100 uitzinnig blije paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:40

Er zijn ook genoeg stallen hier in de buurt waar ze wel gewoon (meer) naar buiten kunnen in de winter. Ik zou ook niet snel voor die stal kiezen.

Cassidy

Re: 100 uitzinnig blije paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:42

En ik kan relativeren, en zie dat niet alleen die stal maar beperkte mogelijkheden heeft in de winter....wat iemand met zijn eigen paard doet, moet hij helemaal zelf weten!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:46

Dat laatste ben ik niet met je eens, er moeten snel wetten komen die juist gaan voorkomen dat men maar doet waar ie zin in heeft, ten koste van de dieren. En jouw relativeren brengt die arme paarden niets, dat er meer stallen zijn die niet aan weidegang doen in de winter betekend niet dat deze paarden het niet zo slecht hebben.

Maar het gaat mij wat deze stal betreft inmiddels niet meer alleen om maandenlang paarden 23 uur per dag op te sluiten in een box, met een paar kleine (en veels te korte) uitzonderingen. En da's offtopic dus daarom zou ik weggaan. Bij deze. :wave:
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 10-05-13 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:47

Gelukkig, weer een stoorzender minder. Doei!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:53

Cassidy schreef:
En ik kan relativeren, en zie dat niet alleen die stal maar beperkte mogelijkheden heeft in de winter....wat iemand met zijn eigen paard doet, moet hij helemaal zelf weten!

Natuurlijk moet iedereen dat zelf weten (tot op zekere hoogte - bepaalde dingen zouden wel eens veranderd mogen worden, dat is gewoon sneu). Daarom zeg ik ook dat IK daar niet snel een paard neer zou zetten.
Maar het excuus dat het randstad en veengrond zou zijn vind ik een beetje slap :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:58

Ik sta in de Randstad en dat is kleigrond. Ik heb aan het einde van het weideseizoen heel vaak mijn paarden tot over hun kogels in de prut staan, met mok als gevolg. En dan maakt het me echt niet uit hoeveel Bokkers er vanuit hun theorie lopen te proclameren dat weidegang in de winter mogelijk moet zijn, als we een kwakkelwinter hebben en mijn paarden mok hebben tot in hun oksels, dan trek ik ze uit dat land vandaan en zet ze op stal.

Hersenloos gekakel dat paarden ook in de winter op het land moeten en kunnen...blabalabla..... Als je geen ervaring hebt met de situaties zelf is al je redenering puur hypothetisch, en ja, hoezeer ik mijn paarden weidegang in de winter gun, het is helaas niet overal mogelijk. Dus voordat mijn paarden met naar binnen geslagen mok en Einschuss staan, en me een mega dierenartsrekening bezorgen (en dan heb ik er drie) haal ik ze naar binnen. En dat kan het me echt aan mijn bips oxideren wat een ander daarvan vindt :r, en of degene vindt dat ik geen paard waard ben....:r :r :r

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:13

De foto's zijn super, echt een stel blije paarden *D

Beenbescherming vind ik ook onzin. Als ze gek doen hoeven ze geen beschermers om, zullen we de Koniks ook even vierkant in de bandages zetten als ze gaan rennen? Slim is t ook niet om alle paarden zo los te laten. Zet ze gewoon een voor een op het land, dan rent er geen een. Weet niet of de paarden s winters wel gewoon los in de paddock komen. Zo ja dan rennen ze zich echt niet dood. Ik vind niet dat paarden s winters ook op het land moeten kunnen. Sterker nog, met die hoge fructaangehaltes als het koud is mogen mijn pony's absoluut niet het land op. Ik vind wel dat elk paard gewoon minimaal een uur of 8-12 naar buiten moet kunnen overdag. Ze zijn echt niet van suiker. Mijn pony's staan 24/7 buiten. Nooit ziek, nooit kreupel, maken de meest idiote sprongen en koprollen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:16

Heleennn schreef:
Een instinct kan je nu eenmaal niet afleren of bestraffen ;) Paarden zijn kuddedieren.

