Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodi93

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:11

Erg leuk idee :D

Dit ga ik ook zeker meenemen voor onze orunlessen op school :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:18

Ik stem voor een wekelijkse post: springen met schoentje :D

Wat een leuke oefening!
Ik ga hem vrijdag meteen (wel een variatie ivm 20/40 bak) neer zetten!
Die van mij wordt van dit werk altijd veel fijner en scherper, anders is die een tikje te laks haha.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:39

Wij deden dit ook bij de rijvereniging. Soms tot wel 12 kruisjes, maar dan wel laag. Drukke pony's in draf of zelfs stap aanrijden en als je eenmaal begint gaan de meeste paarden prima er door heen en hoef je eigenlijk niks meer te doen, het zit vooral in het aanrijden. Erg leuke oefening en paarden leken er een stuk losser van in het lijf te worden.
Toen ik zelf nog rijles gaf deden we ook altijd leuke dingen met balken/hindernissen. Er zijn zat leuke variaties te bedenken en is een leuke afwisseling op dressuur, paarden worden er vaak wat frisser in het koppie en losser in het lijf van. We deden o.a. balken draven op de volte(waaiermodel) allerlei aangekleden sprongetjes(dekens, kleedjes, slingers, plantenbakken), Stijl versmallen dus stijl sprong met 2 losse balken die je er oplegt, de een links de ander rechts en dan deze balken steeds dichter bij elkaar leggen, waardoor paard goed in het midden moet springen en uiteindelijk echt vanuit de smaller doorgang springt. Carrousel springen is ook een echte aanrader, zeker met de wat stoerdere kids(naast elkaar met 2 tot 4, vanaf 2 kanten aanrijden en doorlaten bij de sprong etc..)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:52

Leuk om te zien, al die kruisjes. :+
Doe het bij mijn jonge paard ook, maar max 3 achter elkaar omdat hij net een half jaar onder het zadel zit. Goede training om hem soepel te krijgen, spieren te trainen en te wennen aan het springen.
Maar hij vindt het leuk en springt ze zonder moeite. :)

Als je nog meer tips hebt voor variatie springen voor een jong paard hou ik me zeker aanbevolen. :j

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:30

Carrousel springen tegen elkaar in lijkt mij een bietje gevaarlijk

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:51

Met brave goed te sturen en goed springende ponys is carrousel springen prima te doen, bij vier tot zes ruiters naast of door elkaar gebruik je wel een dubbele hindernis(middenstaander moet dan wel laag zijn dus bij voorbeeld een emmer od, of je gebruikte plantenbakken) en je spingt laag. Is echt super leuk om te doen, kinder vinden het prachtig.
Dit doen ze trouwens een stuk serieuzer er professioneler bij de hengsten show van Warendorf.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:01

Wat ziet dat er leuk uit! Jammer dat onze bak niet lang genoeg is voor zo'n hindernissen op te zetten :(

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 13:10

Dat carrousel springen klinkt wel apart! Dan heb je wel een stel brave paarden nodig. Denk dat ik het maar gewoon op 1 paard tegelijk houd ;)

Hier heb ik nog een filmpje van hetzelfde spelletje met een ander paard. Deze heeft een andere manier van springen en is een stuk sneller dan Close up.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:21

Het ziet er echt heel erg leuk uit. Ben alleen bang dat als ik dit zou gaan doen dat ik er of bij de tweede al af lig of dat mijn paard denkt dat ie meerdere hindernissen in 1 keer moet nemen ;).

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:18

Interessante video's. Leuk gedaan.

Op welke hoogte verleng je de afstanden naar de oxers? Weet niet of je hoger gaat dan 1.25m, maar bij 1.30/1.40 worden die afstanden wel wat kort, of valt dat wel mee?

Zag je met die vos een paar keer een volte rijden voor het lijntje. Wanneer besluit je om de voltes voor het lijntje te draaien? Neem aan dat het in jouw geval niets met een slechte of niet geziene afstand te maken heeft. :-)

Wat ik me verder nou altijd afvraag, is of je nog wel eens hulp krijgt van iemand?

Verder ben ik graag aanwezig bij de eerstvolgend Bianca Bokt spring-clinic. :-)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 20:27

Haha, geen clinic in de planning hoor!

Bij die vos draai ik een volte als ik hem niet fijn nageeflijk kan houden in de wending. Hij heeft de neiging om zich ooit wat strak te maken en onder me uit te lopen en zo wil ik niet het lijntje inrijden.

Eigenlijk verleng ik de afstanden nooit. Ik ga met de oxers ook niet hoger dan 1.25m. Wat je op de filmpjes zag is een beetje het maximum.
Door de hoogte en de zwaarte van de oefening hebben ze vaak een wat dichte afstand nodig. Oxer-oxer heeft ook altijd een kortere afstand dan steil-steil in een parcours. Als je de afstand langer zet, moet je na al dat terug springen op de in-uitjes, te veel gaan drijven om fijn over de 2e oxer te komen. Ik laat ze liever met weinig druk dat zelf doen. Dat is het mooie van de in-uitjes, ze trainen zichzelf eigenlijk, de ruiter moet vooral stil zitten.

