Al 7,5 jaar samen, mijn droompony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Al 7,5 jaar samen, mijn droompony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:47

Wauw wat ziet ze er goed uit, ze is echt al afgevallen! :D :D Mag nog wel een kilo of 100-150 af, maar joh het begin is er. Iedere kg die eraf is is meegenomen :) (Mijne moest ook 150 kg afvallen, is na een jaar gelukt :D )

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:59

Kimmej schreef:
Mooie haflinger hoor, en wat een lieve opa en oma heb jij!

Vraag me wel af, heeft deze dame niet toevallig last van insuline resistentie?

Dat was ook mijn eerste gedachte

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:15

Wat een superleuke reacties weer! Bedankt allemaal! :D :D

anne2199 schreef:
Wat een leuk beestje!
Heb je (heel lang geleden) eens met haar in de penny gestaan? :)

Ja klopt! Een jaar of 6 geleden denk ik. Met een foto waarbij ze ligt en ik naast haar zit :)

Ik heb even opgezocht wat insuline resistentie precies is maar waarom denken jullie dit vanaf foto's?
Gevoeligheid voor hoefbevangenheid > Absoluut niet, dan was ze dit vorig jaar zeker geweest. Mijn welshje was dit van het voorjaar en Sunny heeft precies hetzelfde gegeten.
Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet > Noppes
Hardnekkig over- of ondergewicht > ja wat overgewicht
Huidproblemen > noppes
Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid om te "werken" > ook zeker niet
Spierbevangenheid > ook niet.
Dus ik snap jullie gedachte niet helemaal?
+ dat een insuline resistentpaard bij ons geen leven heeft. In het voorjaar zou zo'n paard bij ons echt niet overleven, zeker geen 7 jaar achter elkaar. Wij hebben van dat volle koeiengras in de wei dus bijna elk paard wordt hier dik.
Ze is afgevallen door op vakantie naar de bossen en vele km's maken. Momenteel rijd ik 1, soms 2x per week een buitenritje in de polder. We hebben geen bak aan huis dus echt werken zit er niet in. Woonde ik maar dicht bij de bossen, dan reden we de hele week in het bos en was ze nooit dik geweest. Ik ben allang blij dat ze niet meer zo gevaarlijk dik is als vorig jaar. Het is bij haar dus niet onmogelijk om haar af te laten vallen zoals bij insuline resistente paarden.
Maargoed, hier gaat dit topic helemaal niet over dus hier laat ik het bij :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:23

Ze heeft een behoorlijke manenkam en ik zou ook niet zeggen "wat" overgewicht, ze is écht nog steeds behoorlijke te dik. Dit paard zou ik nu namelijk op een 4,5 scoren qua bodyscore. (5 is het maximum).

Dat is geen verwijt naar jou toe, ik heb zelf een paard (met Cushing en vermoedelijk ook IR) die ook jarenlang te dik is geweest en ik weet hoe moeilijk het is om zo'n paard te houden. Je kunt ze moeilijk op 1 plak hooi per dag houden.... Zeker omdat het dieren zijn die gemaakt zijn om de hele dag door te eten.

Die van mij is uiteindelijk onwijs goed afgevallen van graasmasker en 'snachts afgewogen hooi in slowfeeder, aangevuld met stro. Ik voer haar alsof ze IR is, geen krachtvoer (alleen vit/min korreltje en handje muesli voor haar medicatie) en hooi afwegen, stro aanvullen. Beperkt op weide (met graasmasker). En op die manier is het bij haar in de hand te houden :j (Mijn paard staat bijna volledig op rust, dus qua beweging ook niet bijzonder veel :=)

Maar zoals ik al zei: Je bent echt op de goede weg! +:)+ En iedere kg die er af gaat is er 1 toch :) ?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:34

Geloof me, de foto's vertekenen heel erg. Ze is een ouderwetse haflinger, vergelijkbaar met een Ardenner bijna. Het is niet zo'n moderne haflinger als je tegenwoordig bijna alleen maar ziet. Ze is dik ja, maar niet veel te dik. Volgens mij ben ik degene die haar dagelijks zie, en dat bedoel ik niet aanvallend ;) Kom in het echt kijken zou ik zeggen :)
Grasmasker heb ik geprobeerd maar dat is helemaal niks geworden, ze werd er heel chagrijnig van, kreeg 'm af terwijl het onmogelijk leek. Na een week of 3 was ik er klaar mee. Vervolgens naar toen mijn Welshje gegaan waarbij het wel goed ging, die was hoefbevangen geraakt dus moest wel. Ik vind grasmaskers super dingen maar helaas niet voor Sun.
Ja we gaan lekker door :) Volgend jaar weer lekker wat vakanties naar de bossen en dan komt dat helemaal goed. :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:37

