Helemaal in mijn hum, bovenop ongeleid projectiel Frum!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Memphis_

Re: Helemaal in mijn hum, bovenop ongeleid projectiel Frum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:16

Het is jullie zo gegund Lorette!!! :j
Echt zo super hoe je het nu met hem doet, super knap!!
Frum is en blijft een terrorist, maar wel een HELE leuke :D :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:05

Wat is Frum toch lief, mooi, leuk, knap en dapper :D
Echt super dat je hem toch kunt rijden!

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:39

Kippenvel!! heb al je topics gevolgd maar nooit gereageerd maar wauw!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:00

idd gewoon gaan behandelen als normaal paard :)
en waarom geen dressuurcarriere?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:08

Wat heerlijk om te zien dat hij het zo goed doet en confronterend, wat dan?
Ziet er top uit!
En hoezo hij hoeft geen sport paard te worden? Tuurlijk hoeft dat niet, maar als hij het gewoon goed doet,
waarom dan niet proberen en zien waar het schip strand?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:14

Thanks allemaal! :)

Alja en Sjolvir, dat is eigenlijk alleen omdat ik niet weet of hij op concours kan. En dan voornamelijk vanwege het invlechten/wassen en de trailer. De rest zou redelijk moeten lukken, aangezien hij op de foto's dus ook op relatief vreemd terrein loopt en hij daar geen last van heeft, tegen eerdere verwachtingen in. Hij doet het goed en ik wil hem blijven stimuleren, maar ik wil geen dingen van hem vragen die voor hem 1000x moeilijker zijn dan voor een gezond/normaal paard. Dat zou oneerlijk zijn. Mocht het geen enkel probleem blijken te zijn, dan wil ik het eventueel overwegen, maar ik heb er nu nog een hard hoofd in.

Dat is ook een beetje het probleem bij 'behandelen als een normaal paard'. Ik durf dat niet zo goed, uit angst dat ik meer van hem ga verwachten/vragen dan redelijk is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:21

Snap ik, maar als hij zich zo blijft ontwikkelen, kan je altijd nog zien wat hij wel of niet kan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:25

idd zou het ook niet bij voorbaat al roepen, je bent zo goed met hem bezig en je zegt toch zelf ook altijd dat als je dingen oefent met hem dat het beter wordt?
of verzin ik dat er zelf bij :+

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:27

Wauw, wat een paard zeg <3!
Nou heb ik sowieso al een zwak voor vosjes <<)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:43

Dat klopt, maar ik neem geen risico met oefenen. Alleen normale dingen, zoals staart wassen en voeten optillen (als ik dat niet oefen, kan de hoefsmid er niets mee). Ik heb nog op mijn netvlies staan hoe we hem uit de opfok hebben gehaald. Hij liep super braaf de trailer in, maar hij kon zich niet staande houden. Met uitladen was hij zo opgefokt dat hij alle kanten op zwalkte en het een uitdaging was om heelhuids bij het weiland te komen. Dat was afschuwelijk en ik wil dat niet nog een keer meemaken. Niet als hij thuis prima functioneert en ik dan alleen voor mijn eigen plezier op concours wil en daarmee het risico neem dat het mis gaat.

De enige 'geruststelling' die ik heb voor bijvoorbeeld een rit naar de kliniek in een noodsituatie is dat hij bij de opfok een halve spuit tranquigel had gekregen. Het kan dat die sedatie zijn problemen heeft versterkt.

Trailerladen gaat overigens goed. Dat kan ik alleen. Ik durf echter nog niet te rijden.

Zolang hij kan lopen, moet het allemaal wel lukken. Het stilstaan is een probleem bij stress. Dus borstelen, opzadelen, eventueel propen draaien en in de trailer staan. Het stomme is dat hij ontzettend goed kan stilstaan als ik opstap of afstap. Ook halthouden met rijden. Zolang ik erop zit of erop ga zitten, dan gaat het ineens wel goed. Ook hangen is geen probleem. Vraag me verder niet hoe dat kan, want ik had gedacht dat hij daar de grootste problemen mee zou hebben.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:50

Dit verhaal begint steeds bijzonderder te worden! Wat vind ik het ontzettend leuk om, na de enorme tegenslag die je te voorduren hebt gekregen, nu toch te lezen dat hij zich zo positief ontwikkelt. Ik heb het altijd het meest prachtige veulen van bokt gevonden en volg hem al vanaf zijn eerste topic. En wat gun ik het je ontzettend om hem zo mee te mogen maken en wellicht stiekem weer een beetje vooruit te durven gaan denken. Wat zijn je plannen nu met hem? En weet je of er speciale trainingstechnieken zijn die atactische paarden in het bijzonder ten goede komen, bijvoorbeeld rustige arbeid lang en laag over de rug?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:54