Ik krijg nog steeds regelmatig les ja. Al jaren lang springles van Henk vd Broek en nu ruim een jaar dressuur- en een beetje springles van Luc Steeghs. Dit gebeurt ongeveer eens per maand.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:31

Heb je nog tips voor een jong paard? Wat springen leuk vindt, maar nog niet teveel belast mag worden. Een stukje varieteit, waarbij hij leert kijken en soepel wordt? ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 20:38

Alles met balkjes op de grond.
Je kunt hele parcoursen uitleggen met balkjes en dat meenemen in je dressuurmatige werk.
De coördinatie van het paard wordt er beter van, het is een leuke afwisseling, je leert de basis om recht naar, over en na de hindernis te rijden, je leert je afstanden beter zien, je paard leert hout normaal te vinden en nog veel meer en eigenlijk heeft het qua belasting niks met springen te maken.
Ideale oefening dus! dit kun je gerust een paar keer in de week doen. Als je met je paard perfect een balkjes parcours rond kunt galopperen, dan stelt een echt parcours ook niet meer zo veel voor.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:57

Bedankt Bianca. Dat is duidelijk.

Ik vind zowel Luc als Henk hele goeie ruiters.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:05

Schoentje schreef:
Je kunt hele parcoursen uitleggen met balkjes en dat meenemen in je dressuurmatige werk.
De coördinatie van het paard wordt er beter van, het is een leuke afwisseling, je leert de basis om recht naar, over en na de hindernis te rijden, je leert je afstanden beter zien, je paard leert hout normaal te vinden en nog veel meer en eigenlijk heeft het qua belasting niks met springen te maken.
Ideale oefening dus! dit kun je gerust een paar keer in de week doen. Als je met je paard perfect een balkjes parcours rond kunt galopperen, dan stelt een echt parcours ook niet meer zo veel voor.

Leuke tip, dank je! :) Ga ik zeker uitproberen...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:12

Een vraagje: zou je ook in-uitjes kunnen doen in vrijspringen? Mijn merrie springt wel, maar ik (momenteel) niet (meer). Of is het onmogelijk om hen dan bij te regelen? Vrees ik wel beetje voor, aangezien ze 3 balkjes al in 1x durft nemen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:33

Ja, dat doen wij ook wel eens. Ik zou ze dan wel een tikkie verder zetten, 3,20m of zo.
Ook weer even afkijken of het geschikt is voor je paard, als ze er als een gek doorheen rennen dan werkt het niet. Ook weer laag en met weinig hindernisjes beginnen en dat uitbouwen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:43

Schoentje schreef:

Lijkt me erg leuk en wilde al eens twee balken neerleggen om galopsprongen groter/kleiner te leren maken.. Alleen.. paard ziet balk als hindernis van 120 en gaat af als een kanon.. -O-

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:44

Ziet er super uit!
De mijne twijfelt de eerst 2/3 keer, daarna gaat ze er eigenlijk heel fijn door! (:

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:39

Vandaag balkjes in de bak gelegd met mijn jonge paard. Drie in uitjes en op de diagonaal links en rechtsom balk op het midden. Ze pakte het goed op en was leuk om te doen. Ga ik vaker doen :)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:46

Inspirerend topic! En heel leerzaam, bedankt! Ik heb een paar jaar terug dit voor het laatst gedaan, onder begeleiding, omdat ik alleen niet zo goed wist wat voor afstanden ik moest nemen. Dat is nu helemaal duidelijk.
Ook leuk om de verschillen te zien van het filmpje van het paard in de OP en het paard op deze pagina.

Ik ben de laatste tijd weer aan het springen geslagen, dus dit ga ik binnenkort ook weer proberen :)

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:03

Ik weet niet of dit mag, anders moet het maar verwijderd worden :Y)

Ik heb het ook neergezet!
Gracieux (roepnaam: Boy) rent vaak in het parcour en vooral tussen lijntjes.. Dus dit was zeker een goede oefening!
Dit was de eerste keer dus heb wat minder neergezet ook is het lager.
Volgende keer hoger en met oxers. Voor mijn idee stond t net iets te krap(?)

Nadeel is dat ik op een stal sta waarbij je alles moet opruimen wat je hebt gepakt. :')
Dus dat was veel opruim gedoe...

http://www.youtube.com/watch?v=TsqFcPFdfZQ

Afbeelding

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 19:20

Heel leuk om te zien dat ik mensen inspireer met mijn filmpje!

Het is inderdaad een heel werk om op te zetten en af te breken, daarom staat het bij ons ook standaard in de baan.

Het lijkt nu of het stuk naar het eerste steiltje wat kort staat. Gewoon even nameten. Ik gebruik altijd balken van 3m, waar ik dan ook mee meet.

Veel plezier de volgende keer!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:00

Evony schreef:
Ik stem voor een wekelijkse post: springen met schoentje :D

Inderdaad

Kun je ons elke week inspiratie geven :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 21:14

Hihi, elke week is wel wat veel, ik denk niet dat is zo vaak iets 'anders' doe. Maar ik zal eens kijken of ik wat vaker een filmpje kan plaatsen :)