Tenzij met Photoshop haar nek, billen en schouderpartij wat extra gevuld zijn gemaakt denk ik dat de foto's toch redelijk voor zichzelf spreken. Maar zeker bij zo'n handig paard is het gewoon onwijs lastig. Die van mij is redelijk "dom" en heeft niet zoveel eigen initiatief. Die blijft dus braaf met de Greenguard om staan. En zoals ik al zei: Je kan ze moeilijk op 1 plak hooi per dag houden, en op zaagsel of zand zetten. Dat gaat gewoon niet: Het is altijd enorm schipperen met dit soort paarden. Succes!! :)

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:39

Wauw, wat een prachtige haf heb jij ! <3

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:43

Ik vind haar in het echt minder dik maja :P
Nee dat gaat niet, ik geef nu ze met het natte weer 's nachts binnen staat al expres hooi in een hooinet zodat ze er langer over doet en nu zit er vrij weinig meer in het gras dus zal ze niet dikker meer worden.
Dankjewel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:52

leuk stel, nog veel plezier :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:17

Super mooie foto's en wat een geweldig verjaardagskado moet dat geweest zijn!
Ik wacht hier ook al ruim 23 jaar op maar ik heb helaas niet zoveel geluk gehad als jij ;)
Geniet van elkaar en op naar de volgende 7,5 jaar!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:03

Erg mooi paardje! Mooie foto's en nog heel veel plezier met haar!

Steph001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:33

Wauw wat een mooie haf! Ik heb mijn ruin 18 jaar gehad! Was zes toen hij kwam. Ook via opa! Hij is helaas maar 21 geworden. Mis hem noh elke dag. Maar sinds een half jaartje een haf merrie van net zes! Ook zo'n beauty.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 22:39

@Frummels Ja dat was echt een super verjaardagskado! Sunny geeft me zoveel liefde, steun en blijheid. Daar kan geen enkel verjaardagskado tegenop :)
@Steph001 Wauw dat is lang! Zo lang hoop ik haar ook zeker te hebben. Heh, 21 maar.. :(:)

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:53

vencedor schreef:
Wat een super knappe haf zeg, hopelijk nog vele jaren samen! Ik zou wel eVen naar je hoofdstel kijken want bakstuk zit wel heel dicht onder haar oogje.

haha ja dat dacht ik ook

en wat een prachtige haf!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:19

In mijn ogen mogen daar ook wel heel wat kilo's vanaf, zo heeft mijn Draver (!!!) ook eens uitgezien (eigenlijk nog dikker).

Dat ligt echt niet aan het type, hier zelf een ouderwetse staan (met overgewicht) en die was nog wat slanker.

Wel een hele mooie kleur en koppie, leuke fotos! :)

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 01:37

o,o,o, bokt zou bokt weer niet zijn zonder gezeur. Madelon legt toch uit hoe en wat? Waarom wordt er dan toch weer gezeurd over het gewicht. Als ze hier vragen over had, had het in een ander topic gestaan. Hier ook vaak discussies over volle welshjes. Iedere
en heeft zn eigen mening.
Madelon, sunny is zoals ik al zei prachtig!!!!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:14

xSlvna schreef:
In mijn ogen mogen daar ook wel heel wat kilo's vanaf, zo heeft mijn Draver (!!!) ook eens uitgezien (eigenlijk nog dikker).

Dat ligt echt niet aan het type, hier zelf een ouderwetse staan (met overgewicht) en die was nog wat slanker.

Wel een hele mooie kleur en koppie, leuke fotos! :)

Een draver en een haflinger is appels met peren vergelijken.

Een sober, ouderwets type, krijg je niet zomaar slank. Dit heb ik ook ervaren met mijn vorige haflinger die ook echt nog zo'n tank was. Hij kreeg weinig voer en liep 5 dagen per week intensief en viel maar heel langzaam af.

Kzie de haflinger graag zo, misschien iets minder rond maar daar word aan gewerkt geeft ze aan. Die dunne hafjes wat je tegenwoordig ziet vind ik eigenlijk niet eens meer mooi, het oude type lijkt helemaal te verdwijnen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:43

Ik heb het erna toch ook over een ouderwets type, hier twee staan (ouderwets en nieuwe), maar die ouderwetse was met voldoende training toch mooi slank.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 15:16

Dankjulliewel! :D
Op berichten over te dik etc. reageer ik niet meer. Daar is dit topic niet voor bedoeld.