nieuwe aanwinst! 5-jarige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:32

Knakker schreef:
Als opmerking wil ik ook de al eerder genoemd valse knik noemen.
Dat hij al langer zo loopt kun je zien aan de bespiering van zijn onderhals.

paard is pas onder het zadel :? volgens mij heeft ze het paard ook nog niet zo lang....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:34

terpentijn schreef:
Mensen moeten eens in het belang van het dier leren denken ipv. alleen voor hun eigen belang.

Dan moet je mi helemaal niet op een paard gaan zitten!

terpentijn

Re: nieuwe aanwinst! 5-jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:38

De zoveelste dooddoener dus. Paarden hebben tegenwoordig geen enkele levensverwachting, want geen economische functie, zonder mensen die er op willen gaan zitten. Dat weet jij net zo goed als ik.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:39

_Mondy_ schreef:
Ik ben dus blijkbaar de enige die zich afvraagt wat een 16 jarige met een hengst moet ? Ik snap dat dus echt niet :n

Het is nog steeds gewoon een paard, en genoeg merrie's zijn grotere rotpaarden dan hengsten, dus vind het onzin dat een 16 jarige geen hengst zou mogen hebben. :')

Maar Terpentijn, áls je je er dan toch op zet, zet je er wel goed op, toch? :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:43

topic even gelezen naar aanleiding van de link in het jonge eventing paarden topic. Daar kan je mijn mening ook lezen mocht je dat willen ;).

Ik ben van mening dat er bij jou/jullie geen onwil achter zit, maar dat je misschien niet eerder een paard hebt gereden/ gewerkt die nu al zo vast zit in zijn lijf. Ben wel van mening dat dit zo is namelijk.
Het welles nietes spelletje over de bijzet ga ik niet aan, daar is wel genoeg over gezegd.
Mocht je wat tips willen hebben over hoe een jong paard te trainen, met deze 'problemen' die hij nu al heeft mag je me altijd een pb sturen! Het is vrij makkelijk op te lossen als je bereid bent om hem wat maanden de tijd te geven om te wennen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:44

xSlvna; dat mag ik hopen ja, ik doe mijn best in elk geval. In elk geval niet te vroeg, ik koop uitsluitend veulens aan, dus tsja, de tijd heb ik er wel voor.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:26

Het beeld wat er nu komt is nog niet heel erg fijn. Hij drukt erg zn rug weg en gebruikt zn lijf eigenlijk niet.
Ik zou eerst beginnen met lang en laag longeren zodat hij goed zn rug meepakt. In het rijden net zo. Lekker lang en laag en veel schakelen. Eerst moet zn lijf los en dan kan je pas verder denken. Als je dit overslaat heb je geen basis voor de rest.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:46

weetje wat het is met jonge paarden. ze moeten tegenwoordig te snel te veel ivm tijd gebrek en dat er een bepaald niveau gehaald moet worden. ik ben het met alle bovenstaande reacties eens waaruit duidelijk komt dat hij gewoon niet lekker loopt wat vast zit, valse knik aanleren ben ik het ook mee eens. en die bijzet zou ik nog niet eens doen laat hem eerst zelf maar eens opzoek gaan. en als je al een bijzet gebruik (ik zie een knoop? haal die er uit of 2-3 gaten langer. zorg eerst eens voor ontspanning.

heel eerlijk gezegd vind ik het altijd een beetje gevaarlijk als zon jong meisje met een jong paard aan de slag gaat. de aankomende 1,5-2 jaar zijn bepalend voor de toekomst van het paard. ik denk dat je op je `16 niet altijd weet waar je mee bezig bent wat betreft jonge paarden. meeste meiden lopen eerst eens een jaar stage ofzo via een opleiding bij een fokkerij of manege. je zult ongetwijfeld al jaren rijden of bezig zijn maar op het gebied van jonge paarden in of door rijden, geboren zien worden, op zien groeien en het verdere gedrag van een jong paard.. mis je te veel ervaring om er mee te gaan werken ook al is het onder begeleiding. een jong paard heeft een ruiter nodig die precies uit elk seintje kan halen wat het paard bedoelt voelt of denkt. sorry mijn mening en ik ben ook voor diervriendelijk rijden. ik ben erg voor een ontspannen paard dat zich goed voelt ipv voor het doel van een ruiter die in korte tijd perse wil presteren.

