don diego van hoopje ellende tot beginnend mooi paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Re: don diego van hoopje ellende tot beginnend mooi paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 18:40

wat ik merk is dat hij veel meer aan mijn zus hangt dan aan mij ( komt ook omdat ik zo iets heb van je zal nooit mijn paard worden ik heb hem bewust gekocht voor mijn zus,) het is dus niet mijn planning om hem actief te gaan rijden... en dat merkt hij ook , ik ben er goed voor , longeer hem , maar mijn zus vertrouwt hij veel meer als mij , vandaar ook dat zij er op gegaan is
hij probeer wel heel erg grenzen te verleggen , en daarin is hij dan echt doorduwend

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:15

Whow, wat een knap paardje! Die gaat echt prachtig uitgroeien. :j
Wat zal hij blij zijn met jullie en wat mogen jullie blij zijn met hem!

Neem aan dat er voor de achtergebleven paarden wel actie is ondernomen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 19:27

iedereen tot nu toe bedankt voor de leuke reacties

nee daar is geen actie op ondernomen, deze zagen er namelijk niet ondervoed uit , waren shetlanders, pony tinkers en deze rassen kunnen schraal gehouden worden ,
kijk ik had actie kunnen ondernemen wegens prikkeldraad, maar de schrale rassen konden prima weg met de voeding, alleen was de vacht verzorging een drama maar daarmee verwaarloos je een paard niet

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:42

Nou ik vind het super knap van jullie en ik denk dat jullie helemaal op de goede weg zitten. Het wordt zeker een knap paard want dat is hij nu al. Wat ik zo goed vind is dat je een paard koopt dat niet alleen veeeeeeeeeel te mager is maar ook helemaal de mens niet vertrouwd en dat hij nu al zo ver is met het vertrouwen van jullie zegt genoeg. Toppie hoor. En jullie doen helemaal niks te veel, zoals op t filmpje te zien is is het alleen een beetje rond stappen. Dat is geen echte belasting maar gewoon goed.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:45

Mooi filmpje stef! Hihi!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:34

zeker de ruiter die er op zit die zijn vaste bijrijder is naast mijn zus of ik denk ik dat hij het wel goed doet

merel bedankt

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:58

thanks voor alle complimenten. monthy zou je me meer over jouw paard kunnen vertellen qua karakter etc kijken of ik er iets uit herken. hij voelt namelijk zo goed onder het zadel. baal er gewoon stevig van dat ik nu niet zelf met hem aan de slag kan. maar is het beste voor hem kan mn knie en voet nie gebruiken dus werk storend voor hem .en dat doen we niet. ik persoonlijk vind de hoogte wel mee vallen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:17

Fijn om te horen dat het met Hutch ook allemaal nog goed gaat! De mijne is er helaas niet meer. Zoals je weet was dat niet alleen een mager scharminkel, maar was hij ook nog eens veel te vroeg (2 jaar) ingereden. Uiteindelijk was de diagnose ernstige kissing spines met botwoekeringen en alles erop en eraan.. Pijnvrij was niet meer mogelijk dus die heb ik moeten laten gaan (februari dit jaar).
Nu heb ik een Shire baby gekocht (jaarling). Maar die is niet mager en al helemaal geen scharminkel :P

Fijn dat je die jongen de kans geeft een paard zadelmak te maken, maar inderdaad zou ik wel zeggen dat hij wat losser mag zijn in de hand. Ik heb het idee dat hij het zelf nogal spannend vindt en daarom de neiging heeft voor wat vast te houden. :) Maar dat komt met jullie begeleiding vast wel goed.

Sterkte Norton trouwens met je knie en voet!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 09:52

zo dat is nog al wat, om terug te komen op je andere paard zal ik een prive bericht sturen

een shire baby ( ik heb ook en shire gehad) ook een opknap project met mijn ex

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:00

Ben zowel bekend met de hengst Haarlem als met de hengst Dark Ynte, en ook DIRECT met afstammelingen er van. Ook ben ik uit directe (dagelijkse) EN trainings- ervaring bekend met arabo-friezen.

