Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:10

KirstenVosje schreef:
Ik vind het er niet zo fijn uit zien, paardje is amper beleerd en jullie hangen er nu al een slof aan.. Dat lijkt mij nu niet echt het geschikte hulpmiddel om je paard terug te rijden als hij er vandoor schiet. Denk dat je paard alleen nog maar meer in paniek raakt als je de slofteugel gaat gebruiken om hem terug te rijden. Bij het filmpje met je instructrice loopt je paard gespannen en opgekropt en ze blijft hem maar aan de teugel vragen lijkt het wel.

Als ik jou was zou ik eerst kilometers maken en zorgen dat je je paard kan laten ontspannen voordat je dressuurmatig aan de slag gaat.

Verder ziet het er erg leuk uit en veel succes met het doorrijden van je paardje. :)

als je verstand hebt van slofgebruik dan weet je dat in dit geval de slof goed wordt gebruikt.
Als begrenser.
Opkroppen is iets friesen eigen.
Het is wel zo dat ik er voor zou kiezen er tempo in te houden en dan pas het paard erdoor te laten lopen.
Omdat ik anders bang zou zijn dat de gangen er onder lijden en ze gaan krabbelen.
Maar ieder zijn manier natuurlijk.

EllaBellaah

Re: Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:13

@geerke: kan je dat wat verder uitleggen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:15

wat wil je dat ik uitleg? :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:30

Ik denk dat ze bedoelt dat als je van voor begrenst maar er van achter niets bijdrijft je de gang verkort en stoort in de takt.

Eerst een goede takt, goed vooruit en het paard uitnodigen om grote passen te maken en dan pas kun je iets begrenzen aan de voorkant en het paard er wat meer doorheen rijden. Anders krijg je nogal snel onafgemaakte passen, dat oogt niet mooi en is ook niet fijn voor het paard omdat hij dan nooit zijn rug goed kan gebruiken en loslaten. :) Friezen hebben toch snel de neiging om te gaan krabbelen, dus pas daar wel een beetje mee op!

Door goed vooruit te rijden verbeter je ook de gangen en heeft het paard minder tijd om enge dingen te 'zoeken' (voordat ze het gezien hebben, zijn ze er al langs, goed voor het opbouwen van vertrouwen in het begin!) ook zijn ze dan wat sneller rustiger in het hoofd te krijgen. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:32

inderdaad...dat bedoel ik!
Dank je!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:51

Haha dat bedoelde ik ook ja.
We zijn hier inderdaad mee bezig, zorgen dat hij een lekker tempo heeft zonder oncontroleerbaar te worden. Hij pakt dit ook goed op en heeft inmiddels door dat hij 4 benen heeft die allemaal tegelijk iets moeten doen. Het is wel duidelijk te zien dat mijn tempo een stuk lager ligt, maar dit is puur voor het vertrouwen en alleen even een stukje rondwandelen zonder meer te vragen versterkt mijn vertouwen enorm :)
Ook iets leuks trouwens. Galop onder het zadel heeft hij nu een paar keer gedaan, in het begin viel hij er op de korte zijde telkens uit doordat zijn galop te groot en te lomp was. Vrijdag heeft hij zelfs 4 rondjes gegaloppeerd! Hij vond het wel moeilijk maar zijn galop is wat minder lomp geworden en ik merk dat hij aan de longe beter de galop doet dan voorheen :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:16

EllaBellaah schreef:
De twee hier boven: bedankt :) eindelijk iemand die begrijpt dat een jong paard nooit meteen perfect loopt. Dat lang en laag komt echt wel, maar is nu gewoon nog te moeilijk voor hem. We zijn al lang blij dat hij op deze manier lekker relaxed loopt. Over het been geven, daar zal ik eens op gaan letten maar als je het in het 'echt' ziet valt het niet zo op. Ik heb daarom dus het idee dat zo'n filmpje van 30 seconde behoorlijk vertekend, daarnaast zat ze er op dat filmpje net pas op.

