"Project handpaard" met 2 paint horses!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: "Project handpaard" met 2 paint horses!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:45

Hartstikke leuk om zo met beiden op stap te kunnen!

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:32

Wat een leuke oplossing zo! :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:47

Voor iedereen die het wil, maar denkt dat het niet lukt...Zorg ervoor dat je elk paard op de grond goed kan begeleiden aan een touw. Ze moeten echt respect voor je hebben en luisteren.
Daarna gewoon met allebei lopen. Als jij je als goede leider gedraagt volgen ze goed.
Kies het paard uit waar je op wil rijden. En dan de ander ernaast op een moment dat ze al wat gedaan hebben.

Onze shet gaat al jaren zo mee, maar toen onze merrie er 5 maanden bij kwam, hebben we die er meteen bij gedaan. Ook met buiten wandelen meteen bij de andere 2 vastgehouden.
Als eerste een keer in de bak op de rijpony gaan zitten en haar ernaast. Mijn rijpony is het al gewend, dus accepteerde het goed.
De merrie is wel een echte merrie en eigenlijk ook wat vlotter, maar past zich prima aan, net zoals ze naast me loopt.

Op dit moment moet ik stappen en zit ik zonder iets op de rijpony en heb ik zelfs de merrie en shet er allebei naast. Als je zelf ''gewoon'' blijft, volgen zij prima. Er is verschil in tempo en de merrie wil ook wel stil gaan staan, maar dan is het hetzelfde als aan de hand en moet ze volgen.

Mijn rijpony is niet echt te rijden nu, maar normaal koos ik hem wel uit, omdat ik hem voor wel 500% vertrouw en alles met hem heb gedaan wat je bedenken kan. Dat is wel het fijnst, dat je in je rijpaard het meest vertrouwen hebt en je handen vrij kan houden voor als het handpaard stil wil staan etc.

Bij de een zal het sneller gaan, dan bij de ander, maar veel samen wandelen en zelf normaal blijven is het zo gebeurt. Wij hebben de merrie er na 1 maand al naast gehad in de bak en rijden er sinds dat ze 4 maanden bij ons terug is als buiten mee.

Een beetje vertrouwen erin, helpt ok wel. Leuk als meer mensen zo kunnen genieten van hun jonge pf oude paardjes bijv. Ik vond het altijd handig om de shet zo beweging te geven en nu dan de oude merrie of geblesseerde pony. Hoef er nooit eentje geen beweging te geven.

Have fun allemaal!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:05

Dat noem ik nog eens genieten!
Gezellig hoor om zo samen met je vriendjes op pad te gaan! :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 17:12

Wat Superpony zegt over het beginnen met aan de hand wandelen, klopt wel. Dat deed en doe ik ook veel.
Dan ben je ook al bezig met ze elk afzonderlijk aansturen vanaf de grond.

Ik denk echter dat niet elk paard geschikt is als leidpaard en ook niet elke als handpaard.
Heb het met deze twee ook andersom gedaan, maar dat vonden ze beiden niet fijn. Heeft bij ons ook te maken met de onderlinge rangorde. Ze lopen samen in de wei en Preston is de leider. Daarom neemt hij nu die positie ook makkelijk in.
Laatst bijgewerkt door simodi op 23-02-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

skibby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:13

Wauwie 2 toffe paardjes heb je hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:22

Nou dat biedt perspectief dan want ik kan lezen en schrijven met twee tegelijk aan de hand. Doe dat elke dag met naar de wei brengen. Tevens luistert de ruin erg goed als ik de een rijdt en een ander zit op de ruin. Hij is gewend om voor de wagen op stem commando te gaan.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:26

Gaaf om te zien! Ik deed dit altijd met mijn shetje, kreeg er veel bekijks door!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:27

Hier rijdt in de buurt ook altijd iemand met een handpaard. Het zijn moeder en dochter. Hij had geen tijd om twee paarden te trainen (apart van elkaar), dus nu rijdt hij altijd rond op moeder, met dochter aan de hand.