Ik kom er dus ZEKER nog op terug, heb overigens niets negatiefs te melden, belangrijk is vooral dat je onbevangen blijft tov Don Diego. Bijrijder doet het niet verkeerd, maar lijkt toch gezien de filmpjes, wat minder onbevangen, lijkt inderdaad aan de onzekere/gespannen kant.
Vind ik niet gek, een combi moet ook wennen/naar elkaar toe groeien, ik vind hem ook niet onvriendelijk rijden, en Don heeft een mooie, gezonde zelfhouding, ook qua hals/hoofd.

Ik zou zeggen: hier (aan het paard) is dan wel nogal wat aan op te knappen, en die IS al zo lekker opgeknapt en zichzelf aan het (her)vinden, maar er is qua paard, rijden bedoel ik, in feite nog meer aan te verknallen, dus: laat je niet verleiden "te veel er aan te doen".
Paard heeft hele leuke natuurlijke aanleg en vermogen, maar geef het tijd, en afwisseling (ook in het trainen). Maak het speels, hou het interessant.

Rustig en standvastig zo doorgaan. Ik lees en volg het allemaal op de voet, en meld mij vanzelf. Als ik denk iets te melden te hebben.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:05

Zo die is opgeknapt!! Super. Ik hoop echt dat jullie jaren plezier gaan hebben van elkaar. Hij is in elk geval goed terrecht gekomen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:22

terpetijn bedankt , we zullen je zeker op de hoogte houden ,

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:46

Een wat langer filmpje , en ook van een longeer-sessie, zou wel mijn speciale belangstelling hebben.

Ik schat "The Don" in als een in de kop zeer gevoelig, maar fysiek erg werkwillig paard, dat zo zijn eigen voorkeuren heeft waar het mensen/ruiters betreft (wat hij uiteraard niet zo maar voor het kiezen heeft... welk paard trouwens wel...?) Het is waarschijnlijk een eenkennig type, dat er vast en zeker meer uit zal komen naarmate hij weer lekkerder in zijn lijf komt te zitten.
Diezelfde gevoeligheid (zowel lichamelijk als qua karakter), kan ook tegen hem werken, indien hem, door het snelle oppikken, te veel gevraagd zou worden. Waar "arabo's" nog wel eens er tussenuit willen rennen, kunnen "Haarlems" zeer koppig zijn en dus in het geheel NIKS meer doen (staken etc.).

Het is dus geen makkelijk pakketje, en daar moet je steeds elke dag OPEN tegenover staan, want het is als het ware een dunne stippelllijn tussen:mogelijkheid en te veel.

De makkelijkste weg is: het paard eerst fysiek sterker maken, zo sterk, dat hij het gevraagde daadwerkelijk ook aan kan. Geleidelijk aan, door afwisselende, niet lange, maar wel vrij frequente korte (KORTE!) trainingssessies. Meneer is fysiek een duidelijke laatbloeier. Een groot opgeschoten, maar slap lijf, dat ook nog eens jammerlijk miskend is.
Maar bij een paard met deze afkomst (en uit het verleden onderhoudsmatig mislukte achtergrond) zitten psyche en lijf mekaar in het vaarwater. Onderschat dat niet.
In het ideale geval heb je het beste van beide kanten: een sterk vermogens gerichte fysiek, gepaard aan een gevoelig doch niet kwalijknemend karakter.

In Don Diego zit het onmiskenbaar beiden, uiteraard, dat is voor een buitenstaander al goed zichtbaar en voor jullie al merkbaar.

Alleen loopt dat in dit paard niet gelijk op meer.

Wat je nu ziet, is niet wie hij in wezen echt is, in zijn aard. Kijk maar eens goed naar zijn blik/ogen. Is introvert. WEL zie je zijn lichamelijke aanleg nu al zeer goed, maar daar zou het nu juist weer op stuk kunnen lopen: hij gaat zo goed, en voorspoedig, met te veel voortvarendheid, en dan opeens BAM slaat hij dicht. En staakt.
Laat dat niet gebeuren, nodig hem steeds uit ipv eisen. Zodat hij zelf ook weer kan wennen aan zijn nieuw verworven status en waardigheid. Waarin hij nogal beschadigd is geraakt.

Als "project opknappen" heb je hier nu wel een hele aparte (en qua rehabilitatie dankbare) getroffen, ik mag wel zeggen een hele veelbelovende.