Ik snap heel goed dat een jong paard niet perfect loopt.
Ik reken het paard dan ook helemaal niks aan.
Maar 2x per pas aandrijven, op welk paard dan ook, is gewoon niet goed! Daarmee verpruts je elk paard wel... Zonde dat dat nu al gebeurd..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:30

Amaranth7 schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat als je van voor begrenst maar er van achter niets bijdrijft je de gang verkort en stoort in de takt.

Eerst een goede takt, goed vooruit en het paard uitnodigen om grote passen te maken en dan pas kun je iets begrenzen aan de voorkant en het paard er wat meer doorheen rijden. Anders krijg je nogal snel onafgemaakte passen, dat oogt niet mooi en is ook niet fijn voor het paard omdat hij dan nooit zijn rug goed kan gebruiken en loslaten. :) Friezen hebben toch snel de neiging om te gaan krabbelen, dus pas daar wel een beetje mee op!

Door goed vooruit te rijden verbeter je ook de gangen en heeft het paard minder tijd om enge dingen te 'zoeken' (voordat ze het gezien hebben, zijn ze er al langs, goed voor het opbouwen van vertrouwen in het begin!) ook zijn ze dan wat sneller rustiger in het hoofd te krijgen. :)

Helemaal mee eens.

Persoonlijk zie ik TS er liever opzitten dan de instructrice.
Laat dat hoofd nog maar helemaal met rust.
Alles is beter dan dat hij opgekruld zonder ruggebruik loopt.
En dat is het beeld wat hij geeft. Dan liever helemaal op eigen benen naar voren tot zijn neus er weer uit komt, dan al een stabiel contact zoeken.
Juist bij zo'n type paard zou ik wachten tot hij zelf met zijn neus in de juiste richting je hand opzoekt.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:33

Wauwiee, prachtige fries, ben helemaal niet van de friesen. <3 <3

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 23:42

@MariekeA: Ik ben het helemaal mee eens dat een paard zijn rug niet moet wegdrukken, maar zijn ruggebruik is hier vele malen beter dan wanneer hij met z'n koppie loopt zoals hij het graag wil. Zodra we de teugels op maat nemen zakt hij al naar beneden zonder dat we daar maar iets voor hoeven te doen, hij heeft dit vanaf het begin al gedaan en het lijkt me niet dat we dit moeten 'afstraffen' door hem zodanig naar voren te rijden dat hij z'n hoofd weer omhoog doet.
Daarnaast wil ik nog even meegeven dat met een langer teugeltje rijden (nog) niet voor ons is weggelegd. Als hij met z'n hoofd omhoog loopt is hij ook heel druk bezig met zijn omgeving en met zoeken naar 'enge' dingen om van te schrikken. Met het koppie omlaag is hij meteen een stuk meer ontspannen en let hij beter op de ruiter. Dit is zowel aan de longe als onder het zadel het geval.

@boktmandyy: Haha het is dan ook wel een kruising he :P

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:54

Leuk paardje Ella! Leuk om te zien en goed om te lezen dat je er zo dapper weer op gaat! Jullie komen er wel hoor :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:29

Hoi Sylvia, leuk dat je ook een kijkje komt nemen. Bedankt :) !

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:56

Ik vind het super knap dat jij er weer opstapt na je val! Ik zou zeggen ga eerst vertrouwen kweken in elkaar en dan komt de rest allemaal vanzelf. Vergeet geen adem te halen als je op je paard zit, dan ontspan je iets meer.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:04

Wat heb jij een leuke kruising! Ook echt respect dat je er weer op bent gestapt! Ja slof.. daar valt niks over te zeggen. Hangt slap, wordt alleen gebruikt indien het nodig is. Klaar. Ik vind dat als jij erop zit het wel een wat rustiger beeld geeft. Dat is maar goed ook, want het is tenslotte jouw paard. :) Veel succes met hem, gaat helemaal goedkomen!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:57

Leuk paard! Dat allereerst :)

Bij een jong ( rillerig?) paard is het belangrijk dat deze met een stille been gereden wordt. Dus drijven om voorwaarts te gaan, maar verder een stille been. In het filmpje van je instructeur, heeft zij helaas geen stil been. Dat is wel een aandachtspuntje in mijn ogen.

