Rhea schreef:susannevdv schreef:Leuke foto's! De Charmeur komt uit dezelfde moeder als mijn merrie
Hier hetzelfde, ben er dus ook blij mee maar heb wel begrip voor de discussie
Zouden julie kunnen vertellen hoe het karakter van jullie paarden is?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Olympia96 schreef:Niet (al te) l*llig bedoeld, maar bovengenoemde is nu precies waarom ik een Gelderse hebt gekocht, naast mijn bloederige andere paard die voldoet aan de beschrijving die jullie geven. In mijn beleving dus geen karaktereigenschappen die wenselijk zijn en ik zou er dus ook nooit voor kiezen.
Ik heb ook niet het idee dat dat eigenschappen zijn die je bij een gelderse hengst zoekt. Van de andere kant zijn dat wel vaak grote clowns met een klein hartje en dan kan een stukje moed en intelligentie dat misschien goed aanvullen...
Citaat:Het Gelders paard is geschikt voor veelzijdig gebruik, zowel aangespannen als onder het zadel, en onderscheidt zich door een blij optreden en betrouwbaar karakter.
Citaat:Karakter:
- heeft een werkwillig, betrouwbaar en eerlijk karakter;
- is makkelijk in de omgang.
Iris82 schreef:Ik dacht bij de tweede nog, goh wat apart dat ze beiden dezelfde naam hebben.
Olympia96 schreef:Maar een ellenlange gebruiksaanwijzing absoluut niet.
Rhea schreef:Olympia96 schreef:Niet (al te) l*llig bedoeld, maar bovengenoemde is nu precies waarom ik een Gelderse hebt gekocht, naast mijn bloederige andere paard die voldoet aan de beschrijving die jullie geven. In mijn beleving dus geen karaktereigenschappen die wenselijk zijn en ik zou er dus ook nooit voor kiezen.
begrijpelijkIk heb ook niet het idee dat dat eigenschappen zijn die je bij een gelderse hengst zoekt. Van de andere kant zijn dat wel vaak grote clowns met een klein hartje en dan kan een stukje moed en intelligentie dat misschien goed aanvullen...
GJ9 schreef:Olympia96 schreef:Maar een ellenlange gebruiksaanwijzing absoluut niet.
En heftig reageren op kleine veranderingen ook niet. En bijna extreem sensibel ook niet.
Voor mij is een Gelders paard een die doorwerkt tot hij er bij neervalt, fanatiek en blij in het werk, eerlijk en betrouwbaar, koel in de kop en niet gauw onder de indruk. Dus gewoon braaf blijven staan als er iets omvalt of omwaait, ze mogen naar iets vreemds best kijken (wakker zijn) maar moeten het blijven doen voor de ruiter. En vergevingsgezind naar de ruiter hoort ook echt bij het Gelderse paard, het mogen geen kwalijknemende paarden zijn.
Denk dat mensen zich wel eens verkijken op dat werkwillige.. Ik ken er zat die staan te stampen om aan het werk te mogen, daarom is een Gelderse niet per definitie een makkelijk beginnerspaard, je moet er wel mee om durven gaan. Het zijn geen sullen.
Rhea schreef:Goh, waarom hebben we eigenlijk niet allemaal een Gelderse??![]()