Begin met Academische rijkunst (dressuur) met Winnay!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Begin met Academische rijkunst (dressuur) met Winnay!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:04

Misschien hard, maar wel eerlijk.
Als je geen commentaar wil horen, dan moet je gewoon dit soort dingen niet op internet plaatsen.
Als je wil leren, dan wil je wel goeie dingen leren en geen verkeerde neem ik aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:09

LiVetime schreef:
Maureen95 schreef:
Ja dit is inderdaad niet mijn paard :)

Kijk ik snap nu dat het allemaal niet goed is. Maar nu is er iig weer genoeg negatiefs gezegt en is dit de aanleiding om geen fototopic meer te openen...

En om precies die reden heb ik me onthouden van verder commentaar. Fototopics die leuk bedoeld zijn worden op deze manier inderdaad verknald..

Ik vind dat veel commentaar dat hier gegeven wordt echt snoeihard aankomt en erg jammer voor de TS die wel haar best doet om te leren.

IMO eerder naar het bedrijf/de begeleiding. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:24

Even een detail over "aanleuning": ik heb altijd geleerd een paard neemt geen aanleuning op een stang.

Verder is een kaptoom ideaal om stelling en buiging te vragen (twee dingen die de stang niet levert) maar beide werktuigen zijn scherp.

Geen van beide werktuigen vormen echter de kern van academische rijkunst.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:32

Hou de rust jongens :+

Complimenten hoor TS, vind dat je al het (wat harde) advies en meningen heel netjes opneemt.

Geweldig dat je zo'n kans krijgt, zou er ook zeker lekker mee doorgaan ondanks alles wat hier wordt gezegd. Niemand kan in een paar dagen goed leren rijden, of het nu academisch is of niet. Persoonlijk vind ik dat je vriendelijk rijdt met de optoming, ik zie dat je je best doet om er zo voorzichtig mogelijk mee om te gaan. Natuurlijk is er nog zat ruimte voor verbetering, zo is je paard op de foto's van de eerste dag niet actief genoeg, hij zet zijn achterhand er maar heel minimaal onder.
De foto's van de trail dag zijn al veel beter. Niet zozeer omdat het paard opeens zijn hoofd in een krul houd, maar omdat op de laatste foto jullie er netjes uitzien als een geheel, het paard is ook veel actiever van achteren, en dat zie je gelijk aan de voorkant terugkomen.
Dus als ik alles zo even aankijk zie ik een zwaar bit, waarmee toch vriendelijk wordt gereden.
En misschien wel het belangrijkste, ik zie verbetering! En dat is toch waar iedereen naar streeft?

@ Janneke2
Als een stang geen aanleuning geeft... moeten ze bij de dressuursport dan geen drastische maatregelen gaan nemen?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook ondingen, maar het lijkt me dat als tal van ontzettend getalenteerde mensen ermee rijden en beweren dat ze een correcte aanleuning hebben, ze dus met aanleuning op een stang rijden. Ik ben niet in een positie om te twijfelen aan de olympische ruiters.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:41

Ik meen me te herinneren dat er ook nog een gewone trens in zit bij de gewone dressuursport waarop ze aanleuning nemen. :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:48

Ayasha schreef:
Ik meen me te herinneren dat er ook nog een gewone trens in zit bij de gewone dressuursport waarop ze aanleuning nemen. :+

Gelukkig wel :D ... maar ik heb het idee dat de meeste olympische dressuurruiters iets meer druk op hun stang nemen dan TS... en van die ruiters wordt wel beweert dat ze aanleuning hebben... Denk dat we een beetje een andere richting off topic op schieten :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:53

Die ruiters staan ook ietsje verder in hun opleiding en zullen ook ietsje beter weten wanneer dat kan en wanneer weer los te laten dan TS... :+
Als je iets wil vergelijken, moet het ook wel vergelijkbaar zijn...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:02

Ayasha schreef:
Die ruiters staan ook ietsje verder in hun opleiding en zullen ook ietsje beter weten wanneer dat kan en wanneer weer los te laten dan TS... :+
Als je iets wil vergelijken, moet het ook wel vergelijkbaar zijn...

maar hier was ik ook niet aan het vergelijken met TS, maar het ging meer over de opmerking van Janneke, waaruit ik begreep dat je dus geen aanleuning kon krijgen met een stang. maar geheel offtopic dus.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:18

Hey TS, leuk dat je er zo enthousiast over bent ;) Blijf gewoon lekker je lesjes volgen, en probeer je vooral te verdiepen waarom je oefeningen of andere dingen op een bepaalde manier moet doen tijdens je lessen. Vraag gerust om uitleg over de optoming, best belangrijk als je er goed mee wilt rijden! De theorie zal je ook helpen om critisch te kijken naar waar jij zelf mee bezig bent, hoe andere mensen het doen, en kan je helpen om je eigen weg te vinden binnen alle stromingen in het paardrijden die stiekem aan de basis toch wel veel gemeen hebben. Veel succes en plezier met je stage!

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:09

Voor iemand die altijd bitloos heeft gereden is dit denk ik wel een omslag.
Ik vind je er netjes opzitten, soms een beetje naar achter geleund, maar je hangt niet in de teugels, en wat ik ervan zie heb je er ook niet veel druk op.
Het is inderdaad een erg scherp bit, en ik denk dat het voor het paard en zowel voor je een stuk fijner zal zijn met een ''normaal'' bit. Maar dit is nog altijd een eigen keuze, en ik jou geval, een keuze van de eigenaresse.

Ik snap dat je gelijk klaar ben met fototopics plaatsen. :')
Als er een topic word je geplaats waarin een driejarig paard met wielentjessporen word gereden is er niks mis mee maar iemand die met een vrij lange teugel met een stang rijd is een drama.

Ik zou zeggen blijf lekker je lesjes volgens, verbeter je zelf en geniet lekker. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:32

Fransje_70 schreef:
Hoi maureen,
Pas maar op met foto's plaatsen op bokt en als je 'academisch' erbij zit krijg je een hele lading commentaar over je heen! Je krijgt een heleboel geirriteerde posters die los gaan op dat woordje.
Ga lekker leren op je stage en mijn tip: laat Bokt en al het commentaar hier links liggen, je hebt er echt niks aan.

Ik denk dat het vooral onbegrip is, wat ook blijkt uit de vele vragen. Het feit dat TS deze niet kan beantwoorden geeft voor een hoop Bokkers de indruk dat TS niet klaar is om met deze optoming te rijden. Of daar nou academisch voor staat of niet...

TS, lekker blijven plaatsen hoor. Het is misschien geen leuk commentaar als je zelf heel trots bent op de foto's, maar probeer er gewoon de leerpunten uit te halen! Juist dit soort reacties zijn diegene waar je veel van kunt leren.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:48

Lieve Maus,

Ik vind het leuke foto's en ik zie ook zeker vooruitgang. Weet dat jij vriendelijk rijdt en ik zie helemaal niks aan deze foto's wat niet goed is (behalve de puntjes die jij opnoemde ;-)).

Lekker door oefenen en dan kom ik snel een keer kijken :D