Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:39

friesam schreef:
Ik wil de tuigpaardensport niet zwart maken, het zijn prachtige dieren en combinaties en veelal echte paardenmensen maar ik vind de methodes niet altijd even fijn. Als de opzet vastgemaakt wordt staan veel paarden te steigeren en ook trainingsmethodes zoals TS heeft gefotografeerd. Maarja als we bij dressuur of springen bijv gaan kijken komen we ook methodes tegen die misschien niet altijd even diervriendelijk zijn (voorzichtig uitgedrukt)

Niet oordelen als je niet weet hoe het zit. Ja, onze hackney's steigeren ook als we de opzet vastmaken. Maar dat doen ze eigenlijk alleen op wedstrijd. Waarom? Ze weten dat als we naar de opzet al wijzen dat ze mogen lopen, en ze doen niets liever. Dit is het enthousiasme, ze willen al weg maar mogen nog net niet weg (opzet moet nog vastgemaakt worden, en netjes op volgorde afrijden) en daarom gaan ze de lucht in.
Overigens wordt bij de (hogere) dressuur ook schoenenwerk gebruikt. Ideaal voor de passage goed te bevestigen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:40

maar hoe kan je een paard dan laten krullen met een opzet teugel?
want dat is iets wat ik niet zo snap

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:43

Volgens mij zit het touwtje in dit geval aan elkaar vast dus met een soort van katrol? (nou ja een haak) dus linker voorbeen en rechtervorbeen zitten aan elkaar..zodra zijn ene been staat, gaat de ander omhoog en trekt het touw strak, hoe het achter zit kan ik niet goed zien.

Dat dit blijkbaar acceptabel en "normaal" bevonden wordt zegt maar weer eens iets over hoe den mensch naar het dier kijkt... -O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:44

@Neonlight; kun je uitleggen hoe het spul precies bevestigd zit? Want dat snap ik niet helemaal. Helemaal niet eigenlijk. :D

edit: @zimbabwe; ah, dat snap ik. Het ene been trekt het ander omhoog dus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:47

Dit wordt ook gewoon in de hogere dressuursport gebruikt hoor. Ik zal geen namen noemen maar alle paarden van ruiters die extreem groot lopen (vul zelf maar in) gaan allemaal in de schoenen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:48

NathalietjeB schreef:
maar hoe kan je een paard dan laten krullen met een opzet teugel?
want dat is iets wat ik niet zo snap

Niet, een opzetteugel zorgt er alleen maar voor dat het hoofd omhoog gehouden wordt. 1 van de bijkomende voordelen is inderdaad dat een paard meer lucht krijgt en zijn luchtwegen niet kan afsluiten, hoewel het in de aangespannen sport voornamelijk gebruikt wordt voor het plaatje.
Zimbabwe, er zit inderdaad een katrol tussen. :j

Ir111, touw zit meestal vast opzij aan het schoftje. Dan gaat het naar de voorhoef, door een ring heen. Naar boven tussen de benen naar een katrol, zo weer naar beneden naar de andere voorhoef, en dan weer naar het schoftje, alwaar het of vast zit, of het touw doorheen gaat naar de hand van de menner.
Hoewel ik wel moet zeggen dat ik hier niet snap hoe het met de achterbenen zit, want het lijkt alsof ook daar iets met touwen gewerkt wordt. Ik ken het alleen aan de voorbenen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 10:49

@friesam: Ja de opzet ken ik ( van de film Black beauty :') ) En nee, ik wil ook helemaal niets of niemand zwart maken.. Het is uiten van verbazing en innen van informatie :) Als ik iemand wilde zwart maken had ik de personen er niet afgeknipt :)
@misskrisss: Ja, het doorzakken was enorm maar het zand was ook erg zwaar.. Dus dat zal er ook mee te maken hebben.
@Neonlight: Maar als het zo'n vreselijk goed paard is, waarom wordt het dier dan als nog zo "vast gezet"? Dan zou hij die knieactie toch zelf moeten hebben, zonder dat dit nog extremer gemaakt hoeft te worden? Zoals een goed springpaard ook geen "opspringende" balken meer nodig heeft etc. Dan hoeven de wat "extremere" traingsmethoden toch juist niet? of begrijp ik het nu helemaal verkeerd :D
@Ir111: Ja, een tekening zou ik ook graag willen zien.. Google me ook rot haha!