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:29

Wwijk23 schreef:
weetje wat het is met jonge paarden. ze moeten tegenwoordig te snel te veel ivm tijd gebrek en dat er een bepaald niveau gehaald moet worden. ik ben het met alle bovenstaande reacties eens waaruit duidelijk komt dat hij gewoon niet lekker loopt wat vast zit, valse knik aanleren ben ik het ook mee eens. en die bijzet zou ik nog niet eens doen laat hem eerst zelf maar eens opzoek gaan. en als je al een bijzet gebruik (ik zie een knoop? haal die er uit of 2-3 gaten langer. zorg eerst eens voor ontspanning.

heel eerlijk gezegd vind ik het altijd een beetje gevaarlijk als zon jong meisje met een jong paard aan de slag gaat. de aankomende 1,5-2 jaar zijn bepalend voor de toekomst van het paard. ik denk dat je op je `16 niet altijd weet waar je mee bezig bent wat betreft jonge paarden. meeste meiden lopen eerst eens een jaar stage ofzo via een opleiding bij een fokkerij of manege. je zult ongetwijfeld al jaren rijden of bezig zijn maar op het gebied van jonge paarden in of door rijden, geboren zien worden, op zien groeien en het verdere gedrag van een jong paard.. mis je te veel ervaring om er mee te gaan werken ook al is het onder begeleiding. een jong paard heeft een ruiter nodig die precies uit elk seintje kan halen wat het paard bedoelt voelt of denkt. sorry mijn mening en ik ben ook voor diervriendelijk rijden. ik ben erg voor een ontspannen paard dat zich goed voelt ipv voor het doel van een ruiter die in korte tijd perse wil presteren.

Helemaal mee eens, perfect omschreven.
Niemand valt je hier aan he TS, hou dat in gedachte :)
Je hebt een onwijs gaaf paard en als je er juist mee om gaat, kan je nog jarenlang plezier aan hem beleven!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:46

Wij worden altijd raar aangekeken als we zeggen dat ze bij ons tot 4 jaar in het land lopen, dan zadelmak gemaakt worden, dan weer een half jaar terug gezet en dan pas echt inrijden. Onze hengst ging ook met 4 naar de hengstenkeuring, een jaar eerder vond ik veeeeeel te gek. Liever heel houden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:31

listiglistje schreef:
Geryon schreef:
Hoop dat je wat met het advies van de bokkers doet, dan wordt dit vast een topper!

Vast net zo'n topper, als de paarden van de bokkers die hier het beter weten advies geven :+ :')

echt bokt weer hoor.....ik heb de mijne ook wel vaker dan eens zo bijgezet, wil nog niet zeggen
dat een paard slecht getraind wordt, knap dat jullie dat allemaal kunnen zien van een paar foto's!

leuk paard ts! zie ze liever zo omhoog lopen onder het zadel, dan als een stofzuiger op de voorhand kachelen met een paar losse waslijnen, komt vast goed met je paard ;)

sorrie, maar van je opmerking dat je ze liever zo opgericht ziet lopen dan als een stofzuiger op de voorhand kachelen, gaan mijn haren echt van overeind staan....

ik zie liever geen enkel paard opgericht lopen zonder ruggebruik, dan liever met de neus omlaag dan een paard verpesten. Zeker als ze 5 zijn

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:30

listiglistje schreef:
Geryon schreef:
Hoop dat je wat met het advies van de bokkers doet, dan wordt dit vast een topper!

Vast net zo'n topper, als de paarden van de bokkers die hier het beter weten advies geven :+ :')

echt bokt weer hoor.....ik heb de mijne ook wel vaker dan eens zo bijgezet, wil nog niet zeggen
dat een paard slecht getraind wordt, knap dat jullie dat allemaal kunnen zien van een paar foto's!

leuk paard ts! zie ze liever zo omhoog lopen onder het zadel, dan als een stofzuiger op de voorhand kachelen met een paar losse waslijnen, komt vast goed met je paard ;)

Als een bokker goed advies geeft, boeit het geen reet hoe ze hun eigen paard rijden. Goed advies is goed advies. Aan de hand van jouw reacties op bokt had ik niet van jou verwacht dat je een paard zo verkeerd aan zou pakken. Maar zo zie je maar ;)

En gelukkig zit er ook nog heel wat verschil tussen zo lopen en op de voorhand zonder contact. Al lijken heel wat (ervaren) ruiters dat dus niet te weten :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:46

listiglistje schreef:
Geryon schreef:

Ah, dus je ziet een paard liever zijn achterhand niet gebruiken en totaal op de voorhand lopen, als hij maar "nageeflijk" loopt? :)* Is goed hoor, iedereen zijn mening.

