ik wil niet meer rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:36

_Natasja_ schreef:
Bij een onredelijke angst ga ik niet ruilen hoor. :n
Ik zo'n geval laat ik t kind er wel op beginnen en zeg dat er evt geruild wordt als t niet gaat.
Maar dan ga ik er wel van uit dat de pony past bij de ruiter.

Heb weleens een meisje zien huilen op een pony, ze was zelf knoerthard van een andere pony afgevallen en had iemand anders van de pony waarop ze nu moest af zien vallen. Alhoewel dat gewoon een samenloop van omstandigheden was geweest en het verder een hartstikke brave pony was was dat kind toch echt bang. Dat was een onredelijke angst want de kans dat ze van die pony af zou vallen was heel erg klein.
Toch vind ik dan dat je zo'n kind beter op een pony kan zetten waar ze wel dat vertrouwen in heeft. Dat kind heeft stevig zitten huilen op de pony en heeft geen moment lol of ontspanning gehad in die les.
Nu had dat kind een moeder die vond dat ze er maar door moest, zich niet moest aanstellen, maar ik zou dat zelf niet zo doen bij mijn kind of een ander kind. Zou wel toewerken aan meer vertrouwen en ook op andere pony's rijden, maar eerst maar weer even het vertrouwen terug, de lol er weer in hebben.

Volgende les had de instructrice haar dan ook op haar lievelingspony gezet, die dacht er hetzelfde over volgens mij ;)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:37

rare manege, hoezom zeten ze in godsnaam een kind van 7 op een niuewe pony die sterk en schijnbaar ook vevevelend is?
en idd andere manege met instrucies die de kinderen indelen op paarden en pony's

op de manege waar ik gereden heb mochten beginenrs geeneens op nieuwe paarden dat duurde minstens 3 maanden voordat nieuwe paarden in de beginnerslessen meeliepen

basic_21

Re: ik wil niet meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 12:02

Ten eerste ,
iedereen bedankt voor alle lieve reacties.
Ben ik toch niet zo'n hysterische moeder als ik dacht ;)

Ik snap ook wel dat een eigenaar het moet doen met de pony's die hij heeft.
In de les ervoor was de pony wel heel braaf maar dat waren ook de gevorderden.
Ook begrijp ik dat paarden geen robots zijn maar levende wezens.

Maar ben er nu wel achter dat dit niet de normale gang van zaken is en ga dit zeker aankaarten bij de eigenaar.
Ik hoop zo dat ze een paar weken op een makkelijke pony mag zodat ze weer plezier krijgt in deze oh zo leuke hobby.
Bedankt voor alle tips ik kan er echt wat mee.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:50

Bowen schreef:
_Natasja_ schreef:
Bij een onredelijke angst ga ik niet ruilen hoor. :n
Ik zo'n geval laat ik t kind er wel op beginnen en zeg dat er evt geruild wordt als t niet gaat.
Maar dan ga ik er wel van uit dat de pony past bij de ruiter.

Heb weleens een meisje zien huilen op een pony, ze was zelf knoerthard van een andere pony afgevallen en had iemand anders van de pony waarop ze nu moest af zien vallen. Alhoewel dat gewoon een samenloop van omstandigheden was geweest en het verder een hartstikke brave pony was was dat kind toch echt bang. Dat was een onredelijke angst want de kans dat ze van die pony af zou vallen was heel erg klein.
Toch vind ik dan dat je zo'n kind beter op een pony kan zetten waar ze wel dat vertrouwen in heeft. Dat kind heeft stevig zitten huilen op de pony en heeft geen moment lol of ontspanning gehad in die les.
Nu had dat kind een moeder die vond dat ze er maar door moest, zich niet moest aanstellen, maar ik zou dat zelf niet zo doen bij mijn kind of een ander kind. Zou wel toewerken aan meer vertrouwen en ook op andere pony's rijden, maar eerst maar weer even het vertrouwen terug, de lol er weer in hebben.

Volgende les had de instructrice haar dan ook op haar lievelingspony gezet, die dacht er hetzelfde over volgens mij ;)

Dat valt bij mij onder redelijk angstig.
Onredelijk zou zijn indien zij niets had meegemaakt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-22 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:00

Citaat:
Vol goede moed erop gestapt tot 3 keer toe er bijna afgevallen en toen was het genoeg.