De slof hangt slap en heeft dan totaal geen inwerking, soms zelf zo slap dat het i.m.o. gevaarlijk kan zijn als het paard gaat bokken ( pootje erin haken) Dus ik zie geen meerwaarde bij de slof en als je hem als extra toch wilt gebruiken dan iets minder los ( dus zo dat hij géén inwerkin heeft maar ook wat minder heen en weer bungelt)

Vertrouwen terug winnen is een lang proces en knap dat je daarmee aan de gang gaat! Ik wens je dan ook veel succes daarmee!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:34

tumtummie en MyHorseGirl, bedankt voor de super leuke reacties!

@Nessah: Bedankt voor je commentaar. De slof hangt inderdaad wel los maar op het moment dat hij nodig is kan hij er binnen een mum van tijd bijgepakt worden. Ik heb Ferro nog nooit zien bokken of steigeren dus dat 'pootje haken' zal denk ik niet zo snel gebeuren. Heb hem zelfs nooit zien bokken tijdens het spelen met een ander paard, ben ik even blij dat hij zelf niet eens weet dat hij dat kan :')
Zoals het er nu uitziet zal hij er binnenkort sowieso helemaal vanaf gaan en verwisseld worden voor een martingaal. De laatste paar keer is hij niet meer nodig geweest op een enkele keer na, vandaar dat hij er nu voor de zekerheid nog omhangt maar er waarschijnlijk over een week of 2 vanaf is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:39

Super dat je er weer op bent gestapt maar ga er gewoon vanuit dat je jonge paard er vaker tussen uit naait, wegspringt, er vandoor schiet en kijkerig is. Daar is het een jong paard voor. Dus slof kun je er best aanhouden als jij er zeker van gaat rijden, want zo slap altie nu hangt heb je echt geen rem mocht hij ervandoor schieten daarvoor hangt je slof weer te los.

In stap echt meer tempo erin houden, rijd je paard tegen "aandraven" aan en houd em goed voor het been. Lekker laten draven en lange rechte stukken ik zie alleen maar voltes en enorm zwabberen. Laat hem maar kijken, hij mag kijken en hij mag schrikken maar hij moet wel blijven luisteren. Dus al hij kijkt, afleiden door juist aan te draven of andere overgang te maken of af te wenden. Kortom houd hem bezig zodat hij geen tijd heeft om te kijken. Je instructrice rijd je paard wel erg kort maar het is lastig om lengte te krijgen bij zo'n jong paard. Als hij nageeflijk is proberen of hij je hand wil volgen maar voorlopig zal hij vrolijk gaan sterrekijken want hij is nog behoorlijk zwabberig.

Het is voor mij echt heel herkenbaar, mijn Friese merrie is nu 7 en ook zelf zadelmak gemaakt en voordat ze zover zijn dat je ze rond kunt rijden ben je heel wat km's verder. Lekker laten lopen, veel rechtuit zodat ze sterk worden en dan eens kijken of dat hoofd wat wil zakken.

Komt vast goed!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 23:19

Bedankt voor je commentaar en je tips.
Het klopt dat ik hem nog niet zo actief rijd, er niet zoveel mee bezig ben en alleen maar rondjes stap op de volte. Dit was omdat het pas mijn 2e keer dr op was en dan gelijk gaan draven en andere dingen doen ging voor mij nog even te ver. Het zal langzamerhand allemaal wat meer en beter worden, maar nu is het belangrijk dat ik mijn vertrouwen weer terug krijg daarna komt de rest wel :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:04

EllaBellaah schreef:
Bedankt voor je commentaar en je tips.
Het klopt dat ik hem nog niet zo actief rijd, er niet zoveel mee bezig ben en alleen maar rondjes stap op de volte. Dit was omdat het pas mijn 2e keer dr op was en dan gelijk gaan draven en andere dingen doen ging voor mij nog even te ver. Het zal langzamerhand allemaal wat meer en beter worden, maar nu is het belangrijk dat ik mijn vertrouwen weer terug krijg daarna komt de rest wel :)

Graag gedaan, lekker rond gaan tuffen en wat bij mij heel erg hielp is niet gaan verstijven als mijn paard gefixeerd naar iets ging kijken. Dan voelde ze mij gespannen worden en werd ze zelf ook gespannen. Ik ben onderhand gewend dat mijn paard graag om d'r heen kijkt maar niet schrikt. Ik ga altijd een liedje zingen of fluiten als ik merk dat ik gespannen ben.