Met meer dan uitstekende slagingskansen, is absoluut geen paard om in de wei te laten vakantievieren, maar ook geen "crack" die nu of in de nabije toekomst dagelijkse belasting aan kan. Neem een jaar. Met om de dag longe, 20 minuten onder het zadel rijden, balkjes/schriktraining, wandeling aan de hand, maar alles OM de dag. Niet elke dag.
De dagen dat er niks gebeurt eens lekker poetsen, wat extra aandacht(ook al is het niet nodig, het gaat om die persoonlijke aandacht). Krijgt hij weer eigenwaarde van, zonder dat er meteen iets MOET.

Hier ga je nog heel, heel veel plezier aan en mee beleven, als ik mij niet vergis.

Menigeen zou je benijden om zo'n paard. Mits het in goede conditie innerlijk en uiterlijk zou zijn/ kunnen worden: ik ben er van overtuigd dat dat bij jullie gaat goedkomen.

Ik zelf benijd je niet: ten eerste ben ik alle jaren van diens leven al onveranderlijk doodverliefd op mijn eigen Tinker x Fries Bonte Jaopie, voor mij geen ander, maar ik weet genoeg, daarom mijn meer dan uitgebreide post.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:00

Ik zal snel langere filmpjes maken!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:33

terpetijn ,
als het lukt , zal ik vragen of er binnen kort iemand ( merel bied het al aan ) om mij te filmen op dd
het zou dan de 3 de keer zijn dat ik er op rij , en ik moet ook nog veel vertrouwen in hem vinden
maar hij komt er wel , wel weet ik als ik hem zou verkopen ik hem als eerste aan jou aan biedt ,..

longeer sessie zal ook volgen maar wanneer weet ik nog niet

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:37

Jeetje wat verschrikkelijk zeg.. Als ik dat zou zien zou ik hem ook mee hebben genomen inderdaad.
Hij ziet er wel een stuk beter uit! Dacht eerst dat het de allereerste foto was haha!

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:48

Waauw, wat gaaf dat jullie zo goed voor dit paard zorgen, hij mag blij zijn dat
jullie hem mee hebben genomen! Veel succes met het beleren, het is wel een plaatje aan het worden!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:32

Haha , tegen de tijd dat hij zover is/jullie er zo ver mee zijn, zou het mij verbazen als je er nog van af zou willen.
Aan mij aanbieden heeft geen zin: ik heb Japie (zie avatar foto) al vele jaren,en nog een jonge bonte merrie van nu 3,5 jaar,die volgend jaar eens rustig de belering in gaat. En nog 2 Shetten.
Er is mij wel vaker een enorm leuk paard aangeboden, maar ik hou het bij wat ik nu uit eigen keuze heb, ik wil ook alles ZELF er mee doen, van voeren tot uitmesten, tot hoefsmid-dag, rijden, longeren, alles, ik wil het dag en nacht zelf kunnen besturen, heb ik even geen tijd dan maar niet, ik ben daar en enorme pietlut in.

Wel heb ik uiteraard genoeg connecties, die in specifiek (lees ook:afkomst en fysiek) zo'n paard als Don Diego heel erg geinteresseerd zouden zijn, daarmee kan ik je tzt wel rechtstreeks mee in contact brengen, mocht je dat willen, maar dat lijkt me nu niet aan de orde.

Jullie zijn naar mijn inzicht heel goed bezig, en ga er zelf weer eens op zodra het kan.
Desnoods met een ander er naast die hem effe aan de longe er bij houdt.

Intussen volg ik het allemaal.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-12-12 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:49

terpentijn je weet het nooit 3 paarden in pensioen is gewoon erg kostbaar, gelukkig gaat mijn oudere zu ook mee helpen maar ik hou het in gedachten , omdat ik niet over 3 jaar kan kijken

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:10

Die gaat heel mooi uitgroeien!
Die van mij was er ook zo aan toe toen er voor het eerst iemand op zat;
Afbeelding

En dat is nu ook niet meer te vergelijken met;
Afbeelding

Dus dat komt helemaal goed! +:)+

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:35

zo dat is ook zeker een verschil , ook knap paard

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:00

zo knap paardje geworden. ik houd zeker hoop dat het uitgroeid tot grote kanjer. ik zou hem alleen zo graag eens lekker willen wassen al het oude vuil eruit alle huid schilfers weg maar ta daar is het nu niet echt weer voor.

