IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:37

Geen gezicht, al die volwassenen op ijslanders...

Verder wel gave fotos! Ziet er wel stoer uit allemaal :D

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:50

Echt waanzinnige paarden liepen er toen mee! Ik ben groot fan van Hóóóóly Moli met zijn zeer secure ruiter Nils! En Kiljan, dat paard van Viðar, Jarl in snel tempo.... en wauwie kippenvel moment tijdens het oplezen van de punten van Jóhann en Hnokki! _/-\o_ _/-\o_

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 15:01

Iedereen bedankt voor de complimenten over de foto's! *\o/* En super gaaf dat hij bij uitgelicht staat! :D

En tja, die eeuwige discussie over de lengte van ruiters op IJslanders, die zal altijd blijven. Ik ben het gewend, vind het ook niet storend, zeker niet op zo'n WK. Kan je verzekeren dat de paarden die daar meeliepen nergens last van hadden, anders liepen ze echt niet zo :+ En met de vergelijking shetlander/ijslander moet je bij mij echt niet aankomen, die kan ik echt niet meer aanhoren, en hij is zo krom als je het aan mij vraagt. (Overigens zat Shetlanders gezien die zowat omvallen met te grote mensen erop, en deze IJslanders vertonen niets van onbalans of iets dergelijks ;) ) Maar die discussie blijft altijd, en ik snap ook best dat het er voor veel mensen raar uitziet. Heel af en toe zie ik wel eens iemand op een IJslander waar ik het beeld niet mooi bij vind, maar dat zijn veelal de kleinere IJslanders of de extreem grote mensen. Zo kan ik me ook verschrikkelijk storen aan mensen met echt overgewicht op een paard (die bestaan natuurlijk ook in de IJslanderwereld, en daar stoor ik me dan meestal wel aan.) En inderdaad, als de ruiters echt te zwaar geweest zouden zijn hadden die paarden tijdens de Old Heroes al echt stuk geweest, en ik kan je vertellen, die oudjes waren veelal nog zo druk als ik weet niet wat aan de hand, springlevend :+

Ik vind overigens ook niet dat het vrouwenpaardjes zijn, zeker de paarden op het WK niet, die zijn voornamelijk een en al power en energie, in sommige gevallen moet er gewoon een man op en loopt het paard dan ook veel beter. :)

Maar nogmaals, die discussie zal er waarschijnlijk altijd blijven, eindeloos, maar ach :)

Nogmaals bedankt voor de complimenten op de foto's, vind ik leuk :D

Jeskim

Re: IJslands vuur op de Wereldkampioenschappen in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:22

Was vorig weekend op Vilhelmsborg in Denemarken. Kwamen voor de fjorden, maar was ook een wedstrijd voor IJslanders verderop. Zag er leuk uit!!
Ze hebben hoe noemen jullie die twee extra gangen, wij kwamen met een aantal opties, hoe is het nu officieel??
Verder hadden wij ook de vraag over het opgerichte hoofd in de tolt, hoe gaat dat dan met de rugspieren??
En de zadels liggen verder naar achter, viel ons ook op, daar geen vraag over, maar was gewoon opvallend. En die beugels, waarom zijn die anders??

Heb zelf ook een aantal keren op een IJslander gereden, vond het wel erg leuk!!
Dit zijn echt gave foto's en moet eerlijk zeggen dat ik me niet zo erg stoor aan de lengte van de ruiters, maar ik heb daar geloof ik over het algemeen minder moeite mee.. Het ziet er wel apart uit.

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:23

Ik zet katy perry - roar pauze . Ik klik op het filmpje..Ik denk: huh? Had het liedje toch gepauzeerd?
Keek ik naar het filmpje, zat die onder t filmpje verwerkt. Duurde even dat ik het door had.
Wat ziet het er toch allemaal schattig uit! En wat zijn de fotos goed gelukt!:)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:27

Jeskim schreef:
Was vorig weekend op Vilhelmsborg in Denemarken. Kwamen voor de fjorden, maar was ook een wedstrijd voor IJslanders verderop. Zag er leuk uit!!
Ze hebben hoe noemen jullie die twee extra gangen, wij kwamen met een aantal opties, hoe is het nu officieel??
Verder hadden wij ook de vraag over het opgerichte hoofd in de tolt, hoe gaat dat dan met de rugspieren??
En de zadels liggen verder naar achter, viel ons ook op, daar geen vraag over, maar was gewoon opvallend. En die beugels, waarom zijn die anders??

Heb zelf ook een aantal keren op een IJslander gereden, vond het wel erg leuk!!
Dit zijn echt gave foto's en moet eerlijk zeggen dat ik me niet zo erg stoor aan de lengte van de ruiters, maar ik heb daar geloof ik over het algemeen minder moeite mee.. Het ziet er wel apart uit.