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:43

wat lief zo met z'n 2 <3

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:56

Ziet er super ontspannen uit zo! En wat een prachtige dieren heb je :j.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:59

Wat goed! :D Lijkt me heerlijk als je twee paarden hebt, dat je ze dan beide mee kan nemen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:03

simodi schreef:
Wat Superpony zegt over het beginnen met aan de hand wandelen, klopt wel. Dat deed en doe ik ook veel.
Dan ben je ook al bezig met ze elk afzonderlijk aansturen vanaf de grond.

Ik denk echter dat niet elk paard geschikt is als leidpaard en ook niet elke als handpaard.
Heb het met deze twee ook andersom gedaan, maar dat vonden ze beiden niet fijn. Heeft bij ons ook te maken met de onderlinge rangorde. Ze lopen samen in de wei en Preston is de leider. Daarom neemt hij nu die positie ook makkelijk in.

Daarom is het ook heel belangrijk dat IK de leider ben. Aan de hand en onder het zadel moeten ze mij volgen. De merrie bij ons het dominantst, maar ze weet dr plek als ik met alle 3 in de roundpen werk of loop en rij etc.
Ik zeg ook heel eerlijk dat wij niet lang bezig zijn en het gewoon doen. Gaat altijd goed. Hou ook rustig een paard van iemand anders vast. Maar je merkt al snel welk paard wel of niet luistert en respect heeft. Dat moet je dan wel opeisen, anders is mijn pony de klos.

Afwisselen is ook wel goed als je bijv je paarden naar binnen haalt. Mijn pony was gewend als eerste vast gemaakt te worden en dan de shet. Nu staat de merrie vooraan. Ik zet haar dan ook opzij om zelf te bepalen wie als eerste vast mag en de rest moet wachten. Dat soort dingen zijn wel heel belangrijk, maar ben ervan overtuigd dat ze daarom ook in de groep goed gaan samen. En zoals bij ons de pony en shet 1 stal delen. In het begin heb ik het eten opgeeist en dat gaat nu al 10jr super samen.

In andere landen is het meer gedaan en normaal. Maar het went.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:18

Leuk hoor! Houd je de hele tijd het koord vast of bind je hem ook vast aan het zadel? Ik zou echt bang zijn dat ik hem per ongeluk laat vallen, heel stom :o

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:38

Wat een super leuke oplossing voor jouw en je paardjes! nog heel veel buitenrijplezier met z'n 3tjes ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:55

Magrathea schreef:
Leuk hoor! Houd je de hele tijd het koord vast of bind je hem ook vast aan het zadel? Ik zou echt bang zijn dat ik hem per ongeluk laat vallen, heel stom :o

Nee, ik bind het touw juist niet vast, dat lijkt me veel gevaarlijker, want dan kun je ook niet een ophouding maken bijvoorbeeld als je wilt dat het paard langzamer gaat.

Wel is het zo dat wanneer het handpaard er vandoor zou willen gaan, je snel het touw om de knop van het zadel (ik heb een westernzadel) kunt doen, om een extra rem te creeren. Maar ik rijd met het touw gewoon in mijn hand.
Daarom moet Buzzy ook goed luisteren en niet alle kanten op stuiteren, anders zou ze me zo van Preston aftrekken! :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:00

Iedereen bedankt voor de complimentjes over Buzzy en Preston ... :o :D

@pien_2010: gewoon gaan proberen, je zult zien hoe leuk het is! ;)

@superpony: met lopen kunnen ze beiden aan elke kant lopen en luisteren, maar specifiek als leidpaard en handpaard blijkt dit de beste opzet. En gelukkig maar, want Buzzy is degene die handpaard moet zijn gezien haar leeftijd/gezondheid! ;)
Ik zou het wel kunnen leren andersom als ik me er op toeleg, hoor, maar dat heeft nu niet zoveel nut. Hetzelfde is dat we Buzzy zowel links als rechts kunnen laten lopen van Preston, maar rechts heeft de voorkeur omdat het handpaard in de berm het veiligst is. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:37

Ik hou ze ook vast. Mocht er wat zijn is het toch het makkelijkst te regelen.