Dan zit ze blijkbaar goed :)

Ik werd ook op heftige pony's gezet waarbij ik voor mijn gevoel 10 keer in een les van de dood ontsnapte, maar mijn zit is er alleen maar beter van geworden (dat was die overigens al, anders kwam ik niet zo snel op die pony's).
Toen werd ik zelfs op de iets heftigere paarden (rond 1,70 m) gezet, alsnog geen enkele keer eraf gevallen, géén. Ondanks gebok, gesteiger etc. Man heb er vaak met tranen op gezeten maar daarom ben ik wel volledig over alle angst heen, als de paarden die ik (in)rijd bokken? Lachen en nog een tik erachter aan. ;)
Het heeft mij alleen mentaal véél sterker gemaakt, reed als 13 jarige pony-ruiter (na 2 jaar lessen) F-proeven op paarden die door hun gedraag in de piste niet gebruikt werden voor de proeven, zelfs de volwassenen wilde daar niet mee de piste in komen. Had die paarden zelf nooit gereden, ook niet voor de proef.

Edit: Ik lees nu dat ze 7 jaar is, dacht even dat ze 7 jaar reed. Dan vind ik haar persoonlijk sowieso te jong om te rijden, maar dat terzijde. Op die leeftijd zou ik een kind dan inderdaad op makke pony's zetten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:59

Tja, ik zie toch echt geen heil in doorzetten, voor een zevenjarige beginneling. Integendeel.
Binnen de paardensport gebeuren de meeste ongelukken van alle denkbare sporten. Juist omdat paarden nu eenmaal geen machines zijn.
Maar dat betekent niet dat je een kind van zeven dat risico moet laten opzoeken. Zo'n kind hoort op makke beginnerspony's. Het wordt anders als ze ouder wordt en zelf keuzes maakt.
Maar op dit moment zou ik ook als moeder de keuze maken mijn kind geen onnodig groot risico te laten lopen. Je vergeeft het jezelf als moeder nooit, als je kind daardoor de nek breekt.

Overigens reed ik zelf als puber ook op een pony die mij iedere hoek van de bak en het bos liet zien. Ik reed toen echter al een jaar of vijf, het was mijn eigen pony en ik was puber en maakte zelf die keuze.
Toch was het niet leuk
Achteraf gezien vind ik nog steeds dat ik destijds meer aan een pony had gehad die was minder druk doende was geweest om ruiters in het rond te smijten. (hij deed dat niet alleen met mij)
Ik had zeker een andere keuze gemaakt, als ik die kans nog eens had gekregen.
Ik denk nl dat je meer leert van een ervaren paard, als je zelf nog lerende bent. (en dat je dan meer zelfvertrouwen kweekt)
Leuk heb ik het nl nooit gevonden om iedere keer met mijn kop in het zand te eindigen. Zelfs als daar op bepaald moment wel een eind aan kwam.
En ja... letsels heb ik daarbij ook opgelopen.
Was allemaal niet nodig geweest.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:44

Annett1990 schreef:
ik snap best dat je dochtertje bang is, dat was ik op en duur ook ik ging op en duur ook elke keer met knikkende knieën er heen en er op als ik op 1 van die rotknollen moest, want die gingen echt plat door de bocht dat je er hoe dan ook af viel (al helemaal als beginner) en bokken en hoofd tussen de voorbenen, er vandoor enz..

Maar dat is toch niet normaal? Paardrijden was toch leuk? En ging toch over samenwerken met je dier?

Meiske is 7. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:56

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-23 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:00

Mja ik viel er als beginner ook wel vaak af, iedereen wel denk ik, omdat je balans gewoon nog niet goed is. Toen was ik ook niet bang, dat was wel normaal, dan hoort vallen er inderdaad bij. Dan glij je er naast als de pony ergens van schrikt. Maar als manegepony's hun ruitertjes er echt afgooien, dan wordt het gewoon onverantwoord voor die kleintjes die daar de lol niet van inzien... Er zijn ook zat oudere kinderen die dat waarschijnlijk alleen maar mooi vinden, zo'n pony.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:08

Vragen of de manege eigenaar geld wilt? Zoja, dan moet ie luisteren naar zijn klanten, klant is toch koning? :+

Bij ons is het zo, als je hard gevallen bent en je durft niet op die pony (of je bent zonder zadel en viel hard) mag je op een andere pony als de les nog 'lang' duurt. En als je echt niet op een bepaalde pony wilt krijg je 9 van de 10 keer wel een andere pony... Bij ons weet de juf ook donders goed hoe de pony's zijn, en zet beginners echt niet op een pony die er gerust vandoor gaat zonder moeite :')

Misschien dat een gesprek helpt? Of als het kan overstappen naar een andere manege? Want rijden is leuk, maar niet op deze manier :n

