat ik me wel afvraag is waarom word er zowel een check aangedaan als een 'bijzetteugel' naar onder zoals bij het zwarte paard? Werkt dit dan niet tegenstrijdig?

De stoot teugel(de onderste) voorkomt hierbij dat t paard t hoofd niet te hoog houd waardoor hij zijn rug te ver weg drukt.
(Als t niet goed is hoor ik dat graag)

Ghawir de meeste rijden toch echt op zeer vriendelijke bitjes de half cheek en leer bitjes..dus spreken over zware bitten kan niet.
De check/opzet ziet er misschien niet vriendelijk uit maar is t wel.

Ik heb in ieder geval geprobeerd om te laten zien hoe ik naar de drafsport kijk en daarbij is elk paard uniek en heeft zijn eigen krachtige uitstraling tijdens wedstrijden en dat is waar ik van kan genieten en hopelijk jullie ook

Super tinkie gewoon weer eens gaan en dan denken dat je opa naast jou samen mee kijkt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:53

NathalietjeB schreef:
x_channel_x schreef:

De stoot teugel(de onderste) voorkomt hierbij dat t paard t hoofd niet te hoog houd waardoor hij zijn rug te ver weg drukt.
(Als t niet goed is hoor ik dat graag)

Het wordt een springteugel genoemd en voorkomt inderdaad wel dat ze het hoofd te ver omhoog brengen. Hoofd omhoog = in galop kunnen springen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:58

Paarden worden in de training bijna allemaal zonder check gereden, grappig dat er dan meteen over 'de drang tot geld verdienen ' word gesproken.
Paarden lopen soms op de koers ook zonder check, het is dus zeker niet zo dat er 'blindheid' heerst.... waar al die vooroordelen toch vandaan komen?

Dat stuurloos zijn valt zo enorm mee, op deze foto's zijn alleen maar normale bitten te zien die ook in een engels hoofdstel hangen.

Dus kunnen we kort gezegd zeggen dat het enige wat er extra in hangt een speelketting is ( tong zit daar niet vast hoor??) En een check.... werking van het check is voor de luchtwegen maar ook voor de balans, hard draven gaat beter met het hoofd omhoog. Vergelijking met renpaarden lijkt mij niet zo logisch, is een andere gang :+

Springteugel doe je vaak aan als het paard in de eerste meters uit het startvak te graag wil, ze willen dan zoveel snelheid maken dat ze de eerste 10 meter teveel gaan 'klimmen' aan de voorkant en in galop vallen. Als ze eenmaal op topsnelheid zijn gaan ze in het check liggen en hangt de springteugel los :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:04

Wat ongelofelijk gaaf weer! Ik vind de drafsport zo onwijs mooi om te zien! :D

Over de check; weer wat geleerd :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 13:06

Ruitje en wendy weer enorm veel dank voor jullie uitleg

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:08

Prachtige foto's, en ook nog 's heel leerzaam!
Ik heb 's langs de kant van een kortebaandraverij gestaan en geprobeerd uit te vinden wat waar nou voor is.

Amber_Pat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:08

Prachtige foto's! Ik ben het met je eens dat het juist leuk is om een keer een focus te hebben op het paardengezicht in plaats van op het hele paard :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:13

Gwahir schreef:
Geryon schreef:

Dat doet er helemaal wel toe gwahir. Deze paarden zijn hierop gefokt, ze willen gaaaaan. Er is niets aan te doen. Bij veel paarden die buiten amper te rijden zijn, komt het gewoon door onvolledige training. Maar als je nou eenmaal een hittepetit hebt hoor je mij niet zeiken over een zwaar bit of hulpteugel :)

Off topic :+ : maar de vraag is dus waar de grens ligt tussen wat je nodig hebt om het paard bestuurbaar te houden omdat er zo veel pit in zit, en wat je nog paardvriendelijk vind... En deze grens ligt niet voor iedereen op dezelfde plek...

Daar heb je zeker gelijk in. Maar iets onvriendelijks zoals een zwaar bit of een strakke hulpteugel, kan uiteindelijk wel 'vriendelijk' zijn omdat je daar wel het paard zijn (en jouw) passie mee kan laten uitoefenen. :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:36

MissYvette4u schreef:
Prachtige foto's, en ook nog 's heel leerzaam!
Ik heb 's langs de kant van een kortebaandraverij gestaan en geprobeerd uit te vinden wat waar nou voor is.