Is ook zo hoor. Ik heb ze graag links, want ik rij met rechts op 1 hand. Maar ga nu ook omdraaien qua paarden. Ik vind een gelijke maat ernaast wel heel gezellig. Kan je gewoon nog een aai geven onderweg :)
Kan inderdaad wel kijken of het handiger is het handpaard in de berm te houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:42

simodi schreef:
Magrathea schreef:

Nee, ik bind het touw juist niet vast, dat lijkt me veel gevaarlijker, want dan kun je ook niet een ophouding maken bijvoorbeeld als je wilt dat het paard langzamer gaat.

Wel is het zo dat wanneer het handpaard er vandoor zou willen gaan, je snel het touw om de knop van het zadel (ik heb een westernzadel) kunt doen, om een extra rem te creeren. Maar ik rijd met het touw gewoon in mijn hand.
Daarom moet Buzzy ook goed luisteren en niet alle kanten op stuiteren, anders zou ze me zo van Preston aftrekken! :D

Ja dat dacht ik dus ook al.
Maar het scheelt waarschijnlijk al dat als Preston de leiding heeft, Buzzy daar niet zo snel voorbij zal gaan :) En van wat ik geleerd heb zal een paard niet snel bij de kudde weg zal rennen (voor zover je 2 paarden een kudde kunt noemen :D ), dat scheelt ook!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:43

@superpony: ik vind dat met name veiliger als je gepasseerd wordt door verkeer. Dan zit je zelf op het paard waarover je de beste controle hebt, mocht een auto heel hard langs rijden. (In mijn onmgeving rijdt nl ook verkeer). Overigens rijd ik normaal ook eenhandig met rechts, maar links was zo aangeleerd.

Een beetje hetzelfde idee als wanneer je fietst met een kind naast je op een fietsje, die laat je dan ook rechts van je rijden. ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:45

Magrathea schreef:
Maar het scheelt waarschijnlijk al dat als Preston de leiding heeft, Buzzy daar niet zo snel voorbij zal gaan :) En van wat ik geleerd heb zal een paard niet snel bij de kudde weg zal rennen (voor zover je 2 paarden een kudde kunt noemen :D ), dat scheelt ook!

Ja, als ze te ver naar voren gaat, doet hij zijn oortjes naar achteren en werpt een blik naar rechts, zo van 'op je plek blijven, jij!' :D

Ik kan idd merken dat ze zich compleet voelen als kudde, wat betreft de rust in het lopen, dat is heel grappig. Ze zijn normaal ook een kudde van twee, lopen samen in de wei.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:48

Wat leuk om te zien dat het nog altijd zo goed loopt met jullie! Geniet ervan! Super leuke foto's

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:53

sax89 schreef:
Wat leuk om te zien dat het nog altijd zo goed loopt met jullie! Geniet ervan! Super leuke foto's

Thanx!
Ja, we gaan nog steeds leuke nieuwe dingen doen! :j ;)

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:32

Prachtige paarden! Wat zijn ze mooi wit _/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:35

simodi schreef:
Magrathea schreef:

Ja, als ze te ver naar voren gaat, doet hij zijn oortjes naar achteren en werpt een blik naar rechts, zo van 'op je plek blijven, jij!' :D

Ik kan idd merken dat ze zich compleet voelen als kudde, wat betreft de rust in het lopen, dat is heel grappig. Ze zijn normaal ook een kudde van twee, lopen samen in de wei.

Ah zo :)
Nee maar vergeet niet, dan is het eigenlijk helemaal niet zo heel erg anders in de wei als onder het zadel. Behalve dan dat jij er bij bent. Dit is eigenlijk heel natuurlijk +:)+