Dan maar als een stofzuiger over de grond, paard moet eerst op zijn eigen benen leren lopen en zijn lichaam leren kennen, voordat er allemaal bijzetteugels bij worden gehaald. Het is nog steeds een paard, geen machine waar je een paar moertjes aan kan draaien omdat "ie het dan beter doet".

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:57

Wwijk23 schreef:

Helemaal mee eens.

Die bijzet zit echt niet goed. Hier bereik je compleet niks mee.
Ik heb een longeer cursus van Lammert Haanstra gevolgd. En hij heeft bij iemand in de
les de bijzet ervan afgeknoopt omdat deze op dezelfde wijze werd gebruikt. Hij was erg boos.
En ik kan je zeggen dat deze persoon ook hoog reed/rijd. Dus niveau zegt echt niks.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:00

mag ik nog een klein dingetje zeggen. ik heb de hele tijd getwijfeld deze post er achter aan te drukken of niet maar ik doe het toch want ik word er erg kriebelig van (niet positief bedoeld) of gebruik een ander bit bij je jonge paard (hengst of niet hier win je niks mee, als je hem zonder dit bit niet aan kan had je hem niet moeten kopen) of trek aub niet zo aan de teugel. zeker op de zwart wit foto is duidelijk te zien hoe jij zen hoofd naar binnen TREKT met een vaste hand. niet echt fijn als aan de andere kant zon stang zit die hem klemt. hij is nog in het stadium dat hij zelf moet zoeken zoals ik (hier iets boven) men mening al over gegeven heb.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:15

Laatste stapfoto is draf... Maar wel een fijne draf!

Leuk paard, jullie gaan vast nog meer ontspannen en dan gaat het er veel mooier uitzien. Veel plezier met elkaar!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:20

Wwijk23 schreef:
mag ik nog een klein dingetje zeggen. ik heb de hele tijd getwijfeld deze post er achter aan te drukken of niet maar ik doe het toch want ik word er erg kriebelig van (niet positief bedoeld) of gebruik een ander bit bij je jonge paard (hengst of niet hier win je niks mee, als je hem zonder dit bit niet aan kan had je hem niet moeten kopen) of trek aub niet zo aan de teugel. zeker op de zwart wit foto is duidelijk te zien hoe jij zen hoofd naar binnen TREKT met een vaste hand. niet echt fijn als aan de andere kant zon stang zit die hem klemt. hij is nog in het stadium dat hij zelf moet zoeken zoals ik (hier iets boven) men mening al over gegeven heb.

Dat bit is een kneveltrens, een veel gebruikt bit bij jonge paarden door de duidelijke doch zeer vriendelijke inwerking ;)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:35

klopt het geeft een stabielere ligging in de mond. mits het goed gebruikt word... als je met een dunner bit wil rijden wat fijn is met jongere paarden zijn ze er ook zonder zijkant dan heb je die druk niet op de wang.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 00:43

Wat kunnen mensen toch al veel weten door naar een paar foto's te kijken die zijn gemaakt op de 1e training op de 1e dag dat dit paardje hier was.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom maar trek alsjeblieft geen conclussies uit een paar foto's en een paar regeltjes tekst...

Vooraleer je reageert lees dan aub eerst een te goei wat iemand schrijft en als je denkt iets te zien vraag dan of het klopt i.p.v. meteen zo te beginnen.

En vanwaar nu weer de conclusie over mij en doorrijden? Mijn pony die ik 5 jaar heb gereden die ik ook zelf alles heb geleerd doet het ook niet slecht bij de nieuwe eigenaar.

En ik vraag mij bij een ding toch echt iets af als ik de MEESTE reactie's lees...
Hoe weten jullie hoe ik rij en wat mijn rijstijl is? (reactie mag in pb)

Tis niet dat ik vind dat er nergens iets in zit maar kom op zeg die reactie over mijn bit en veel te strakke teugel. haha komaan he kun je nog een raardere conclussie trekken?

En als het paardvriendelijk moet dan moet je je paard maar ergens in een gigantische wei gooien met wat vriendjes en hem niet meer rijden.

Ik ga ook verder niet in discussie.
Dit is mijn mening net zoals jullie je mening geven.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:19

Ik weet hoe je rijdt omdat ik zelf filmpjes op youtube heb gezien met dat internationale springaard van je, alhoewel.... Alleen de mensen in je nabije omgeving zien het omdat ze je in de kont kruipen.
Of vast de mensen die zeggen: ja je hebt gelijk omdat ze het gezeik zat zijn.
Ik vind je voor een meisje van 16 veel te hoog in de bol, kom op zeg.