Van Frum weet ik dat hij beter is met een hoge halshouding, dus ik rijd hem liever niet te laag. Het is echter zo dat ik op dit moment nog niet heel veel te zeggen heb over zijn halshouding. :Y)

Veel atactische paarden kunnen niet als rijpaard worden gebruikt. Er zijn wel methodes om paarden bewuster te maken van hun lichaam. O.a. met een bodywrap. Ik heb dergelijke oefeningen niet gedaan, omdat Frum beter was dan we hadden gedacht en het niet echt meer iets toe kon voegen. Hij tilt ook netjes het goede been op bij lichte aanraking van de zweep. Ik had verwacht dat hij niet goed zou weten welk been hij op moest tillen. Daar konden we dus ook direct mee stoppen. Ik heb met Frum eigenlijk niets anders gedaan dan wat ik met een ander paard doe om zadelmak te maken. Ik ga met hem zelfs iets sneller dan met een ander paard, omdat hij totaal niet onder de indruk is van een ruiter en hij de eerste keer al gemakkelijk aansprong in galop. Dat was niet het plan, maar het was zeer welkom. Toen ik voelde dat de galop voor hem absoluut niet spannend was, kon ik de tweede keer al gewoon op mijn hulp aanspringen. Normaal gesproken ga ik pas na de 4e keer rijden een galopje proberen, bij voorkeur in het bos, zodat ze lang rechtuit kunnen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:47

Wauw!!!

Frum lijkt zich helemaal stoer te voelen dat hij dit met jou mag doen. Jullie hechte band straalt er gewoon vanaf.
Super fijn om te zien dat jullie er allebei, ondanks zijn axatie, zoveel plezier aan beleven :j _/-\o_

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:54

Frum! *\o/* Wat gaaf dat het zo goed gaat, hopelijk blijft dat zo :j

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:22

Ik zag dit topic in de lijst voorbij komen en het eerste dat ik dacht "Bovenop Frum?"
En ja hoor. rijfoto's en filmpjes van de Frummel.
Geweldig om hem zo te zien lopen. Hij voelt zich volgens mij ook heel erg trots dat hij dit mag doen.
Hoop voor je dat je snel het stuur geinstalleerd krijgt. :P Rijd denk ik wel wat fijner hihihihihi.

Hoop dat je op deze manier nog lang van hem mag genieten.
Frum geeft volgens mij zelf aan wat hij wil. Stoer rijpaard spelen. *\o/*

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:36

Wat ik me afvraag: Zou het niet zo kunnen zijn dat hij zich juist door het rijden bewuster wordt van zijn lichaam, en ook spiergroepen traint waardoor hij beter met de ataxie kan omgaan?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:59

Wat ontzettend fijn dat je erop zit!!! Knappe Frummeltje doet goed zijn best. Hopelijk beleven jullie samen nog heel veel plezier aan het rijden.

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:14

Tor _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wat een bijzonder paardje is Frum toch, en wat een bijzondere band heb je met hem.

Genieten dit.. echt!! :)

Ongelooflijk zoals hij ons allemaal al heeft verbaasd, en blijft verbazen!! Het blijft wel een raadsel hoe zijn lijf werkt, maar ik weet zeker dat hij bij geen ander er zo bij had gestaan als nu bij jou. Diep respect voor jullie meissie!

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:44

Geweldig! Wat leuk, dit had ik zelf ook niet gedacht :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:52

Wat fijn dat dit nog kan en dat ie het zo goed doet! Had ik niet meer verwacht!

Elodie1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:26

wauw! vindt het er super uit zien! knappe frum!

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:31

Wat een bijzonder verhaal zeg! Heb alles wat jullie hebben doorgemaakt even zitten doorlezen, maar jeetje wat een team zijn jullie. En heerlijk dat jullie zo kunnen genieten, hij kijkt er zelf ook heel vrolijk bij!

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:04

Lorette! Wat ontzettend leuk om dit topic voorbij zien komen van jou op Frum, mooie combinatie helemaal met dit hele verhaal erbij. Hoop dat je alleen nog maar meer kan genieten :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:47

Wat is dit gaaf om te zien!!

Lorette: Gas er op en gaan. +:)+ Kijk nou toch!!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:04

Superleuk voor je dat het zo goed gaat! Hij lijkt er ook echt plezier in te hebben +:)+