Verbazingwekkende uitspraak. Hoe kun jij dan paardrijden...? Je doet allerlei dingen met je paard, en verlangt dingen van hem/haar die regelrecht tegen hun basisinstincten indruisen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:17

Cassidy schreef:
Een ander het privilege van het hebben van een paard ontzeggen omdat ze daar nu net niet aan kunnen voldoen, vind ik dan weer niet eerlijk.

Want paarden houden is tenslotte een mensenrecht... 8)7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:19

Sappos schreef:
Beenbescherming vind ik ook onzin. Als ze gek doen hoeven ze geen beschermers om, zullen we de Koniks ook even vierkant in de bandages zetten als ze gaan rennen?

Wat een briljant domme uitsrpraak, you made my day! De Koniks gaan echt geen winterperiode 24 uur op stal staan. Dus de reacties bij de eerst weidegang zijn ook niet te vergelijken met die van een sport/recreatie paard....:D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:23

Nee zijn ze ook zeker niet maar als je paard wél elke dag buiten zou komen zou dat rennen ook wel meevallen. De paarden die hier het land op gingen hebben max 10 minuten gerend en zijn toen gaan eten. Die staan iets van 8 uur per dag in de paddock, ook 's winters. Ik heb mijn hengsten echt de meeste idiote dingen zien doen, dingen waar ik mij hart echt bij vasthield en me verbaas over hoe sterk ze zijn. Verbaast mij nog meer dat er zoveel mensen zijn die hun eigen gemak en plezier zover boven het welzijn van het paard zetten. Het gaat erom dat 24 uur per dag op stal gewoon not done is. Er wordt net gedaan of paarden porseleinen poppetjes zijn :n :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:26

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:
Een ander het privilege van het hebben van een paard ontzeggen omdat ze daar nu net niet aan kunnen voldoen, vind ik dan weer niet eerlijk.

Want paarden houden is tenslotte een mensenrecht... 8)7

Ja.

Als je je verdiept in de mensenrechten, dan heeft ieder mens het recht om te streven naar zijn eigen geluk. Dan mag je dat zelf invullen. En dan mag een ander daar - binnen bepaalde grenzen - absoluut geen oordeel over vellen. Die grenzen worden gezet door wet en door de dierenbescherming. En ik ben geen jurist, maar zolang als een dier wordt beschouwd als een ding (voor de wet), ben je zelf ethisch verantwoord voor wat je met dat dier doet, en kan en mag een ander daar geen oordeel over vellen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:29

Tsja Cassidy, dan houden wij er verschillende opvattingen van ethiek op na.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:36

Ik weet jouw opvattingen van ethiek niet, ik heb geleerd om geen aannames te doen. Dus verklaar je nader, wat is jouw opvatting van ethiek?

Gezien je woonplaats Ijsland, en mijn kennis over het feit dat IJslandse pony's in de voedselketen belanden, vraag ik me af wat jouw kwalificeerd om over mij te oordelen? Ik kijk niet alleen naar de leefomstandigheden van een paard maar ook naar de manier waarop een dier aan zijn einde komt. En nu heb ik niets tegen de slager en het consumeren van paardenvlees, maar ga dan niet lopen neuzelen over een beperking aan manieren van houden van een paard, als je zelf in een land woont waar het huisvesten het probleem niet is maar het paard wel als standaard vleesbron wordt gezien.

En wat is je mening over de huisvesting van paarden in IJsland bij natuurrampen zoals een vulkaanuitbarsting? Het feit dat deze paarden niet naar binnen kunnen en dus as van vulkanisch glas inademen ,zonder dat iemand daar wat aan doet of kan doen? Hoe ethisch verantwoord is dat?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 02:24

"Ik heb geleerd geen aannames te doen"...
Laat me niet lachen Cassidy je post staat vól aannames, en getuigt van een dermate bekrompen vooringenomen instelling dat ik geen zin heb een verdere discussie met je te te voeren, nogal zinloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 02:25

Wat is het stil aan de overkant....