Ken iemand en die rijdt haar paard PRECIES hetzelfde, maar die heeft nu naast een lelijke hals, ook een heel groot probleem in het rijden. En weet je, diegene is net zo eigenwijs als jij, denkt net zo goed te zijn. Maar op deze leeftijd en met jouw niveau (je bent nog lang geen Z, en liefst nog veel hoger), stel je niks voor, dus haal dat maar uit je hoofd.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:32

heel leuk paardje om te zien zo op de foto, succes en nog heel veel plezier met hem :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:35

Ach ja meisjes van 16.....

En wow je hebt al wel 1 pony doorgereden.
Misschien helpt het als jij en je moeder iets minder hoog van de toren zouden blazen. Je bent 16, hebt nog geen fiets gepresteerd, maar weet wel alles beter. Want je lest bij een internationale ruiter...

Meisje leer eerst eens paardrijden en vooral je mond houden. Als jij ook zo hoog van de toren blaast bij je trainer (volgens mij dezelfde persoon als ik ook bij les ;) ) geloof ik niet dat hij je lang lief gaat vinden.
En geloof mij maar het advies van luisteren en je mond houden is het beste advies wat ik heb meegekregen toen ik jou leeftijd had.

Veel plezier met je paarden en wie weet kom ik je nog eens tegen op wedstrijd of een training.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:01

Joh je zit voor het eerst op een 5 jarige hengst nogal logisch dat het niet meteen proefwaardig is. Ik wil de rest wel eens zien rijden op zo'n diertje. Lekker wennen aan elkaar en geniet van je nieuwe paard.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:55

caresje schreef:
Wat kunnen mensen toch al veel weten door naar een paar foto's te kijken die zijn gemaakt op de 1e training op de 1e dag dat dit paardje hier was.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom maar trek alsjeblieft geen conclussies uit een paar foto's en een paar regeltjes tekst...

Vooraleer je reageert lees dan aub eerst een te goei wat iemand schrijft en als je denkt iets te zien vraag dan of het klopt i.p.v. meteen zo te beginnen.
En vanwaar nu weer de conclusie over mij en doorrijden? Mijn pony die ik 5 jaar heb gereden die ik ook zelf alles heb geleerd doet het ook niet slecht bij de nieuwe eigenaar.

En ik vraag mij bij een ding toch echt iets af als ik de MEESTE reactie's lees...
Hoe weten jullie hoe ik rij en wat mijn rijstijl is? (reactie mag in pb)

Tis niet dat ik vind dat er nergens iets in zit maar kom op zeg die reactie over mijn bit en veel te strakke teugel. haha komaan he kun je nog een raardere conclussie trekken?

En als het paardvriendelijk moet dan moet je je paard maar ergens in een gigantische wei gooien met wat vriendjes en hem niet meer rijden.

Ik ga ook verder niet in discussie.
Dit is mijn mening net zoals jullie je mening geven.

Hee krijg het heen en weer! Iedereen probeert je goed advies te geven dat je nog lang van dit paard kunt genieten. Maar als jij lekker zo uit de hoogte wil doen en het allemaal beter wil weten. Succes geniet ervan. Hoop dat je er wat van leert. Dat bit is prima. Is een fijn bit voor de jonkies. Maar die bijzet gaat gewoon meer "fout" doen dan helpen en dat is zonde. Je kan toch altijd een paar keer iets anders proberen qua bijzet..
Maar in plaats daarvan ga je uit de hoogte spelen en jezelf geweldig vinden en alle adviezen met de grond gelijk maken omdat jij het allemaal wel beter weet! Ben nou niet zo verschrikkelijk uit de hoogte en eigenwijs. Reageer wat vriendelijker en kijk wat verder dan je neus lang is. Probeer iets nieuws ieder paard is anders en het zou jammer zijn je het jezelf alleenmaar moeilijker maakt in de toekomst.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:10

Freedom30 schreef:
Joh je zit voor het eerst op een 5 jarige hengst nogal logisch dat het niet meteen proefwaardig is. Ik wil de rest wel eens zien rijden op zo'n diertje.

Toevallig weet ik van een aantal die hier zeer goedbedoelde adviezen geven dat die veel vaker een jong paard hebben ingereden, en ook hengsten.
Ze geven namelijk niet voor niets die adviezen.
Maar zoals iedereen kan lezen worden adviezen niet op prijs gesteld, maar goed, jullie hebben nu wel een naam om te onthouden voor de toekomst, gaan we zeker met veel interesse }> volgen.