Een dagje training aan de longe!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Een dagje training aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:31

Net zoals onder het zadel schakel ik ook aan de longe met hem. Toevallig zijn de meeste foto's hiervan. Dus ja, er zit meer vaart in maar hij is ook gewoon super ruim van zichzelf :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:46

Peelie schreef:
Klopt. Ik vind een pessoa heel erg onrustig werken. Dit is veel "vaster" en het paard kan ook echt aanleuning aannemen en aan de bak gaan. Mijn paarden (beide) lopen er heel erg goed op.

Ik ken ook nog geen paarden die er niet op kunnen lopen, hooguit er aan moeten wennen. Mijn merrie kan bijv helemaal niet op pessoa lopen. Ze blijft er maar tegenin gaan, maar aan het touw doet ze het super :)

Hier meldt zich een haha ;)

Nee deze loopt er fijn op, maar ik heb hem ook gebruikt bij mijn pony, maar dat was geen goede combi, nou liep hij de laatste tijd bij zn vorige eigenaar met spanning en waren er rijtechnische problemen, dus helemaal terug naar af met hem gegaan. Hij heeft wat blokkades rond de schoft gehad dus mss dat dat ook meespeelde. Het nadeel van de longeerhulp vind ik, dat als ze er tegen in gaan dat er dan ook echt druk op de schoft komt, bij de pessoa bv als hij ertegenin ging trok hij zn kont eronder ;)
Maar als je kunt trainen zoals die van jou loopt dan is het een fijn ding

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:50

Ah, als ik daarover een vraag mag stellen: hoe schakel jij aan de longe? 'Mijn' pony is super gevoelig, en wil heel graag werken voor je. Nu had ik hem aan de longe eindelijk zover dat ie lekker constant kon blijven lopen, niet dat vluchtigere (pony met verleden). Maar wat zou je als commando gebruiken om niet een gang langzamer, maar alleen een tempo te verlagen of verhogen?

Zelf heb ik toen wel het commando 'hohoo' gebruikt, maar dus met andere intonatie. Hij reageerde er opzich goed op, maar toen hij dus de gewenste draf had, wilde ik dat hij die ook even aanhield: ik beloonde dus. Met even aanhouden bedoel ik een rondje, maar hij ging toen meteen stappen, het leek alsof ik de bevestiging gaf dat het goed was dat ie dus 'verzamelde' om te gaan stappen.. (snap je het nog?)

Hetzelfde met wat veruimen, maar dat vond ik minder lastig: ik stond zelf dan actiever, en gebruik een klak om hem wat actiever te laten lopen. Ik speel dus wel erg met mijn eigen houding..

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:56

Dat beest kan lekker lopen zeg!
Maar stel dat je pony struikelt, dan is dat toch aardig gevaarlijk met deze hulpteugel?
En is het niet zo dat je pony zichzelf constant in de mond trekt?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:21

Nee, hij trektt zich niet constand in de mond. Het touw hangt "los" als hij nageeft. Ja, er staat een bepaalde spanning op die hij zelf aanneemt. Net zoals het paard een bepaalde druk in de hand aanneemt als je het paard ohz rijd. Dan hangen de teugels ook niet los, maar hij neemt een paar 100 gram druk per teugel aan. En ja, hij kan stuikelen, maar dat gebeurd eigenlijk alleen als hij op de voorhand loopt. Daarbij is alles gevaarlijk en kan je overal gevaar in zien.

Ik longeer zonder zweep. Ik gebruik veel lichaamstaal om hem te sturen. Ik klik met mijn tong, gebruik het commando voorwaarts draf of kom kom kom kom per pas. Daar reageerd hij erg goed op. Als hij een keertje dwars is stuur ik hem met lichaamstaal grof weg, totdat hij weer zijn focus op mij heeft.

Verzamelen doe ik idd door hoohooooo te gebruiken of laaaaaaaangzaaaaam. Als hij dan terug naar stap gaat draaf ik hem gelijk weer aan en begin opnieuw. Het duurd even maar als ze het begrijpen kan je hem daarna ook echt op het achterbeen zetten. Dus nieteens langzaam draven, maar echt op het achterbeen zetten. Daarvoor moeten ze, nogmaals, het geintje kenne.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:44

Ziet er fijn uit! Mooi ruime gangen en goed lichaamsgebruik! Ik longeer ook met zo'n touw. Vind het fijn werken!

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wie is zijn papa?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:48

Nobbi is zijn vader.

Mijn merrie is gedekt in de tijd dat hij van RvdB was, nu is hij van Hilly op bokt :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:11

Je dwingt hem dus nageeflijk te zijn. Dat lijkt mij nooit de bedoeling. En ik vind dus dat je goed terug ziet.
Een paard wat heel graag voor je wil werken. Maar of hij het fijn vind?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 15:17

Of je nu een teugel vasthoud, of dat een touw dat voor je doet, ik zie het verschil niet zo?

