Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CleovG schreef:Knert schreef:prachtig paard.
Het valt me wel op dat je zadels rijdt met nagenoeg geen wrong. Is dat een bewuste keuze geweest? dacht dat wrong je vaak meer ondersteuning gaf.
Leuk dat het je opvalt! Meer wrong geeft inderdaad meer ondersteuning en dat lijkt op het eerste gezicht ook heel handig voor mij. Maar het tegendeel is waar. Omdat ik problemen heb met mijn heup geeft een diepe zit en veel wrong juist teveel beperking. Ik moet wat vrijer kunnen bewegen in mijn heup, dit merk ik vooral met pirouettes en appuyementen. Ik heb wel heel erg moeten wennen aan dit zadel, de eerste maand vroeg ik me echt af wat ik mezelf aangedaan had, maar nu wil ik niks anders meer. Ik kan veel fijner mijn hulpen geven zonder dat ik belemmerd wordt en daardoor mijn paard weer tegenwerk. Nog een voordeel van dit zadel, je hebt zo weinig steun, dat ieder ander zadel waar je op gaat zitten lekker zit haha![]()
Edit: Helaas geen duidelijke foto's kunnen vinden...
Ze gaat echt steeds fijner en zeker nu ik niet meer door hoef te zitten gaat het ineens zo veel makkelijk. Echt leuk!
Oprichting mag idd meer. Maar ik train haar juist wat lager, ze druk zich van zichzelf al snel op, dus ik ben juist bezig met haar goed over haar rug te houden en vanuit daar straks weer iets meer omhoog. 
Heb bij die foto het idee dat ik naar mijn eigen merrie kijk haha. Evony schreef:Zo'n vermoeden had ik inderdaad al! Klinkt bekend, heeft die van mij ook erg veel last van haha. Is ook niet uit te zitten als ze de rug niet gebruikenHeb bij die foto het idee dat ik naar mijn eigen merrie kijk haha.
Vudress schreef:Wat houdt die beperking precies in dan?
Het komt over alsof je bent goedgekeurd (of afgekeurd, net hoe je het bekijkt) vanwege een minder goed getraind lichaam.

En dat werkt duidelijk ook door op het paard zelf. Ayasha schreef:Vudress schreef:Wat houdt die beperking precies in dan?
Het komt over alsof je bent goedgekeurd (of afgekeurd, net hoe je het bekijkt) vanwege een minder goed getraind lichaam.
Een minder ontwikkelde spier is in dokterstermen niet dat je hem niet getraind hebt, maar dat de spier zelf simpelweg niet of maar heel beperkt trainbaar is. Dat hoef je van buitenaf niet te zien en ook in het lopen kunnen mensen met die problemen het vaak goed verbergen, maar een paard voelt alles, ook die beperking dus wat je niet zichtbaar beperkt in het lopen, kan je wel zichtbaar of meer voelbaar beperken in het rijden.
Ik vind haar er veel fijner uit zien dan de vorige topics cleo en mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat jij zelf er ook "lichter" uit ziet?
voorheen keek ik nooit graag naar jouw foto's omdat je het rijden niet leuk leek te vinden/het je te veel moeite kostte allemaal en kon er nooit de vinger op leggen.. Nu zie je er zoveel lichter en fijner uit op het paard.En dat werkt duidelijk ook door op het paard zelf.