De extra gangen zijn tölt en telgang.
Het hoofd zo is een natuurlijke houding, de ijslanders met veel gangenaanleg tölten zelf zo door de wei.
De zadels liggen wat verder naar achteren om veel schoudervrijheid te creeëren en bij jonge paarden helpt dit vaak de tölt te ontwikkelen. Ze moeten van achteren een beetje gaan 'zitten' en van voren omhoog. Dat kun je stimuleren door het zadel ietsjes naar achteren te leggen.
De beugels zijn van oorsprong Ijslandse beugels, waar je minder makkelijk in vast kan blijven zitten met wat bredere schoenen (ze zijn dan ook iets breder). Van oorsprong was de Ijslander natuurlijk een van de weinige vervoermiddelen op IJsland, dus moest men er met verschillend schoeisel (klompen, laarzen, thermoboots) nog veilig op kunnen zitten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:43

Gek eigenlijk dat die beugels dan nog steeds veelal bekend zijn van de ijslanders..
Bedankt voor de antwoorden!! Duidelijk!

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:57

misschien een hele stomme vraag, maar lopen ijslanders altijd met hun hoofd omhoog? I s dat da niet slecht voor de rug?

gewoon puur uit interesse hoor, niet aanvallend bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:57

Apollo94 schreef:
misschien een hele stomme vraag, maar lopen ijslanders altijd met hun hoofd omhoog? I s dat da niet slecht voor de rug?

gewoon puur uit interesse hoor, niet aanvallend bedoeld

Kaatje_S schreef:
Mooi verslag Robin, maar we zijn niet anders van je gewend ;-)

Wat betreft de houding, ook de IJslandse paarden horen netjes over de rug gereden te worden, alleen is de tölt en opgerichte gang, waarbij het hoofd hoger gedragen wordt dan je misschien gewend bent. Op dit niveau mag je er van uit gaan dat de paarden op die manier gereden worden.
Zoals je op de foto met Tyrson (paard met neckrope) ziet is het een natuurlijke houding.

Om de hoeven dragen de meeste paarden ballenboots, deze hebben gewicht aan de achterkant waardoor je nog net wat meer knieactie en ruimte krijgt in de gangen.

Erg gave foto's Robin! :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:59

Tijdens mijn stage in IJsland ben ik bij Siggi op het bedrijf geweest :D
:P

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:00

Ze lopen ook niet altijd met het hoofd omhoog, voor draf en stap wordt juist ook graag gezien dat ze nageeflijk (aan de teugel) zijn. In galop wordt dat ook wel gewenst, maar daar wordt toch al gauw gezien dat je het hoofd eruit gooien ;)

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:08

Ontzettend gave foto's! Moet alleen nog steeds wennen aan van die lange kerels op zo'n klein beestje... Maar ja, dat hoort bij de sport en de Ijslanders zouden het wel kunnen dragen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:11

Supermooie foto's!
Vind sommige echt geen gezicht, van die grote mensen op die kleine paardjes :p

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:26

Mooie foto's! Ik persoonlijk blijf het geen gezicht vinden, die lange ruiters op kleine paardjes. :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:34

Hoe oud wordt een ijslander aangereden dan?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:40

Meestal rond de 4,5 - 5 jaar.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:42

Suusie22 schreef:
Tijdens mijn stage in IJsland ben ik bij Siggi op het bedrijf geweest :D
:P

Heeft hij ook nog een bedrijf daar? Ik ken alleen zijn bedrijf hier in Noord-Holland? :P

@piezze: ingereden bedoel je? Meestal op zn jongst met 4 jaar (en dan heb ik het over hier in Nederland, in Ijsland doen ze het ook vaak genoeg met 3 jaar al, al is het wel zo dat een paard word ingereden dan meestal vakantie en dan doorgereden), maar meestal word er gekeken naar het paard, dus het kan ook met 5 soms zelfs 6 jaar pas gebeuren.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:50

Gave foto's!
Lijkt mij ook nog wel eens wat om naar zo'n IJslander wedstrijd te gaan :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:02

ik vind het zo gaaf om te zien en zou dit graag in race verband zien op de banen.

Geweldige power ponies :)

tinkerBlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:38

wat een mooi paarden zeg <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:01

Gaaf, mooie actiefoto's !

Wat zijn het toch een stoere paardjes die ijsco's!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:05

Gaaf! Wat doen er trouwens veel mannen mee! :o

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:51

Super mooie foto's weer Robin, ik vind jouw stijl altijd erg mooi!!!

en ja DE discussie...blijft

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:40

Super mooie foto's + paarden! Heel mooi gefotografeerd.
(die gezichten van sommige mensen :+ )

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:53

Wat geweldig weer! Ik ben twee keer vrijwilliger geweest, eenmaal in Oirschot en een keer in Oostenrijk. Wellicht over twee jaar in Denemarken ook weer. Dit jaar kwam niet uit.
Of ik ga als bezoeker heen en gelijk mijn vakantie eromheen plannen :) Maakt het wel weer een stuk duurder natuurlijk.