Schroom niet om te vragen op zo'n dag.
Zijn er zat die t je willen en kunnen uitleggen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:21

Geryon schreef:

nou, dat willen gaaaaaaaaan valt wel wat mee hoor :+ tuurlijk kan pit in zitten, maar niet dat je zegt er moet allemaal hangwerk in om ze te houden ( wat zou je d'r aan hebben trouwens? druk op teugels = harder gaan )
ik denk dat het prima zou gaan met een engels hoofdstel bitje en een daisyrein eventueel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:28

Maar op welke foto staat er dan een "zwaar" bit?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:30

Wat een práchtige foto's :oo

Helemaal in de roos als je het mij vraagt, om eens iets anders te doen.

Ben totally in looovveee met die zwarte zeg, prachtig!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:20

fransje23 schreef:

Op geen enkele foto :+ t is allemaal half cheek of leren bitje

Amaris dankje vind t juist leuk om eens andere punten te belichten van deze sport dan altijd maar weer die standaart draf kiekjes.
En volgens mij is t aardig gelukt om mijn beeld van uit t punt hoe ik er naar gekeken heb over te brengen in de foto,s :D

Overigens heb ik voor de mensen die complete draf foto,s vroegen een apart topic aan gemaakt met nog meer draf geweld foto,s alleen dan compleet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:32

TS Prachtfoto's. Heb een tijd geleden wel eens de vraag neergelegd mbt optoming.
Goed antwoord gekregen. Los van mijn ingang (zo min mogelijk ijzerwerk) gaat hier om de foto's en de sfeer.
Vraagje, ergens zwerft er een foto op BOKT van een vieze Franse draver met echt een berg ijzerwerk.
Kan m zelf niet meer vinden maar vind de foto als vergelijkings materiaal wel handig.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:42

Prachtige foto's !
Je beleeft het wel een beetje :D
Ik heb zelf 2 dravers dus voor mij is dat niet abnormaal om die 'ijzerwinkel' te zien.
Alles wat ze doen is in het voordeel van de paarden :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:48

unihorses schreef:
Geryon schreef:

nou, dat willen gaaaaaaaaan valt wel wat mee hoor :+ tuurlijk kan pit in zitten, maar niet dat je zegt er moet allemaal hangwerk in om ze te houden ( wat zou je d'r aan hebben trouwens? druk op teugels = harder gaan )
ik denk dat het prima zou gaan met een engels hoofdstel bitje en een daisyrein eventueel.

Dat valt helemaal niet mee of jij hebt een hele andere ervaring dan ik.. De vergelijking was met een gemiddeld boktpaard.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:56

Olympia96 schreef:
Het blijft niet kloppen. Er wordt toch altijd gezegd dat de sulky zooo licht is en dat dravers om die reden met 1,5 jaar er al voor kunnen lopen? Dus van echt trekken kan geen sprake zijn. Of ga je me vertellen dat deze wagens zwaarder zijn dan trainingskarretjes? Dat zou ook onlogisch zijn aangezien je zo min mogelijk gewicht wilt hebben.

Daarnaast ben ik opgegroeid naast een trainer van dravers. Dat was toen een bekende trainer in het Noorden. Ik kwam zijn paarden regelmatig in het bos tegen. Zowel voor de sulky als onder de man. Zulke constructies in de mond als de paarden op deze foto's hadden die paarden nooit!

Dat is wel meer dan 20 jaar geleden. Tijden zijn veranderd. De drang om geld te winnen niet.

Dravers worden thuis in de training heel basic gereden met een simpel bitje aan bakstukken en frontriem, thats it, tuigje op, kar erachter en lekker rustig draven. Wanneer een draver op de koers komt help je je paard zo goed je kan.
Bang voor het publiek? Dan doen we ze oogkleppen aan
Schrikkerig op geluiden? Dan doen we ze een orenkap op of watten/proppen in
Alle hulpmiddelen zet je in met de gedachte je paard het zo comfortabel mogelijk te maken om optimaal te presteren.

Mijn paard koerst op een enkelgebroken appeltje bitje, het ijzeren hekwerk dat hij op heeft is de meest vriendelijke opzet en loopt met een leren riempje onder zijn kin. OP stal rijd ik hem op een gewoon simpel engels hoofdstel
Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:10

Geryon schreef:
unihorses schreef:

Dat valt helemaal niet mee of jij hebt een hele andere ervaring dan ik.. De vergelijking was met een gemiddeld boktpaard.

check dan mijn profiel maar eens ;) blijkbaar een heeeel andere ervarin ja.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:46

Jouw profiel heeft helemaal niets met de drafsport te maken :')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:51

Mooie foto's, met name de eerste!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:05

NathalietjeB schreef:
fransje23 schreef:

Op geen enkele foto :+ t is allemaal half cheek of leren bitje

Wat is dat bit dat veel breder is dan de mond van het paard? En waar dient dat dan voor?
edit; foto 3, of zie ik dat verkeerd?
Gewoon benieuwd hoor :)
Gave foto's!