Zadelclinic "Past mijn zadel" impressie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Zadelclinic "Past mijn zadel" impressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:06

Je hebt voorlopig nog werk zat wat dat betreft ;)

Ik vind het super :j
Helemaal als je ook echt onafhankelijk bent / blijft en niet bij voorbaat al het 1 of ander afwijst gezien de enorme verschillende stromingen in de zadelwereld.

Het zou voor eigenlijk iedereen heel fijn zijn om daar wat achtergrondinformatie over te horen met wat uitleg erbij, waardoor men niet klakkeloos met oogkleppen op (klok en klepel / bomen en bos verhaal :P ) gaat zoeken naar bvb. zadels met een zo breed mogelijk kussenkanaal of zo kort mogelijke kussens ofzo, denkend dat dat ideaal is voor ieder paard.

Aimee

Re: Zadelclinic "Past mijn zadel" impressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:15

Haha! Er is inderdaad nog veel werk te verzetten :D Ik heb er zin in!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:46

Wat leuk en wat jammer dat ik dit nu pas zie! Dit lijkt mij erg interessant. Het ziet er uit als een leerzame clinic. Leuke plaatjes!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:12

Aimee schreef:
vencedor schreef:
Intressant! Werden zadels ook op eigen paard gelegd? En zijn er bijzondere conclusies uit voort gekomen? (Nieuwsgierig). Denk wel dat er nog een factor mee speelt, een paard in beweging en mening van paard zelf. Tweemaal mee gemaakt met twee paarden, een zadel lag volgens drukmeter perfect. Paard moest er niks van hebben. En afgelopen keer een maatzadel, aangemeten op paard, volgens zadelmaker prima. Maar paard wilde echt niet er onder lopen.( zadel retour dus)

Dit was een clinic met theorie en een demopaard :)
Natuurlijk speelt het paard in beweging een belangrijke rol als het gaat om de pasvorm van het zadel.
Het zadel moet immers in beweging passen en niet alleen als het paard stil staat.
Om die reden besteed ik veel aandacht aan het uitleggen van belangrijke aspecten van de biomechanica van het paard. Als je deze aspecten begrijpt, kun je de pasvorm van het zadel op stand beter beoordelen. Je gaat dan namelijk al uit van wat er in beweging kan gaan gebeuren.
De reacties van paarden op zadels in beweging zijn meestal heel logisch. Als je de juiste maatstaven voor de pasvorm van zadels hanteert, kunnen vervelende situaties zoals jij hierboven beschrijft veel beter voorkomen worden.

Ik heb hier een leuk voorbeeld van wat bij mijn paard naar boven kwam (ik had een evaluatie + aanpassen na de clinic). Uiteraard is dit een voorbeeld en zeg ik niet dat het in alle situaties zo is. :list:
Wat context: mijn paard heeft een redelijk hoge schoft en zijn rug is redelijk recht en lang waardoor veel zadels achterover liggen. Wat tot nu toe alle zadelmakers hebben geprobeerd is de achterkant op te hogen door die meer bij te vullen (tot aan overvol en knappende stiksels toe) en evt. boom verbreden om de voorkant lager te krijgen. Naast dat dit nooit afdoende werkte (en dus stoelzit veroorzaakte), is het ook niet plezierig voor mijn paard, omdat er dan meer druk op de achterkant komt. Terwijl je natuurlijk de druk zoveel mogelijk wil verdelen en het liefst het zwaartepunt ruiter en zadel boven het zwaartepunt van het paard hebt. De oplossing was dan ook juist het zadel meer in het midden te vullen, zodat het daar goed aansloot, terwijl voor en achter meer los ligt.
Door mijn vorige zadel zaten bij mijn paard de lendenen dan ook vast, omdat die te veel druk kregen, waardoor loslaten in beweging niet goed mogelijk was. Als je met je hand onder het zadel door ging, voelde het wel gelijkmatig (kussens sloten goed aan) en alsof het zadel goed in balans lag.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:16

+:)+ +:)+ +:)+