Hallo allemaal. Da geweest. Ik ga nu eerst alles laten bezinken en wat eten en dan update Ik jullie vanavond!
Spekkie01
Geplaatst: 08-07-14 18:15
Ik hoop zo voor je dat het meevalt
Gnome
Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-14 20:00
Hierbij de update van vandaag..
Vandaag is de DA geweest bij Estada om even opnieuw naar haar been te kijken. Ze begonnen met een gewoon standaard kreupelheidsonderzoek. Eerst moest ze op een harde ondergrond draven. Daar zagen ze wel iets aan maar niet heel veel. Daarna de buigproeven op beide voorbenen. Estada viel in 1 minuut bijna 5 keer om tijdens het buigen en met wegdraven viel ze bijna op de grond zo kreupel was ze. Helaas op beide voorbenen hetzelfde. De dierenarts had dit niet verwacht in verband met het goede resultaat op de harde ondergrond.
Toen zijn we naar binnen gegaan en is ze met beide voorvoeten weer op de foto gegaan. Rechtsvoor was vroeger haar slechte voet waar de hoefkatrolonsteking in gevonden was. Dit was nu inderdaad nog steeds zichtbaar, ik krijg morgen de oude foto's zodat ik wat kan vergelijken. Ze kreeg nog steeds een viertje, wat simpelweg afgekeurd betekend. Linksvoor was niet heel veel te zien.. wat dus helaas niet verklaard waarom ze dan zo vreselijk kreupel was bij de buigproef.
Houdt in dat ze eigenlijk helemaal door de molen zou moeten om dat boven water te krijgen en hoogstwaarschijnlijk zijn het de pezen en gewrichten. Doordat ze heel vaak op een klein stukje heen en weer loopt om endorfine aan te maken(worden ze blij van, soort drugs) is de kans heel groot dat ze simpelweg artrose of slechte gewrichten heeft aan haar voorkant omdat ze steeds weer diezelfde korte beweging maakt. Deze molen ga ik haar op haar leeftijd niet meer aan doen.
Volgens de DA was ze nu te goed om op pijnstillers te zetten maar hij kan de extreme kreupelheid dus verder niet verklaren van de buigproef. Ik heb voor mezelf besloten dat ze de zomer zo door mag komen, mits ze natuurlijk niet slechter wordt. Dan gaat ze wel op pijnstillers. Ik ben van mening dat ze nu nog een paardwaardig bestaan heeft omdat ze lekker op de wei kan. Het zal alleen zo worden dat ze in de herfst natuurlijk hele dagen in de kou, in een paddockje staat en niet meer kan rennen oid omdat ze dan simpelweg teveel pijn heeft. Daar wil ik het dan ook laten stoppen. Dus zoals het er nu voor staat mag ze de hele zomer nog genieten, eventueel met pijnstillers en dan wil ik haar daarna in laten slapen voordat het dus geen paardwaardig bestaan meer wordt en ze teveel pijn krijgt.
Ik hoop dat jullie je in deze beslissing kunnen vinden, voor mij ook alles behalve leuk natuurlijk en ik zou het nooit doen als ik er niet van overtuigd was dat dit het beste voor haar is.
Inge, kan me voorstellen dat je hiervan idd moet bekomen. Ik begrijp wel dat je de zomer wilt doorkomen op die manier en wie weet he. Veel sterkte in elk geval.
Apochewinta
Geplaatst: 08-07-14 20:08
Pfff.... dat was inderdaad een lange dag voor je. En dan zo'n bericht. Als ik het zo lees ben je 'alleen maar' heel erg eerlijk naar je paard toe; je luistert naar wat zij aangeeft. Dat is alleen maar in je te prijzen! Hopelijk kunnen jullie samen nog van een mooie zomer genieten. Sterkte!
Kim_RC
Geplaatst: 08-07-14 20:09
Inge, ik snap je helemaal..... Ik ben er altijd voor je hé!?
Yvankaxx
Geplaatst: 08-07-14 20:13
Pff ik krijg er kippevel van! Ik vind dit een knappe beslissing van je. Nu nog heel erg genieten van je knappe paardje!
ValerieM
Geplaatst: 08-07-14 20:17
pff, heftig. Ik hoop dat je nog een hele mooie zomer met haar zal hebben. Sterkte!!
Ik kan alleen maar zeggen respect hoe eerlijk je bent naar je paard. Ga deze zomer genieten met zijn 2en, maak nog mooie foto's , wandelen, knuffelen alles doen.
Thirza_99
Geplaatst: 08-07-14 20:26
Pff... wat vreselijk! Die lieve Estada *pikt traantje weg* Maar ik vind het super knappe beslissing van je, ik snap je heel goed... Maar geniet nu vooral van lieverd! Sterkte Inge!
Eviblablabla
Geplaatst: 08-07-14 20:31
Wat een respect voor deze beslissing!!! Ik hoop voor je dat je paardje op een mooie dag in de wei blijft liggen en niet meer opstaat. Klinkt zo hard maar je hoeft zelf de beslissing niet meer te nemen, die zo ontzettend zwaar is!!! Ik heb die namelijk ook moeten nemen met een paard, alleen toen vielen alle puzzelstukjes van 2 jaar in een half uur telefoon gesprek op zijn plaats!
En jij kent je paard het beste en dan voel je zoiets aankomen.
Hij hoeft niet af te gaan takelen en nog meer pijn gaan krijgen en lijden.
Heel veel sterkte alvast en geniet er nu van nu hij er nog is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-07-14 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
CarinaR
Geplaatst: 08-07-14 20:42
Moeilijk he. Ik kan me helemaal vinden in je beslissing. Maar wie zijn wij om.t.af te keuren. Geniet maar van je paard. Ik stond 2 jaar geleden voor dezelfde situatie.
Aukelizzy
Geplaatst: 08-07-14 20:46
Wat een moeilijk besluit maar ik snap je heel goed.. Ik heb zelf ook zo'n "tijdbommetje" lopen. Tot nu toe gaat het goed maar je weet dat het moment eraan komt.. Heel veel sterkte.
wat een vreselijk besluit maar zo een sterke beslissing voor jou paardje.. jij kent haar als geen enkel ander en enkel jij weet de beste beslissing te nemen.. nu kan je nog lekker even genieten van en met haar samen nog even genieten van deze zomer maar vind het heel knap dat je die beslissing durft te maken voor haar en wil je daar in alvast heel veel sterkte toe wensen voor de tijd die komen gaat.
Oh vreselijk maar dappere beslissing maar..kan je haar niet op een paddock paradise stal neerzetten? Niet een in de buurt?
Voordat ze naar Friesland kwam heeft ze 3 jaar in zo'n situatie gestaan. Ging eerst heel goed maar uiteindelijk heb ik haar daar echt vreselijk gehaald. Veel te mager, wormen en gewoon doodop. Ze heeft de rust op stal nodig. Verder staat ze de hele dag buiten.