Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
simodi schreef:Wat Superpony zegt over het beginnen met aan de hand wandelen, klopt wel. Dat deed en doe ik ook veel.
Dan ben je ook al bezig met ze elk afzonderlijk aansturen vanaf de grond.
Ik denk echter dat niet elk paard geschikt is als leidpaard en ook niet elke als handpaard.
Heb het met deze twee ook andersom gedaan, maar dat vonden ze beiden niet fijn. Heeft bij ons ook te maken met de onderlinge rangorde. Ze lopen samen in de wei en Preston is de leider. Daarom neemt hij nu die positie ook makkelijk in.
Magrathea schreef:Leuk hoor! Houd je de hele tijd het koord vast of bind je hem ook vast aan het zadel? Ik zou echt bang zijn dat ik hem per ongeluk laat vallen, heel stom
simodi schreef:Magrathea schreef:Leuk hoor! Houd je de hele tijd het koord vast of bind je hem ook vast aan het zadel? Ik zou echt bang zijn dat ik hem per ongeluk laat vallen, heel stom
Nee, ik bind het touw juist niet vast, dat lijkt me veel gevaarlijker, want dan kun je ook niet een ophouding maken bijvoorbeeld als je wilt dat het paard langzamer gaat.
Wel is het zo dat wanneer het handpaard er vandoor zou willen gaan, je snel het touw om de knop van het zadel (ik heb een westernzadel) kunt doen, om een extra rem te creeren. Maar ik rijd met het touw gewoon in mijn hand.
Daarom moet Buzzy ook goed luisteren en niet alle kanten op stuiteren, anders zou ze me zo van Preston aftrekken!
Magrathea schreef:Ja dat dacht ik dus ook al.
Maar het scheelt waarschijnlijk al dat als Preston de leiding heeft, Buzzy daar niet zo snel voorbij zal gaanEn van wat ik geleerd heb zal een paard niet snel bij de kudde weg zal rennen (voor zover je 2 paarden een kudde kunt noemen
), dat scheelt ook!
simodi schreef:Magrathea schreef:Ja dat dacht ik dus ook al.
Maar het scheelt waarschijnlijk al dat als Preston de leiding heeft, Buzzy daar niet zo snel voorbij zal gaanEn van wat ik geleerd heb zal een paard niet snel bij de kudde weg zal rennen (voor zover je 2 paarden een kudde kunt noemen
), dat scheelt ook!
Ja, als ze te ver naar voren gaat, doet hij zijn oortjes naar achteren en werpt een blik naar rechts, zo van 'op je plek blijven, jij!'![]()
Ik kan idd merken dat ze zich compleet voelen als kudde, wat betreft de rust in het lopen, dat is heel grappig. Ze zijn normaal ook een kudde van twee, lopen samen in de wei.