Edit: Never mind, je reactie net gelezen, geen antwoord gezien, dus mijn mening is ongewijzigd.
Als je geen zin hebt om mij te overtuigen, dan heb ik geen zin om jouw mening als waarheid te zien. It is as simple as that!

Nogmaals mijn vraag, en daar heb ik nog geen antwoord op gezien (en wil je die niet geven of KUN je die niet geven?) : in IJsland is het huisvesten van een paard het hele jaar door geen probleem. Op het moment dat er een vulkaanuitbarsting plaatsvindt duidelijk wel. Dus wat is het verschil tussen het bewust je paard blootstellen aan vulkanische as, en het bewust naar binnen halen van een paard als een omgeving zoals een winter in Nederland met een paard op veen- of kleigrond, als de gezondheid van het paard daarom vraagt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 02:45

@ Kuggur: wat is de reden dat je een beperking van de omgeving in IJsland zoals een vulkaanuitbarsting als argument zou willen beschouwen om een paard binnen te willen houden (als dat al mogelijk is) , maar een beperking in Nederland zoals slecht weer of een niet geschikte ondergrond niet?

Wat is de reden dat je een vulkaanuitbarsting eventueel wel als argument zou accepteren (en nu ben ik aannames aan het doen, wat ik dus echt niet zou moeten en mogen doen) en minder geschikt weer of een niet geschikte ondergrond niet?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 03:05

Of er gaat wat mis... Of één keer posten is mischien wel genoeg :Y)

Leuk paard heb je TS!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 03:07

Nee, dit is bewust. Aangezien Kuggur van mening is dat mijn mening er niet toe doet maar niet bereid is om daar antwoord op te geven, ben ik bereid om iedere 5 minuten dezelfde vraag aan haar te stellen....aan haar de keus om dit te stoppen, anders komt dezelfde vraag alle 5 minuten naar haar toe :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 03:15

Dat je Kugger je gelijk wilt bewijzen oid moet je lekker zelf weten, maar dat je het topic van TS hier voor gebruikt/verpest, dat is echt ongelofelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 03:20

Ach jee....daar schrik ik van... misschien is het toch handiger om TS het voordeel te gunnen van een leuk topic, en mijn gelijk halen tov van Kuggur toch even in de achtergrond te schuiven ?

Never mind, ik ben ben blij met mijn nachtrust, maar Kuggur, ik was echt van plan om alle 5 minuten dezelfde vraag aan je te stellen, waar ik overigens nog steeds geen antwoord op heb gehad :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 03:35

Mijn voorlopig laatste reactie in dit topic, aangezien Kuggur niet bereid is of niet in staat is om hierop te reageren: wat is het verschil tussen een huisvesting in IJsland met risico van een Vulkaanuitbarsting, en een huisvesting in NL, met een veiilg onderkomen op stal en niet op een weiland?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 03:42

Misschien slaapt Kaggur? Niet zo gek op dit tijdstip hoor ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 03:45

Dan ga ik ook gebruik maken van mijn nachtrust, morgen weer verder? Welterusten iedereen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 05:33

lieziej schreef:
Misschien slaapt Kaggur? Niet zo gek op dit tijdstip hoor ;)

Wel, eigenlijk niet, ik was in de stal lammetjes uit een schaap aan het trekken; het is lammertijd hier en ik heb de nachtwacht.Was nogal verbaast toen ik terugkwam en zag wat er hier gepost was.
Niet dat het wat uitmaakt, met Cassidy communiceer ik niet meer, mensen die zich gedragen als vierjarigen die om een ijsje zeuren zijn het niet waard om tijd/energie aan te besteden (heb óók meer dan een pb met exact hetzelfde gedrein van haar gekregen... :roll: ).