In elke tak van de sport heb je mensen die het net even anders,harder,zachter of extremer doen dan dat ik zelf zou doen. Daar heb ik opzich geen oordeel over, het feit dat ik hier wel van opschrikte is dat ik écht het nut niet in zie.. het paard loopt namelijk met een gespannen rug,valse knik, gefoceert beengebruik en zonder tact.. Misschien dat iemand een filmpje/foto reeks heeft van deze traing methode waarbij een paard wel met tact loopt en zonder focering.

Want neem bijvoorbeeld de slof, bij juist gebruik kan je er baat bij hebben en het paard ook. Bij onjuist gebruik krijg je foto's zoals deze foto's in dit topic, namelijk veel spanning. Deze touwen zijn, zo te zien, 1 maat.. Dus je kan dit niet meer spannen of ontspannen en ik vraag me dus écht af wat het gewenste resultaat is met deze methode want ik snap er niks van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:50

@neonlight, OK, duidelijk verhaal. Dank. :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:53

Nog eens goed naar de achterbenen gekeken, maar volgens mij zitten daar geen touwen aan vast, hij heeft ringen om en volgens mij ook iets van een riem met een losse flap...?

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:58

Ik snap ook niet zo goed wat het nut hiervan is.. Laatst zag ik hier op de hei een man met een karretje en dat ponytje ervoor had van die ijzeren kettingen om zijn beentjes en die tilde zijn benen ook heel hoog de lucht in. Maar deze pony lijkt wel zo een marionette popje :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:04

Je traint hiermee de spieren dat het allemaal wat makkelijker wordt voor het dier. Het is niet zo dat zo'n dier ineens 30 cm hoger de lucht in gaat met het lopen. Maar ze komen makkelijker op het achterbeen, waardoor ze voor meer kunnen rijzen, en omdat de spieren lenig zijn kunnen ze mooier afrollen. Hoewel het moeilijk voorstelbaar lijkt wanneer het zo geforceerd eruit ziet.

Wij hebben er eentje gehad die dit werk enorm goed kon, helaas voor het digitale tijdperk, en hij leeft niet meer (is wel tot aan zijn 20ste op nationaal nivo uitgebracht en staat nog in mijn profiel, Reedhill's Play Boy). Een filmpje van hem in de schoenen zou het wel duidelijk hebben gemaakt. De hackney's waar we nu mee rijden komen nauwelijks in de schoenen, hooguit 2 keer per jaar, en dan ben ik er vaak ook niet bij. Ik heb dan ook geen beeldmateriaal.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:07

Oke, bedankt voor je uitleg! Weet je de engelse benaming toevallig? Want in het nederlands vindt ik er niets over qua beeldmateriaal.. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:09

@ neonlight, ik zie hier geen paard dat op het achterbeen komt helaas.. Maar goed ik ben bekend met de methode maar snap niet dat het koste wat kost gebruikt moet worden. Een paard dat goed loopt kan je ook loshouden door middel van rek en strek oefeningen een osteopaat en goed voer.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:10

:\ het paard breekt zo zijn benen/nek nog...
Het zou niet mijn manier zijn.

Ik snap de functie wel alleen de manier waarop zou bijna dierenmishandeling zijn in mijn ogen.

Maarja misschien was het de eerste x voor dit paard en ziet het er gewoon heel heftig uit.

(mijn paard gaat ook zo raar lopen van kogel beschermers ;))

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:17

Geen idee wat de engelse benaming is, wellicht "shoes", maar als je op hackney zoekt in combinatie met shoes krijg je schoenenwinkels in de streek Hackney. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:18

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-14 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:21

Dan krijg ik paarden te zien met hoefschoenen.. Hoe noem je die lijnen om de benen?

En ik krijg filmpjes te zien van die walking horses, maar daar word ik echt niet vrolijk van.