Ik zie ook geen getrek van het paard, ik zie overal de zelfde hoofdhouding met een zeer goede bovenlijn, hoe longeer jij jou paard dan? Zonder iets om? Dan is het slingeren en niet logeren.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:30

Ik vind het zelf wel prettig om een keer echt actiefoto's te zien van een longeerhulp, ik twijfelde maar weet nu dat ik er voor mijn paard geen hoef te proberen, ik vind het te veel op de voorhand werken, dat moet die van mij absoluut niet hebben. Die moet leren de motor van achter te houden met vrijheid van voren zodat ie vandaaruit nageeflijk en door het lijf wordt.

Je hebt wel een heel fijn paard!

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:03

Als je je paard actief laat lopen loopt ie niet op de voorhand. Het is belangrijk dat het paard leert zijn rug te ontspannen, ook aan de longe. Ik zie hier niet een paard die in de krul wordt getrokken met een longeerhulp. Je ziet op de meeste foto's mooi de bovenste halsspier aanspannen en dat hij zijn rug loslaat en zijn buikspieren aanspant. Je paard longeren met z'n neus in de wolken is vele malen slechter voor de rug..

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:06

Leuke haf!! Loopt ook echt netjes!
Helpt dat touw ook echt??? :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:06

Dank je wel voor je toelichting, dit is idd precies de manier waarop ik dat ook doe. ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:11

Meiske, dan zal een pessoa veel geschikter zijn voor jou paard.

Laulapaula, bedankt voor het compliment. Dit is wat ik ook zie :)

Lyzet, hij is onder het zadel een stuk makkelijker geworden. Ik vond longeren altijd zo'n gedoe dus deed ik het eigenlijk nooit. Nash is makkelijker te buigen, hij is gaan leren zijn rug en buikspieren te gebruiken wat érg goed te voelen is onder het zadel. Hij is een stuk stabieler geworden, maar of dat door het touw komt?

Nash is in de afgelopen maand iig goed verbeterd al dan niet door de longeerhulp.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:13

hoihoi,

mooi paard mooi been gebruik.

De manier van longeren spreek mij totaal niet aan, je geeft aan dat je het paard vast zet, mag ik vragen wat er gebeurd als het paard struikelt? hij kan zich niet herstellen en zal onderuit gaan.

Waarom longeer je niet met dubbele lijnen?..
Dan kan je lossigheid geven indien nodig.

Succes.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:16

De mijne kan namelijk niet echt goed buigen, en loopt ook over d'r rug. Nu kan dit natuurlijk ook zijn door middel van niet doortrainen. Longeer vaak wel met pessao, maar vind het altijd een heel gedoe, aangezien het vaak in de "knoop" zit, haha! :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:32

Ik longeer eigenlijk nooit met dubbele lijnen. Een beetje uit gemakzucht en omdat Nash nogal vliegerig is met dingen achter hem. Ik heb het laatst wel gedaan, maar met dit touw kan ik hem even zijn eigen gang laten gaan als hij gaat hangen komt hij zichzelf tegen en niet mij als ik met dubbele lijnen zou werken. Hij is ook nog nooit onderuit gegaan en ik zou ook niet weten waarom hij dat wel zou doen? Daarbij of hij nou aan dit touw, een biizettouwtje met singel of pessoatuig staat, onderuit gaat hij dan toch.

Dit vind ik een stuk makkelijker en heeft het gewenste en merkbare effect in training. Never change a winning team zeggen ze wel eens toch?

FloorLovePBG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:50

Super mooie bewegingen maakt ie zeg! Leuk paardje *\o/*

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:27

Wauw wat loopt ie ontspannen onder de longeerhulp.

Mijne loopt dus ook erg gespannen onder het pessoa!
en had altijd het idee zo'n longeerhulp niet echt werkte,

mooie haf met mooie gangen!!! :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 17:28

Dankjulliewel! :D

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:36

Ik zeg over een paar week nieuwe foto's onder het zadel, met dezelfde moves!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:01

Dat moet wel lukken Hilly :P

InekeNienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:07

Mooi, paardje met mooie gangen.
Een enorme knapperd!

Ik mag ook weleens wat meer gaan oefen met mijn hafje :)
Maar wij zijn beiden nog behoorlijk groen :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:08

Nash is ook nog niet zo lang beleerd en doorgereden. Sinds april 2013 is hij echt onder het zadel doorgereden.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:10

mooie haffie *\o/* *\o/* <3 <3 :#