bedankt voor ale positieve reacties blij om te lezen dat iedereen viind dat we op de juiste weg bezig zijn.
mn zus is er vandaag op gegaan en je kon op den duur heel goed zien dat hij haar spanning ging over nemen we zijn toen ook gestopt daar he dan voor 2 kanten geen extra toegevoegde waarde heeft. morgen weer een dag om samen verder te leren

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:59

En een heropening voor een update. :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:17

bedankt neonlight. vanaf nu ga ik mezelf en mn zus natuurlijk ook in de gaten houden dat er elke 2 weken een nuttig berichtje geplaats wordt.

iedereen bedankt voor de vele reacties ook via pb hoe het gaat met diego. helaas door eon oplettendheid konden we niet meer posten.

vandaag even al het beeld materiaal filteren en een up date schrijven.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:13

zo hier een uit gebreiden up date.

don diego is verhuisd binnen onze pension stal naar een grotere boks. dit is zowel voor hem fijn als voor ons daar we nu alle 3 de paardjes naast elkaar hebben staan.

ik ben zoals eerder gemeld van dd afgevallen stomme pech en heb daar jammer genoeg voor mij en een geluk voor diego nog steeds last van. diego is denk ik naar mijn val nog 1 of 2 keer onder het zadel geweest. daarna heeft hij lekker rust gekregen. de planning was in het nieuwe jaar pakken we hem weer op met rijden maar ja toen kwam de sneeuw.

wat we momenteel wel doen is longeren en dan met een pessoa.of balkjes draven dit vind hij nog heel eng. hij gaat over het algemeen heel goed de basis stem commando's opvolgen. voordeel van dit weer is dat we nu in de bak mogen longeren dus dat we hem lekker op een grote cirkel kunnen laten lopen maar hier in ook wat kunnen schakelen kleiner volte grotere volte, recht uit met andere paardjes in bak etc. diego en ik hebben een les genomen in lange lijnen en grondwerk en eigenlijk pakt hij dit veel makkelijker op als mijn andere paardje.

wel ga je merken dat hij zich fijn gaat voelen in zijn nieuwe situatie. bij hem in de groep staat een oud paardje die hij echt op gang jaagd. hij komt dan met grote sprongen aan en dat paardje gaat wel renen en dat vind hij heel leuk hij doet dit voornamelijk met het paardje van mn zus. als het echt te wordt grijpt mn oude norton in en zet ze beide even terug op hun plaats maar hij acepteerd veel van zn buurtjes qua streken.

de groep waar onze paardjes in staan heeft schimmel gehad. achteraf had hij het waarschijnlijk al toen hij kwam.maar tis dap of niet opgevallen of ze heeft het gemist. nu is het wel zo dat op stal er 1 naar jespers is geweest en daar in die periode ook schimmel zat. en dat een wedstrijd ruiter het had na een wedstrijd. dus tja wat of welk paard had het het eerst. we hebben nu dus alles zo goed mogelijk proberne te wassen met imaverol en alle paardjes krijgen extra vitamines. nu duimen dat we ervan af zijn eigenlijk zouden ze nog 1 keer gedaan moeten worden maar vind het nu echt veel te koud om paarden te wassen dan straks nog maar keer alles behandellen.

diego is nu 2 keer bij de smid geweest en de rot straal is zo goed als weg de laatste keer. dus we duimen ervoor dat het nu helemaal weg is.

hij staat nu tijdelijk ivm de sneeuw en vorst lekker hele dagen op de wei en hij geniet ervan. ik zet hem bewust eerst op de wei en ga em dan later weer halen om er aan te wenen dat dit normaal is en dat weg rennen niet geacepteerd word.

helaas is een gedeelte van de foto's mislukt maar enkele foto's zijn goed gelukt en klein filmpje hoe hij nu is. we krijgen echt aan alle kanten leuke berichten dat hij zo mooi is zo goed bijgekomen etc.

hij is nu 168 groot en volgens zo een meetlint 550 kg dus we gaan de goede kant op.

vragen opmerkingen stel ze gerust.