Ik kan sinds kort alleen langs de weg, ook dan is ze natuurlijk veel meer op haar hoede dan thuis. Dus als ik merk dat ik zelf ook "schrikkerig" wordt door haar rillerige gedrag ga ik een dom liedje zingen... Zo fietste laatst iemand langs en zei: "Het is wel wat vroeg voor kerstliedjes!" :')

Probeer bijvoorbeeld de eerste week tempowisselingen te maken in stap. Langzaam stappen, en weer sneller stappen, halthouden, weer actief wegstappen etc. En als hij kijkt naar iets meteen iets anders gaan doen, en een liedje fluiten en veel kletsen tegen je paard.

Veel plezier en succes natuurlijk!

melis_jador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 04:49

Waarom toch altijd dat gezeuren over een slof ik vind
Namelijk dat als je er geen comentaar over wilt en je met
een slof wilt rijden je dat zelf moet bepalen ik heb er geen probleem
mee en vind het er dan ook niet akelig uitzien

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:08

Ten eerste knap can je dat je hem zover hebt en er zelf weer op durft. Ik vind hem bij jou lekker ontspannen lopen :).

Maar bij je instructie.... :n strak, achter de ll. En ze blijft maar beengeven en ondertussen van voren strak houden. Zo heb jij straks een paard die in een gedwongen houding loopt, achter de ll (wat bij friezen al zo lastig is) en dood voor je been is.
Als ze been geeft moet het paard wel ruimte krijgen om te kunnen reageren, er gebeurd nu niks maar ze drijft wel contstant.
Hij moet wat meer naar de hand gereden worden. Dat ie leert de hand te volgen en zo dus ook niet meer zo opkropt.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:46

wat een leuk paard! knap dat je er weer opgestapt bent! :j
wel ga ik mee met het feit dat ik denk dat een martingaal fijner zou zijn, ik ben sowieso al geen voorstander om met slof te rijden..
maar ik snap wel waarom jij er een slof aan hangt, ik heb zelf een tuiger zelf doorgereden en al meedere keren op het punt gestaan om dan toch maar met slof rijden, gelukkig heb ik het niet gedaan en ben ik met een martingaal begonnen, wel een tip voor de martingaal ; bij mij heeft het erg gewerkt om gewoon een simpele martingaal te kopen en daar het deel wat om de hals zit er af te halen zodat je alleen die twee ''touwtjes'' van singel naar de teugels nog hebt.

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het vertrouwen bij jullie snel van beide kanten komt! :D

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:01

Even een heel ander vraagje, kon het zo snel nergens in tekst/reacties terug vinden;
Krijg je ook les op andere paarden of is dit het enige paard wat je nu rijdt?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 11:15

Wat leuk dat er nog steeds reacties komen :)
Dit is op het moment het enige paard dat ik rijd. Er staan verder op stal niet zo veel paarden waar ik wat aan heb om op te rijden helaas... ik ben al heel lang gestopt op de manege vanwege de kosten, instructrice die ik niet fijn vond, en veel paarden die ik niet zo fijn vond, maar degene die ik wel fijn vond heb ik ook niks aan om op te rijden als voorbereiding op Ferro.

De tip over te martingaal, waarom die riem om de hals er af halen? Dat maakt toch niet uit voor de werking?

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:07

Mijn lesgeefster zei toen de tijd dat je dan de martingaal wat strakker kon zetten zonder dat die band om de hals strakker ging staan ( geloof ik is als 5 jaar terug )