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:14

Ik heb zelf een dochter van 6,5 die sinds haar 2 hier spelenderwijs op onze arabieren en ponies zit. SInds haar zes mag ze les nemen, prive, bij iemand die kinderen voltigeles en gewone rijles geeft. De 2 lesponies zijn door maar dan ook doorbraaf. dat hoort zo voor een kinderleerpony. een d pony, mag dan met humor zijn, hoort toe aan een kleine volwassene of gevorderde ruiter. Kinder leerponies horen niet te bokken in galop!!!! Je kan dan zeggen, het hoort erbij. Nee, voor mij niet. Ik heb zelf een zwaar ongeval gehad met n paard toen ik al ouder was, en ik wens dat niemand toe; Vallen is iets wat kan gebeuren bij paardrijden, daar ga ik mee akkoord, maar dat moet beperkt worden: als die eigenaar weet dat dat kan gebeuren, moet hij die pony niet meer aan een beginnertje van 7 geven. er zijn genoeg brave ponies, ..laat die het kind een gezonde en gelukkige basis geven.

Ik vind dat je een zeer moedig kind hebt met erg veel doorzetting!!! Maar drijf ht niet te ver, haar zin voor paardrijden zou wel ns voorbij kunnen zijn?..

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:29

ik heb het vroeger ook megemaakt, ik ben heel hard van een pony gevallen waarna ik met mijn voet in de beugel bleef steken en er achteraan bungelde. ik ben toen heel bang geworden maar de volgende les had ik een braaf paardje en ging het weer een tijdje goed totdat ik weer op die pony moest. hij bokte ook best wel en ik hoorde meer kinderen over die pony. toen viel ik nog een keer best hard en durfde ook echt niet meer. de volgende les mocht ik op mijn lievelingspony en reed er een ander meisje op die pony. maar zij viel er af en wilde perse op de pony war ik reed. dus toen moest ik er af, ik wilde niet maar het moest van hun, ik snap niet waarom ze haar niet gewoon nog heel even op die pony hebben gezet, maar ik moest dus weer op die pony. hij bokte vaak met aangalloperen dus ik durfde dat echt niet. toen kwam ik met die pony tussen 3 andere ponies klem te ziten (ik weet niet meer hoe, maar met achteruit lopen enzo) en gingen er best veel bokken. toen ben ik echt heel bang geworden en durfde nooit meer. mijn ouders wisten dat als ik nu niet doorging dat ik nooit meer zou durven terwijl dat toch altijd mijn droom was geweest. toen heb ik p mijn lievelingspony heel lang privéles gehad en uiteindelijk durfde ik weer in de groepslessen. naarmate ik gevorderder werd durfde ik weer op die pony en was hij heel braaf, niet gebokt of iets. maar toch sloegen die paarden buiten vaak op hol, en zat er altijd nog ergens iets van angst. nu ben ik naar een andere manege gegaan, in overasselt, en het is daar echt heel erg leuk! nu vind ik het juist leuk om op ponies te rijden die een beetje bokken!
ik zou naar een ander manege gaan, of misschien privéles nemen, al zal dat wel wat duurder zijn dan gewone les... maar k zou als ik jou was niet op deze manege blijven...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:11

_Natasja_ schreef:

Daar ben ik het dan wel mee eens, alhoewel zo'n kind dan wel een makkelijke pony moet hebben, zo'n "saaie"(lees goud waard pony).

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:16

Jij en je dochter zijn klant van de manege, dus jullie zijn koning zolang je niets aparts vraagt.

Als eerste is het belachelijk dat de eigenaar een indeling maakt ipv de instructeur en nog belachelijker dat de instructeur niet gehoord wordt als ze met een gegronde reden wat aangeeft.

Daarnaast is het belachelijk dat je dochter (en jij) niet serieus genomen worden door te zeggen dat het vast niet nog een keer gaat gebeuren.

Veiligheid en plezier staan voorop. Paardrijden kan zo leuk zijn, op ieder niveau.

Ik zou op zoek gaan naar een ander plekje waar jullie wel met respect behandeld worden, wat veilig en plezierig is.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:48

Bowen schreef:
_Natasja_ schreef:

Daar ben ik het dan wel mee eens, alhoewel zo'n kind dan wel een makkelijke pony moet hebben, zo'n "saaie"(lees goud waard pony).