* googled verder *

Krijg veel opmerkingen te zien van trainers die zeggen een hackney natuurlijk te trainen, dus wie weet heerst er stiekem toch een taboe op? Maar van slof gebruik zie ik zowel slechte als goede voorbeelden.. Dus er moet vast iets te vinden zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:24

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:40

zimbabwe schreef:
Volgens mij zit het touwtje in dit geval aan elkaar vast dus met een soort van katrol? (nou ja een haak) dus linker voorbeen en rechtervorbeen zitten aan elkaar..zodra zijn ene been staat, gaat de ander omhoog en trekt het touw strak, hoe het achter zit kan ik niet goed zien.

Dat dit blijkbaar acceptabel en "normaal" bevonden wordt zegt maar weer eens iets over hoe den mensch naar het dier kijkt... -O-

Nee, het paard wilde soms een voorbeen neerzetten maar dat kon niet, want de ander hing al in de lucht. Ik vond het een misselijkmakend beeld (ik was met Nessah op het strand).

Hulpteugels gebruiken, prima, maar hier zag ik verkeerd gebruik en ik kan me niet voorstellen dat dit paard er ook maar iets leniger op geworden is. Het enige wat ik zag is een gestresst verward paard met vastgebonden benen die steeds meer de hals krulde en de rug hol maakte. Er was niets fijn aan dit beeld.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:44

Dierenmishandeling noem ik dat, voor eigen roem en eer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:56

Als het gewoon elastieken zijn en niet voor 7 uur in de week vind ik het eigenlijk niet zo een probleem hoor.

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:24

Dit is een manier om bij Hackney's betere knieactie te trainen. Ik sta met mijn paardje bij mensen op stal die deze manier van trainen ook gebruiken. T ziet er inderdaad niet heel fraai uit en als t niet goed gebruikt word kan t ook flink misgaan.
Het zit vast doormiddel van een touw aan hoefschoenen, van de ene hoefschoen door een ringetje onder de buik door de andere hoefschoen, wat weer door een ringetje gaat op het tuig en het uiteinde wordt vast gehouden door de persoon die ermee aan t werk is (op de kar of er naast). Als t ene voorbeen op de grond staat word hierdoor het andere been meer omhoog getild, omdat er dan spanning staat op het touw. Dus als een Hackney in het ritme zit train je de knieactie, maar als ie uit het ritme valt trekt het ene voorbeen het andere omhoog en kunnen ze dus vallen/struikelen.
Die tuinslangen om de benen heen is eigenlijk met het zelfde doel, knieactie, omdat het paard ineens wat om zijn benen heeft tilt hij ze hoger op.
Het is lastig uit te leggen, maar hoop dat t een beetje duidelijk is zo.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:29

Neonlight schreef:
friesam schreef:
Ik wil de tuigpaardensport niet zwart maken, het zijn prachtige dieren en combinaties en veelal echte paardenmensen maar ik vind de methodes niet altijd even fijn. Als de opzet vastgemaakt wordt staan veel paarden te steigeren en ook trainingsmethodes zoals TS heeft gefotografeerd. Maarja als we bij dressuur of springen bijv gaan kijken komen we ook methodes tegen die misschien niet altijd even diervriendelijk zijn (voorzichtig uitgedrukt)

Niet oordelen als je niet weet hoe het zit. Ja, onze hackney's steigeren ook als we de opzet vastmaken. Maar dat doen ze eigenlijk alleen op wedstrijd. Waarom? Ze weten dat als we naar de opzet al wijzen dat ze mogen lopen, en ze doen niets liever. Dit is het enthousiasme, ze willen al weg maar mogen nog net niet weg (opzet moet nog vastgemaakt worden, en netjes op volgorde afrijden) en daarom gaan ze de lucht in.
Overigens wordt bij de (hogere) dressuur ook schoenenwerk gebruikt. Ideaal voor de passage goed te bevestigen.

Ik vond Friesam haar opmerking anders heel erg netjes en zeker niet bevooroordeeld. Zij zegt alleen dat zij het er niet prettig uit vind zien.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:36

Coloured schreef:
Dierenmishandeling noem ik dat, voor eigen roem en eer.

Mee eens, het verbaasd mij dat er meerdere bokkers dit proberen recht te praten.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:39

Ik vraag mij af hoeveel bokkers daadwerkelijk schoenenwerk hebben gezien.
Uitgevoerd door een vakbekwaam trainer en met een geschikt paard