Ik had altijd wel plezier in het rijden hoor, zeker na mijn pauze van 2 jaar geniet ik van ieder ritje. Maar het kostte me altijd heel veel moeite en kracht. Toen ik nog niet gekeurd was, moest ik natuurlijk gewoon doorzitten en dat kost mij iedere pas moeite. Nu ik kan lichtrijden gaat het veel fijner, ik kan nu tenminste normaal schakelen, pasjes doorsluiten en weer weg enzo Met doorzitten ben ik alleen maar bezig met klemmen en enigzins mee te zitten, wat door mijn beperking dus eigenlijk gewoon onmogelijk is. Lichtrijden geeft mij zoveel meer ruimte, dat merkt het paard natuurlijk ook, ik zit niet meer in de weg en kan nu de juiste hulpen geven
CleovG schreef:Sorry voor mijn late reactie, ik heb een tijdje alleen maar op mijn telefoon gekeken en dat reageert zo moeilijk. Je legt het inderdaad goed uit en een stuk duidelijke dan ik zelf. Je ziet mijn beperking nauwelijks als je het niet weet, ik krijg hooguit een keer de vraag of ik pijn aan m'n been heb omdat ik niet helemaal regelmatig loop.
Leuk dat het je opvalt!Ik had altijd wel plezier in het rijden hoor, zeker na mijn pauze van 2 jaar geniet ik van ieder ritje. Maar het kostte me altijd heel veel moeite en kracht. Toen ik nog niet gekeurd was, moest ik natuurlijk gewoon doorzitten en dat kost mij iedere pas moeite. Nu ik kan lichtrijden gaat het veel fijner, ik kan nu tenminste normaal schakelen, pasjes doorsluiten en weer weg enzo Met doorzitten ben ik alleen maar bezig met klemmen en enigzins mee te zitten, wat door mijn beperking dus eigenlijk gewoon onmogelijk is. Lichtrijden geeft mij zoveel meer ruimte, dat merkt het paard natuurlijk ook, ik zit niet meer in de weg en kan nu de juiste hulpen geven
![]()
Bedankt voor je leuke reactie!
En nu is het allemaal losser, vrijer, fijner. 
Annekeee schreef:Niet kunnen rijden? Meid je rijdt ZZ-Zwaar... hoeveel bokt combinatie's rijden dat niveau? Juist
Fijn dat je een super uit weg heb gevonden. Heel veel succes!
Ayasha schreef:CleovG schreef:Sorry voor mijn late reactie, ik heb een tijdje alleen maar op mijn telefoon gekeken en dat reageert zo moeilijk. Je legt het inderdaad goed uit en een stuk duidelijke dan ik zelf. Je ziet mijn beperking nauwelijks als je het niet weet, ik krijg hooguit een keer de vraag of ik pijn aan m'n been heb omdat ik niet helemaal regelmatig loop.
Leuk dat het je opvalt!Ik had altijd wel plezier in het rijden hoor, zeker na mijn pauze van 2 jaar geniet ik van ieder ritje. Maar het kostte me altijd heel veel moeite en kracht. Toen ik nog niet gekeurd was, moest ik natuurlijk gewoon doorzitten en dat kost mij iedere pas moeite. Nu ik kan lichtrijden gaat het veel fijner, ik kan nu tenminste normaal schakelen, pasjes doorsluiten en weer weg enzo Met doorzitten ben ik alleen maar bezig met klemmen en enigzins mee te zitten, wat door mijn beperking dus eigenlijk gewoon onmogelijk is. Lichtrijden geeft mij zoveel meer ruimte, dat merkt het paard natuurlijk ook, ik zit niet meer in de weg en kan nu de juiste hulpen geven
![]()
Bedankt voor je leuke reactie!
Je zag dus inderdaad die moeite.En nu is het allemaal losser, vrijer, fijner.
Gewoon lekker zo doorrijden!
Er zullen altijd mensen zijn die geen begrip hebben voor je handicap omdat ze het niet zien (behalve het lichte "manken" als je over je grens gegaan bent) en eigenlijk kan je alleen maar blij zijn voor die mensen. In dit geval geldt "ignorance is bliss" des te meer omdat je het pas écht begrijpt als je het zelf meemaakt, bijgevolg kan je dit beter gewoon niet begrijpen.
Ik vind het helemaal niet erg om vragen te beantwoorden over wat ik heb. Het is nou eenmaal niet in 1 oogopslag te zien, als bij iemand die een been mist.