Daar ga ik wel van uit.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:54

OOH heeeel herkenbaar.
Altijd huilend en met buikpijn naar de manegeles en altijd weer lachend terug.
Op een gegeven moment hebben mijn ouders gezegd '' Of je stopt met paardrijden of je stopt met dat gehuil''..
Hadden ze dat maar nooit gezegd..
Stond er nu ook geen geld-vretend monster in de wei *\%/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:01

Mijn dochter is net begonnen met lessen op een manege (in Drenthe!) waar ze heel goed kijken naar de kids en de paarden allemaal zijn zoals manegepaarden voor kinderen/beginners behoren te zijn, ze kleven, zijn traag en je moet je best doen om wat voor elkaar te krijgen.
Daarbij vragen ze ook nog eens aan de kinderen of ze fijn zitten en of ze het paardje goed vinden, zo niet wordt er een oplossing gezocht, ze hebben er ook genoeg staan.
En er wordt echt wel aangepakt hoor, maar wel op betrouwbare paarden, ik zou mijn dochter ook niet op een bokker willen hebben, die is ook snel angstig. (zo'n pony hoort niet in zo'n les!)
Het is echt een fijne manege en deze staat ook erg goed bekend.
Ik weet niet of Gasselte voor jou in de buurt is want het is zeker een aanrader.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:13

Ik weet niet waar in Drenthe je zit maar als het met de manegehouder niets wordt ben je van harte welkom om met je dochter een tijdje naar mij te komen om haar zelfvertrouwen weer op te krikken op mijn zeer betrouwbare Epony. Ze is bij haar vorige eigenaar veel gereden door diens 8 jarig zoontje en die kon alles met haar doen wat hij maar wilde.
En als het vertrouwen echt weg is heb ik ook nog een A-tje lopen die zeer betrouwbaar is en jaren manegelessen heeft gelopen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:12

_Natasja_ schreef:
Daar ga ik wel van uit.

Het zou zo vanzelfsprekend moeten zijn zou je denken, helaas valt dat soms vies tegen.
Ik weet nog dat mijn zoon toen hij echt een beginnertje was op een pony zat en eraf viel omdat die pony in galop zo ineens omdraaide en de andere kant op ging, kind had opeens geen pony meer onder zich. Bleek dat gewoon een "normaal" iets te zijn voor die pony, dat deed hij dus altijd als hij op die hand moest galopperen. (het proberen iig, wat met een meer gevorderd ruitertje opgevangen kon worden)
Verder was het een beste pony, maar die "streek" had hij zich goed aangeleerd en zeker bij beginnertjes betekende dat gewoon kind eraf. Die wisten van niks en bats, weg was de pony.

Ik weet best dat het lastig is van die "goud waard" pony's te krijgen en je wil ook we wat pony's met wat meer pit voor de meer gevorderde ruitertjes(daar was die pony geweldig voor, mijn zoon heeft later nog een hoop lol met die pony gehad), maar ik zou willen zeggen dat het als manege je werk is om de dieren te beoordelen en de juiste pony toe te wijzen.
Zo was er ook een shetlander, natuurlijk was elke ukkepuk daar gelijk verliefd op, maar wat een heerlijke etter was dat beest, absoluut niet geschikt voor beginners. Toch lieten ze er kinderen op rijden als ze erom vroegen. Dat was altijd maar eenmalig, maar toch. Ik denk dan neem je verantwoordelijkheid als manege, zeg nee, zeg waarom je nee zegt en wijs de juiste pony toe.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:58

Misschien van manège veranderen?
Toen ik 8 was ben ik ook heel erg gevallen, dat was ook toevallig 'de nieuwe pony'. Sindsdien wou ik echt niet meer paardrijden, no way dat ik ooit nog op een paard zou kruipen.
Toen heeft mijn mama me voorgesteld om naar een andere manège te gaan, daar hebben ze me enorm snel over mijn angst heen geholpen, en daar ben ik hun nog steeds dankbaar voor, want 10 jaar later rijd ik nog steeds paard <3

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:15

hoe is het nog opgelost?

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:03

Ben ook benieuwd al gepraat met de eigenaresse?

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:09

dat is wel raar. Op de manege waar ik reed voor dat ik me eigen paard kreeg. Op die manege werd wel door de persoon die les gaf ingedeeld. En ik zou op die manier ook niet met plezier gaan. En miss naar een ander manege of zelf als ouders zeggen dat ze gewoon niet op die pony wilt. want om der te dwingen heeft helen maal geen zin. Want dan gaat ze helen maal niet meer met plezier.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:12

basic_21 schreef:
Dat is inderdaad ook een goede .
Ga ik over nadenken.....
Maar vroeg me eigenlijk eerlijk af of mijn gedachten niet overtrokken waren.

Nee dat zijn ze niet. In mijn ogen. En ik snap je dochter ook wel. Ik zou ook geen zin meer in houden als zou zouwe zijn bij mijn.