Mijn ode aan.... mest scheppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:22

Mest scheppen van shetters is niet altijd even lollig. Als ik tegen de stalbaas zeg "ik ga op schattenjacht in box 5" weten ze gelijk dat ik dus bij mijn 2 smurfen zit :))
De tinker is torenbouwen (legt alles op 1 hoop) en de hengst, die walst volgens mij rond in zijn stal, dat vind je overal terug.

Paard van de stalbaas poept tegen de muren en dan plakt dat ook echt tegen de witte wanden aan, dus hij heeft de bijnaam poepplakker gekregen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:32

En vergeet de pismerries niet, sommige merries plassen over hun sh.. heen, die dan natuurlijk al la koeienvlaai uit mekaar drekt, in deze gevallen ben je gedwongen een heleboel stalbedekking mee te scheppen, lekker zwaar in de in no-time volle kruiwagen. Die dan nog tegen een vrij steile loopplank de mestwagen op gereden moet worden....
Heb er wel eens in de winter bij een be-ijzelde loopplank er naast gelegen toen de krui bovenaan omkiepte, ik naast de plank viel en de drek over mij heen regende.... ik heb wel eens fatsoenlijker woorden geuit dan toen.....

Ook sla ik bij voorkeur nooit (!) een dag over, want dan heb je de andere dag veel meer werk, niet alleen dat er gewoon meer ligt, maar het is ook nog helemaal ondergewerkt.

Mijn 2 Shetten hebben een stro-inloop stal, nou ten eerste sta je verbaasd hoeveel 2 kleine oliebol nog aan uitwerpselen produceren, maar kun je nou ECHT een dag niet uitmesten of je bent ziek, zwak of misselijk en je denkt: dan strooi ik vandaag alleen even op, ben je de andere dag NOG zieker bij de geplette troep die je dan een dag later aantreft.
Wat doen ze daar mee?!?
Lopen ze er mee te voetballen, mekaar te bekogelen , of een potje mee te tennissen, maar de gehele stal van 4 x 6 meter is dan een soort poep-puzzel.
De Shetten oliebol ook niet op een plek... maar elke keer net een 30 cm van de vorige hoop af.

Ook leuk is Shetten (zoals de mijne) die op dieet staan, waarbij het hooi dus met stro vermengd wordt, daar krijg je keutels van in angstwekkende hoeveelheden, die overal doorheen vallen.
Zit ik dus gehurkt met mijn neus zowat op de grond en een emmer er naast in dat stro rond te graaien, en ja, net als je denkt "er te zijn" en je wil het restant netjes harken, kom je steeds weer nieuwe pletsels tegen.

De kruiwagen staat overigens NOOIT bij mij/naast mij in de stal of paddock, want de Shetten willen mij net iets te graag meehelpen, vooral als ze zien dat de krui nogal vol begint te raken, en kiepen die dan fijntjes alvast voor mij om. Arghhhhhh...!

Maflinger_S

Re: Mijn ode aan.... mest scheppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:49

Na het verhaal van Terpentijn gelezen te hebben waardeer ik mijn propere mafje eens te meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:56

Terpentijn, kijk jij dan mee in de stal bij mijn shetjes? Echt waar, het klopt he-le-maal _O-
Die 2 koters van 90cm en 85cm draaien meer drollen per dag met hun tweetjes dan mijn hengst van 1m62 :)) Bij hem heb ik 1 krui (een gewone) als ik dagelijks alles eruit vis, ze staan op vlas. Bij die 2 opdonders ben ik met 1 krui vaak nog maar halfweg...

Ook zo heerlijk: paarden losgooien in de bak of paddock, je laat ze daar 2u staan en geen drol te zien. Ga je uitmesten, zet je ze terug binnen... en leggen ze alweer een hoop nog voor je de staldeur dicht kan doen -O- Om over hun triomfantelijke uitdrukking maar te zwijgen.

AZNLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:44

ik vind uitmesten helemaal niet erg om te doen ,

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:50

Haha heerlijk geschreven.. Heel even bedacht ik me; is het dan toch niet zo erg? Maar nee sorry, ik sta weer met 2 benen op de grond. IK HAAT HET :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:03

Nou , ik wordt er helemaal zenn van , maar 2/3 kruiwagens pd is wel genoeg hoor ...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:06

Lauura schreef:
Haha heerlijk geschreven.. Heel even bedacht ik me; is het dan toch niet zo erg? Maar nee sorry, ik sta weer met 2 benen op de grond. IK HAAT HET :D

_O- leuk dat het je toch even aan het twijfelen bracht

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:09

Mijn moeder vindt het ook helemaal niet erg, ze word er inderdaad ook rustig van. Lekker ontstressen na een dagje hard werken. Ikzelf...? Nee, ben er niet zo'n fan van. maar het moet wel gebeuren!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:03

Haha. Varekay, mijn Shet ruin is 1 meter, het Shet merrietje 85 cm: met 1 (gewone) krui per dag kom ik er voor die 2 eigenlijk ook niet, daar zit dan een mega "kop" bovenop. En dan moet ik alles met geweld aanstampen.
Mijn Tink x Fries van circa 1.65 doet gewoon samen met zijn 3,5 jarige vriendinnetje Fries x KWPN tuiger 1 tot maximaal 1,5 krui per dag. En die zijn toch heel wat groter dan m'n 2 Sh..landers!
Maar die twee groten staan 24/7 in de wei, dus niet op (stal)bedekking, dat scheelt.

Bij de stal waar ik verder mijn bezigheden verricht (Arabo's) staat alles dik op zaagsel: daar komt per stal per paard per dag 1 kleine krui uit. Wordt dan ook wel echt ALLES grondig uitgehaald. Zowel poepsels als plasplekken.

Maar ach... radio lekker aan, spitten en zoeken maar....het hoort er bij, zullen we maar zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:35

Tijdje terug stond de shethengst op de paddock met mijn andere hengst. Die legt een fikse hoop, gaat de shet ernaast staan, snuffelt... en dumpt een bijna even flinke hoop ernaast _O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:06

Ik heb er ook geen hekel aan hoor,ze stonden eerst op stal en voor mijn kleine Fax was het elke dag pasen :+ dan moesten de eieren verstopt worden.Ook altijd zeven om de al-dan-niet-geplette bolletjes op te speuren.Fijn als er weer een schone box is :j

Nu verhuisd en staan de heren 24/7 buiten op de track met mega paddock en loopstal,betegeld.Welzo fijn...alleen nu in de winter vind mijn kleine Fax het toch een probleem om even 3 meter naar buiten te lopen.Gevolg is dat er 's morgens een hoop of 3 vakkundig door de stal is verspreid :P
Erg ook dat hij soms eerst een hoop laat vallen en vervolgens vrolijk naar buiten loopt...

Fax heeft het ook niet helemaal begrepen...was het nu loltrappen of droltrappen....nah doen we beide dan wel :D Met dit natte weer gebruik ik vaak een kunststof bladhark om de laatste restjes uit de paddock te harken.

Mooiste is dan nog wel dat er eerst hooi geknabbeld wordt,vervolgens buiten even een slokje drinken....weer de stal in lopen,beetje glazig kijken en hup!! daar ligt weer een hoop en dan gewoon lekker naar buiten lopen.Ben je net klaar |o maar ja laten liggen doe ik ook weer niet he...en zo ga je verder :P

In de zomer gaat het fijn....kruiwagen mee en scheppen maar,wel krukje mee want ik kan geen afstanden lopen.Zo af en toe even zitten en naar het land,huis en de jongens kijken.Wat een rijkdom...helemaal als het mistig is en de zon komt op,onbetaalbaar toch <3